ניקיטה רוקאביציה שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
ניקיטה רוקאביציה שחקן מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין

החלוץ הכי חשוב במכבי חיפה

שועה הבטחה אבל עדיין לא מצליח להפוך לבאנקר בהרכב, עוואד לא ממש מתקרב, וניקיטה רוקאביציה, שכבר העלה אבק בכנף אצל מאמנים אחרים, הפך תחת בלבול לשחקן החוד הכי אמין של הירוקים. יוסיפוביץ על המועמד הכי הגיוני לתואר מלך השערים

לו היתה לי גישה לניקיטה רוקאביציה ולפוליגרף, הייתי שואל אותו: "נו, איפה שמת את הכדור?".

הוא יידע איזה כדור.

רונאלדו ומסי לא היו יודעים, המרתף והבגאז' שלהם בטח מלאים מכדורים שלקחו הביתה כי כבשו שלושער, אבל ניקיטה כבש רק אחד. וביציאה מבלומפילד, אחרי ה-2:4 של בית"ר ירושלים על מכבי תל אביב, הוא אחז בכדור ואמר: "הוא יהיה איתי בבית, מעכשיו". כמעט ארבע שנים עברו מאז הערב ההוא בו הימם את סלאבישה יוקאנוביץ', ורוקאביציה עדיין על שלושער אחד. אבל מאז שהגיע לארץ כבש 40 שערי ליגה, ואם זה נשמע לכם מעט, אז הנה רשימה של כל השחקנים שכבשו יותר מ-40 שערי ליגה מאז שרוקאביציה הגיע:

1. בן שהר, 49 גולים.
זהו. זו הרשימה.

מאז שניקיטה נחת אל בית"ר של דראפיץ' וברדה, רק שחקן אחד כבש יותר ממנו. מצחיק שזה גם השחקן שהמליץ לדראפיץ' וברדה לקחת אותו. כש'מאמן ההתקפה' שי התקשר לחוות דעת, החלוץ הישראלי צחק. "למה אתה צוחק?" שאל ברדה. "למה? כי לא נתקלת בחלוץ כזה". ושהר קינח במסר לצמד: "אל תהססו לשנייה".

ניקיטה רוקאביציה שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
כבש 40 שערים. רוקאביציה/אדריאן הרבשטיין

הם לא היססו. לצורך קביעה זו גם אני לא אהסס: לא שועה, לא עוואד, ניקיטה רוקאביציה זה החלוץ הכי טוב של מכבי חיפה כרגע, הכי אמין, עם הסיכוי הכי גדול לסיים כמלך השערים (וכן, הימרתי עליו לפני שהחלה העונה, אז אני מושקע רגשית). נגדיל ונאמר שכרגע, בכושרו ובמצבו הנוכחי ובשממת החוד הישראלית, רוקאביציה משתחל בקלות אל טופ-שלוש חלוצי הליגה, ביחד עם בצ'יראי ולוסיו. הוא כבש כבש שלושה (מקום ראשון בליגה), איים 11 פעמים (מקום ראשון) ושמונה למסגרת (מקום ראשון). ולכך תוסיפו בישול. ולכך תוסיפו את בלבול.

כי רוקאביציה כבר נראה אבוד. המספרים היו רעים, בעונה שעברה למשל פתח עם שער אחד ואפס בישולים ב-1,025 דקות תחת ארבעה מאמנים שונים. ואז מונה בלבול. במשחק הליגה הראשון תחת המאמן השב רוקאביציה כבש ב-0:1 מול אשדוד. גם במשחק השני, 0:1 מול בני יהודה. גם בשלישי, ב-1:2 על מכבי פתח תקוה. מאז שמונה בלבול, רוקאביציה שיחק 1,836 דקות וכבש 11 שערים ו-3 בישולים. גול כל 131 דקות, לעומת גול ב-1,025. בקיצור, בלבול הפך לו את הצורה. אבל איך?

ירדן שועה עם ניקיטה רוקאביציה שחקני מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
הבאנקר של מכבי חיפה. רוקאביציה/אדריאן הרבשטיין

"אני חלוץ"

עכשיו נחזור למשפט אחר שזרק רוקאביציה בלילה ההוא בבלומפילד, כששאלתי אותו איך זה הגיוני שמאז שעזב את אוסטרליה לראשונה לא כבש יותר מ-4 שערים בעונה, ובבית"ר ההיא בתוך חודש כבש 5? הוא ענה "שם שיחקתי בעמדה אחרת", והבהיר: "אני חלוץ".

ברוב תקופתו במכבי חיפה תופקד בכנף, רץ הלוך וחזור, רחוק מהשער, מנסה להעביר קרוסים לרחבה. בלבול הבין שבתכונות הקיימות לרוקאביציה פוזיציה אחת. חלוץ, במערך של שניים. ועל כן גם ה-5-3-2. לא כחלוץ 9 - הוא לא חלוץ 9, לא בכנף - אין דריבל ואין מסירות טובות מדי. כך שגם לא 4-3-3 (בבית"ר, לעתים, זה עבד, אבל שם שחקני הכנף תופקדו לגמרי אחרת). רוקאביציה פועל הכי טוב כחלוץ, בשיטה של שניים - שאחד מהם יודע למסור כמו ששועה יודע, ואחד שרץ לשטח כמו שרוקאביציה יודע.

כך בלבול משתמש בו, בקנאות, ופלא שמאז הוא מרגיש בגן-עדן? לא נלאה אתכם אודות מדד Xg, רק נסביר בקצרה: אלגוריתם למדידת יעילות התקפית, רמת מסוכנות, אם תרצו. המדד של רוקאביציה בימיו על הקו במכבי חיפה, 0.18, נוראי לעומת המדד בזמן משחקיו כחלוץ, 0.45. הגולים לא מגיעים במקרה, בעמדה הזו רוקאביציה קרוב לשער, וכשהוא לא, הוא מנצל את המהירות שלו להסתננות מעבר לקווי האויב, כמו למשל מול מול שטרסבורג, או ב-2:4 ההוא; לתנועה בלי כדור ברחבה, כמו למשל בגול הרביעי מול רעננה; לקפיצה על הריבאונד, כמו למשל הגול מול קרית שמונה. גם משחק הנגיעה שלו משובח - כך כבש מול רעננה ובגביע הטוטו מול נתניה, ועוד, ועוד.

ניקיטה רוקאביציה שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
בלבול יודע איך להשתמש בו. רוקאביציה/יוסי ציפקיס

וכששועה עדיין לא מצליח לשמור על יציבות בהרכב ועוואד בקושי מתקרב (לא נוכה בהלם אם שניהם לא יפתחו בשבת), רוקאביציה עוד יותר באנקר. ועוד לא התחלנו לדבר על האופי הנוח לעומת… לא חשוב, נעזוב את זה הפעם. אנשים שמלווים את הקבוצה מספרים שניקיטה הוא השחקן האהוב על בלבול, השחקן היחיד שהמאמן באמת התעקש עליו בקיץ.

החוזה הרי תם אחרי שלוש עונות, ומספרים שרוקאביציה נעלב מהצעת ההמשך של חיפה, עד שהתרצה - כנראה הבין שאף אחד לא ישלם יותר. בית"ר לא היתה היחידה מליגת העל שפלירטטה, אבל החיזורים הרבים מבלבול (וכנראה גם הג'ובות) עשו לבסוף את שלהם.

שחקן מכבי חיפה ניקיטה רוקאביציה. יוסי ציפקיס
השלושער היחיד בקריירה שלו היה בבלומפילד. רוקאביציה/יוסי ציפקיס

בשבת חוזרת מכבי חיפה לבלומפילד לראשונה מאז חטפה שישייה במאי 2016, אך לרוקאביציה יש זיכרון טוב מיפו - האיצטדיון כבר האיר פנים. יותר נכון, הצהובים האירו. היכולת שלו מול מכבי תל אביב כמעט אירונית שכן ג'ורדי קרויף בחן אותו עונה לפני שהגיע לבית"ר, וזה לא נסגר. מאז רוקאביציה העניש את הצהובים כבר שבע פעמים, ואם מישהו כבש יותר מכך מול אותה מכבי באותה התקופה - תתקשרו לדווח.

ניקיטה בטח יהיה שמח לשוב ועם כל הכבוד לכושר שלו, ההגנה הצהובה עדיין לא ספגה שער ליגה. כך שעל כדור לקחת הביתה, הפעם, אין על מה לבנות. אבל במצב הנוכחי של החלוצים הירוקים והצהובים, ובלי קשר לתוצאה הסופית - אם צריך להמר על שחקן אחד שיכבוש בבלומפילד בשבת, שימו את הכסף על רוקאביציה. אם נזכה, יהיה לנו כסף לפוליגרף.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully