דייגו מראדונה מול חואן רומן ריקלמה. טוויטר, מערכת וואלה!
דייגו מראדונה מול חואן רומן ריקלמה/מערכת וואלה!, טוויטר

קרב סמל

6.3.2020 / 17:00

בין בצע כסף לחליבת פרות: מראדונה משמיץ, ריקלמה עוקץ ובוקה ג'וניורס נקרעת בין שני הסמלים הכי גדולים שלה. ועכשיו, בשיאה של האיבה העזה, דייגו חוזר לבומבונרה והאליפות על הפרק. מה עוד אפשר לבקש ממחזור הסיום בארגנטינה?

ב-10 בנובמבר 2001, במשחק הפרישה הרשמי שלו בבומבונרה בבואנוס איירס, דייגו מראדונה שיחק עם החולצה המזוהה איתו יותר מכל - מספר 10 של נבחרת ארגנטינה. כאשר פשט אותה, הוא חשף חולצה נוספת אותה לבש - מספר של 10 בוקה ג'וניורס, עם השם רומן שמתנוסס על הגב. גם את נאום הפרידה שלו ערך עם אותה חולצה, בזמן שחואן רומן ריקלמה, אז הכוכב הגדול של המועדון, צופה מהצד בתדהמה וגאווה גדולה. מבחינת רבים, זו הייתה העברת השרביט האולטימטיבית. דייגו הכתיר רשמית את היורש.

מחר בלילה (בין שבת לראשון, 2:00, ספורט 2) מראדונה חוזר לבומבונרה, אבל לא אל התא המשפחתי ביציע ממנו עודד במשך שנים, אלא לספסל היריבה כמאמן חימנסיה לה פלאטה. הוא מגיע אחרי חודשים של התכסחויות עם הנהלת בוקה החדשה, ובתוכה גם ריקלמה אחד. זה המחזור האחרון בליגה הארגנטינאית, ריבר שתשחק במקביל אצל אתלטיקו טוקומן מובילה בנקודה, ומראדונה, דווקא הוא, יכול להיות הנבל. האיש שימנע מקבוצתו האהודה זכייה באליפות ויעניק את התואר ליריבה המושבעת.

האם זה יהיה הפרק הכי כואב בטלנובלה בה מככבים כבר שנים שני האלילים הגדולים בתולדות בוקה ג'וניורס?

בספטמבר האחרון פורסם סרטון נדיר מאחד מאימוני בוקה ב-1996, ובו נראה הילד ריקלמה, אז רק בן 18, מרים כדור לכיוונו של אלילו מראדונה, אז כבר בן 36, שעצר על החזה ובעט פנימה. בסיום אותה עונה הוא גם תלה את הנעליים. מאותו רגע עבר דייגו לתפקיד האוהד המושבע וגם תמך בריקלמה בכל הזדמנות. "רומן עבור בוקה הוא מה שאני הייתי עבור הנבחרת", החמיא ליורש. שניהם זכו לפסלי ענק במוזיאון של מועדון הפאר, אבל ריקלמה הוא זה שנבחר לאליל הגדול מכולם.

כי בעוד מראדונה הסתפק בתואר אחד עם בוקה (אליפות ב-1981) במהלך שתי הקדנציות שלו במועדון, ריקלמה זלל תארים. היו לו ארבע אליפויות, שלוש זכיות בגביע ליברטדורס וגם תואר בין-יבשתי אחד בשתי הקדנציות שלו. כמו מראדונה, גם היורש יצא מבוקה לברצלונה, לא הצליח שם ואז קיבל עצה מדייגו לעבור לאיטליה. כמוהו. ריקלמה בחר בוויאריאל, הגיע איתה לחצי גמר ליגת האלופות ולאחר מכן חזר לככב בבוקה וגם היה שותף לזכייה של ארגנטינה בטורניר האולימפי בבייג'ינג ב-2008. לאחר הניצחון על ניגריה בגמר, הוא התחבק ארוכות עם מראדונה ושניהם קרנו מאושר. אבל זה כנראה היה החיבוק האמיתי האחרון ביניהם.

דייגו מראדונה ביציע של בוקה ג'וניורס, 2007. AP
היה האוהד הכי נלהב. דייגו מראדונה מריע לחואן רומן ריקלמה עם חזרתו ב-2007/AP

קו פרשת המים היה בנבחרת, לאחר מינויו של מראדונה למאמן הלאומי. מספר 10 האגדי החליף בתפקיד את אלפיו באסילה בעיצומו של קמפיין מוקדמות מונדיאל 2010, והחליט לא לזמן את כוכב בוקה שפתח בשלושת המשחקים הראשונים. המאמן גם בחר להסביר את המדיניות שלו בראיון ברדיו ואמר: "הוא צריך לשחק קרוב יותר לחלוצים, לעשות את ההבדל ב-20 המטרים האחרונים עם מהירות המחשבה שלו ולאיים על השער. הייתי במגרש של בוקה, ראיתי אותו משחק ואני לא יודע אם יש לו בעיות פיזיות, אבל זה לא עובד מבחינתי".

ריקלמה שמע, רתח מכעס וסגר חשבון בראיון טלוויזיוני שבמהלכו לא נקב אפילו פעם אחת בשמו של מראדונה. "גיליתי בטלוויזיה שהמאמן לא מרוצה ממני", הסביר הקשר. "האמת היא שאני לא יכול להיות בנבחרת עם מישהו שאין לי הסכמות איתו, אני פועל לפי קודים אחרים. יש לנבחרת מאמן שאין לי איתו שום דבר משותף, ובמצב הזה אני לא יכול להישאר בסגל". אחרי 51 הופעות בינלאומיות ו-17 שערים, ריקלמה פרש מהנבחרת וגם ויתר על האפשרות לשחק במונדיאל בדרום אפריקה. בגלל מראדונה.

מאז, כאמור, השניים היו בנתק מתמשך שכלל עקיצות מפעם לפעם. כאשר ריקלמה הודיע על עזיבה של בוקה ב-2012, מראדונה האשים אותו בבגידה ("אתה מרגיש מרוקן? תמלא את המיכל") וכשקרלוס טבס קיבל הצעה מסין בינואר 2017, דייגו ניצל את ההזדמנות וטען: "אם לריקלמה היו מציעים 50 מיליון דולר מסין, היום הוא כבר היה מדבר סינית". אבל זה היה כאין וכאפס לעומת ההכפשות של החודשים האחרונים.

שחקן בוקה ג'וניורס לשעבר, חואן רומן ריקלמה. AP
השאיר את דייגו מראדונה מאחור והפך לסמל הגדול ביותר של בוקה. חואן רומן ריקלמה/AP

בדצמבר האחרון, לפני הבחירות לנשיאות בוקה ג'וניורס, החליט ריקלמה להצטרף לחורחה אמאל, נשיא המועדון הכושל בין השנים 2008-2011. את מראדונה, שגם בכובעו הנוכחי כמאמן חימנסיה דאג להביע את דעתו על הנעשה בבוקה ותמך בבחירות בכריסטיאן גריבאודו שהיה המועמד של הנשיא הקודם, זה הרתיח. הוא שוב האשים את ריקלמה בבצע כסף: "לא יכול להיות שסמלים של המועדון, כמו ריקלמה, יחכו להצעות וימכרו את עצמם להצעה הכי גבוהה. אני מעולם לא עשיתי את זה. דולרים לא שווים יותר מעקרונות".

למורת רוחו ובניגוד לדעתו הנחרצת, אנשי בוקה בחרו בחבורה של ריקלמה, שבכובעו כסגן הנשיא הפך לאחראי הבלעדי על העניינים המקצועיים וגם החזיר לתפקיד המאמן את מיגל אנחל רוסו. מראדונה, בינתיים, ניצל כל הזדמנות לחבוט בו ובסגן הנשיא הנוסף מריו פרגוליני. "הכרוז הזה ואליל הכדורגל לא מבינים כלום בפוליטיקה", תקף מאמן חימנסיה. "יש להם אפס ניסיון בניהול והם תומכים בנשיא הגרוע בהיסטוריה של המועדון. דניאל פסארלה, שלקח את ריבר והוריד אותה ליגה, הוא היידי ליד שלושת אלה. יש להם פחות חזון מאשר לקפטן של הטיטאניק".

בעוד אמאל ופרגוליני השיבו אש למראדונה, ריקלמה הסתפק בתגובה עוקצנית אחת: "אין לי שום יחסים עם מראדונה, אני רק יכול לומר שהתמזל מזלי לשחק עם הכדורגלן הטוב בהיסטוריה". וכן, הוא התכוון לליאו מסי, אם מישהו תהה.

דייגו מראדונה מאמן חימנסיה לה פלאטה. רויטרס
זוכה למחוות בכל מגרש אצטדיון אליו הוא מגיע כמאמן חימנסיה. דייגו מראדונה/רויטרס

את הטוויסט האחרון בקרב האלילים הזה סיפק לוח המשחקים. בוקה ג'וניורס נאבקת על האליפות עם יריבתה המרה ריבר פלייט, הפער הצטמק לנקודה בלבד בשבוע שעבר, ומחזור הסיום מחזיר את מראדונה אל הבית שלו. האיש שנהג להשתולל בתא המשפחתי ביציע, מוריד חולצה ומעודד משם את השחקנים, יילך הפעם אל ספסל היריבה. כמעט בכל מגרש אליו הגיע כמאמן חימנסיה, זכה דייגו למחוות מרגשות. אחרי שדווקא בוקה לא תכננה טקס מיוחד, העניינים שוב התלהטו.

"הוא בא לנצח אותנו, הוא לא בא למסיבה", קבע נשיא המועדון אמאל. "נקבל אותו כמו כל מאמן אחר". התקשורת הפנתה כמובן זרקור לנושא, וכשהאוהדים קראו בשמו של מראדונה במשחק הבית הקודם, המצלמה כוונה לעבר ריקלמה שהביע את חוסר שביעות רצונו. "מי זה אמאל? אני לא מכיר אותו בכלל", השיב מראדונה. "אני לא יודע אם הוא חולב פרות, אם הוא מכר חלב. הוא אמר שלא יעשו לי מחווה? אחי, מי ביקש ממך בכלל? אתה יודע לאן אתה יכול לדחוף את זה".

למרות הכול, הלחץ הציבורי הכריע ובוקה תכבד את האיש שהביא לארגנטינה את הגביע העולמי ב-1986. "לא יהיה הוגן ללכת לחבק אותו אחרי כל מה שאמר עלינו, אבל האוהדים ביקשו וחייבים לכבד סמלים", הבהיר פרגוליני. אז המועדון יעניק לדייגו חולצת רטרו מ-1981 והחבר הטוב קלאודיו קאניג'ה אמור לשבת לצד ריקלמה בתא הנשיאותי. בלם העבר אוסקר רוג'רי הציע מכובעו כפרשן: "ריקלמה צריך להיות נושא הדגל. אם הוא אדם גדול וחכם, הוא צריך לחכות על הדשא, לחבק את מראדונה ולהיות זה שמלווה אותו אל הספסל".

חואן רומן ריקלמה סגן נשיא בוקה ג'וניורס. GettyImages
לא אהב את הקריאות של הקהל בשמו של מראדונה. חואן רומן ריקלמה ביציע/GettyImages

ואיך יגיבו השחקנים? גם מזה חוששים בבוקה לקראת משחק האליפות. בקבוצות אחרות, אחרי החיבוקים, הצילומים המשותפים ודברי ההערצה לפני השריקה, שחקני קו נרתעים מהריצה ליד הספסל של מראדונה. הוא אליל עבור כל אחד ואחד מהם. השוער אסטבן אנדרדה התייחס לכך ואמר: "אנחנו מודעים למיתוס, יש לו נוכחות חזקה. אני בכלל אסיר תודה כלפיו כי הוא לקח אותי לדרום אפריקה כגיבוי לקראת המונדיאל ב-2010. ניתן לו נשיקה וחיבוק, ונודה לו על כל מה שעשה עבור ארגנטינה".

גם ריקלמה ייגש להגיד תודה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully