שעון העצר שסופר את הימים שנותרו עד לתחילת האולימפיאדה מכוסה בעקבות הדחיה, טוקיו, יפן 24 במרץ 2020. רויטרס
שעון העצר שסופר את הימים שנותרו עד לתחילת האולימפיאדה מכוסה בעקבות הדחיה, טוקיו, יפן 24 במרץ 2020/רויטרס

אחרי דחיית האולימפיאדה, יפן מחפשת את הלפיד שבקצה המנהרה

26.3.2020 / 15:21

השעון שספר את הימים עד לתחילת המשחקים בטוקיו עצר מלכת, אחרי ההחלטה הקשה לדחות אותם בשל מגיפת הקורונה. הכלכלה ספגה מכה כפולה, אך במדינה כבר נערכים לקיץ הבא וחלק מהספורטאים בעולם קיבלו זמן נוסף להתכונן

יפן מתחילה לעכל את המציאות הכואבת החדשה של דחיית המשחקים האולימפיים, בסך הכול בפעם השלישית בהיסטוריה של התחרות הבינלאומית היוקרתית. מגיפת הקורונה אילצה את המארגנים להזיז את התאריך בשנה, כך שטוקיו תיאלץ להמתין עוד כשנה וחצי עד שתוכל לחשוף לעולם את המתקנים הממורקים שבנתה בתקווה לבסס את מעמדה העולמי.

אחרי היסוסים רבים, הוועד האולימפי הבינלאומי וממשלת יפן נכנעו לבסוף ללחצים הרבים מצד הספורטאים, שחלקם נדבקו בווירוס ושרובם המוחלט לא יכול להתאמן, והכריזו ביום שלישי כי האולימפיאדה תתקיים רק ב-2021. היפנים הדואבים ניסו להתנחם בכך ששמם הרשמי של המשחקים יישאר "טוקיו 2020".

השעון הסופר את הזמן שנותר עד לפתיחת האולימפיאדה, טוקיו, יפן, 24 במרץ 2020. רויטרס
השעון הסופר את הזמן שנותר עד לפתיחת האולימפיאדה, טוקיו/רויטרס

יפן השקיעה 12 מיליארד דולר בבניית הכפר האולימפי, וכלכלתה עשויה להיכנס למיתון לאור המצב. "עכשיו, כשההחלטה נעשתה, הבה נסתכל על הצד החיובי, נשנה את הגישה שלנו", אמר יו"ר הוועד האולימפי של יפן יסוהירו ימשיטה, שציין כי ההחלטה התקבלה מוקדם יותר משחשב. עם זאת, הוא הבהיר כי הוא נחוש שהאתלטים הבכירים של המדינה יהיו מוכנים לקראת הקיץ הבא. "בגישה רעננה, ומבלי לוותר, אני רוצה לעמוד באתגר הזה בשנה הבאה".

גורמים בממשלה בטוקיו אמרו כי ראש הממשלה שינזו אבה שוחח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והסביר לו את דחיית המשחקים, כשהשניים חיפשו כיצד להקל על המכה הכלכלית הכפולה, הן מהתפשטות הקורונה והן מהזזת האולימפיאדה.

"כל הכבוד לראש ממשלת יפן אבה, ול-IOC, על החלטתם הנבונה לדחות את האולימפיאדה ל-2021. זה יהיה מוצלח, ואני מצפה להיות שם", כתב טראמפ בטוויטר, שמדבריו עולה כי הוא משוכנע שהוא ינצח בבחירות בנובמבר ויבטיח כהונה שנייה. הוא בעצמו מתמודד עם התפשטות הנגיף בארצות הברית, ועם ביקורות רבות על טיפולו במשבר.

דחיית המשחקים הוכרזה 122 ימים לפני טקס הפתיחה המתוכנן, שאחריו היו אמורים להתקיים תחרויות במשך 16 ימים בהשתתפות 11 אלף ספורטאים מ-206 מדינות וטריטוריות. בתחנת טוקיו, השעון שהציג את הזמן שנותר עד לתחילת המשחקים, עצר מלכת אתמול.

אף ש-14 חברות גדולות רמזו שהן יישארו בתכנית החסות הבינלאומית של הוועד האולימפי, כמה חברות מקומיות עשויות להידרש למשא ומתן חדש כדי לשמור על החסות שלהן בכמה משחקים ספציפיים.

ראש ממשלת יפן מאשר: אולימפיאדת טוקיו נדחתה בשנה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ספורטאים ברחבי העולם, שרבים התקשו להתאמן בשל המגבלות שהוטלו מול התפשטות הקורונה, הביעו אכזבה אך בירכו במידה רבה על ההחלטה.

שאלות רבות אחרות נותרו פתוחות, אפילו בנוגע למועד קיום המשחקים אחרי שהוועד האולימפי הבינלאומי אמר כי זה יקרה "לא לפני סוף קיץ 2021".

ככל הנראה, זה יהיה בסביבות לוח הזמנים המקורי, 24 ביולי עד 9 באוגוסט, אחרי שהמארגנים אישרו שהמרתון ומרוצי ההליכות יישארו בהוקאידו לאור הקיץ החם בטוקיו. תאריכים אלה ידרשו דחייה של אירועים גדולים אחרים המתוכננים בשנה הבאה, בהם אליפות העולם באתלטיקה בארצות הברית ואליפות העולם בשחייה בעיר פוקוקה שביפן.

ראש איגוד האתלטיקה העולמי, סבסטיאן קו, הציע לדחות את אליפות העולם באתלטיקה ל-2022, בעוד שבאיגוד השחייה העולמי אמרו כי הם כי ידונו בתכנון מחדש של האירוע עם מארגני האולימפיאדה והוועד האולימפי.

אנשים עם מסכות מחשש להידבקות בנגיף הקורונה ליד סמל האולימפיאדה בטוקיו שביפן ב-26 בפברואר 2020. רויטרס
המגיפה שינתה את הכול. סמל האולימפיאדה בטוקיו/רויטרס

הלפיד האולימפי, שכבר הובער באולימפיה שביוון והועבר ליפן בטרם דחיית האולימפיאדה, יישאר במדינה המארחת. "הלהבה האולימפית הזו תהיה האור שבקצה המנהרה", אמר נשיא הוועד האולימפי תומאס באך, שספג ביקורת על התנהלותו שלפני הזזת האולימפיאדה.

ראש הסוכנות למלחמה בסמים בארצות הברית, טראוויס טייגארט, אמר שייתכן שדחיית המשחקים תפתח את הדלת למי שהורשעו בשימוש בסמים להתמודד על מדליות. לדבריו, זה נושא שיהיה צורך להתמודד עמו.

57% מהספורטאים שכבר העפילו לטוקיו ממתינים לגלות אם יצטרכו להתמודד שוב, על אף שמנכ"ל הוועד האולימפי של אוסטרליה, מאט קרול, אמר שהם לא יצטרכו לעשות זאת.

עבור חלק מהספורטאים, המתנה של 12 חודשים נוספים עשויה להיות ארוכה מדי.

ניקולה ספיריג השוויצרית בת ה-38, שזכתה בזהב בטריאתלון באולימפיאדת לונדון ב-2012, אמרה שהיא תשקול את האופציות שלה.

"אני שמח שזה ברור עכשיו ואני ותומכת לחלוטין בהחלטת ה-IOC, בכל הנוגע לעתיד הספורטיבי שלי, ברור שלהחלטה יש השפעה", כתבה הספורטאית באינסטגרם.

עבור אחרים, כולל לטניסאי היפני קיי נישיקורי והאצן ווייד ואן ניקרק, משמעות הדחייה היא זמן נוסף להתאוששות מפציעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully