נטו שוער ברצלונה. GettyImages
נטו שוער ברצלונה/GettyImages

ברוטו או נטו?

3.1.2020 / 17:30

הוא נזרק מקרוזיירו כי היה נמוך, ואז גבה במהירות והגיע עד לנבחרת ברזיל. נטו כבר שיחק עם אצבע שבורה, העביר חצי מהקריירה על הספסל, ניסה ללא הצלחה להזיז את בופון ומאמין שיוכל לאיים על טר סטגן. לאור הפציעה של הגרמני, האם ברצלונה יכולה לסמוך על שוער המשנה שלה?

"אין לי כוונה לסכן את נטו", הבהיר מאמן ולנסיה מרסלינו לפני המשחק מול אספניול בפברואר האחרון. רק שלושה ימים לפני כן, בניצחון החוץ על סלטיק בגלזגו במסגרת הליגה האירופית ב-14 בפברואר, נטו שבר את אחת מאצבעות ידו הימנית. בספרד העריכו כי יחמיץ כמה משחקים בלו"ז העמוס של ולנסיה, ודבריו של המאמן חיזקו את האפשרות הזו, אבל השוער הברזילאי פשוט התעקש לשמור על מקומו.

נטו ידע שבכל מקרה תהיה לו מנוחה בסוף החודש בגומלין הגביע מול בטיס, במפעל בו ג'אומה דומנק קיבל את הקרדיט. אז הוא לא הסכים לוותר. מאמנו הטיל ספק עד לרגע האחרון ביכולתו להופיע וזימן למשחק גם את השוער השלישי, אבל נטו נעזר בסד מיוחד לקיבוע האצבע מתחת לכפפה, פתח בהרכב וסיים עוד משחק ללא ספיגה.

השבוע גילו גם בברצלונה את הרצון העז הזה לשחק - כנראה תגובה טבעית עבור מי שמשמש כשוער משנה במחצית מהקריירה שלו. פציעת הברך של מארק אנדרה טר סטגן, שמדאיגה מאוד את הקטלאנים, הכניסה למוכנות שיא את השוער בן ה-30 שהגיע בקיץ מוולנסיה תמורת יספר סילסן. כמו יתר הדרום אמריקאים של האלופה, הוא שוחרר מאימונים עד 2 בינואר (יום חמישי) אבל הפתיע כאשר הקדים את חזרתו בשלושה ימים, בידיעה שתורו הגיע. מוכן להופעת הבכורה במדי ברצלונה בליגה, ועוד בדרבי מול אותה אספניול.

שוער ולנסיה נטו. רויטרס
התעקש לשחק למרות שבר באצבע. נטו בשערה של ולנסיה/רויטרס

נטו נולד אל הכפפות. אבא שלו היה שוער בכמה קבוצות בברזיל, בראשן בוטאפוגו, והילד הלך בעקבותיו. "לבשתי את הבגדים שלו, לקחתי ממנו את הכפפות גם כשהיו גדולות ממני", סיפר בעבר. "מגיל קטן הרגשתי שזה הייעוד שלי. הגעתי לעולם כדי להיות שוער".

אז הוא טס לבדו כנער כדי להיבחן בקרוזיירו והוחתם מיד, אבל בהמשך התגלתה בעיה. "הוא היה רק 1.65 מטרים, כל שאר השחקנים כבר עברו אותו", תיאר האב. קרוזיירו ויתרה בגלל עיכוב הגדילה ואתלטיקו פרנאנסה החליטה להמר עליו, אבל רק לאחר ששלחה אותו לבדיקות רפואיות שהבהירו כי יגיע לגובה של 1.93.

האבחנה הזו לא הייתה רחוקה מהמציאות. הנער גבה תוך זמן קצר ל-1.91 מטרים, התקדם לקבוצה הבוגרת ובגיל 21 ביסס עצמו כשוער הראשון של אתלטיקו פרנאנסה ואפילו קיבל זימון לסגל נבחרת ברזיל של מאנו מנזס, אם כי את הופעתו היחידה ערך רק ב-2018. הוא הושווה מיד לז'וליו סזאר, אבל המודל לחיקוי שלו היה בכלל קלאודיו טפארל. כמו שניהם, הוא יצא מברזיל לליגה האיטלקית. פיורנטינה זימנה אותו למבחנים, אתלטיקו אישרה ולאחר שהרשים התנהל משא ומתן קצר שבסיומו נרכש על ידי הוויולה תמורת 3.5 מיליון יורו בינואר 2011.

סבסטיאן פריי וארתור בורוץ היו אז השוערים של פיורנטינה, אחר כך הגיע גם אמיליאנו ויויאנו, ונטו שימש כגיבוי במשך שנתיים וחצי. רק בעונת 2013/14 קודם לעמדת השוער הראשון והציג יכולת מרשימה שהפכה אותו לאחד השוערים המוערכים בסרייה A. גם נציגיו היו מודעים להערכה לה הוא זוכה, כשבין המתעניינות הראשיות היו ליברפול ויובנטוס, וייעצו לו לסרב להארכת החוזה בקבוצה מפירנצה ולהיות שחקן חופשי בקיץ 2015. ההחלטה נמסרה לפיורנטינה בינואר, וזה עלה לו באיבוד המקום בהרכב ליותר מחודשיים, אבל נטו היה שלם עם הצעד והאמין: "אהיה היורש של ג'יג'י בופון ביובנטוס".

נטו שוער פיורנטינה חוגג. רויטרס
חיכה שנתיים וחצי כדי לקבל את המקום בין הקורות. נטו בשערה של פיורנטינה/רויטרס

אוהדי פיורנטינה, למודי סבל משחקנים שעזבו אותם לטובת הגברת הזקנה, זכרו איך גם נטו הבטיח שלעולם לא יחתום ביובנטוס. לכן, אולי היה בפירנצה מי ששמח לאידו כאשר בילה שנתיים על הספסל של האלופה. נטו הסתפק ב-11 משחקי ליגה כממלא המקום של בופון, במהלכם ספג חמישה שערים ולא ספג בשבעה. הקטע בו בופון תופס את הראש בייאוש אחרי טעות קשה של מחליפו הברזילאי בחצי גמר הגביע מול נאפולי הפך ויראלי, אבל יובנטוס שרדה את ההפסד בגומלין ונטו השלים שתי זכיות רצופות בגביע האיטלקי עם רשת נקייה בגמרים, לפני שאמר שלום.

כנהוג אצל נטו: אחרי שנתיים על הספסל, יש שנתיים על כר הדשא. ולנסיה שילמה 7 מיליון יורו ליובנטוס וקיבלה שוער שהתאקלם במהרה. הברזילאי למד ספרדית כבר בתחילת הדרך באיטליה, לאור ריבוי הספרדים והארגנטינאים ששיחקו לצדו בפיורנטינה, והוכיח את יכולתו באופן מיידי גם בלה ליגה. בזכות משחק הגובה המצוין והרפלקסים הבריאים, הוא נחשב למניה בטוחה בשער העטלפים, שם הגדירו אותו כ"בחור נורמלי". רחוק מהשוער המשוגע הטיפוסי.

כאשר חזר עם ולנסיה לטורינו כדי לפגוש את יובנטוס, הבהיר שוב: "אני חושב שיכולתי להיות האיש שיתפוס את המקום של בופון, אבל זה לא קרה. לא הרגשתי טוב ביובה ולכן עזבתי". התחושה הלא טובה חזרה על עצמה בסוף העונה השנייה בוולנסיה. נטו כעס שלא נלקח בחשבון לגמר הגביע מול ברצלונה ולכן גם לא היה בסגל בשני מחזורי הסיום הקריטיים בליגה, במאבק על הכרטיס לליגת האלופות. אחרי 67 משחקים שבהם ספג בדיוק 67 שערים ושמר על רשת נקייה 10 פעמים בכל אחת משתי העונות בליגה, הוא הבין שגם המאמן מרסלינו רוצה שינוי והחליט להמשיך הלאה. הלאה, לשמחתו, היה לברצלונה.

ג'אנלואיג'י בופון שוער יובנטוס. GettyImages
לא נתן לנטו להזיז אותו מהשער. ג'יג'י בופון/GettyImages

שני המועדונים רקמו עסקת חליפין במשך כמה שבועות, במסגרתה השוער ההולנדי יספר סילסן נרכש על ידי ולנסיה ונטו עבר לברצלונה תמורת 26 מיליון יורו (בתוספת בונוסים שונים). "מבחינתי, אני השוער הטוב בעולם", הצהיר כאשר הוצג בקאמפ נואו כברזילאי ה-40 בתולדות ברצלונה והשוער השני בסך הכול, אחרי ז'גוארה ששיחק בקבוצה אי שם ב-1931 (אך לא היה רשאי ליטול חלק במשחקים רשמיים). נטו הכפיל את שכרו וכמובן הגשים חלום, אבל חזר שוב לעמדת השוער השני שכל כך מוכרת לו.

"לא חשבתי פעמיים כשהגיעה ההצעה מברצלונה", הגיב לתהייה כיצד שב לנקודת מוצא כמעט חסרת סיכוי - אחרי בופון, עבר להיות המחליף של מארק אנדרה טר סטגן, לדעת רבים השוער הטוב בעולם כיום. "אני מאמין שאוכל להיות השוער הראשון. עבדתי בשביל להגיע לכאן ואני רוצה להשאיר חותם".

ההתחלה לא הייתה אידיאלית, עם פציעה בטרום העונה מול נאפולי שהשביתה אותו עד לאמצע ספטמבר, ולאחר מכן הייתה ישיבה ממושכת וצפויה על הספסל. אבל בהופעה הרשמית היחידה שלו עד כה בשערה של ברצלונה - מול צמד חלוצים לוהט כמו לאוטרו מרטינס, באווירה עוינת ונגד יריבה שהייתה חייבת לנצח - נטו הראה שיש על מי לסמוך, עם כמה הצלות יפות ב-1:2 על אינטר בסן סירו בסיום שלב הבתים של ליגת האלופות. "רציתי שהוא ישחק כי אני רואה איך הוא מתאמן כל יום ולא זוכה לקחת חלק במשחקים בגלל הכושר המדהים של טר סטגן", החמיא ארנסטו ואלוורדה. "מי שלא רואה אותו באימונים אולי יפקפק ביכולת שלו, אבל לנו הוא נותן ביטחון רב".

נטו שוער ברצלונה. GettyImages
בכורה שהראתה שיש על מי לסמוך. נטו בשער ברצלונה מול אינטר/GettyImages

סבלנות אף פעם לא חסרה לנטו. הוא חיכה להזדמנות שלו בתחילת הדרך בברזיל, המתין לאחר מכן במשך שנתיים וחצי בפיורנטינה והיה מודע למקומו גם ביובנטוס, שם תרם את חלקו כאשר נדרש לכך. הוא לא הוריד לרגע הילוך. מקצוען שיורד לרזולוציות נדירות ומנתח בבית לא רק את המשחקים, אלא גם את האימונים שלו. "אני חייב לדעת מה אני עושה נכון ומה לא, איפה עליי להשתפר גם באימון", הסביר.

עכשיו מגיעה ההזדמנות גם בברצלונה, לאור פציעתו של טר סטגן. הגרמני אמנם דוחה את הניתוח בברך ליום שאחרי היורו כי ביצוע מיידי משמעותו היעדרות של כ-10 שבועות, אבל אין כוונה לסכנו כרגע. המחליף הברזילאי אמור לפתוח בדרבי, ולאור ביטול משחקי גומלין בגביע עד לשלב חצי הגמר, זמן הדשא של שוערי המשנה התקצר משמעותית העונה, אז ואלוורדה הבטיח לנטו את הסופרקופה בערב הסעודית. ברצלונה תפגוש בחצי הגמר ביום חמישי את אתלטיקו מדריד ומצפה להתמודד על התואר גם בגמר שלושה ימים לאחר מכן, מול ולנסיה או ריאל מדריד. אם האקסית תפתיע את הבלאנקוס, נטו גם יקבל את התיקון שלו לגמר הגביע האחרון - רק מהצד השני.

נטו שוער ברצלונה. GettyImages
יקבל את הצ'אנס גם בסופרקופה. נטו/GettyImages
עריכת וידאו: ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully