קיקה סטיין בימי בטיס. GettyImages
קיקה סטיין בימי בטיס/GettyImages

להשתמש במדריך של עצמו

28.2.2020 / 16:08

הוא כמעט הביא ללאס פלמאס ניצחון ראשון בהיסטוריה בברנבאו. הוא גבר על ריאל מדריד בחוץ עם בטיס פעמיים ברציפות. בגרדיאן אפילו ביקשו ממנו לתת עצות לליברפול לקראת גמר ליגת האלופות מול הלבנים. אולם עכשיו, כמאמן ברצלונה, האתגר של קיקה סטיין שונה לגמרי

תארו לעצמכם - מאמן ברצלונה מפרסם פומבית מדריך להתמודדות נגד ריאל מדריד. הייתכן? ובכן, קיקה סטיין עשה זאת, וזה קרה ממש לא מזמן. במאי 2018, לקראת גמר ליגת האלופות, החליט העיתון הבריטי המוביל גרדיאן לחפש המלצות עבור ליברפול שהתמודדה כאנדרדוג מול הלבנים של זינדין זידאן בקייב. הכותב היה אמור להיות איש מקצוע מומחה, והבחירה נפלה על סטיין שגבר על ריאל עם בטיס בסנטיאגו ברנבאו בתחילת העונה המדוברת. באופן מעשי, היה זה ראיון, אך הוא הוצג כמאמר פרי עטו של המאמן, תחת הכותרת: "כיצד לנצח את ריאל מדריד". פשוטו כמשמעו.

לו היה מעלה בדעתו כי ימונה בקרוב בקאמפ נואו, הוא לא היה מסכים להשתתף בפרויקט, כמובן, אך המחשבה הזו לא הייתה מציאותית בעליל. סטיין מאמן בארסה? חפשו בדיחה מצחיקה יותר. המאסטרו כבר התקרב ליום הולדתו ה-60, והאפשרות להדריך בעצמו קבוצה בגמר ליגת האלופות לא הייתה קיימת. אז הוא שמח להיות שם בעקיפין, באמצעות עצות ליורגן קלופ. כאוהד מושבע של ברצלונה, או ליתר דיוק מעריץ של סגנון יוהאן קרויף, תמיד שאב סטיין סיפוק מיוחד מנצחונות על ריאל, ושמח לחלוק את הידע ולהפיץ בעולם את השקפת עולמו על כדורגל. זו הייתה הדרך הצנועה שלו לקדם את עצמו ולחזק את המותג. והנה לכם, זה הצליח מעל ומעבר לכל חלומותיו הפרועים. כעת, כשהוא מתכונן לקלאסיקו הראשון בחייו ביום ראשון, הצצה על המדריך בגרדיאן מסקרנת יותר מתמיד.

קיקה סטיין בימי בטיס. GettyImages
תמיד שאב סיפוק מיוחד מהפסדים של ריאל מדריד. סטיין כשאימן את בטיס/GettyImages

"לגרום לריאל לרדוף אחרי הכדור"

אז מה היה שם? "ריאל מדריד מתאפיינת בלא מעט אנרכיה על המגרש. אין להם צורה קבועה. גם אם הם פותחים עם רביעיה בהגנה ושלישיה בקישור, המערך יכול להשתנות. השחקנים מונחים על ידי הכדורגל עצמו, לפי מה שהם רואים לנכון באותו רגע. אין להם טקטיקה מסוימת או מבנה קשיח. ריאל מוגדרת על ידי יכולת אישית של שחקניה, והם משתפים פעולה באופן אינטואיטיבי. תראו את קארים בנזמה שנוטה לנדוד לאגפים. תראו את המגנים, דני קרבחאל ומרסלו. כאשר קרבחאל עולה להתקפה, הוא לא מסתכל איפה נמצא המגן השני, והגישה הפתוחה הזו גורמת לבעיות בעורף", טען סטיין.

הוא הגדיר את לוקה מודריץ', טוני קרוס וקאסמירו כשחקנים היחידים ששומרים על סדר מסוים, ושיבח במיוחד את הקשר הקרואטי אשר "תמיד מקבל את ההחלטה הנכונה" כדבריו. "האנרכיה של ריאל הופכת את ההכנה לקשה, כי הם אינם ניתנים לחיזוי, אבל אם אתה שומר היטב בהגנה, מניע נכון את הכדור ומנצל את השטחים שהם משאירים לך, אפשר לפגוע בהם. אם הכדור נמצא ברגליים שלך, אתה יכול לצמצם את מספר המצבים שלהם ליד השער. אנחנו תמיד רצינו לשמור על הכדור. ביקשנו מהשחקנים להיות רגועים, להמשיך להאמין בעצמם, לבחור את המסירות נכון, ולגרום לשחקני ריאל לרוץ אחרי הכדור. ידענו שההזדמנויות שלנו יגיעו", כתב סטיין.

דני קרבחאל שחקן ריאל מדריד. AP
עולה להתקפה בלי לבדוק איפה המגן בצד השני". קרבחאל/AP

17 בעיטות של לאס פלמאס בברנבאו

וזו התורה שלו - לשלוט בכדור בכל מגרש, כולל נגד ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו. לא מפחדים, לא מתאימים את הסגנון ליריבה החזקה, לא מאבדים את הזהות, ושואפים תמיד רק לנצח. זה בדיוק מה שהוא אמר לקראת הביקור הראשון בקריירה במדריד כמאמן לאס פלמאס בשלהי 2015: "נשחק כרגיל ונגרום לריאל לרדוף אחרי הכדור". הוא הפסיד אז 3:1, ונכנע גם במשחק הביתי 2:1 בגלל שער מאוחר מאוד של כריסטיאנו רונאלדו, על אף שהחבורה בצהוב הייתה ראויה להרבה יותר, אבל בעונת 2016/17 הגיע הפיצוי. תחילה נתנה לאס פלמאס הצגה נהדרת במפגש הביתי מול לוס בלנקוס וסיימה בתיקו 2:2, ואז התארחה בסנטיאגו ברנבאו עם מטרה אחת ברורה.

לאס פלמאס מעולם לא ניצחה את ריאל מדריד במבצרה, אך סטיין הצהיר שזו המשימה שעומדת על הפרק. על הנייר, הכל היה לרעתה. 32 הביקורים הקודמים שלה בברנבאו הניבו 28 הפסדים וארבע תוצאות תיקו. ריאל דהרה בפסגת הטבלה עם יתרון ארבע נקודות על פני ברצלונה, ובדיוק ציינה שנה שלמה ללא הפסד ביתי. מנגד, לאס פלמאס הפסידה ארבעה משחקי ליגה רצופים, ומצאה רק פעם אחת את הרשת בתקופה זו. מעטים המאמנים שחושבים על סנסציה במצב כזה, אבל סטיין קבע נחרצות: "באנו לנצח. אנחנו יודעים עד כמה זה יהיה משמעותי עבורנו". והם היו כל כך קרובים!

המשחק הזה נכנס להיכל התהילה של לאס פלמאס עם נתונים סטטיסטיים מופלאים - 57 אחוזי החזקת כדור שתורגמו ל-17 בעיטות לשער, מתוכן שמונה למסגרת. איסקו העלה את המארחת ליתרון מוקדם, אבל טאנה הישווה מיד, וחניכיו החצופים של סטיין הוציאו את שחקני ריאל משלוותם. גארת בייל הורחק בתחילת המחצית השניה, לאס פלמאס השתלטה עוד יותר על מרכז המגרש, ועלתה ליתרון 1:3 מוצדק בניצוחו של קווין-פרינס בואטנג. כריסטיאנו רונאלדו סירב להיכנע, צימק בפנדל בדקה ה-86, השווה ל-3:3 בדקה ה-89 בנגיחה אופיינית, שמר על מאזן ביתי ללא הפסד, וגרם לאנחת רווחה גדולה. ריאל הייתה מאושרת מהתיקו, לאס פלמאס של סטיין הייתה מאוכזבת.

קיקה סטיין בימי לאס פלמאס. GettyImages
היה כל כך קרוב. סטיין מבקר בברנבאו עם לאס פלמאס/GettyImages

"התוכנית עבדה, אבל הפסדנו"

ואז, בחלוף חצי שנה, בספטמבר 2017, חזר המאמן לסנטיאגו ברנבאו עם בטיס, והפעם ניצח 0:1 בזכות שער בזמן פציעות. הנקמה על הקאמבק המאוחר ההוא של הפורטוגלי הייתה מתוקה. על הדרך, הצליחו הגיבורים בירוק-לבן לקטוע רצף של 73 משחקים רצופים בהם ריאל הבקיעה, אבל הם לא עשו את זה באמצעות בונקר. בדיוק להיפך - בטיס ניסתה ליזום למרות שהיריבה הייתה בכושר מצוין, איימה 12 פעמים על השער ובאה על שכרה בסופו של דבר. בסיבוב השני, היא השתוקקה להשלים ניצחון כפול על הלבנים והובילה 1:2 במחצית, נהנתה מ-57 אחוזי החזקת כדור ושלחה 20 בעיטות לכיוון שערו של קיילור נבאס, אך הפסידה לבסוף 5:3 במשחק מהנה מאוד לצפיה מבחינת אוהד נייטרלי.

וכה כתב סטיין בגרדיאן: "המשחק בו ניצחנו במדריד היה דווקא קשה יותר בהשוואה למשחק הביתי בו הפסדנו. בברנבאו היינו תחת לחץ למרות שניסינו לשמור על הכדור. באיצטדיון בניטו ויימארין שלטנו כמעט בכל המשחק, למעט 15 דקות במחצית השנייה כאשר ריאל גילתה עליונות, כבשה שלוש פעמים והפכה את התוצאה. זו הבעיה - אתה לא יכול לעשות כלום נגד היכולת של ריאל כשהכדור אצלה. יש לה שחקנים מעולים שמגיעים להזדמנויות וכובשים בקלות. לכן דיברנו עם השחקנים על הצורך לשמור על הכדור. חלוצי ריאל לא תמיד מפעילים לחץ, ולכן אפשר לקחת את הכדור ולייצר שליטה. זו הייתה התוכנית, והיא עבדה היטב - חוץ מזה שהפסדנו".

אנטוניו סנאבריה שחקן ריאל בטיס. GettyImages
בטיס של סטיין שלטה ואיימה, אבל לבסוף הפסידה 5:3/GettyImages

7 ניצחונות על ריאל כשחקן

כקרויפיסט טהור שמקדש את הסגנון ואת הדרך, סטיין מתאכזב הרבה פחות מהפסדים אם הוא סבור שהתוכנית שלו עבדה. הוא משוכנע שהגישה שלו נכונה וחיובית, ואמונתו בכוחותיו לא יודעת גבול. כך היה מאז תחילת הקריירה שלו כשחקן, כפי שמסביר ראול גומס סמפריו, חבר קרוב ועיתונאי שפרסם את הביוגרפיה של סטיין עוד ב-1996. "מאמן סנטאנדר, נאנדו יוסו, זרק אותו למים העמוקים בהרכב הראשון בגיל 19, וקיקה הסתגל מיידית. היה לו בטחון עצמי אדיר, והוא לא הרגיש לחץ".

עם זאת, הוא גם היה ביקורתי מאוד כלפי עצמו. עוד כאשר שיחק בנוער, נהג סטיין לכתוב סיכומים מפורטים של משחקיו, והשתמש לצורך כך במכונת הכתיבה במכללה לרוקחות בה עבד אביו. "הוא ניתח את המהלכים, והתמקד בעיקר בשגיאות שלו אם היו כאלה", נזכר גומס סמפריו. ואולי סטיין העיד כי ממש לא התכוון להפוך למאמן, אך הנטייה הזו מצביעה על כך שהפוטנציאל היה כבר אז. כמה שחקנים צעירים בשנות ה-70 הקלידו דוחות משחק ארוכים במכונת כתיבה?

כמיהתו של סטיין לאתגרים קשים גרמה לו לאהוב במיוחד את המשחקים מול יריבות צמרת. למעט שלוש עונות באתלטיקו מדריד, הוא בילה את הקריירה כשחקן במועדונים צנועים - ראסינג סנטאנדר אהובתו ולוגרונייס. למרות זאת, מאזנו מול ריאל מדריד לא רע בכלל - שבעה ניצחונות, חמש תוצאות תיקו ו-12 הפסדים ב-24 מפגשים, בהם הבקיע ארבעה שערים. זה התחיל עם ניצחון 0:1 באפריל 1978 בעונתו הראשונה בסנטאנדר ונגמר עם ניצחון 0:2 בנובמבר 1995. בין לבין, הוא הצטיין עם שער מרהיב ב-2:3 של סנטאנדר על ריאל ב-1982, היה שותף כמחליף לחגיגה הגדולה של אתלטיקו, 0:4 בסנטיאגו ברנבאו ב-1987, השתתף בשני נצחונות 0:1 מפוארים של לוגרונייס ב-1991 וב-1992, וענד את סרט הקפטן של סנטאנדר ב-1:3 הפנומנלי על האלופה שבדרך של חורחה ולדאנו במרץ 1995.

קיקה סטיין מאמן ברצלונה. רויטרס
היה מלא ביטחון כשחקן. סטיין/רויטרס

רגיל להיות גיבור כאנדרדוג

באופן כללי, עונת 1994/95 של סנטאנדר זכורה כמכוננת, למרות שהיא סיימה רק במקום ה-12 בטבלה הסופית. עם סטיין בן ה-36 בתפקיד נסוג יחסית, ושחקנים מהירים מאוד בחוד, היא הצטיינה בעיקר מול הגדולות. כחודש לפני החגיגה מול ריאל, היא פירקה 0:5 את ברצלונה של קרויף, וסטיין התכבד להבקיע את אחד שערים. נגד לוס בלאנקוס, הוא הגביה כדור מדויק לראשו של דמיטרי רדצ'נקו הרוסי, איתו אהב מאוד לשתף פעולה, ובישל את שער השוויון בדרך למהפך. היו אלה ימים קסומים, והם מגדירים את החוויה של סטיין על הדשא. בדרך כלל, הוא היה אנדרדוג, וניצחונותיו הגדולים ביותר היוו סנסציות.

זו גם הייתה החוויה שלו עד כה בקריירה כמאמן. הוא היה אנדרדוג מובהק כאשר העלה את לוגו הקטנטנה לליגה השנייה ועבד בה במשך שש שנים. כך זה המשיך בלאס פלמאס, ובמידה לא מבוטלת גם בבטיס, אם כי שם מקום במרכז הטבלה לא התקבל ברוח טובה בעונה שעברה. שעה בלבד אחרי שניצח שוב את ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, 0:2 במחזור האחרון, פוטר סטיין בניגוד לדעתם של אוהדים רבים. בתחילת העונה הנוכחית נפוצו בעיתוני סביליה הדיווחים על דרישת השחקנים הבכירים להחזירו, והתרחיש הזה לא היה דמיוני, אך הוא לא רלוונטי עוד. כעת עובד סטיין בברצלונה.

לוקה מודריץ' ריאל מדריד מול ריאל סוסיאדד. רויטרס
מאוד מוערך על ידי סטיין. מודריץ'/רויטרס

האם אפשר להחליף את הדיסקט?

וכמאמן בלאוגרנה, הוא חייב להחליף את הדיסקט - כי למרות השאיפה לנצח בכל מגרש ומול כל יריבה, הוא עדיין רגיל מאוד לבוא מעמדת אנדרדוג. וכך הוא כתב בגרדיאן: "לפעמים אתה מאבד את הכדור. אי אפשר להימנע מכך. נגד קבוצות מסוימות זה לא נורא, אבל נגד ריאל זה אחרת. אם מודריץ' מקבל את הכדור, הוא שולח את המסירה המושלמת. אם בייל מקבל אותו, הוא רץ במהירות מסחררת. אם כריסטיאנו מקבל אותו, הוא יפגע בך. זה בדיוק מה שקרה כאשר הפסדנו 5:3 בבית בגלל 15 דקות גרועות. שלטנו במשחק, אבל אנחנו זקוקים להזדמנויות רבות כדי להבקיע. הם זקוקים לפחות הזדמנויות כדי לשים את הכדור ברשת".

עכשיו, לראשונה בחייו, עומדים לרשותו של סטיין שחקנים באיכות דומה לאלה של ריאל, וגם כוכב על אחד, ליאו מסי, שלא מבזבז הזדמנויות רבות מול השער, בעוד כריסטיאנו כבר לא במדריד. הסברים בסגנון "שלטנו במשחק, אבל היו להם כמה דקות טובות, והם הבקיעו וניצחו", לא רלוונטיים בקלאסיקו. בעונות הקודמות, עצם השאיפה לנצח את ריאל הפכה את סטיין לגיבור. הפעם זה ממש לא מספיק. רק שלוש הנקודות ירצו את האוהדים ואת התקשורת. שלושה הביקורים האחרונים בברנבאו מעמדת האנדרדוג היו נהדרים - כמעט נצחון עם לאס פלמאס ושני ניצחונות עם בטיס. האם הרצף הזה ייקטע דווקא כאשר הוא עובד בקבוצה שחייבת להרגיש פייבוריטית? המדריך "כיצד לנצח את ריאל מדריד" כבר פורסם, אך האם יצליח סטיין ליישם את העצות של עצמו כמאמן ברצלונה?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully