שחקן ליון נביל פקיר. רויטרס
שחקן ליון נביל פקיר/רויטרס

שומר אחי אנוכי: השחקנים האלמוניים שהוחתמו בעקבות האח הכוכב

26.7.2019 / 18:00

"הפרזיט" של מילאן, אחד השחקנים הגרועים שהיו בסרייה A, האח שהיה שותף לחילוף היסטורי וזה שהגיע כדי למנוע קריסה נפשית. בעקבות הסכמתה של בטיס לכלול את האח הצעיר של נביל פקיר בעסקת רכישתו, הנה עוד כמה מקרים זכורים של "אח נלווה". מסיידורף ועד דונארומה

רק לפני קצת יותר משנה, נביל פקיר אמור היה לחתום בליברפול תמורת 60 מיליון יורו. הקפטן של ליון כבר סיכם את תנאיו ואפילו הוכן סרטון המציג אותו במדים האדומים, אבל הבדיקות הרפואיות הרתיעו את אנשי ליברפול והעסקה נפלה. למרות דיווחים על התעניינות מצד טוטנהאם, נאפולי וסביליה, פקיר הצטרף השבוע דווקא ליריבה העירונית בטיס, שסיימה במקום ה-10 בלה ליגה ולא תשחק אפילו בליגה האירופית, בניגוד לליון שנמצאת בשלב הבתים של ליגת האלופות.

המעבר הזה של אלוף העולם הצרפתי (שותף כמחליף בגמר המונדיאל) לקבוצת אמצע טבלה בספרד הפתיע רבים - גם בגלל היעד וגם בגלל המחיר. בטיס שילמה פחות משליש מהסכום שליון אמורה הייתה לקבל מליברפול בקיץ הקודם (19.75 מיליון יורו, אם כי יש בונוסים בגובה 10 מיליון ועוד 20 אחוזים ממכירה עתידית) אבל בניגוד לקבוצות אחרות הייתה מוכנה להיענות לתנאי העיקרי של המשפחה: להעניק חוזה גם לאח הצעיר.

נביל פקיר שחקן נבחרת צרפת. GettyImages
עסקה משפחתית. נביל פקיר/GettyImages

כך, לתוך אחת המזוודות שארז הקשר ההתקפי בן ה-26, השתחל גם האח יאסין פקיר, חלוץ בן 22 שרשם משחק ליגה אחד במדי ליון ולא היה בתוכניות של המועדון. כאשר נביל יצא לקבל אהבה מהאוהדים עם נחיתתו בסביליה, האח יאסין נותר ברכב וצפה מהצד. בחשבון הטוויטר הפעיל של בטיס הוא כלל לא זכה לאזכור, ובתקשורת המקומית דווח כי הוא יושאל לקאדיס מהליגה השנייה, מרחק שעת נסיעה מאחיו, אבל בהמשך הוחלט כי ישחק בקבוצת המילואים שגם הציגה אותו בטוויטר הנפרד שלה. הכי קרוב לאח.

בין אם מדובר בניסיון כן ורציני להקל על ההתאקלמות של נביל ובין אם זהו "קנס" שבטיס הייתה מוכנה לשלם כדי להנחית רכש ברמתו, עסקת "האח הנוסף" כבר הפכה לעניין שכיח בכדורגל העולמי. הנה עוד כמה מקרים מפורסמים.

דונארומה

בזמן המתיחות בין ג'אנלואיג'י דונארומה למילאן בדצמבר 2017, אוהדי הרוסונרי מאסו בהתנהגות השוער. אחרי קיץ בו נראה כי היהלום הצעיר יעזוב ולבסוף הוא חתם על חוזה עתק, סוכנו מינו ראיולה הצית שוב את האש וגם דונארומה עצמו טען כי הוא סובל מהתעללות. במשחק הגביע מול ורונה, השוער הצעיר בכה בזרועותיו של לאונרדו בונוצ'י לאחר שהאוהדים הקניטו אותו ותלו שלט שבו נכתב: "התעללות אתית עם שישה מיליון יורו לעונה וחוזה עבור אחיך הפרזיט? לך עכשיו, הסבלנות שלנו פקעה". אותו "פרזיט" אליו התכוונו האוהדים הוא אנטוניו דונארומה, שוער שגדל במחלקת הנוער של המועדון ומאז נדד בין מועדונים בליגות הנמוכות באיטליה, עבר באסטרס טריפוליס היוונית ובקיץ 2017 הוחזר למילאן כחלק מדרישות החוזה של האח הצעיר. ראיולה ביקש בשם ג'יג'ו שדרוג משמעותי בשכר ואת צירוף האח, וניסיון הסחיטה הזה הצליח מעל המשוער. בגיל 27, אנטוניו חזר למילאן עם חוזה לארבע שנים ושכר עונתי של מיליון יורו. לא פלא שבמילאנו כינו אותו "השוער השלישי היקר בעולם".

ג'אנלואיג'י דונארומה שוער מילאן ומאחוריו אחיו אנטוניו דונארומה. GettyImages
שוער נבחרת איטליה והשוער השלישי היקר בעולם. ג'אנלואיג'י דונארומה ומאחוריו אחיו אנטוניו/GettyImages

קאקה

הרוסונרי התרגלו למקרים כאלה של "אח נלווה". זה קרה אחרי דונארומה, עם החתמת מתיאוס כדי לרצות את הרכש הנוצץ לוקאס פאקטה שהוכתר ליורש של קאקה, וכמובן הרבה לפניו. עם גרסת המקור. בקיץ 2004, שנה אחרי שרכשה את קאקה מסאו פאולו, החליטה מילאן להביא לאיטליה את האח דיגאו, במטרה לשמח את הכוכב הברזילאי שסייע לה לזכות באליפות. דיגאו, בלם הצעיר בשלוש שנים מקאקה, הושאל מיד לקבוצת הנוער של סמפדוריה ולאחר מכן קיבל משחקים בודדים ברימיני (כולל הופעה עם צמד שערים עצמיים), סטנדרד ליאז' וקבוצות נוספות, לפני שפרש בגיל 23. במדי מילאן זכה לשחק רק פעם אחת בליגה ועוד פעמיים בגביע, וזה הספיק כדי לקבל מקום של כבוד בין "השחקנים הכי גרועים שדרכו בסרייה A". למרות זאת, הרוסונרי היו מוכנים לקבל עוד חמישה דיגאו כדי לחזור לימים היפים של קאקה.

דיגאו במדי מילאן 2007. GettyImages
אחד השחקנים הגרועים שזכו לשחק בסרייה A. דיגאו/GettyImages

סיידורף

פה לא מדובר במקרה חד פעמי, אלא כחלק אינטגרלי מהחוזה. רוצים את קלרנס סיידורף? תקבלו גם אח אחד לפחות. בעונה השלישית של קלרנס בריאל מדריד, הצטרפו למחלקת הנוער של המועדון שני אחיו הצעירים: יורחן וצ'דריק. עם עזיבתו של קשר נבחרת הולנד לאינטר, השניים נחתו יחד איתו במילאנו. ב-2008, אחרי קריירה זניחה בליגות הנמוכות באיטליה ותקופות קצרות באוסטנד וקאמבור, צ'דריק חתם לפתע במילאן. אין צורך להסביר שלקלרנס לבש אז אדום-שחור. גם אם לא קיבל דקת משחק במדי הרוסונרי, צ'דריק לפחות זכה להתאמן לצד דיגאו ולחלוק תובנות מהחיים בצל האח הכוכב.

סנטה קרוס

אחרי שמונה שנים בגרמניה ועונות יפות בבאיירן מינכן, בחר רוקה סנטה קרוס לצאת לדרך חדשה בקיץ 2007 וחתם בבלקבורן. מי שהצטרף אליו באנגליה והעביר איתו את הימים והלילות הקרים היה האח הצעיר חוליו. בזמן שרוקה כיכב בפרמיירליג עם 19 שערים בעונת הבכורה, חוליו הגיע למבחנים בקבוצת הנוער של הרוברס לקראת סיום העונה וקיבל חוזה מהמאמן פול אינס, בין היתר כדי לשמח את הכוכב הפרגוואי ולהשאירו במועדון. היו שסברו כי חוליו יוקפץ לסגל הבוגר כבר בעונה הראשונה ויכדרר לצד אחיו, אבל בסופו של דבר הוא לא קיבל דקה אחת בשלוש השנים שלו במועדון והסתפק בהופעות בודדות בקבוצת המילואים. ב-2011, אחרי שרוקה הספיק להימכר למנצ'סטר סיטי ולשוב לבלקבורן כמושאל, חוליו כבר חזר הביתה. לאחרונה נראה בקבוצת פלוטאס הברזילאית שמשחקת בליגה האזורית של גאושו.

חוליו סנטה קרוס במדי נסיונל אסונסיון 2014. AP
לא הצליח כמו רוקה. חוליו סנטה קרוס במדי נסיונל אסונסיון ב-2014/AP

נבאס

כמה חודשים אחרי שערך את הבכורה במדי סביליה בעונת 2003/04, חסוס נבאס איבד את המקום שלו בהרכב לטובת אחיו מרקו, המבוגר ממנו בשלוש שנים. כעשור לאחר מכן, כאשר חסוס כבר היה אלוף עולם ואלוף אירופה עם נבחרת ספרד ומנצ'סטר סיטי החליטה לרכוש אותו, גם מרקו הצטרף. הוא העביר את רוב זמנו בליגה השנייה והשלישית בספרד, ופתאום הגיע שיחה מפתיעה מאנגליה. אנשי סיטי חשבו שנוכחות האח תסייע לחסוס להסתגל לחיים במנצ'סטר, בטח לאור החשש שלו מחשיפה והבעיות המנטליות והחברתיות בעבר, והציעו לברי השכנה מהליגה הרביעית לצרף לשורותיה את האח. "הם רצו שתהיה לו משפחה באזור", הסביר מנג'ר ברי קווין בלקוול. אלא שמרקו עצמו לא התאקלם, הסתפק בשלוש הופעות נשכחות וברח בחזרה לספרד בינואר 2014, אחרי חודשים בודדים. דווקא חסוס החזיק מעמד ארבע שנים ופיתח יכולות חדשות כמגן ימני, לפני שחזר לסביליה ב-2017.

בנטקה

לקראת סיום חלון ההעברות של קיץ 2016, החליטה קריסטל פאלאס לנפץ את שיא ההעברות שלה ולרכוש את כריסטיאן בנטקה מליברפול בסכום של יותר מ-31 מיליון יורו. אחת הסיבות להשלמת העסקה הייתה הסכמת המועדון לצרף גם את האח הצעיר ג'ונתן לקבוצת המילואים. ג'ונתן היה המחליף של מיודענו גליינור פלט בזולטה וארחם, לא כבש שער אחד ב-17 הופעות בעונה שלפני המעבר לאנגליה ונזרק מהקבוצה שלו, אבל בכל זאת קיבל חוזה לשנה במועדון הלונדוני בגיל 21. "קשה למצוא חלוצים צעירים עם כישרון טבעי כמוהו", טען המאמן אלן פארדיו, שהודה כי המהלך נעשה בהמלצת כריסטיאן וכדי לסייע למעבר. תשעה ימים אחרי החתימה, המאמן אפילו העניק לג'ונתן בכורה מרגשת בחילוף משפחתי והבנטקז הפכו לאחים הבלגים הראשונים שמשחקים בפרמיירליג. אלא שזו גם הייתה ההופעה האחרונה. ג'ונתן נפצע בברכו, עבר בסיום העונה לאומוניה ניקוסיה ומשם חזר לאנגליה עם חוזה באולדהאם מהליגה השלישית. הוא עדיין מנסה לצאת מהצל של אחיו, ואוהדי פאלאס עדיין תוהים איך קיבל את אותן שש דקות מפארדיו.

ג'ונתן בנטקה מחליף את אחיו כריסטיאן בנטקה במדי קריסטל פאלאס 2016. GettyImages
לפחות היה רגע היסטורי. ג'ונתן בנטקה מחליף את אחיו במדי קריסטל פאלאס ב-2016/GettyImages

הזאר

היו גם מקרים שהאח לא נעלם בתהומות הנשייה. כאשר אדן הזאר נרכש על ידי צ'לסי, המשפחה קיבלה הבטחה כי גם האח תורגן ייכלל בעסקה. ואכן, כחודש וחצי לאחר המעבר של אדן, הגיע ללונדון גם האח השני למשפחת הזאר. אלא שפה לא היה רצון לסייע לכוכב בהתאקלמות, כי אם לקדם את האח שלא שיחק אפילו דקה בצ'לסי ובקושי היה במתחם קובהאם. תוך זמן קצר הושאל תורגן לזולטה וארחם ומשם המשיך לבורוסיה מנשנגלדבאך, דרכה הגיע גם לנבחרת בלגיה ולמעמד של שחקן מוביל בפני עצמו - ללא צורך בייחוס המשפחתי - עד כדי כך שהבלוז שקלו לרכוש אותו בחזרה. ב-2017 ביצעה צ'לסי מהלך דומה עם האח השלישי קיליאן ובעונה שעברה ניסתה לצרף גם את האח הרביעי איתן בן ה-16, שאולי יחבור בסופו של דבר לאדן במדריד.

אדן הזאר, תורגן הזאר, קיליאן הזאר והוריהם עם פלורנטינו פרס. רויטרס
עוד אח יצטרף לריאל מדריד בהמשך? משפחת הזאר בטקס הצגתו של אדן/רויטרס

רקיק

מארסיי שיוועה לבלם שיוכל להנהיג את ההגנה המקרטעת שלה וחשבה שביצעה את הגניבה של קיץ 2015. הקבוצה הצרפתית רכשה ממנצ'סטר סיטי ב-5 מיליון יורו בלבד את קארים רקיק בן ה-21, ששיחק כמושאל בפ.ס.וו איינדהובן, סייע לה לזכות באליפות הולנד וכבר הספיק לרשום הופעות במדי הנבחרת. איינדהובן לא ניצלה את האופציה שלה, אז מארסיי קפצה על המציאה והסכימה מיד גם לדרישה לצרף את האח עומאר לאקדמיה שלה. הילד בן ה-13 עבר בעקבות אחיו מפיינורד למנצ'סטר סיטי ואז לאיינדהובן, כך שגם הפעם לא היה ספק לגבי צירופו. "שני רקיק במחיר אחד", השתעשעו בתקשורת הצרפתית, אבל בהמשך הבדיחה כבר הייתה על חשבון קארים. "הוא לא נראה כמו כדורגלן, אולי עדיף שאחיו הקטן ישחק", תקף הפרשן ז'אן מישל לארקה. קארים המאכזב נמכר בחצי מחיר להרטה ברלין ב-2017 ואיתו כמובן גם עומאר, שמשחק גם הוא כבלם ובגיל 17 נחשב לכישרון מבטיח שהספיק לשחק כבר בנבחרת הנוער של הולנד ובנבחרת הצעירה של טוניסיה. אולי יום אחד יגרום למארסיי להצטער שוויתרה דווקא עליו.

עומאר רקיק במדי נבחרת הנוער של הולנד. GettyImages
הולך עם האח לכל מקום. עומאר רקיק במדי נבחרת הנוער של הולנד/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully