שחקן אברטון מואיז קן. GettyImages
שחקן אברטון מואיז קן/GettyImages

קן או לא

1.11.2019 / 16:00

מאז הריקוד לצלילי השיר "תגידי לי מתי ואיפה, אני לא אאחר הלילה", מואיז קן לא מאחר אלא פשוט לא מופיע. המקל של מאנצ'יני, הנזיפות ממאמני הנבחרת הצעירה, הקושי על הספסל של אברטון והגב מהאוהדים. האם הכישרון בן ה-19 יממש את הפוטנציאל או שיילך בדרכו של באלוטלי?

ב-22 ביוני, כמה שעות לפני המשחק האחרון של נבחרת איטליה הצעירה בשלב הבתים של יורו 2019, העלה מואיז קן סרטון לאינסטגרם מהחדר של ניקולה זאניולו ושלו, כאשר הוא רוקד לצלילי שיר פופ איטלקי שמילותיו אומרות: "תגידי לי מתי ואיפה, אני לא אאחר הלילה".

זמן קצר לאחר מכן, התברר שקן הודח מההרכב וזאניולו (בכל מקרה ריצה עונש הרחקה) נענש יחד איתו. באופן אירוני, זה היה בגלל איחור.

הסרטון הורד, אבל אפשר לומר שקן ירד יחד איתו. מאז אותו אירוע ובניגוד לחבר הטוב זאניולו, ילד הפלא האיטלקי לא חזר לסגל של איטליה הבוגרת, במדיה הספיק להבקיע שני שערים בשלוש הופעות. מאז אותו יום, יש לו שער אחד בפנדל (וגם כרטיס אדום) בנבחרת הצעירה ואפס שערים בקבוצתו החדשה אברטון, שם עדיין מאמינים שההשקעה האדירה תשתלם ומפנים את האשמה לכיוון המאמן מרקו סילבה.

אבל בינתיים מואיז קן לא מאחר. הוא פשוט עוד לא הגיע.

מואיז קן שחקן אברטון. GettyImages
אברטון עדיין מחכה לו. מואיז קן/GettyImages

אברטון עמלה זמן רב על עסקת רכישתו של מואיז קן. יובנטוס הסכימה למכור, אבל במשך שבועות ארוכים העסקה נתקעה על עניין אופציית הרכישה בחזרה. בסופו של דבר שילמו הטופיז כ-33 מיליון יורו (כולל בונוסים) ולא השאירו ליובנטוס אפשרות לרכוש את החלוץ בחזרה, אם כי הם מחויבים על פי הסכם לדווח לקבוצתו הקודמת על כל הצעה שתגיע, כדי שזו תוכל להשוות את הסכום אם תרצה. על הנייר, ובטח בשוק ההעברות הנוכחי, מדובר במציאה של ממש. עסקה משתלמת במיוחד עבור אברטון, שבמשך שנתיים מחפשת חלוץ רחבה אמיתי שימלא את החלל שהותיר רומלו לוקאקו. אלא שבינתיים זה קורה רק על הנייר.

קן, רק בן 19 כאמור, הגיע לגודיסון פארק כאחד השחקנים הצעירים המבטיחים באירופה. כזה שכבר הספיק לשחק ולכבוש במדי נבחרת איטליה ונחשב לדבר הבא שלה. ב-19 בנובמבר 2016 הוא היה השחקן הכי צעיר שהופיע במדי יובנטוס, אחרי שלושה ימים גם היה יליד 2000 הראשון ששיחק בליגת האלופות וכחצי שנה לאחר מכן הפך לבן המילניום הראשון שמבקיע בסרייה A. הוא יצא לעונת השאלה מוזרה בוורונה וכבש ארבעה שערים, ואז חזר ליובנטוס והראה עד כמה גדול הפוטנציאל שלו עם שבעה שערים ב-657 דקות. גול בכל 94 דקות. טורף אמיתי.

נראה היה שליובנטוס יש מספר 9 לפחות לעשור שלם, אבל הגברת הזקנה ראתה את ההצעות הגבוהות ובאופן מפתיע החליטה לוותר עליו, גם כדי לכסות על ההוצאות הקודמות (רכישת מתייס דה ליכט, עסקת כריסטיאנו רונאלדו בקיץ שעבר). למרות הביקורות בתקשורת ולמרות טרוניות האוהדים, המכירה יצאה לפועל באוגוסט. אברטון, שהייתה בקשר טוב עם הסוכן מינו ראיולה בזכות המנהל הטכני מרסל ברנדס, שמה יד על היהלום. עכשיו היא רק צריכה ללטש אותו, או לפחות לתת לו הזדמנות לנצוץ.

מואיז קן שחקן יובנטוס. GettyImages
גול כל 94 דקות ופוטנציאל אדיר. מואיז קן במדי יובנטוס/GettyImages

כמעט 120 מיליון יורו הוציאה אברטון בקיץ. מעל רבע מהסכום הושקע בקן הצעיר. הקבוצה הזו תכננה לחזור להיאבק על כרטיסים לאירופה, אבל אחרי 10 מחזורים מוצאת עצמה רק שתי נקודות מעל הקו האדום. הטופיז הפסידו שש פעמים בפתיחת העונה האיומה הזו, לקחו נקודה אחת בלבד במשחקי חוץ, כבשו רק 10 שערים ועדיין לא הצליחו לחזור מפיגור. ואיפה קן בכל התמונה? בעיקר על הספסל.

איכשהו, אף על פי שההתקפה מקרטעת ואין לו חלוץ חוד אמיתי, מרקו סילבה פתח עם קן רק פעמיים בליגה ועוד פעמיים בגביע הליגה. הוא מעדיף את דומיניק קלברט לואין המקומי בשפיץ, יש לו גם את רישרליסון ולרכש האיטלקי נותר לגרד דקות כמחליף. גם כשקיבל את ההזדמנות בהרכב ביום שלישי מול ווטפורד בגביע הליגה, קן הוצב בכנף הימנית, נראה אבוד שם והוחלף במחצית. תיאו וולקוט נכנס במקומו, הוביל לניצחון 0:2 ולעלייה לרבע הגמר, וכביכול הצדיק את קו המחשבה של המאמן. אבל מעטים השתכנעו.

האוהדים לא אוהבים את היחס שהחלוץ האיטלקי מקבל ומאמינים שלאור המחסור בסקורר, מן הראוי לרוץ איתו במשך כמה משחקים ולא להעניש אותו אחרי כל מחצית חלשה, בטח כאשר הוא משחק בעמדה שלא מתאימה לו. להם דווקא יש סבלנות. הם מבינים שמוכשר ככל שיהיה, עדיין מדובר בילד בן 19 שנמצא במדינה חדשה ובליגה שלא הכיר, ועובר תקופת הסתגלות לא פשוטה. טמי אברהם, למשל, קיבל את הזמן הזה בצ'לסי גם אחרי משחקים ראשונים חלשים, וזה השתלם לפרנק למפארד וגם לנבחרת אנגליה.

"אני לא מבין את הגישה לגביו", טען דון האצ'ינסון, שחקן העבר של אברטון ופרשן כיום. "זה נראה כאילו מרקו סילבה לא מחזיק ממנו. הוא לא נותן לו לפתוח, לפחות לא על בסיס קבוע, וזה ילד עם עתיד מזהיר. שידרתי אותו כששיחק ביובנטוס. צריכים לתת לו לשחק כמה משחקים בלי החשש שערב אחד רע או נטול שערים יגרום לו לאבד את המקום. אתה חייב לתת הזדמנות לשחק צעיר. קלברט לואין עשה את השערים שלו בגביע, אבל לדעתי הוא לעולם לא יהיה חלוץ 9 מוביל. הוצאתם כל כך הרבה כסף על קן, לפחות תנו לו לשחק. ממשיכים עם אותה תבנית בכל שבוע, למרות איבוד הנקודות, וזה לא הגיוני".

מרקו סילבה מאמן אברטון עם מואיז קן. GettyImages
האוהדים לא מבינים את הגישה כלפיו. מרקו סילבה עם מואיז קן/GettyImages

מי שכבר זוממת לנצל את הסיטואציה ולהציע לקן מפלט נוח באמצעות חזרה לאיטליה היא מילאן, אותה אהד השחקן בילדותו. יורו 2020 בפתח, ואם אברטון לא תשנה את היחס (או, מה שסביר יותר, שהמאמן יתחלף) הרוסונרי עשויים לבצע פנייה בינואר, כדי לאפשר לחלוץ דקות משחק שאולי יסייעו לו לפתוח מחדש את הדלת לסגל של רוברטו מאנצ'יני.

כי גם בנבחרות לא ממש מרוצים מהגישה של קן. אחרי העונש ביורו הצעירות, המאמן דאז לואיג'י די ביאג'ו הסביר: "זו נבחרת, יש לנו חוקים. אם זאניולו וקן לא כיבדו את החוקים האלה בכמה מקרים - ואני חוזר, בכמה מקרים - זו חובתי כמאמן לעשות לזה סוף". מאנצ'יני הצטרף עם מקל משלו ולא זימן את החלוץ לסגל הבוגרת, אז קן נשלח לייצג את הנבחרת עד גיל 21 וראה כרטיס אדום בתיקו באירלנד לפני כשלושה שבועות, לאחר שדחף שחקן יריב. זה קרה 18 דקות אחרי שנכנס כמחליף, ומאמנו החדש פאולו ניקולאטו נזף: "אני רואה ילד שרוצה לעשות טוב, אבל כנראה לא מצא עדיין את האיזון מבחינת בגרות. בתגובות הרגשיות שלו, הוא עדיין ילד. הוא ילד בעולם של מבוגרים, שעדיין לא מבין איך בדיוק עליו להתנהג".

האם תהליך ההתבגרות הזה יכול לקרות באברטון הנוכחית? נורת האזהרה "מריו באלוטלי 2" כבר מתחילה להבהב.

מואיז קן מורחק במדי נבחרת איטליה הצעירה. GettyImages
הרחקה בנבחרת הצעירה שהרגיזה גם את רוברטו מאנצ'יני. מואיז קן רואה כרטיס אדום באירלנד/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully