רובן למייראס (מימין) שחקני פמליקאו חוגגים. GettyImages
רובן למייראס (מימין) שחקני פמליקאו חוגגים/GettyImages

מעבדת הניסויים של עידן עופר וז'ורז'ה מנדש

27.9.2019 / 18:00

המיליארדר הישראלי מספק את המזומנים, סוכן העל מושך בחוטים והפרויקט שלהם משקיף כרגע מלמעלה גם על פורטו ובנפיקה. עם אחד הסגלים הצעירים באירופה, מגרש של 5,307 מקומות, פיצות וכריכי צ'וריסו - פמליקאו מאיימת לזעזע את ההיררכיה המוכרת בכדורגל הפורטוגלי

הביקור האחרון של פמליקאו באצטדיון ז'וזה אלבלדה במסגרת הליגה הפורטוגלית הבכירה, היה ב-25 במאי 1994. קבוצת התחתית, אז עם הברזילאי אבל בראגה על הקווים, נכנעה לשני פנדלים של פאולו טורס ולשער של לואיס פיגו הצעיר, הובסה 3:0 בידי ספורטינג ליסבון (עם קרלוס קיירוש על הקווים ופאולו סוזה בקישור) וירדה ליגה באופן רשמי במחזור ה-32. שני המחזורים הבאים היוו מבחינתה הקפות פרידה.

ביום שני, יותר מ-25 שנה אחרי, פמליקאו חזרה לאותו אצטדיון בליסבון וסיפקה הצהרת כוונות כזו שעשתה רעש ביבשת כולה. 11 מ-14 השחקנים ששיתפה במשחק אפילו לא נולדו בביקור הקודם, אבל זה לא מנע מהעולה החדשה לצאת מגוב האריות עם ניצחון דרמטי 1:2 (ותודה לאיוב הספורטיבי סבסטיאן קואטס שכבש שער עצמי שני ברציפות, כהמשך למשחק בו גרם לשלושה פנדלים) ולקבוע פתיחת עונה היסטורית.

המיליארדר הישראלי עידן עופר שם את הכסף, סוכן העל ז'ורז'ה מנדש מושך בחוטים ומעבדת הניסויים שלהם משקיפה כרגע מלמעלה על בנפיקה ופורטו המפוארות, להן תקציב הגבוה פי 12. האם זה יסתיים בליגת האלופות?

שחקני פמליקאו חוגגים מול ספורטינג ליסבון. GettyImages
הצהרת כוונות בליסבון. שחקני פמליקאו חוגגים מול ספורטינג/GettyImages

אותה עונת ירידה ב-1994 קטעה ארבע שנים רצופות של פמליקאו בליגה הראשונה, מתוך שבע בסך הכול מאז נוסדה ב-1931. לאחר מכן המועדון דשדש זמן רב בליגות הנמוכות, כשנקודת השפל הייתה לפני כעשור בליגה החמישית. אחרי 19 שנים כקבוצת כדורגל לא מקצוענית, פמליקאו עלתה לליגת המשנה במאי 2015, ולפני שנה וחצי הבטיחה הישארות בקושי רב, עם סיום עונה שכלל ארבעה הפסדים רצופים ותיקו. שבועות ספורים לאחר מכן, הגורל של המועדון השתנה.

אחרי ניסיונות לא מוצלחים של הסוכן ז'ורז'ה מנדש להשתלט על פמליקאו, הוא שכנע את חברו עידן עופר לרכוש 51 אחוזי שליטה ולהפוך לבעלים, כארבעה חודשים אחרי שהגדיל את אחזקותיו באתלטיקו מדריד עם קבוצת קוואנטום פסיפיק ל-32 אחוזים. איש העסקים הישראלי, בנו של סמי עופר המנוח ומי שמוערך על פי פורבס בכ-4.1 מיליארד יורו, הבטיח עלייה תוך שנה וגם קיים עם השגת המקום השני. המועדון חזר לליגה הבכירה אחרי 25 שנות היעדרות.

הסוכן ז'ורז'ה מנדש במשחק של וולבס. GettyImages
ממשיך להרחיב את רשת הכדורגל שלו. ז'ורז'ה מנדש ביציע במשחקה של וולבס/GettyImages

עלייתה של פמליקאו כעוף החול, העניקה למנדש אפשרות להרחיב את רשת השליטה שלו בכדורגל העולמי ולמצוא מקום למיוצגים שלו שהם קצת פחות מוכרים מכריסטיאנו רונאלדו או ז'וזה מוריניו. נשיא המועדון מיגל ריביירו הוא אחד האנשים הקרובים אליו ומונה תחילה לתפקיד המנכ"ל בתיווכו, כשהשניים גם החליפו מאמן אחרי העלייה והביאו את ז'ואאו פדרו סוזה, מי שהיה עוזרו של מרקו סילבה באברטון ולפני כן גם בהאל סיטי ובווטפורד, וב-2009/10 היה בצוות המקצועי של פמליקאו. גם הוא מיוצג כמובן בסוכנות ז'סטיפוט של מנדש.

ואם בעונה הקודמת הגיעו 17 שחקנים חדשים, בקיץ הזה נחתו בקבוצה לא פחות מ-20. שמונה מהם מיוצגים על ידי מנדש ואחרים מגיעים מקבוצות עמן הוא עובד בקביעות. אתלטיקו מדריד, אליה העביר הסוכן בקיץ את ז'ואאו פליקס בתמורה לעמלה צנועה של 12 מיליון יורו ובה כאמור עופר הוא אחד הבעלים, שלחה לפמליקאו שלושה שחקנים. ולנסיה, שם נמצא הבעלים פיטר לים שהגיע בעזרת מנדש, השאילה שניים וגם מוולבס, הפרויקט האנגלי של הסוכן, הגיעו שני שחקנים וכן מבראגה ובנפיקה.

מנדש הגיע למשחקים בעונה הקודמת, מעורב מאוד מאז הקיץ ואת הקשר בין הצדדים אף אחד לא מנסה להכחיש. "היחסים הקרובים של ז'סטיפוט עם פמליקאו ידועים ומוכרים", אישר הנשיא ריביירו. "אנחנו עובדים עם כולם, אבל ברור שהקשר עם ז'סטיפוט הוא האפקטיבי ביותר. לקחנו קבוצה בליגה השנייה מתוך מטרה לבנות מועדון גדול. קל יותר לדבר מאשר לבצע, אבל בינתיים אנחנו עושים את זה".

עידן עופר. קובי אליהו
פרויקט פיילוט בפורטוגל. עידן עופר/קובי אליהו

קבוצת הכדורגל הזו משמשת כאמור כמעבדת ניסויים לכל דבר - מקצועית וניהולית. גם עופר עצמו, שהגדיל לאחרונה את שליטתו ל-85 אחוזי בעלות, הסביר בראיון בפורטוגל: "אנחנו רוצים לנסות כל מני דברים, למשל שימוש בבינה מלאכותית ועוד רעיונות שלא נוכל לבחון באתלטיקו מדריד. זה יכול לשמש כפרויקט פיילוט לדברים שלאחר מכן נייצא לספרד".

הבעלים מתכנן לבנות אצטדיון חדש ב-2021, אבל בינתיים הקבוצה שלו, מהעיר וילה נובה דה פמליקאו שנמצאת בין פורטו לבראגה בצפון-מערב פורטוגל, משחקת במגרש קטן בן 5,307 מקומות בסך הכול. בליגה השנייה היה לה את כמות הקהל הכי גדולה (59,133 צופים ב-17 משחקים ותפוסה של 65.5 אחוזים), גם בזכות מהלכי שיווק שהציעו לאוהדים פיצות וכריכי צ'וריסו בחינם במהלך משחקים. העונה, הכדורגל הוא האטרקציה האמיתית.

"המצב פה שונה מבערים אחרות, בהן קודם אוהדים את בנפיקה ואז את הקבוצה של העיר", הדגיש השוער והקפטן רפאל דפנדי בן ה-35. "פה הקבוצה הראשונה של כולם היא פמליקאו. האצטדיון שלנו קטן אמנם, אבל הוא מלא ורועש".

רובן למייראס (מימין) עם גוסטבו אסונסאו שחקני פמליקאו. GettyImages
אחת הקבוצות הכי צעירות באירופה. גוסטבו אסונסאו, משמאל, עם רובן למייראס/GettyImages

דפנדי הוא השחקן המבוגר בסגל שממוצע הגילאים שלו הוא 23. בניצחון הגדול על ספורטינג, למשל, ממוצע הגילאים של 13 שחקני השדה ששותפו היה פחות מ-22. אחד מהם הוא גוסטבו אסונסאו בן ה-19, המושאל מקבוצת הנוער של אתלטיקו מדריד. גם הוא קשר אחורי, כמו אביו פאולו אסונסאו, שחקן הקולצ'ונרוס בין השנים 2008-2012. "אומרים שאני דומה לאבא מבחינה הגנתית וטוב ממנו התקפית", הבהיר הקשר הצעיר שנבחר ל-11 של המחזור בשלושה מששת המחזורים עד כה.

אסונסאו הצטיין גם ביום שני בליסבון, בניצחון החוץ הראשון בהיסטוריה של פמליקאו על ספורטינג. במשחק הזה הפכה העולה החדשה לקבוצה הראשונה מאז 2008/09 שמובילה את הטבלה במחזור השישי והיא לא פורטו, בנפיקה או בראגה. אפילו לא ספורטינג. אז, לפני יותר מעשור, היו אלה נסיונל מדיירה וליישואש שחלקו את הפסגה עם 13 נקודות והפסד אחד. לפמליקאו יש כרגע 16 והיא עדיין בלתי מנוצחת.

ז'ואאו פדרו סוזה מאמן פמליקאו. GettyImages
היה בפמליקאו כשהייתה חובבנית ועכשיו נמצא איתה במקום הכי גבוה בכדורגל הפורטוגלי. ז'ואאו פדרו סוזה/GettyImages

בזמן שבפורטוגל העניקו לקבוצה את שערי העיתונים אחרי הניצחון על ספורטינג, ובאירופה כבר החלו לדבר על לסטר החדשה, בפמליקאו מנסים להנמיך ווליום. "הגענו לליסבון כשאנחנו במקום הראשון ועזבנו באותו מצב", התגאה המאמן סוזה והבהיר: "אנחנו יודעים שלא ניקח אליפות, אבל נמשיך לעבוד בכל משחק. המטרה שלנו הייתה ונותרה להישאר בליגה".

אבל אי אפשר להתעלם מהפתיחה הסנסציונית של קבוצה שמעולם לא סיימה מעל המקום ה-13, ועוד בליגה שנשלטת בלעדית על ידי שלוש קבוצות. בכל ההיסטוריה של הכדורגל הפורטוגלי, רק בלננשש (1946) ובואבישטה (2001) לקחו אליפות לאחת משלוש הגדולות, כשגם ספורטינג לא הוכתרה מאז 2002.

אין זה פלא שאחרי ההפסד לפמליקאו ביום שני, רבים מאוהדי הירוקים המיואשים הביעו תמיכה במוליכה החדשה. ההסבר היה פשוט: "לה יש סיכוי טוב יותר למנוע מבנפיקה אליפות מאשר לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully