אלון דגן מאמן קראטה. עמוד הפייסבוק של אלון דגן,
אלון דגן מאמן קראטה/עמוד הפייסבוק של אלון דגן

מלחמת העולמות: כשקראטה וקרב מגע נפגשים

6.2.2020 / 8:00

קחו את היעילות ואת מהירות המחשבה של קרב מגע. תוסיפו לה את השקט ואת היכולות הקטלניות של קראטה מגע מלא ותקבלו שילוב ייחודי, אותו מתווה אלון דגן, החתום על הישג השיא של קראטיסט ישראלי באליפויות עולם, בקרב תלמידיו. "הבנתי שצריך לעשות שינוי", הוא מסביר בראיון

אלון דגן מאמן קראטה קרב מגע. אלון דגן,
אלון דגן בפעולה/אלון דגן

קחו את היעילות ואת מהירות המחשבה של שיטת הלחימה קרב מגע. תוסיפו לה את השקט, הרוגע, את הכבוד ואת היכולות הקטלניות של הקראטה מגע מלא - ותקבלו שילוב ייחודי של מזרח ומערב; שיטה המשלבת כמה עולמות שונים לחלוטין שמתאחדים למשהו חדש ואחר, שונה ויעיל במיוחד. לא תמצאו את השילוב המרתק בספרים; גם לא באתר כזה או אחר. מדובר בחזונו ובדרכו של אלון דגן, החתום על הישג השיא של קראטיסט ישראלי באליפויות העולם השונות שנערכו במרוצת השנים.

דגן, בעל רקע של למעלה מ-24 שנה בעולם אומנויות הלחימה, עם דגש על קראטה קיוקושינקאי שאותו החל ללמוד כבר בגיל 5, נחשב למדריך אומנויות לחימה בעל שם עולמי, ולא רק בשל זכיותיו באליפות ישראל מספר פעמים ובהישג הנאה שלו באליפות העולם ב-2015, כשהגיע לשלב 64 האחרונים מתוך 192 מתחרים. מלבד הקראטה, דגן מתמחה גם בקרב מגע, אחרי ששימש מדריך קרב מגע בכיר בצה"ל וכן הכשיר מאות מאבטחים תחת הנחיית משטרת ישראל. הוא שימש גם כמדריך קרב מגע בניו יורק, והתנסה גם במספר אומנויות לחימה נוספות, עד שנפל לו האסימון - למה לא לקחת את היתרונות מכל אחת מהשיטות ולשלב אותן יחדיו? כך בדיוק נוצר הרעיון במוחו, שכיום כבר הפך לדרך חיים עבור חלק גדול מתלמידיו.

כשקרב מגע וקראטה נפגשים

"אחרי כל כך הרבה שנים בעולם הזה, פיתחתי זווית הסתכלות אחרת", אומר דגן בראיון לוואלה! ספורט. "הרגשתי שהניסיון שצברתי בכל אחד מהעולמות יכול לתת למתאמנים שלי כלים אמיתיים של הגנה עצמית, אבל לא רק, אלא גם ביטחון עצמי ואף להפוך אותם לאנשים ולוחמים טובים יותר".

קרב מגע מיועדת ללחימה בשטח האויב ויש לה המון יתרונות, אבל כמו בכל דבר, גם חסרונות. אולי לא רבים יודעים זאת, אבל בשיטת לחימה ייחודית זו אין ממש חוקים. המטרה: לנצל נקודות תורפה - וכל האמצעים כשרים. בקרב מגע ניתן לבצע שימוש בחפצים שונים, הן להתקפה והן להגנה, כדי לנטרל את היריב. כמו כן, באמנות זו, שפותחה בישראל, לומדים להתמודד מול מספר יריבים ולנטרל כלי נשק, חמים או קרים.

גם לקראטה או למעשה לכל אומנות לחימה אחרת - יש יתרונות וחסרונות, וכאן נכנס לתמונה דגן, שהחליט לחבר בין שיטת הלחימה שהומצאה כאן אצלנו בישראל, לתורת ה"בודו" היפנית, שמאמינה שלפני הכול, שעל אדם להיות טוב, ישר, סבלני, מכבד והוגן, ורק בשלב מאוחר יותר גם חזק ומאומן. "כמי שגדל לתוך עולם הקראטה ובתור מאמן קרב מגע במשך שנים רבות, הבנתי שצריך לעשות שינוי", מסביר דגן, שהיה חבר בצוות האימון של נבחרת ישראל בקראטה באליפות העולם האחרונה.

View this post on Instagram

Kids Self Defense Seminar ??

A post shared by Alon Dagan (@alondaganmartialarts) on

"אלמנט ההפתעה היה חסר לי"

"עם השנים, כשאימנתי עוד ועוד תלמידים הן בישראל והן בארצות הברית, נוכחתי לדעת שהתרגולים באימונים הם סטטיים למדי", מסביר דגן. "זו מין רוטינה שחוזרת על עצמה, מה שמוביל לכך שהמתאמן יודע בדיוק מה יריב האימונים שלו יעשה, והוא נערך לכך בהתאם. אבל מה קורה אם אותו יריב משנה טיפה את הזווית, או תוקף מכיוון אחר, בדיוק כפי שקורה בשטח בזמן אמת? סביר להניח שאותו מתאמן לא ידע איך להגיב".

דגן הוסיף: "אלמנט ההפתעה היה חסר לי, וזה החיסרון הגדול ביותר של קרב מגע. הרגשתי שלמתאמנים אין באמת ביטחון עצמי לתת מכה לתוקף אמיתי. ומה לגבי חשיבה מחוץ לקופסא, כמו שקורה בחיים האמיתיים? הרי אם מישהו נקלע למצב אלים, אי אפשר לדעת איך יגיב האדם שמולו. הוא יכול לבעוט במקומות רגישים, לדחוף אצבעות לעיניים, לנשוך, לנגוח. את כל אלו לא מתרגלים או לומדים בזירת האימונים מה שמקשה על ההתנהלות בזמן אמת. לקראטה המון יתרונות, אבל זהו החיסרון העיקרי שלו, ואני החלטתי לשנות זאת".

לכן, החליט דגן ליצור שילוב מיוחד מבין כל השיטות שלמד לאורך השנים, אותה הוא מקנה לתלמידיו באימונים שאותם הוא מעביר בארץ. "לא מדובר בקראטה, MMA או ג'יו ג'יטסו, אלא בדרך לשיפור עצמי", אומר דגן. "אני מנסה להקנות לתלמידים שלי כלים שהם מעבר - התמודדות עם קשיים, יכולת ריכוז, קואורדינציה, עבודה על רפלקסים וזריזות ועוד. את השיפור רואים בביטחון העצמי של התלמידים, ואין דבר יותר מספק מזה".

View this post on Instagram

Mixing up some ground work with our #kyokushinkai fighting

A post shared by Alon Dagan (@alondaganmartialarts) on

למידה, ביצוע ושילוב היתרונות יחדיו: שלושת השלבים של אלון דגן

ה"אני מאמין" של דגן מורכב למעשה משלושה שלבים - למידה, ביצוע ושילוב כל האלמנטים מהקראטה ומקרב המגע יחדיו. לעתים הדגש באימונים הוא על אחד מהשלבים תוך כדי התעמקות בדיסציפלינה שלו, ולעתים משלב דגן את שלושתם במקביל, זאת בהתאם להתקדמות ואופיו של התלמיד.

השלב הראשון: למידה דרך שיטת הקראטה "קיוקושין"

אומנות הלחימה העתיקה הזו הולכת יד ביד עם דרך "הבודו" המסורתית, ומתבססת בראש ובראשונה על הצד המנטלי, הערכי והמסורתי. היא משלבת עבודה מנטלית רבה, ומקנה שליטה עצמית והמון כוח רצון להשתפר, ולא רק בזירת הלחימה, אלא גם בחיים עצמם. "באמנות לחימה זו נהוג לשים לב לפרטים הקטנים ביותר, ולתת דגש על דיוק, טכניקה והקפדה", מסביר דגן. "רק כך ניתן להגיע לרמה גבוהה באמת, בדומה ללוחמי העל הרבים המגיעים מאמנות לחימה זו. בשלב הראשון, אני נוהג לעבוד עם התלמידים שלי על הבסיס, על ערכים ועל הדרך, עוד לפני שעוברים לשלב הביצוע".

השלב השני: שיפור הביטחון העצמי בעזרת עבודה ותרגולים

אחרי הבנה מעמיקה של הדרך ועבודה מנטלית רבה, מגיע גם שלב הביצוע והתרגולים. "בעזרת עבודה רבה ותרגול השיטה, ניתן לשפר את הביטחון העצמי בצורה דרסטית, גם אם לא מדובר באלוף עולם", מציין דגן. "זהו השלב השני בשיטה, במהלכו לומדים את הטכניקות השונות הלקוחות מקיוקושין ומקרב מגע".

השלב השלישי: כל היתרונות באים לידי ביטוי

בשיטה החדשנית שבה מאמין אלון דגן, מחברים את שלושת השלבים יחדיו, ומטמיעים את השיטה בתלמידים, שעם השנים הופכים לערכיים יותר, סבלניים יותר, בני אדם טובים יותר וכמובן חזקים הרבה יותר. "בעזרת שילוב של היתרונות והחוזקות, יחד עם דרך ה"בודו", היכולות הביצועיות של קראטה קיוקושין ועקרונות הקרב מגע, אנו מצליחים להעניק לתלמידים שלנו כלים אמיתיים", מסכם דגן. "בכל יום אנחנו עדים לשיפור בקרב התלמידים שלנו, וזה פשוט מדהים".

מבוגרים, נשים וטף: אז למי מתאימה השיטה של אלון דגן?

שיטת האימונים של דגן מתאימה לכולם ולכולן, בכל הגילאים. מדובר לא רק בשגרת אימונים, אלא בדרך חיים, אותה מנסה המאמן הבכיר להשריש בתלמידיו, אחרי ששהה תקופה ארוכה ביפן, שם עבר מחנה אימונים מפרך ומעשיר שהשפיע עליו רבות. כיום, ישנם לא מעט תלמידים המתאמנים תחת השיטה של דגן, שתורמת להם לא רק בכל הקשור לביטחון העצמי ושיפור הטכניקה, אלא גם בשגרה היומיומית ובהתנהלות נכונה בחיים.

לדף הפייסבוק של אלון דגן
לעמוד האינסטגרם של אלון דגן

  • עוד באותו נושא:
  • קראטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully