וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בול: הבימה הצליח להפוך את "זרים מושלמים" להצגה נפלאה

25.3.2019 / 14:00

לא כל דבר שמצליח בקולנוע יכול לעבוד גם בתיאטרון, אולם הבחירה של הבימה ב"זרים מושלמים" נהדרת הן בכוונה והן בביצוע. העיבוד והבימוי, המשחק, התפאורה הממזרית והעריכה המוזיקלית מספקים חווית תיאטרון משובחת וטורדנית שמעוררת המון חומר למחשבה

זרים מושלמים. ז'ראר אלון,
פגיעה בול. זרים מושלמים/ז'ראר אלון

ב-2016 עלה התסריטאי והבמאי האיטלקי פאולו ג'נובזה על תרחיש הבלהות האולטימטיבי של המאה ה-21 - חשיפת תכני הטלפון הנייד שלנו לעיני כל. ב"זרים מושלמים", הסרט שכתב וביים ג'נובזה, נפגשו שלושה זוגות נשואים ועוד גרוש אחד סביב שולחן ארוחת ערב כשהם משחקים משחק: כל אחד שמקבל הודעה או תמונה מחויב להראות אותה לשאר, כל מי שמקבל שיחת טלפון מחויב לשים אותה על ספיקר.

התוצר של ג'נובזה זכה להצלחה אדירה. הסרט שלו נגע בכל כך הרבה אנשים ויוצרים, עד ש"זרים מושלמים" בוים במספר עצום של גרסאות מותאמות. הוא עלה בהפקות מקומיות בצרפת, בספרד, בפולין, בהונגריה, ברוסיה, במקסיקו ובעוד שלל מדינות ולא קשה להבין מדוע. אם רומנים דיסטופיים כמו "1984" או "פרנהייט 451" כבר זכו להגשמה, "זרים מושלמים" אורווליאני לא פחות. זהו פרק נוסף וחדשני המתרה מבואו של סוף העולם הפרטי שלנו, והכלי שמקרב אותנו לשם נמצא ברשותנו 24 שעות ביממה.

זרים מושלמים. ז'ראר אלון,
אורווליאני. זרים מושלמים/ז'ראר אלון

אם לטלפון הנייד ולשימוש בו יש קודים בינלאומיים, מדוע התעורר הצורך לעבד את "זרים מושלמים" לכל כך הרבה גרסאות? משום שלמרות המכנה המשותף הרחב, לכל דינמיקה סביב השולחן עדיין יש אופי משלה. לכן, כשארז דריגס ראה את "זרים מושלמים", הוא הבין שאת המאורע הזה הוא חייב להביא לתיאטרון הבימה ולהלביש עליו דמויות מקומיות. הוא עיבד ותרגם, נתן דטנר ביים והצוות הנהדר - תומר שרון, מורדי גרשון, ריקי בליך, נתי רביץ, פיני קידרון, מאיה מעוז וספיר אזולאי - התכנס ובישל לנו ארוחת ערב נפלאה.

המחזה נפתח במקרה שבו הנוכחים מספרים על דמות שגילתה על בגידה דרך הודעת SMS שגויה. "אם אתה בוגד, עדיף שאף אחד לא יידע", אומר שפיגל (רביץ), שמביא לארוחה את אשתו הטריה פרח (אזולאי). לכל הצופים ברור שזוהי רק יריית הפתיחה לקראת מרוץ פתלתל, מפתיע ומלא פאנצ'ים. הסודות מתחילים להיחשף, והרי ידוע שסודות שמתגלים מייצרים עולם מסוכן. כך, כששבע הנפשות מחליטות להפקיד את פרטיותן על השולחן המלבני, הן מקרבות את עצמן בצעדי ענק אל הקטסטרופה.

עוד באותו נושא

נתן דטנר: "אם למישהו מצלצל הטלפון בזמן הצגה - אני מסוגל לירות בו"

לכתבה המלאה
זרים מושלמים. ז'ראר אלון,
תיאטרון מודרני ומהנה. זרים מושלמים/ז'ראר אלון

אלה היו 90 דקות של תיאטרון מודרני, מהנה, מבדר, מצחיק, עצוב, חוצה דורות וגילאים ומעל לכל מטריד. הרי כל אחד ואחד מאיתנו מקבל הודעה בטלפון בזמן ארוחת ערב. חלק מההודעות הללו תמימות, אחרות פחות, דבר אחד משותף לכולן - הן אמורות להיות שלנו ורק שלנו. כשהן זולגות החוצה עלולה להיווצר סיטואציה מאוד לא נעימה לא רק עבורנו, אלא עבור כל הנוכחים. את המבוכה הזאת ניתן לשוות לאותו חלום מפורסם שבו אתם עומדים עירומים ברחוב וכולם מסתכלים. התערטלותה של הפרטיות היא סיוט שמתגשם.

העלילה אמנם נגררת לקיצוניות, אבל דווקא דרך התסריט הרדיקלי של ג'נובזה ניתן לחוש את קרניה הפוגעניות של החשיפה המוגזמת. חשבו על כך שאפילו הודעה תמימה מהמוסכניק שלכם עלולה להתפרש לא נכון בחברתם של שישה אנשים נוספים שלא אמורים להיות נגישים אליה. הטלפון שלנו, קופסת המתכת שבתוכה מקופלים כל חיינו, טומן בחובו סכנה קיומית יותר מכל וירוס שחדר אליו ולסכנה הזאת אנחנו אחראים בעצמנו.

זרים מושלמים. ז'ראר אלון,
חוצה דורות. זרים מושלמים/ז'ראר אלון

הטלפון הוא כלי להרס עצמי. פעם היה יותר קל להסתיר, וייתכן שזו הסיבה שלזוגות היה קל יותר לשרוד יחד. על פי מחקר שנערך באירופה בין 1970 ל-2013, כמות הנישאים קטנה באופן עקבי, בעוד אחוז המתגרשים עלה. הטלפון הנייד, ובוודאי הסמארטפון, היה קיים רק בסיום התקופה, אולם ערוצי המדיה הרבים שקדמו לו כבר החלו בהגברת הריגושים. הרשתות החברתיות נחשבות על ידי חוקרים לאחד הגורמים העיקריים לפרידות בימינו. כך או כך, הדילמה המרכזית שמעלה ג'נובזה היא האם ובאיזה אופן אתם צריכים לגלות הכול לבני הזוג. אם יש לכם משהו להגיד להם, עדיף שהם בכל מקרה לא יידעו את זה דרך המכשיר הנייד.

לא כל דבר שמצליח בקולנוע יכול לעבוד גם בתיאטרון, אולם הבחירה של הבימה ב"זרים מושלמים" היא פגיעה בול הן בכוונה והן בביצוע. העיבוד והבימוי של דריגס ודטנר, המשחק של השביעייה, התפאורה הממזרית של שני טור (עם קיר מטבח בצורת אייפון) והעריכה המוזיקלית של מירי לזר מספקים כולם חווית תיאטרון משובחת וטורדנית שמעוררת המון חומר למחשבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully