פדרי שחקן לאס פלמאס. GettyImages
פדרי שחקן לאס פלמאס/GettyImages

אפקט כדור השלג

17.10.2019 / 9:30

ריאל מדריד פיספסה אותו בגלל סופת שלגים, ברצלונה החתימה אותו במחיר מציאה וכבר בגיל 16 הוא השחקן הטוב ביותר בליגה השנייה. מיכאל יוכין עורך לכם היכרות עם פדרי - היהלום הנדיר שחולם ללכת בדרכו של אינייסטה והצליח להחיות אפילו את הקריירה של תומאש פקהארט

כשאנדרס אינייסטה היה בן 12 הוא היה קרוב לחתימה בריאל מדריד. הסיבה לפיצוץ ידועה היטב - אימו לא אהבה את מיקום האקדמיה שהיתה קרובה מדי לטעמה לרובע החלונות האדומים. כוכב העל לעתיד הצטרף ללה מאסיה, והשאר היסטוריה. כעת מתברר כי ריאל פיספסה נער פלא נוסף לטובת בארסה, בנסיבות משונות בהחלט, וגם העלילה הזו עשויה להיזכר כמכוננת במהלך השנים.

בפברואר 2018 הוזמן פדרי, או בשמו המלא פדרו גונסאלס לופס, למבחנים באקדמיה של הבלאנקוס. ואמנם כל משפחתו אהדה תמיד את ברצלונה, דגל בצבעי הבלאוגרנה מתנוסס בגאווה במסעדה שמנהל אביו, ואינייסטה היה מאז ומתמיד האליל והמודל לחיקוי עבורו, אבל לא מוותרים מראש על הזדמנות פז כזו. היתה רק בעיה אחת - מישהו בריאל חשב משום מה שיש היגיון לבדוק את כישוריו את ילד בן 15 מהאיים הקנריים דווקא בעיצומו של החורף.

ולא סתם חורף - היתה זו סופת שלגים של ממש. ארבעה ימים הוקצו למבדקים של פדרי, והיומיים הראשונים בוטלו כליל כי מזג האוויר לא איפשר לבחור לעזוב את המלון. כאשר דרך סוף כל סוף על הדשא, זה לא באמת היה דשא. פדרי התאמן על מגרש קפוא לחלוטין אשר חלקו כוסה בקרח. הוא בקושי הצליח לעמוד על רגליו, שלא לדבר על לכדרר. קצת קשה להאמין, אבל ההתרשמות הבעייתית הזו הספיקה לריאל על מנת לפסול אותו. עבודת הסקאוטינג נזרקה לפח, ופדרי חזר הביתה עם הבטחה כי "המעקב אחריו יימשך".

פדרי שחקן לאס פלמאס. GettyImages
עבודת הסקאוטינג של ריאל נזרקה לפח. פדרי/GettyImages

הכובש הצעיר בתולדות לאס פלמאס

שנה וחצי מאוחר יותר, כל ספרד עוקבת בפה פעור אחרי נסיקתו המטאורית. פרשנים מגדירים את הבחור שטרם חגג יום הולדת 17 כשחקן הטוב ביותר בליגה השניה. פדרי סוחף את לאס פלמאס לצמרת הטבלה, מעורב ישירות בכמחצית מהשערים שכבשה, אך חשוב יותר - מעורב כמעט בכל המהלכים. הוא הפך למנהיג הקבוצה מאז הבכורה באוגוסט, דורש את הכדור ללא הפסקה, מהנדס את הכל, וברצלונה מאושרת עד הגג על כך שהחתימה אותו כבר בספטמבר תמורת 6.5 מיליון יורו בלבד. נכון לעכשיו, מחירו גבוה הרבה יותר, ונדמה כי ההימור של לאס פלמאס הולך להשתלם מכל הבחינות.

קבוצות לא מעטות גיששו לגבי ילד הפלא בקיץ, אבל ההצעה של בארסה היתה המפתה מכולן. הנהלת הבלאוגרנה בחרה לחלק את "הסיכון" בין המועדונים - היא נקבה במחיר התחלתי נמוך יחסית, אך הסכום הסופי, כולל התוספות תמורת מספר הופעות במדי הקבוצה ובנבחרת, עשוי להאמיר עד 25 מיליון יורו. "פדרי הולך להיות הרכש הכי מוצלח שלנו אי פעם", הכריז נשיא לאס פלמאס מיגל אנחל ראמירס. אחרי שהפך למבקיע הצעיר ביותר בתולדות המועדון בגיל 16 שנים, 9 חודשים ו-25 ימים, הכוכב נמצא על מסלול המראה חסר תקדים, והעובדה כי הוא "נגנב" מהיריבה האיזורית המושבעת רק מעצימה את הסיפוק בקרב הקנריות.

כי פדרי לא נולד בלאס פלמאס, אלא דווקא בחלק "המתחרה" של האיים - העיירה טגסטה במחוז סנטה קרוס דה טנריפה. ילדים מוכשרים מהאיזור מגיעים בדרך כלל למחלקת הנוער של טנריפה, אבל משפחתו של פדרי דחתה את החיזורים שלה כי סברה שאינם רציניים מספיק. פדרי העדיף להישאר עד השנה שעברה בקבוצת חובנטוד לאגונה הזעירה, ואפשר לומר כי לא זכה לטיפול של מאמני נוער מקצוענים. הוא יהלום טבעי שלא לוטש עד שהשתכנע לחצות את הים ולהגיע לאקדמיה של לאס פלמאס דווקא, חודשיים אחרי הנסיעה הכושלת ההיא למדריד, בזכות המנהל הספורטיבי רוברטו ארוצ'ה. "הוא אדם נפלא שאפשר לסמוך עליו", מעיד אביו של פדרי.

פפה מל, מאמן לאס פלמאס. Denis Doyle, GettyImages
חוש מפותח להחלטות לא שגרתיות. פפה מל/GettyImages, Denis Doyle

גילה על הקידום מהעיתון

אז הילד עזב את הבית בגיל 15, ולא העלה בדעתו כי שמו יככב בכותרות בחלוף שנה בלבד. למעשה, הוא גילה על צירופו לסגל הראשון של לאס פלמאס לקראת מחנה הקיץ מהעיתון. "ישבתי בבית, ומישהו שלח לי בווטסאפ צילום של 'מארקה', בו היה כתוב שאני מקודם בהוראת המאמן פפה מל. לא האמנתי, חשבתי שזו בדיחה. באותו ערב התקשרו אליי מהמועדון והודיעו שזה נכון. הייתי צריך לארוז כדי להתכונן לעונה ביחד עם כל השחקנים הבכירים", סיפר בדיעבד.

פפה מל הוא דמות מיוחדת - לא רק מאמן, אלא גם סופר וקצת פילוסוף. הוא לא הצליח בכל מקום בו עבד, והקדנציה בווסט ברומיץ' באנגליה היתה בעייתית במיוחד, אבל יש לו טביעת עין מצוינת וחוש מפותח להחלטות לא שגרתיות. הוא לא חושש להעז. כאשר סיפרו לו על נער יוצא דופן באקדמיה, הוא הלך לצפות בביצועיו ולא חשב פעמיים כי אין מה להפסיד. אחרי אימונים ספורים ומשחקי הכנה בודדים, לכולם היה ברור שזו הולכת להיות הצלחה מסחררת.

"מעולם לא ראיתי שחקן כזה", אמר הבלם הוותיק אייטאמי. "הוא השתלב מיידית, כאילו לא היתה שום קפיצת מדרגה", התפעל פפה מל. עם שליטה אבסולוטית בכדור בשתי הרגליים, מסירות מדויקות וראיית משחק פנומנלית, פדרי לא פחות מהדהים את כולם - וחתם על חוזה מקצועני ראשון לארבע שנים עם סעיף שחרור של 30 מיליון יורו.

אם הכל יילך כשורה בקאמפ נואו בעתיד, הסכום הסופי אכן יהיה קרוב לסעיף המדובר. עוד לפני תחילת העונה החליטה ברצלונה שהיא חייבת ללכת עליו בכל הכוח, והעסקה בשלהי חלון ההעברות. עד אז הספיק פדרי לרשום בישול ראשון בקריירה ולהפוך לבאנקר האולטימטיבי בהרכב. מל משתמש בו בתפקידים מגוונים - באגף השמאלי, כעושה משחק וכחלוץ שני - ומקבל תמורה אדירה על בסיס שבועי. הכוכב הרב-גוני פתח בסערה, ומאז משתפר ממשחק למשחק.

פדרי שחקן לאס פלמאס. GettyImages
מפגין שקט נפשי של שחקן מנוסה. פדרי/GettyImages

"צניעות היא התכונה החשובה ביותר"

הוא בלתי ניתן לעצירה, והעובדה כי מדובר בנער בן 16 מרגישה הזויה. פדרי מפגין שקט נפשי של שחקן מנוסה, וההמולה התקשורתית סביבו ממש לא גרמה לשתן לעלות לראשו. "אבא שלי לימד אותי שצניעות היא התכונה החשובה ביותר. אם השחקן מאבד את הראש, הוא מאבד את הכל", הוא אומר - ובקבוצה מספרים שזה אכן המצב. "פדרי מרוכז וממושמע, והוא ימשיך לצמוח", טוען מאמנו, אשר גאה מאוד לקחת קרדיט על ההחלטה לקדמו.

פדרי גם בונה את המשחק מאחור, וגם מתגנב לעמדות הבקעה כדי לשים את הכדור ברשת. השער הראשון ההיסטורי שלו לפני חודש וחצי הניב ניצחון 0:1 על חיחון, הוא הכפיל את המאזן ב-0:2 על פונפראדינה, ואז הבקיע ברגלו השמאלית "החלשה" על הנייר ב-0:2 בלוגו. לפני כשבועיים הוא חיסל לבדו את לה קורוניה ששוקעת בתחתית העמוקה, עם שני בישולים לאקס הפועל באר שבע תומאש פקהארט בדרך ל-0:3 חלק. כעת, העלייה היא המטרה המוצהרת כדי לחזור למקומם הטבעי בטופ.

לכן קצת מאוכזבים במועדון מכך שפדרי יצטרך בקרוב לסגל נבחרת ספרד עד גיל 17 כדי להשתתף במונדיאל בברזיל. הוא יהיה השחקן הצעיר ביותר בהרכב, כי כמעט כל יתר השחקנים שזומנו כבר בני 17 - אבל הוא היחיד שמשחק בקבוצה בוגרת. ייתכן שזה המקרה הראשון בהיסטוריה בו פוגעת עזיבה של שחקן בן 16 לנבחרת הצעירה באופן חמור מאוד בשאיפות מועדונו, והרי איש בפיפ"א לא העלה בדעתו שמצב כזה אפשרי, וטורנירים מסוג זה מתקיימים בדרך כלל בחודשי הסתיו. מצד שני, בלאס פלמאס גם גאים מאוד לשלוח כוכב בכיר לגביע העולם, ופדרי עצמו מאושר עד הגג.

תומאש פקהארט שחקן לאס פלמאס. Denis Doyle, GettyImages
אפילו הוא נהנה מהפריחה של פדרי. תומאש פקהארט/GettyImages, Denis Doyle

נולד אחרי הבכורה של אינייסטה

הוא כבר מדמיין את עצמו לובש חולצה אדומה כמו אינייסטה, ואולי זוכה במדליית הזהב כמוהו. "אני משתדל ללכת בדרכו של אנדרס הקדוש, אבל אבא הראה לי גם קלטות של מיכאל לאודרופ, ואהבתי מאוד את הדרך בה שיחק. עכשיו אני מנסה לחקות את שניהם", אמר פדרי לאחרונה. הוא באמת יכול לצפות בקשר הדני רק ביוטיוב, כי הרי אפילו אחיו הצעיר, בריאן לאודרופ, פרש הרבה לפני שפדרי נולד ב-25 בנובמבר 2002. למעשה, הוא נולד כחודש אחרי שאינייסטה ערך את הופעת הבכורה במדי ברצלונה. הוא צעיר ב-26 ימים אפילו בהשוואה לאנסו פאטי.

אז עכשיו בברצלונה יכולים להתלהב משני כוכבים עולים בני 16. האם שניהם יהוו את השלד של הקבוצה החדשה בעידן שאחרי ליאו מסי? אין לדעת, אבל בשלב זה דווקא לפדרי יש הרבה יותר דקות משחק, גם אם מדובר בליגה השניה. זה השיקול שעשוי להשאיר אותו בהשאלה בלאס פלמאס גם בעונה הבאה, במיוחד אם הקנריות יעלו. "זה יהיה חלום לשחק בחולצה הצהובה גם בליגה הראשונה", טוען פדרי עצמו. לאחר שיתחשל, הוא עשוי להגיע לקאמפ נואו על תקן שחקן משמעותי. גם אם יצמח לרמה של פדרו, שנולד אף הוא בטנריפה, אוהדי בארסה יהיו מרוצים, אבל הרף צריך להיות גבוה הרבה יותר. על סמך הרושם הראשוני, ייתכן שמדובר באמת ובתמים בכישרון שניתן להזכיר בנשימה אחת עם אינייסטה ולאודרופ.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

אנדרס אינייסטה במשחק הבכורה שלו. GettyImages
לבש את מדי ברצלונה עוד לפני שפדרי נולד. אינייסטה בבכורה שלו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully