שוער שאלקה, אלכסנדר נובל. GettyImages
שוער שאלקה, אלכסנדר נובל/GettyImages

עומד בשער

17.1.2020 / 16:00

אלכסנדר נובל מזכיר את מנואל נוייר בסגנון המשחק והלך בעקבותיו גם כשבחר לעזוב את שאלקה לטובת באיירן מינכן, ועכשיו סעיף הזוי בחוזהו הוליד טלנובלה חדשה בשער של הבווארים. האם הוא יהיה האיש שידחוק את שוער נבחרת גרמניה מהמועדון? הכינו את הפופקורן

באפריל האחרון, כאשר היה עדיין על תקן פרשן, נשאל אוליבר קאן לגבי האפשרות של אלכסנדר נובל לחתום בבאיירן מינכן. היו אלה החודשים הראשונים של השוער הצעיר בהרכב שאלקה, אך הופעותיו החיוביות משכו תשומת לב רבה, והעובדה כי חוזהו מסתיים בקיץ 2020 לא נעלמה מעיני הבווארים. לאור הדיווחים על העניין מצד האלופה, היה קאן נחרץ. "באיירן זה עולם אחר בהשוואה לשאלקה. אם טרם הוכחת את עצמך ברמה הגבוהה, אתה עלול להיפגע במהרה. התרשמתי מאוד מנובל - יש לו כל מה ששוער צריך, אני לא מזהה בו חולשות, והוא יציב מאוד מנטלית. אלא שהוא רק מתחיל את דרכו. הייתי מייעץ לו להישאר בשאלקה, לצבור נסיון, להשתפר בהדרגה, ואז לחשוב בראש שקט על קידום מקצועי", המליץ האיש שהפך לאגדה בין הקורות במינכן.

והנה לכם צחוק הגורל - החודש החל קאן את עבודתו כיו"ר מועצת המנהלים של באיירן, ובמסיבת העיתונאים הראשונה נדרש לסוגיה שמעסיקה את הכדורגל הגרמני - החתמתו של נובל. הבחור בן ה-23 סירב להאריך את חוזהו בגלזנקירשן, ויעבור בקיץ הקרוב ללא תמורה הישר למועדון הפאר אשר רואה בו יורש למנואל נוייר. קאן לא שכח את עצתו, כמובן, אך בתפקידו החדש היה שותף למהלך, וגם נדרש להגן עליו. "כל אחד בוחר את דרכו. אלכסנדר החליט שהוא רוצה לעשות כך, ללמוד ממנואל ולהפוך למספר אחת עם הזמן. אני חושב שזו החלטה אמיצה מאוד. כולנו יודעים עד כמה הוא מוכשר, ולכן מבחינת המועדון זהו צעד אסטרטגי נבון. היתה אפשרות לצרף לשורותינו שחקן מצוין, ועשינו זאת", הוא אמר, ואפשר היה להבין בין השורות שהוא לא לגמרי משכנע אפילו את עצמו.

שוער שאלקה, אלכסנדר נובל. GettyImages
ההחתמה שמעסיקה את הכדורגל הגרמני. אלכסנדר נובל/GettyImages

אוהדי שאלקה רואים בו בוגד

ואולם, לפחות על הנייר, הנושא לא היה אמור לעשות כותרות גדולות במינכן עד הקיץ. העזיבה של נובל גרמה לסערה עצומה בשאלקה, שם מחו האוהדים בקול על הבגידה. הם זוכרים היטב כיצד נטש אותם נוייר עצמו בקיץ 2011, בהיותו קפטן. הכחולים מגלזנקירשן לא ממש יודעים את מי הם שונאים יותר - את היריבה האיזורית בורוסיה דורטמונד או את באיירן העשירה והשמנה שנתפסת מבחינתם כרוע טהור. כל שחקן שעושה את הדרך לבוואריה מאבד אוטומטית את הלגיטימיות בעיניהם, והעובדה כי נובל ענד - כמו נוייר - את סרט הקפטן לא היטיבה את מצבו. המועדון שלל ממנו, באופן טבעי, את התפקיד ומינה את הקשר הספרדי עומר מסקארל במקומו, אך הזעם כלפי השחקן וההנהלה לא פחת.

ביציעים סבורים כי שאלקה לא התנהלה בתבונה בכל הקשור להבטחת עתידו של נובל. הקבוצה לא הציעה לשדרג את חוזהו בעיתוי הנכון, ובדיעבד התברר כי ההצעות המפתות שהגיעו בהמשך כבר לא פיתו את הכוכב הצעיר. במסגרת זו, עצם הפיכתו לקפטן בקיץ האחרון נתפסה כניסיון לשחדו, והאוהדים לא אהבו זאת בלשון המעטה. לטעמם, התפקיד לא אמור לשמש כלי טקטי במסגרת משא ומתן, והיה עדיף להעניק אותו מראש לשחקן ותיק ונאמן יותר. חבריו לשאלקה עשו מאמצים להעביר את המסרים הנכונים מבחינתם עבור נובל. "אם יישאר, הוא עשוי להיות הסמל הגדול של הקבוצה", אמר בסתיו החלוץ האוסטרי גידו בורגשטאלר. השוער לא הקשיב, וכעת נשמעים בגלזנקירשן דרישות להוריד את הקפטן המודח לספסל ולא לתת לו לשחק בסיבוב השני.

אוהדי שאלקה. GettyImages
לא אהבו את הענקת סרט הקפטן לנובל כדי לשחדו. אוהדי שאלקה/GettyImages

התחייבות חוזית ל-15 משחקים?

אלא שאז התברר כי הבלגן בשאלקה אפילו לא מתקרב במימדיו להשלכת העסקה על באיירן. בשבוע שעבר, פירסם ספורטבילד ידיעה מדהימה לפיה התחייב המועדון בחוזהו של השוער החדש להעניק לו לפחות 15 משחקים בהרכב בכל עונה. הסעיף הזה חריג בכל קנה מידה, והוא מטורף עוד יותר לנוכח הפגיעה הישירה בנוייר. תחשבו על זה - רק לא מזמן השתולל אולי הנס על המאמן הלאומי יואכים לב ואיים לא לשחרר שחקנים לנבחרת אם מארק-אנדרה טר שטגן יועדף בחלק מהמשחקים על פני איש באיירן. והנה לכם, מיד אחרי פרישתו של הנס לגמלאות מוכנה באיירן עצמה לערער את מעמדו של נוייר. העיתוי חמור שבעתיים לנוכח העובדה כי חוזהו של השוער המפורסם מסתיים ב-2021, ומתנהל משא ומתן מתקדם מאוד להאריכו עד 2023.

לפי הדיווח, ערך המנהל הספורטיבי חסן סליהמדז'יץ' שיחות עם נוייר בנושא, ונענה בשלילה. השוער הראשון של באיירן לא מוכן בשום אופן לוותר על אף משחק, והוא הצהיר על כך בהזדמנויות שונות בעבר, בלי כל קשר לנובל. קשה מאוד להעריך כיצד יגיב לסיטואציה החדשה, אולם יש יסוד סביר להניח שזה לא יעבור בשקט. קיומו של הסעיף לא נחשף אמנם רשמית, אך כאשר נשאל סליהחמידז'יץ', הוא לא הכחיש אותו והסתפק בתגובה לקונית: "אנחנו לא נוהגים לפרסם את פרטי החוזה בתקשורת". עיתונאים שמסקרים את המועדון פירשו זאת כהודאה מגומגמת.

מנואל נוייר באיירן מינכן מאוכזב. GettyImages
לא מוכן בשום אופן לוותר על אף משחק. מנואל נוייר/GettyImages

"נוייר לא יסכים למצב הזה"

לפיכך, עשוי נובל להגיע לאליאנץ ארנה בקיץ לא כמתלמד, אלא כיריב. הוא לא מוכן להמתין בשקט להזדמנות, אלא ביקש התחייבות חוזית חריגה לדקות משחק לא מבוטלות. העובדה כי קאן היה לכאורה בסוד העניינים עלולה לפגוע אנושות באמון בין נוייר להנהלה המתחדשת, ואף עלולה להוביל לעזיבתו. "מנואל לא צריך לוותר על 15 משחקים בעונה. לא הייתי עושה זאת בעצמי בשום אופן. אם אני שוער צמרת בכושר טוב, אני רוצה לשחק בכל משחק", אמר שוער העבר טוני שומאכר. שוער עבר מפורסם נוסף, אולי שטיין, טוען כי מדובר באבסורד: "אין שום הצדקה לכלול מספר משחקים מינימלי בחוזה. זה פוגע בתחרותיות, ולא מאפשר למאמן לבחור את האופציה הטובה ביותר לפי שיקול דעתו. אין שום סיכוי שהייתי משלים עם מצב כזה".

בתסריט מסוים, אם כך, עשויה באיירן למצוא את עצמה עם נובל כשוער ראשון כבר בעונה הבאה, בעוד נוייר ישחק על בסיס שבועי במקום אחר. האם הצעיר מוכן לכך? קשה מאוד להעריך זאת על סמך קדנציה קצרה מאוד כשוער ראשון בגלזנקירשן, אך סגנון המשחק שלו בהחלט מזכיר את אלוף העולם. כמו לנוייר, יש לנובל אינסטינקט פנומנלי על קו השער. כמו נוייר, הוא אוהב לשחק רחוק מהשער, להשתתף בבניית המשחק מאחור, והשליטה שלו בכדור טובה מאוד. זה לא מפתיע לאור העובדה כי הוא היה חלוץ עד גיל 14.

אלכסנדר נובל ב-2014. GettyImages
ניבאו לו עתיד ורוד כסקורר. אלכסנדר נובל בפאדרבורן/GettyImages

חברים כינו אותו "מנואל"

בקבוצת הילדים של פאדרבורן, בה החל נובל את הקריירה, ניבאו לו עתיד ורוד כסקורר. הנער התברך בגוף אתלטי, גילה נוכחות ברחבה וקור רוח מול השער, והיה המבקיע המצטיין. ואולם, בשלב מסוים ויתר השוער על מקומו באקדמיה בגלל עומס יתר והעדיף לעבור לטניס שולחן, והמאמן ביקש מחניכו הגבוה לנסות את מזלו בין הקורות. זה הלך לא רע, אבל נובל עדיין העדיף להיות שחקן שדה. במשחקים לא מעטים, הוא עמד בשער במחצית הראשונה, ואז לבש חולצה אחרת והבקיע שערים אחרי ההפסקה. רק כאשר היה בן 15 הוא שינה את דעתו מסיבה משעשעת למדי. בפאדרבורן היה רק מאמן שוערים אחד עבור המועדון כולו, ולכן שוערי הנוער התאמנו בתדירות גבוהה עם הסגל הבוגר. האפשרות הזו פיתתה מאוד את נובל שבחר ללבוש כפפות באופן קבוע.

הוא לא הצטער על כך. חבריו החלו לכנות אותו "מנואל", ומאמן הקבוצה הבוגרת אנדרה ברייטנרייטר ראה בו פוטנציאל נדיר. כאשר עבר לשאלקה ב-2015, הוא לקח את חניכו איתו, כדי להפוך אותו בהתחלה לשוער שלישי. לאחר מכן, קודם השוער הצעיר לתפקיד השוער השני, מאחורי הקפטן ראלף פרמן, ממנו למד רבות באימונים, אבל בגרמניה בקושי שמעו עליו עד העונה שעברה. כאשר פרמן נקלע לתקופה מוצלחת פחות, החליט המאמן דאז דומניקו טדסקו לבצע מהפכה בתחילת 2019. טדסקו עצמו פוטר בחודש מרץ, אבל נובל הרשים, זכה לשבחים מכל הכיוונים כולל אוליבר קאן, וביסס את מעמדו כשוער העתיד של שאלקה. פרמן הושאל בקיץ לנוריץ', יורשו קיבל את סרט הקפטן - רק כדי לוותר עליו במהרה כדי ללכת בדרכו של נוייר.

שוער שאלקה, אלכסנדר נובל מורחק. GettyImages
קפיצת קונג פו פראית עלתה לו בהשעיה מארבעה משחקים. אלכסנדר נובל מורחק/GettyImages

אקורד הסיום בינתיים - עבירה בסגנון שומאכר

העזיבה של נוייר הכאיבה לאוהדים הרבה יותר, כי מעשה בבוגר המועדון, אוהד שנולד בגלזנקירשן. בהשוואה אליו, נובל הוא סתם טרמפיסט שניצל שנה אחת טובה בהרכב על מנת להשתדרג. גם מבחינת באיירן, המצב שונה בתכלית. כאשר החתימה את נוייר, קיבלה האלופה את שוער הנבחרת שהוכיח את עצמו במשך חמש עונות בבונדסליגה. נובל אמנם ייצג את הנבחרת עד גיל 21, אך זה ממש לא אותו דבר - והתאמתו לרמה הגבוהה ביותר עדיין מוטלת בספק. באיירן לא היתה רוצה להמר עליו כבר עכשיו, אבל הדינמיקה המסוכנת של העסקה יכולה לגרום לכך, ושני השוערים יעמדו באור הזרקורים בסיבוב השני.

בינתיים, הפעולה האחרונה של נובל במדי שאלקה היתה עבירה גסה במיוחד- קפיצת קונג פו פראית לגופו של מיאט גאצ'ינוביץ' מפרנקפורט שזיכתה אותו בכרטיס אדום והשעיה מארבעה משחקים. הוא לא יכל היה, אם כך, ליטול חלק בקרב מול מנשנגלדבאך שהחזיר את הליגה הגרמנית מהפגרה הקצרה, ומחליפו מרקוס שוברט הוכיח שהוא ראוי לצ'אנס. אם הבחור בן ה-21 יתעלה, עשויה שאלקה לשמוע בקולם של האוהדים ולדחוק את נובל לספסל עד הקיץ.

מנגד, ביום ראשון תתייצב באיירן בברלין למפגש מול הרטה של יורגן קלינסמן, האיש שסיפסל את קאן במונדיאל 2006. עבור שוער העבר, תהיה זו הזדמנות להיזכר בטראומה ההיא, ואולי הוא יהרהר גם על מצבו של נוייר. עד לפני שבוע, לכולם היה ברור כשמש שהקפטן יישאר במועדון עד הפרישה, אך המצב השתנה באופן קיצוני, ויובנטוס כבר הוזכרה כיעד אפשרי. יהיו אלה חודשים מרתקים מאוד, והעלילה רק מתחילה להיכתב.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

עריכת וידאו: ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully