רוקה סנטה קרוס שחקן אולימפיה. צילום מסך
רוקה סנטה קרוס שחקן אולימפיה/צילום מסך

המופע של רוקה

6.12.2019 / 18:00

הוא משחק יותר מאי פעם, כובש יותר מאי פעם ושובר שיאים בגיל 38. כשרוקה סנטה קרוס חזר לסגור מעגל באולימפיה, רבים חשבו שמדובר בעונת פרישה. עכשיו הוא קרוב לאליפות רביעית ברציפות, שוב מלך השערים ומוציא לשון לכולם - אולי בדרך לחזור גם לנבחרת פרגוואי

"הוא עדיין משחק כמו בן זונה בן 16".

וויליאם מנדייטה, קשרה של אולימפיה והכובש השני בטיבו בתולדות המועדון, התבקש להתייחס לעוד הופעה גדולה של רוקה סנטה קרוס ובחר במשפט היצירתי הנ"ל. לאחר מכן הסביר: "כבר לא נשארו מילים כדי לשבח אותו אחרי כל משחק. התברכנו להיות לצדו".

סנטה קרוס אכן יחגוג 16 חורפים בעוד שבוע וחצי, אבל זה יהיה לבנו הבכור טוביאס. כן, לרוקה שכולנו זוכרים מבאיירן מינכן, בלקבורן, מנצ'סטר סיטי ונבחרת פרגוואי, כבר יש ילד בגיל הזה שבו הוא עצמו התגלה לעולם הכדורגל. לאור גילו המתבגר וכשירותו החלקית בשנים האחרונות באירופה ובמקסיקו, כולם היו בטוחים שהחזרה לאולימפיה - הקבוצה ממנה יצא לאירופה 17 שנים לפני כן - היא בסך הכול סגירת מעגל סנטימנטלית. עונת פרישה ותו לא. אבל סנטה קרוס, מסתבר, חזר כדי להוביל ולא כדי לתלות את הנעליים.

כי דווקא בגיל 38, הוא משחק יותר מאי פעם, כובש יותר מאי פעם ואחרי שהרשה לעצמו גם להאריך את השיער בחזרה (באופן יחסי) בראשון בלילה הוא יוכל לחגוג עם אולימפיה אליפות רביעית ברציפות. עכשיו, אחרי שכבש שמונה שערים בשמונה ימים והבטיח להמשיך לשחק ב-2020 ("תמיד חלמתי לפרוש במועדון אותו אני אוהד"), גם בנבחרת כבר לא יכולים להתעלם מהאיש שמרגש את פרגוואי.

רוקה סנטה קרוס שחקן אולימפיה. GettyImages
לא חזר סתם כדי לפרוש. רוקה סנטה קרוס במדי אולימפיה/GettyImages

את הופעת הבכורה שלו במדי אולימפיה ערך סנטה קרוס כחודש לפני שחגג את יום הולדתו ה-16. המאמן האורוגוואי האגדי לואיס קובייה היה זה שהקפיץ ילד בן 15 לאימוני הקבוצה הבוגרת ונתן לו הזדמנות בקלאסיקו מול סרו פורטניו, ב-28 ביולי 1997. אחרי שנתיים מלהיבות ושלוש אליפויות, "בייבי גול" כבר נמכר לבאיירן מינכן ב-5 מיליון יורו והחל בקריירה אירופית ארוכה שכללה זכייה אחת בליגת האלופות וארבעה דאבלים בגרמניה, ורק בגלל פציעות לא הייתה מפוארת הרבה יותר.

לפני כשבועיים, בקלאסיקו מול אותה סרו וכשבצד השני ניצב נלסון ואלדס ששיתף איתו פעולה במשך שנים בנבחרת, סנטה קרוס החזיר את אולימפיה פעמיים מפיגור והוביל אותה לניצחון 2:4 כשהוא כובש את כל השערים. יותר מ-22 שנים אחרי. זו הייתה רביעייה שנייה שלו מאז החזרה הביתה (באירופה הייתה לו רק אחת, במשחק גביע של באיירן מול קבוצת חובבים ב-2004) והוא השחקן השלישי בלבד שעושה את זה עבור אולימפיה במשחק הכי גדול של פרגוואי, אחרי דון פדרו אוסוריו ב-1937 ואקס מכבי חיפה דנטה לופס ב-2005. רק שפה זה קרה בגיל 38.

חמישה ימים לאחר הרביעייה, סנטה קרוס נגח את שער הניצחון לרשת דפורטיבו קפיאטה. עוד שלושה ימים חלפו, והחלוץ הוותיק סיפק שלושער מושלם ב-1:4 בחוץ מול ספורטיבו סן לורנסו. הוא השווה בנגיחה, העלה ל-1:3 ברגל ימין ובתוספת הזמן הימנית שלו נעצרה, אז הוא בעט בסיבוב בשמאל בניסיון השני וקבע את תוצאת המשחק. כך העלה סנטה קרוס את מאזנו בראש טבלת המבקיעים של טורניר הקלאוסורה ל-12 שערים, כשב-2019 יש לו כבר 23 שערים ב-32 משחקי ליגה. לשם השוואה, בעונת החזרה לאולימפיה היו לו רק חמישה שערים ב-16 משחקי ליגה, ב-2017 תרם שלושה ובעונה הקודמת 13. לכל מי שחשב שחזר מרוקן הביתה, הוא הראה במהלך העונות האלה שהמיכל שלו רק מתמלא.

"זה היה שבוע נחמד מאוד, במיוחד בשלב כזה של הקריירה", סיכם סנטה קרוס לאחר השלושער שהפך את העונה הנוכחית לטובה ביותר בחייו (השיא האישי באירופה עמד על 19 שערי פרמיירליג במדי בלקבורן ב-2007/08). "היו לי רגעי סבל בכדורגל וגם רגעי אושר. עכשיו, בגילי המבוגר, אני גם יודע ליהנות יותר מהרגעים האלה".

הרביעייה של סנטה קרוס בקלאסיקו

אוהדי אולימפיה נהנים יחד איתו, כפי שעשו לפני יותר משני עשורים כשראו את הנער מכניע בראשו שלוש פעמים את חוסה לואיס צ'ילאברט האגדי ברבע גמר גביע מרקוסור מול ולס. שיאנית האליפויות של פרגוואי רחוקה נקודה אחת מאליפות מספר 44, שאם תושג מול גוארני במחזור הקרוב אז גם תהיה באופן נדיר הראשונה שנחגגת באצטדיון הביתי מאז 1959. אולימפיה קבעה שיא מועדון בנקודות לשנה אחת (104), שיא שערים (108) ושיא ניצחונות (32) והמאמן הארגנטינאי דניאל גארנרו ביקש מהבוס שלו לעשות הכול כדי לשמור על הקפטן גם לקראת 2020. אחרי פגישה בחודש שעבר המטרה הושגה, כשסנטה קרוס הבטיח לנשיא המועדון מרקו טרובאטו שיוביל את אולימפיה גם למשימה הבאה בגביע ליברטדורס, למרות הצעות קוסמות מה-MLS ומאיחוד האמירויות.

גארנרו נחת באסונסיון בינואר 2018, אחרי שנת פציעות וקשיים שעברה על סנטה קרוס. בסביבת המועדון סברו שימיו בסגל ספורים, אבל דווקא המאמן הזר החליט לשים את מבטחו בחלוץ הוותיק והצהיר: "הוא חייב להיות המנהיג שלנו". ביוני האחרון הסביר המאמן את התהליך: "לא הכרנו אחד את הנשיא אז ישבנו לדבר. הוא היה אז בתקופת שיקום ואני בחנתי בתחילת דרכי אופציות אחרות בהתקפה. הוא הרגיש שמגיע לו לשחק יותר, הוא רצה להיות חשוב גם על המגרש ולא רק אייקון מחוצה לו. ברגע שחזר לעצמו פיזית, ידענו שהוא האיש שיוביל אותנו. הוא האתלט מספר 1 והדבר הכי טוב שמאמן יכול לבקש בחדר ההלבשה. הוא מקצוען בכל פן - השמירה על הגוף, ההתנהגות מחוץ למגרש, הקשר עם האוהדים. הוא מודל לחיקוי עבור כל ילד בפרגוואי, לא רק בכדורגל".

רוקה סנטה קרוס שחקן אולימפיה. GettyImages
דחה הצעות מה-MLS והמפרץ כדי להמשיך במועדון נעוריו. רוקה סנטה קרוס/GettyImages

ולא רק גארנרו מעריץ. בפרגוואי נהנים להתרגש עם סנטה קרוס, שגם מועמד לנבחרת השנה של היבשת מטעם העיתון האורוגוואי "אל פאיס" שעורך את הבחירה המסורתית, ורבים רוצים לראותו חוזר כעת לנבחרת אחרי שלוש שנים, לקראת משחקי מוקדמות מונדיאל 2022 שיתחילו עם שני מחזורים בחודש מרץ הקרוב. "אנחנו צריכים מישהו שיחבר את הנבחרת, ואין מתאים יותר מאשר רוקה סנטה קרוס", הכריז חלוץ העבר פפה קרדוסו, שב-2013 ראה את סנטה קרוס עוקף אותו והופך לשיאן השערים של פרגוואי בכל הזמנים. "המוקדמות זה שני משחקים, וביי. אתה צריך את השחקנים הטובים ביותר נכון לאותו רגע. הגיל לא משנה".

"זו דלת שנסגרה עבורי, אבל כן - אני עדיין חולם", הודה החלוץ שרשם 112 הופעות וכבש 32 שערים עבור פרגוואי. "כל שחקן חולם לשחק בנבחרת. גם בגיל 38".

שחקן נבחרת פרגוואי רוקה סנטה קרוז. רויטרס
הדלת תיפתח? רוקה סנטה קרוס במדי נבחרת פרגוואי במונדיאל 2010/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully