חסוס קורונה שחקן פורטו. GettyImages
חסוס קורונה שחקן פורטו/GettyImages

קורונה הרסה את קורונה

18.3.2020 / 9:00

שמו של חסוס קורונה המקסיקני זוהה עד לא מכבר בעיקר עם מותג בירה שאילץ אותו פעם להמציא כינוי חדש. כעת, בדיוק כאשר נסק לגבהים חדשים במדי פורטו בדרך לאליפות אפשרית, הוא נעצר על ידי נגיף הקורונה. האם חלום ברצלונה עדיין אפשרי?

חסוס קורונה התרגל מגיל צעיר לכך ששמו עלול להוות בעיה. המועדונים במקסיקו מתחלקים לשני מחנות בכל הקשור לתמיכת יצרני הבירה - כמחצית נתמכת על ידי מותג קורונה, והיתר על ידי הקונצרן קואוטמוק מוקטסומה, אשר נמצא בבעלות היינקן, ומשרדיו בעיר מונטריי. כאשר התקדם מהאקדמיה לסגל הבכיר של מונטריי כבר בגיל 17, התבשר הקיצוני התחבולן שאסור להשתמש בשם משפחתו על החולצה, כי הדבר יהווה סוג של פרסום למתחרה. לכן המציאו לו כינוי ייחודי, טקאטיטו, על בסיס מותג הבירה טקאטה של היינקן.

הבחור אהב אותו מאוד, וכך הוא מוכר במולדתו. לעומת זאת, בקבוצותיו האירופיות הודפס על חולצותיו השם קורונה - עד העונה. בקיץ האחרון, הוא החליט ללכת על טקאטיטו גם בפורטו, והתוצאה היתה מהפנטת. הוא נסק לגבהים חדשים בשנתו החמישית בליגה הפורטוגלית. "המעגל נסגר", הוא הכריז בחיוך, וזה תרם לשינוי התודעתי שעבר. עם 17 בישולים בכל המסגרות, הוא מדורג במקום הרביעי באירופה, אחרי הצמד של אייאקס, דושאן טאדיץ' וחכים זייש, וקווין דה בראונה. ג'יידון סאנצ'ו, תומאס מולר ואנחל די מריה משתווים אליו. זהו מאזן מרשים לכל הדעות, קל וחומר כאשר לוקחים בחשבון את העובדה כי קורונה מתופקד בחלק מהמשחקים כמגן ימני.

חסוס קורונה שחקן פורטו. GettyImages
אוהדי פורטו התאהבו בו ממבט ראשון. חסוס קורונה/GettyImages

סירב לברצלונה כי לא רצה להיות במילואים

כאן מדובר בסגירת מעגל נוספת, כי זו העמדה המקורית בה החל חסוס את הקריירה כילד. מאמנו הראשון, פרנסיסקו פיירו, סבר שזה התפקיד המתאים עבורו בזכות מהירותו וכושרו הפיזי, אך במהרה גילה כי שגה. קורונה לא הפגין יכולת טקטית מינימלית, ושני דברים בלבד עניינו אותו על כר הדשא - לכדרר ולהבקיע. הוא העריץ את קואטמוק בלאנקו, האליל הגדול של אמריקה ונבחרת מקסיקו, אשר התאפיין ביצירתיות, וירטואוזיות וקפיצות קנגורו עם הכדור בין הרגליים. אחרי שהוסט להתקפה, שאף קורונה לחקות אותו בכל תנועה, ובלאנקו הרי מעולם לא היה שחקן קבוצתי במיוחד. גם קורונה התעקש לשחק בעיקר לבדו, וחוסר נכונותו למסור גררה תגובות נזעמות מצד חבריו. שיחות רבות נערכו עם מאמניו בניסיון לתקן את המחדל, אך המשימה הייתה מאתגרת במיוחד, כי הנער האמין בכישוריו לעבור את כולם ולשים את הכדור ברשת.

מהבחינה הזו, מעולם לא היו ספקות, וקורונה גם לא היה עצלן. הוא השקיע המון באימונים, עבד רבות על שליטה ובעיטה ברגלו השמאלית החלשה, ותוך זמן קצר היא כבר לא הייתה חלשה בכלל - כיום אין מבחינתו הבדל בין ימין לשמאל, כמעט כמו אצל עוסמאן דמבלה הצרפתי שהתברך בכישרון טבעי לחלוטין. לא לחינם הוא טיפס לסגל הבכיר של קבוצת פאר בליגה המקסיקנית בגיל כה צעיר, ולא לחינם עקבו אחריו סקאוטים של המועדונים הגדולים באירופה. ברצלונה אף הציעה לו להצטרף, אבל היא ייעדה לו תחילה מקום רק בקבוצת המילואים בליגה השלישית. קורונה השתוקק לשחק ברמה גבוהה יותר, ובחר בטוונטה ההולנדית ב-2013. שנה אחת נדרשה על מנת להתאקלם, ועונתו השנייה כבר שכנעה את פורטו לשלם תמורתו 12 מיליון יורו. המסלול למעלה נראה מובטח.

אוהדי הדרקונים התאהבו בו ממבט ראשון. איך אפשר לא לסמפט דריבליסט כה נדיר, אשר מסוגל לשגע את ההגנות בשני האגפים ביעילות זהה. כאשר המוזה נחה עליו, קורונה היה בלתי ניתן לעצירה. הוא מסוגל לספק פריצות סוחפות ושערים עוצרי נשימה. במולדתו, למשל, לא שוכחים את שער השוויון הדרמטי שלו, בסלאלום פנומנלי, מול ונצואלה בקופה אמריקה 2016, אשר אפשר לנבחרתו לסיים בפסגת הבית ולהימנע ממפגש עם ארגנטינה ברבע הגמר. אלא שאז, במקום ליאו מסי, פגשו המקסיקנים את צ'ילה והובסו בתוצאה המדהימה 7:0, כאשר קורונה, שכלל לא הורגש, הוחלף בדקה ה-60. זה היה סמלי, כי חוסר היציבות הפך לבעיה המרכזית שלו לאורך השנים.

חסוס קורונה חוגג שער במדי נבחרת מקסיקו 2016. GettyImages
סקאוטים מהמועדונים הגדולים עקבו אחריו כבר בגיל צעיר. חסוס קורונה במדי נבחרת מקסיקו/GettyImages

סומן כדבר הגדול הבא במכסיקו

בתחילת דרכו, כאשר להט במדי מונטריי, סברו פרשנים לא מעטים כי מדובר בכוכב העל הבא של המדינה. קורונה סומן כהבטחה הגדולה ביותר בדורו, אבל הציפיות המוגזמות פגעו בו. כפי שציין בזמנו העיתונאי ססאר הרננדס, "מבחינת היכולת, חסוס הוא שחקן ברמה העולמית הגבוהה ביותר, אבל אי אפשר לסמוך עליו בשום אופן". הטרגדיה האישית שחווה ב-2017, כאשר רופאים נאלצו להפסיק הריון מתקדם של אשתו שהסתבך, פגעה בו מאוד גם מקצועית. היה חשש אמיתי לכך שהיהלום הנפלא הזה לעולם לא יממש את אפילו רבע מהפוטנציאל - וגם בפורטו הרגישו כך. למזלו, המאמן סרג'יו קונססאו ידע להחזיר אותו לפסים הנכונים.

בעונתם המשותפת הראשונה, ב-2017/18, בילה המקסיקני זמן רב על הספסל - ושנא את זה. זה לא חדש, ומאמני הנוער שלו אפילו מספרים כיצד היה זורק פעם אבנים על חבריו לקבוצה כאשר נשאר מחוץ להרכב, בתקווה לפגוע בהם ולהיכנס במקומם. ואולם, סדרת החינוך של קונססאו היטיבה מאוד עם קורונה. "חסוס מסוגל להתעלות רק עם מאמנים קפדנים שדורשים ממנו המון", מודה סוכנו, מתיאס בונחה. הבוס הנוכחי שלו בהחלט קפדן, ובעונה שעברה ניכר שינוי מהותי ביציבותו של קורונה. לקראת סופה, הוא אף נוסה לראשונה כמגן ימני, לאור המצוקה שחוותה פורטו בעמדה. הצלחת הרעיון ביססה עוד יותר את המוניטין של הקכסיקני, אשר אף הפך בהדרגה לאחד המנהיגים, בין היתר בזכות הוותק בקבוצה.

פורטו רגילה למכור את כוכביה, וגם קורונה ממש לא ציפה לבלות במועדון זמן כה רב. "לא העליתי בדעתי שאשאר כאן חמש שנים", הוא אמר לאחרונה בראיון, אך הדגיש כי היה מאושר להאריך את חוזהו עד 2022, וסבור שיוכל לענוד בעתיד גם את סרט הקפטן. מצד שני, החלום להתקדם לא נעלם, ובגיל 27 זה יכול להיות העיתוי הנכון - במיוחד אחרי עונה אישית מזהירה. קורונה לא רק השתדרג לשחקן רב גוני עוד יותר ושיפר מאוד את ההבנה הטקטית בכל הקשור למשחק ההגנה, אלא גם התייעל בהתקפה.

שחקן פורטו חסוס קורונה מול שחקני מכבי תל אביב עומרי בן הרוש, דור מיכה. AP
הציפיות הגדולות פגעו בו. חסוס קורונה מול מכבי תל אביב ב-2015/AP

עדיין מבריק, עכשיו גם יציב ונדיב

הוא עדיין רואה את עצמו בעיקר כקיצוני, גם אם המשבצת על המגרש לעתים שונה. הוא עדיין נהנה לכדרר ולעשות צחוק מהיריבים, והדוגמה הטובה ביותר הגיעה בניצחון 2:3 על בנפיקה בפברואר כאשר רפא סילבה נותר חסר אונים לחלוטין אל מול התרגיל הגאוני של המקסיקני. הוא עדיין מחפש שערים וירטואוזיים, וההקפצה המטורפת מול מוריירנסה נבחרה לשער החודש בינואר. כל זה לא מפריע לו להיות הרבה יותר נדיב, ושיפור ניכר שחל בראיית המשחק שלו מאפשר לו לסדר המון הזדמנויות הבקעה גם לחבריו. סטטיסטיקת הבישולים מעידה על כך. ומאחר והדרקונים טיפסו לא מכבר לפסגת הטבלה על חשבון הנשרים, והפכו לפייבוריטים לזכייה באליפות, הסתמן קורונה כמועמד מוביל לשחקן העונה בליגה הפורטוגלית. לא פחות.

אם זה היה קורה, הוא יכול היה לעזוב בלב שלם, והצעות לא יחסרו לשחקן כה מבריק ויציב. אפילו ברצלונה אהובתו, שהייתה ונשארה החלום הגדול למרות הסירוב ההוא ב-2013, גילתה עניין מסוים. קבוצות רבות בפרמיירליג עקבו אחריו בדריכות. בקיצור, זו הייתה העונה הגדולה בחייו של קורונה, עד שהיא נקטעה באכזריות כאשר שמו הפסיק להיות מזוהה עם בירה. נגיף הקורונה מאיים כעת להשבית את החגיגה לפרק זמן לא ידוע, וסיפור ההצלחה הנהדר של המקסיקני נעצר - בתקווה שיחודש בהקדם.

אם וכאשר זה יקרה, סביר מאוד להניח שהשם קורונה לא יופיע עוד על חולצתו. הוא תמיד אהב להיות טקאטיטו, והשינוי הביא לו מזל גדול בעונה הנוכחית. בעונה הבאה, בתום המגפה העולמית, הוא עשוי לנדוד למקום אחר תמורת סכום נאה, ואזכור שמו המקורי יישמע אולי רק כמו פרט פיקנטי. הלוואי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully