הריסת האיצטדיון של סטיאווה בוקרשט. ShutterStock
הריסת האיצטדיון של סטיאווה בוקרשט/ShutterStock

הרומנים מתים מצחוק

26.8.2019 / 14:00

האם הבעלים השנוא הצליח סוף סוף להרוס את סטיאווה בוקרשט עד היסוד? עם 3 מאמנים תוך חודש, 5 הפסדי ליגה רצופים ו-30 שחקנים ב-7 מחזורים, המועדון העשיר ברומניה בדרך להתרסקות מרהיבה

סטיאווה בוקרשט תמיד הייתה הקרקס הביזארי ביותר באירופה, אבל בתחילת העונה הנוכחית הפארסה כבר מזכירה תסריט בדיוני. האוהדים ברומניה בוהים במתרחש כלא מאמינים - אחרי חמישה הפסדים רצופים התדרדר המועדון העשיר ביותר במדינה אל מתחת לקו האדום, והמצב מחמיר עם כל שבוע שחולף. השונאים הרבים של הבעלים השערורייתי ג'יג'י בקאלי, אשר על שלל מעלליו תוכלו לקרוא כאן, ייחלו כבר מזמן ליום בו הפרוייקט ההזוי שלו יתפרק לרסיסים. האם הוא יגיע העונה? עדיין מוקדם לקפוץ למסקנות מרחיקות לכת, אך הבסיס לפיאסקו מהדהד בהחלט הונח, כי בחודש האחרון הצליח הבוס לשבור אפילו את שיאי הגיחוך של עצמו.

שחקן סטיאווה בוקרשט כריסטיאן דימיטרו. אתר רשמי סטיאווה בוקרשט, אתר רשמי
ילד הפלא הושאל לליגת המשנה. כריסטיאן דימיטרו/אתר רשמי, אתר רשמי סטיאווה בוקרשט

הפרס לשחקן המצטיין: השאלה בליגה השנייה

העלילה הנוכחית מתחילה במאי, אז גורש מהמועדון המאמן מיחאי טז'ה בתום חצי שנה בלבד. כאשר חתם בדצמבר, תיכנן טז'ה להישאר לפחות שנה וחצי, אך בחוזהו הוכנס סעיף לפיו ייזרק אם לא יזכה באליפות. סטיאווה פיספסה את התואר לטובת קלוז' של דן פטרסקו על חודן של שתי נקודות למרות סיומת מעודדת, סיימה כסגנית האלופה בפעם הרביעית ברציפות, ובקאלי לא התכוון לשנות את התנאים המוקדמים. "המאמן לא עמד ביעדים", פירסם המועדון, וכך החל החיפוש אחרי המחליף אשר התברר כקשה במיוחד.

הוא כמעט בלתי אפשרי, כי בשלב זה כולם ברומניה יודעים היטב - בקאלי קובע את הכל. הוא בוחר את ההרכב, וגם מעביר את ההוראות לגבי החילופים שיש לבצע תוך כדי המשחקים. למאמן כמעט ואין השפעה על הנעשה, ותפקידיו מסתכמים בהעברת אימונים במהלך השבוע ובמתן ראיונות. בגדול, הם מתפקדים על תקן בובות, והבעלים כלל לא מנסה להסתיר זאת. אנשי מקצוע מסוימים הסכימו בעבר לעבוד בתנאים אלה בתמורה לשכר גבוה, אך הנכונות הזו פחתה מאוד לאחרונה, ובקאלי נתקל בסירובים במאמציו. לפיכך, קודם ביוני העוזר, בוגדן אנדונה, לתפקיד המאמן הראשי.

אנדונה, אישיות שקטה עד כדי כך שעיתונאים בקושי ידעו על קיומו עד הקיץ, היה אמור להיות הבובה המושלמת מבחינת בקאלי, אך התקשה מאוד להתמודד עם גחמותיו. הוא העריך, למשל, את בוגר האקדמיה בן ה-17 כריסטיאן דימיטרו והעניק לו הופעת בכורה במוקדמות הליגה האירופית מול מילסמי המולדבית. דימיטרו הצטיין וכבש שער נאה, רק כדי לשמוע בסיום כי בקאלי הכין לו "פרס" מיוחד - השאלה בליגה השנייה.

שחקן סטיאווה בוקרשט דיוגו סלומאו. אתר רשמי סטיאווה בוקרשט, אתר רשמי
נאלץ לשחק כמגן שמאלי בפעם הראשונה בקריירה. דיוגו סלומאו/אתר רשמי, אתר רשמי סטיאווה בוקרשט

מקבלים עצות גרועות מבית הסוהר

החלטות ניהוליות מסוג זה יכולות להסביר מדוע הסגל של סטיאווה לא היה מאוזן בתחילת העונה. המנהל הספורטיבי מיחאי סטויקה אולי הוגדר על ידי בקאלי כחבר קרוב, אך השפעתו על הנעשה היתה מינורית. פציעות הביאו, אם כך, למצב בו לא נותרו מגנים שמאליים בריאים לקראת המפגש "הביתי" מול בוטושאני במחזור השלישי, ובקאלי הורה לאנדונה לשבץ בעמדה את החלוץ הפורטוגלי דיוגו סלומאו.

"אי אפשר לעשות זאת, כי הוא לחלוטין לא מתאים. עדיף להעביר בלם לעמדת המגן", ניסה להסביר המאמן, אך הבעלים עמד על שלו. "כריסטי בורצ'ה אמר לי שסלומאו שיחק אצלו כמגן בדינאמו בוקרשט. זו ההחלטה הסופית. הדיון נגמר", הכריז בקאלי. בורצ'ה, אם תהיתם, הוא הבעלים לשעבר של דינאמו אשר מרצה כיום מאסר ארוך בגין שוחד.

קשה להאמין, אך מתוך בית הכלא הוא העניק עצות לקבוצה היריבה, ויש יסוד סביר להניח שהוא לא התכוון לעזור. אנדונה שאל את הפורטוגלי אם הוא אכן התנסה פעם כמגן שמאלי, קיבל תשובה שלילית ואיבד את העשתונות. אלא שלא היה לו מה לעשות, וסלומאו שיחק כמגן מול בוטושאני במחצית הראשונה. שני שערי החובה שספגה סטיאווה במחצית זו הגיעו מהאגף שלו, וכך נקבע ההפסד הראשון של העונה - 2:0.

נשיא סטיאווה בוקרשט ג'יג'י בקאלי. AP
נתקל במצוקת מאמנים. ג'יג'י בקאלי/AP

גורשו מהבית בגלל הופעה של מטאליקה

היה זה משחק "ביתי" במרכאות, כי לסטיאווה אין בית בינתיים. את אצטדיונה הביתי היא איבדה לפני שנתיים ביחד עם השם בתביעה של הצבא הרומני, ולכן היא נקראת כיום באופן רשמי FCSB. בקאלי הצליח להעביר את המשחקים לאצטדיון הלאומי בבוקרשט, אך הוא לא שייך למועדון, והעירייה רשאית להשתמש בו כראות עיניה. באוגוסט הוחלט לקיים שם שתי הופעות של אד שירן ומטאליקה תוך הרס מוחלט של משטח הדשא - הוא ישוקם רק לקראת משחק הנבחרת בתחילת ספטמבר. עד אז נדדה סטיאווה לפיטשטי לצורך משחקי הליגה, ולג'ורג'ו לצורך המפגשים בליגה האירופית.

אז בג'ורג'ו נכתב ימים ספורים אחרי ההפסד לבוטושאני פרק חדש בסאגה האומללה, והפעם החליט בקאלי להרוס את תדמיתו של הקיצוני אלכסנדרו סטאן, אותו החליט לזרוק מהקבוצה. סטיאווה ניצחה את אלשקרט הארמנית 0:3 בחוץ במשחק הראשון, ולכן נבחר הגומלין על מנת להוציא את המזימה לפועל. בקאלי הורה לאנדונה לשבץ את סטאן כמגן שמאלי. "אבל הוא רק מחלים מניתוח בברך ואינו כשיר. הוא אפילו לא מסוגל לבעוט בכדור", טען המאמן. "זה לא משנה. סטאן כבר חזר לאימונים, וצריך להיות בסדר. שים אותו בהרכב", צרח הבעלים. כאשר הוחלף השחקן האומלל במחצית, הארמנים הובילו 1:3. ריח של סנסציה עמד באוויר, ובקאלי שלח אנשים מטעמו כדי לעורר מהומה בחדר ההלבשה, וגם לרמוז לאנדונה כי כדאי לו להתפטר.

בסופו של דבר, הפסידה סטיאווה "רק" 3:2 ועלתה, אבל הזעזוע היה בלתי נמנע. אנדונה אכן שמע לעצה והניח את המפתחות לפני שפוטר, אך עשה זאת בדרך משלו. האיש השקט פתח פה גדול על בקאלי. "למאמן אין סמכות, ושיתוף הפעולה לא קיים. אני לא מוכן שיצחקו עלי בגלל החלטות של אחרים", הוא אמר במסיבת העיתונאים. בקאלי, שחיפש שוב מחליף, נתקל במצוקה, ולא הצליח לגייס אפילו את דביס מאנג'ה. האיטלקי, שהיה נואש לעבודה, הסכים לתכתיבים של הבעלים, ורק ביקש לקבל את ההרכב באמצע השבוע כדי לתרגל אותו, אבל דרישותיו הנוספות גרמו לפיצוץ, וכל יתר המועמדים פשוט סירבו. לכן קודם עוזר נוסף, ורג'יל אנדרונאקה, כמאמן זמני.

שחקני סטיאווה בוקרשט מאוכזבים. אתר רשמי סטיאווה בוקרשט, אתר רשמי
מערכת מבולגנת וחסרת איזון. שחקני סטיאווה בוקרשט/אתר רשמי, אתר רשמי סטיאווה בוקרשט

שער עצמי לחיבורים בהופעת בכורה

בינתיים, גם המנהל הספורטיבי סטויקה התפטר, והמערכת נותרה ללא איזונים. אנדרונאקה יצא לדרך עם הפסד לאסטרה ג'ורג'ו, ובשלב זה העסק יצא לחלוטין משליטה. במשחק מול וולונטארי לפני שבועיים הורה בקאלי לשלוח לקרב ארבעה שחקני אקדמיה צעירים, בטענה כי איבד אמון בוותיקים. אחד הנערים, מריאן בוטזאטו בן ה-18, לא היה מוכן למעמד. הוא איבד כדור שהוביל לשער חובה כבר בדקה הראשונה, כבש שער עצמי מרהיב לחיבורים במחצית השניה, וסטיאווה הפסידה בפעם השלישית ברציפות, 3:1. מיותר לציין כי הוא לא ראה דשא מאז.

בין לבין הצליחה סטיאווה לעבור את מלאדה בולסלאב באירופה, אך בליגה חיכה לה לפני שבוע מפגש עם האקס המיתולוגי מיחאי טז'ה, אשר עושה עבודה נהדרת עם פולי יאשי. ואכן, יאשי היכתה בברזל כשהוא חם, יצאה עם 1:2 משכנע ממשחק "חוץ", והכניסה את האוהדים להלם. הם כבר פצחו במחאה קולנית נגד בקאלי, כולל פיזור שטרות מזוייפות עם דיוקנו של הדיקטטור במהלך משחקים, וחוששים שהעונה עלולה להפוך לסיוט מתמשך. בקאלי לא התרגש - הוא מעולם לא ספר אותם, ואיש לא יצליח לשנות את דרכיו. הוא חגג "הישג" כאשר הצליח סוף כל סוף למצוא יורש לאנדרונאקה המיותר.

בווידאו: ההפסד לוולונטארי

הרצף הגרוע מאז 1947

המאמן לא היה מודע לכך. "המשחק מול גימראש בליגה האירופית לא יחרוץ את גורלי. זו רק ההתחלה", הוא הצהיר. אחרי תיקו מאופס, התברר לו שזה הסוף, ובוגדן וינטילה נכנס לתפקיד ביום שישי. לא היה לו זמן רב להתכונן לביקור אצל גז מטאן ביום ראשון, ואצל בקאלי להכנה בכל מקרה אין משמעות גדולה. ההרכב נמסר מגבוה, עלה למגרש והובס 4:0. סטיאווה ספגה שני כרטיסים אדומים, שני פנדלים נשרקו לחובתה, השוער שלה נפצע, ונדמה כי לשחקנים אין מוטיבציה מינימלית להתאמץ. הם יודעים שהזעם יופנה כלפיהם בכל מקרה.

כדי להבין את עוצמת המשבר די לציין כי סטיאווה לא הפסידה חמש פעמים ברציפות מאז עונת הקמתה ב-1947. בשבעה מחזורים בלבד השתמש בקאלי ב-30 שחקנים שונים, לעומת 27 בכל העונה שעברה. גם בעידן בקאלי השתלטן, הקבוצה מעולם לא החליפה שלושה מאמנים תוך חודש כפי שקרה הפעם. ואם זה לא מספיק, לוח המשחקים זימן לה מפגשים מול שלוש קבוצות צמרת בספטמבר, כך שהרצף עלול בקלות לצמוח גם לשמונה הפסדים. כמה זמן ישרוד וינטילה? מי יהיה הפראייר שיסכים להחליף אותו? איש לא יודע, אבל כל שונאי בקאלי מאושרים בינתיים. הם תיעבו אותו כאשר קבוצתו היתה בצמרת, אבל עכשיו אפשר ללעוג לו כשהוא שוקע בתחתית העמוקה והופך לבדיחה בכל המובנים האפשריים.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

בווידאו: ההפסד המביך של סטיאווה לגז מטאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully