אדריאן פיטרסון מינסוטה וייקינגס. Ann Heisenfelt, AP
אדריאן פיטרסון מינסוטה וייקינגס/AP, Ann Heisenfelt

אדריאן פיטרסון: "ישראל היא ה'הומלנד'"

5.3.2020 / 18:51

אדריאן פיטרסון, מכוכבי הפוטבול הגדולים בהיסטוריה, מבקר בארץ עם חברו ג'וש נורמן. הם מתלהבים מישראל (נורמן: "חושב לגור פה"), מדברים על בריידי (פיטרסון: "לדעתי הוא צריך להישאר בפטריוטס") וגם על הכאת ילדים כאמצעי חינוך: "בתנ"ך הרי כתוב 'חוסך שבטו שונא בנו'"

כשאדריאן פיטרסון נכנס לבית הקפה ביפו הוא התיישב ומיד קם, סידר את הכסא לאישה שהשתייכה לקבוצה שעמה הוא מסייר בארץ והגיעה באיחור לשולחן. כשראה שחסר כסא נוסף, הלך להביא אחד. ממבט חטוף על האיש המוצק הזה, 1.85 מטר של שרירים, לא ניתן היה לנחש שמדובר באחד משחקני הפוטבול הטובים בכל הזמנים, נטול מניירות של ספורטאי-על. פיטרסון יחגוג 35 בקרוב, גיל מופלג לשחקן פעיל בתפקיד הכה שוחק של רץ אחורי, אבל אין לו תכניות לפרוש. "אני חושב לשחק 3, 4 שנים", הוא מצהיר.

פיטרסון הגיע לישראל יחד עם מגן הפינה ג'וש נורמן. השניים שיחקו יחד בוושינגטון רדסקינס בשנתיים האחרונות. הם באו בשבוע שעבר לביקור שיזמה המנטורית העסקית שלהם, אשת העסקים פייג'נט פריבאו-צ'רלטון, בבית הספר "דרכא זינמן" בדימונה. את תלמידי "דרכא זינמן" הכירה פריבאו בארה"ב, כשהשתתפה כשופטת בתחרות ה-FRC של ארגון FIRST, שמטרתו הפצת מדע וטכנולוגיה בין בני הנוער, בה התלמידים זכו במקום הראשון בקטגוריית "השראה הנדסית". היא סיפרה לנורמן ופיטרסון על בית הספר ותפיסתו, על האמונה שיש לצוות החינוכי בתלמידים ועל תחושת המצוינות. נורמן ופיטרסון, שהקים קרן המעודדת שוויון הזדמנויות בין ילדים ונוער, ביקשו מבית הספר, דרך המנהלת ורד פלמנבאום, לארח אותם בביקורם, במטרה להכיר את גופי החינוך בדימונה ואת בית הספר בפרט לצד סיורים בישראל. בעת ביקורם השחקנים נפגשו עם קבוצת רובו-אקטיב, קבוצת הרובוטיקה של בית הספר.

אדריאן פיטרסון עם ג'וש נורמן. דוד רוזנטל
עושים חיים בישראל. פיטרסון וג'וש נורמן/דוד רוזנטל

"אני לא ממש מבין מה קורה עם הפוליטיקה אצלכם", הודה נורמן, שכמעט השתנק כששמע שבזמן הביקור שלו הצביעו בבחירות בפעם השלישית בתוך פחות משנה. אצל האמריקאים ההכרעה מוחלטת - יש נשיא או שאין נשיא. אצל הישראלים זה יותר מורכב. לקח קצת זמן להסביר לו את השיטה ואת הפאזל שמנסים ראשי המפלגות להרכיב. "אז לא הבנתי, לא היו לאף אחד 61 בפעם השלישית?" הקשה בפרצוף של "וואו, זה לא נורמלי".

עבור נורמן זהו הביקור ה"שלישי או הרביעי", לפיטרסון זו פעם ראשונה והוא משוכנע שלא אחרונה. "בטח שאחזור", הוא מתלהב ומדגיש את היותו נוצרי אדוק, "אני חושב למצוא הזדמנויות להשקעה. ישראל היא ה'הומלנד'". נורמן הולך אפילו יותר רחוק. "אני אפילו שוקל לעבור לפה", הוא אומר בלי שנשאל, "כיף בישראל, לא סתם אני חוזר לכאן. פשוט מקום יפהפה". שרשרת "חי" מעטרת את צווארו וכשהוא רואה חנות תכשיטים הוא נכנס, אולי יגלה עוד משהו אותנטי. מחובר.

שניהם נהנים מהחופש היחסי שמתאפשר להם פה. בארצות הברית הם לא יכולים ללכת ברחוב בלי שיעצרו אותם. "במקומות אחרים היה שקט", מספר אסף בר יהודה, המדריך שמלווה אותם בטיול בתל אביב, "אבל היום נתקלנו בטיול של 'תגלית' ואתה יכול לתאר לעצמך מה הלך כשהם פתאום ראו שמי שעומד מולם זה לא פחות מאדריאן פיטרסון".

ג'וש נורמן. דוד רוזנטל
עם שרשרת "חי" הוא מרגיש מחובר. ג'וש נורמן/דוד רוזנטל

פיטרסון, שיחגוג 35 ב-21 במרץ, רשם מספרים עצומים במהלך 13 שנותיו ב-NFL. הוא נבחר שבע פעמים לפרובול והיה הרץ הכי דומיננטי בליגה במשך קרוב לעשור. הוא נולד בפלסטיין, טקסס ("כן, היה מוזר לאנשים פה לשמוע את זה, אבל אז אמרתי להם שזה בט-ק-ס-ס") שיחק עשר שנים במינסוטה, עבר ב-2017 לאריזונה ומשם לניו אורלינס ובשנתיים האחרונות הוא בוושינגטון. ב-2012 רשם עונה עם 2,097 יארד, אחד משבעת הרצים היחידים בהיסטוריה (עמם נמנה, בין היתר, או ג'יי סימפסון) שצלחו את ה-2,000 יארד בעונה. בסיום העונה זכה בתואר ה-MVP. יש לו, כאמור, רצון ניכר להמשיך לשחק גם מעבר לעונה הקרובה, שבה ייטול בוודאות חלק לאחר שהרדסקינס מימשו את האופציה עליו. נורמן יהיה שחקן חופשי ובמו"מ עם מספר קבוצות. "יכול להיות שאני מנהל מו"מ ויכול להיות שלא. לא תדע. בטוח אשחק איפשהו", הוא מתעלל ברצון שלי להשיג סקופ.

הרצון של פיטרסון להמשיך עד שייגמר המיכל שונה לחלוטין מזה שהיה למקור ההשראה שלו בארי סנדרס, עוד אחד ממועדון ה-2,000 יארד ואולי הרץ הגדול בתולדות ה-NFL. בגיל 30, אחרי עשר עונות אדירות בדטרויט ליונס, סנדרס תלה במפתיע את הקסדה. ב-1999 הוא שלח בפקס הודעת פרישה לוויצ'יטה איגל, העיתון בעיר הולדתו וויצ'יטה שבקנזס. "קצת אחרי סיום העונה שעברה הרגשתי שלא אחזור. אני חושב שאני צריך זמן כדי לחשוב על עתידי ועל התחושות שלי ולדעת מה קורה. היום אני מודיע רשמית על פרישה מה-NFL".

"אני חושב שהרבה תלוי בארגון", אומר פיטרסון בהתייחסות להבדלים בינו לבין סנדרס, "תראה את קלווין ג'ונסון (תופס מצוין ששיחק אף הוא בדטרויט, ד.ר.), גם הוא פרש מוקדם. יש בעיה במועדון הזה, דטרויט ליונס". בשנתיים האחרונות משחק פיטרסון בוושינגטון, מועדון שנחשב בעבר לבעייתי בפני עצמו, אבל הוא דווקא אופטימי: "הזרימו דם חדש. מינו מאמן ו-GM, אני חושב שאפשר לעשות דברים יפים".

כשאני מספר להם שאת העונה האחרונה הרדסקינס שלהם סיימו עם שלושה ניצחונות, שניהם מופתעים, אפילו מוטרדים. "רגע, מה, מה אמרת?" שואל נורמן ברצינות, "באמת ניצחנו שלושה משחקים? את מיאמי ניצחנו, לא?", הם מנסים לגרות את הזיכרון, "ומה עם הקאובויס?" המחשבה על העונה האיומה המשיכה להציק להם לכל אורך הריאיון, אז נגלה להם שהם אכן ניצחו את מיאמי, את דטרויט ואת קרוליינה, הקבוצה שעמה הגיע נורמן לסופרבול ב-2016.

בארי סנדרס. AP
מקור השראה שפרש מוקדם מדי. בארי סנדרס/AP

כמו כל אמריקאי, שניהם מבינים שהכול ביזנס, שאין סנטימנטים ב-NFL, ועדיין, בין השורות אפשר לזהות שיש לפיטרסון בטן מלאה על הליגה.

אם היית יכול לבטל חוק אחד, מה היית מבטל? שאלתי את פיטרסון. "את חוק הפרנצ'ייז", הוא עונה ללא היסוס. חוק הפרנצ'ייז מאשר לקבוצה להדביק על שחקן "תג", להשאיר אותו אצלה במשך העונה ולשלם לו שכר גבוה ביחס למשתכרים אחרים בעמדה שלו. "זה חוק אכזרי", אומר פיטרסון, "הוא בעצם לוקח ממך את החופש שלך כשחקן וכאדם".

ומה לגבי טום בריידי, שאמור לצאת לשוק החופשי ממש בקרוב? נורמן הודה שהוא לא מכיר מספיק את הפרטים, או פשוט התחמק בדיפלומטיות, ורק אמר "זה ביזנס". מפיטרסון ביקשתי להשוות את בריידי לסיטואציה האישית שלו במינסוטה, ממנה נפרד אחרי עשר שנים מוצלחות. כאן הוא נפתח. "כן, זה היה מאכזב", סיפר, "הם עשו מה שהיה טוב לקבוצה בזמנו. אף פעם לא דיברו איתי על הפחתה בשכר או משהו דומה, פשוט החתימו מישהו אחר. פייטון מאנינג קיבל בעונה האחרונה בדנבר 20 מיליון דולר בלי לשחק. ככה זה, יש אנשים שונים וארגונים שונים. כל אחד מנהל את העסק בדרך שלו".

ומה לגבי בריידי?

"אני חושב שהוא צריך להישאר בניו אינגלנד".

טום בריידי קוורטרבק ניו אינגלנד פטריוטס. GettyImages
"צריך להישאר בניו אינגלנד" בריידי/GettyImages

רגע השפל בקריירה של פיטרסון, מעבר לפציעות שסבל והתאושש מהן, לא היה קשור לפוטבול. ב-12 בספטמבר 2014 הוגש נגדו כתב אישום לאחר שהכה את בנו בן ה-4 במקל. הוא הורשע במסגרת עסקת טיעון ונגזרו עליו קנס ועבודות לתועלת הציבור. באותה עונה הוא נטל חלק במשחק אחד בלבד לפני שהשעיה מהליגה גזרה עליו היעדרות ארוכה. "כן, זה היה הזמן הכי קשה שלי", הוא מודה. "הייתה הרבה דיסאינפורמציה בעניין הזה, היו פערים בין מה שאנשים חשבו שקרה ובין מה שהיה במציאות. התפישה של כל זה הייתה שלילית".

בידיעה שפורסמה ב-Bleacher Report בשנה שעברה הודית שאתה עדיין מכה את הילד שלך בחגורה.

"אני מאמין אדוק ב- 'Spare the rod and spoil the child'('חוסך שבטו, שונא בנו', ד.ר.), משפט שכתוב בתנ"ך. אם מישהו לא מסכים עם זה, זה בסדר. כשמשביעים את נשיא ארצות הברית הוא שם יד על התנ"ך וגם בבית המשפט כשנקראים לעדות נשבעים עם התנ"ך. אתה לא יכול לבחור את חוקי האל ולראות אותם בצורה שנוח לך. אם אתה רוצה שהאמונה שלך תהיה חזקה - אז שתהיה חזקה".

ומה הרגע הגדול שלך?

"קיבלתי השנה את ''Art Rooney Award שמציין ספורטיביות והגינות. בשבילי זה היה משהו יוצא דופן ששווה לי הרבה. אני אוהב לתת לחברה, בגלל זה יש לי הרבה פעילויות צדקה שאני עושה".

ספורטאים אמריקאים רבים פושטים רגל לאחר הפרישה, למרות עשרות ומאות מיליוני דולרים שעשו לאורך הקריירה. "בדיוק בשביל זה אני מלווה אותם ושחקנים אחרים", מסבירה פריבאו-צ'רלטון, שמלווה את שני השחקנים במהלכיהם העסקיים. פיטרסון מסביר שעוד כשחקן צעיר חלם להיות איש עסקים. "מאז ומתמיד אהבתי להתעסק בנדל"ן", הוא מעיד, "אני רואה את העתיד שלי בזה. אני כבר מתעסק בזה ואמשיך אחרי הפרישה".

ומה לגבי קריירה ב-NFL?

"פרשנתי בעבר בערוצים, אני רואה את עצמי עושה את זה אבל לא מתכוון לקחת את זה רחוק. אני מעדיף לעשות כסף כשאני ישן".

seperator

מהי רשת "דרכא"?

דרכא היא רשת בתי ספר תיכוניים שהוקמה בתמיכת משרד החינוך ובעידודו על מנת לחזק את בתי הספר בפריפריה הגאו-חברתית במדינת ישראל, בדרכם להיות מוסדות חינוך מובילים בתחום החינוך העל יסודי. מנתונים שפורסמו על ידי משרד החינוך לאחרונה, עולה כי רשת דרכא מדורגת במקום הראשון כרשת החינוך המובילה בישראל.

רשת בתי הספר דרכא כוללת בתי ספר מקהילות שונות בחברה הישראלית ופועלת לחיזוק המרקם החברתי במדינת ישראל. הרשת מלווה במועצה ציבורית הכוללת אנשי רוח, חינוך ועשייה מובילים בחברה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully