וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוות דעת מומחה, הפועל תל אביב": ספר המתח הסוער של השנה

4.1.2019 / 0:00

עם שלוש דמויות מרכזיות ססגוניות, "חוות דעת מומחה, הפועל תל אביב" הוא רומן יוצא דופן עם חשיבה מחוץ לקופסה. למרות עלילה מופרכת שפוגעת קלות באמינות הסיפור, זהו מותחן קצבי שישאיר אתכם בפה פעור, ויגרום לכם לתהות איך הייתה המציאות נראית לו הדברים קרו באמת

עריכת וידאו: מתן חדד

במהלך השבוע שעבר פורסם הרומן "חוות דעת מומחה, קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב" של רואה החשבון יובל אהרוני, ספר בדיוני על התנהלות קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב בין השנים 2008 ל-2016. מדובר ביצירה ספרותית סוערת ועמוקה, שמגוללת עלילה מורכבת ורבת גיבורים. התפניות החדות מותירות את הקורא בפה פעור ויוצרות חוויה ייחודית ומטלטלת. לדעת רבים, מדובר בספר המתח הטוב ביותר שיצא בשנה האחרונה ואולי בעשור הנוכחי.

ייחודו של ספר זה הוא שאין בו גיבור ראשי אחד. למעשה, הסיפור מורכב משלושה פרקים עיקריים עם שלושה גיבורים שונים וחוט מקשר אחד מפתיע במיוחד. הגיבור הראשון הוא אלי טביב, בעלי הקבוצה בין 2008 ל-2012, דמות מסוקסת וערמומית מכפר סבא. על המחשבה מאחורי בניית דמותו של טביב ראוי אהרוני להערכה. המחבר הפליג בדמיונו ויצר אדם רב-מעללים, שביכולתו לחלץ כספים גם מקבצן בכיכר מסריק בתל אביב. עם זאת, יכולותיו הבדיוניות של אהרוני עומדות לו לרועץ, ולא בפעם האחרונה בספר, מאחר שדמותו של טביב כה מופלגת, שקשה להאמין שהיא יכולה להתקיים במציאות.

חוות דעת מומחה. עיבוד תמונה
חובה בכל בית. "חוות דעת מומחה, קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב"/עיבוד תמונה

כך, למשל, מספר אהרוני, שנעזר בכתיבת הספר בעורך הדין שאול קוטלר וברו"ח חן ברדיצ'ב, על תקרית שבמהלכה הגיע אוהד הפועל תל אביב לביתו של טביב והתעמת עמו. האוהד הקטין הוכה על ידי טביב, והאירוע הגיע לבית המשפט. "בית משפט השלום בתל אביב הרשיע את טביב בגין חבלה ופציעה בנסיבות מחמירות", כותב אהרוני בסגנונו הסוחף, "כמו כן הורשע טביב בהשמדת ראיות ובשיבוש הליכי משפט". או אז, הוא זורק את הפצצה (זהירות, ספוילר): "עו"ד ציון אמיר ייצג את מר אלי טביב בהליך המשפטי בו הוא נאשם והורשע. הח"מ מצא שני תשלומים שבוצעו בעברות בנקאיות לעו"ד ציון אמיר מחשבון הבנק של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב". מי יכול היה לחשוב כי טביב ישלם על ייצוגו הפרטי בבית המשפט במימון הפועל תל אביב?

זהו לא הפאנץ' היחיד של אהרוני. לכל אורכה של העלילה הסבוכה מתבררים עוד ועוד פרטים שהופכים אותה למרתקת יותר. כך, למשל, התברר שטביב שילם למנכ"ל גבי קצרה למעלה מ-500 אלף שקל שנה וחצי לאחר שעזב את המועדון, שתה שחקנים מהפועל כפר סבא להפועל תל אביב עוד בתקופתו כבעלי כפר סבא, משך כספים שלא כחוק והעסיק את בתו בקבוצה, תוך שהוא מדווח עליה בנפרד לביטוח הלאומי. כל אלה ועוד הם אירועים שלא יעלו על הדעת, אך דמיונו הפורה של אהרוני מאפשר לנו ליהנות מהמעללים הללו, ולראיה הוא מציג "קבלות" ו"חשבונות בנק" שייצר המאייר של הספר (שנותר עלום שם, למרבה הצער).

עוד באותו נושא

הרומן הסוער של השנה: לקריאה מלאה

לכתבה המלאה
אלי טביב בעלים בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
דמות מסוקסת ורבת מעללים. אלי טביב/ברני ארדוב

גיבור החלק השני של הרומן הוא חיים רמון, לשעבר שר המשפטים בממשלת ישראל, שניהל את הקבוצה אחרי טביב. רמון מתואר כדמות טראגית במיוחד, שמתקשה לקבל אמפתיה מהסובבים אותה. אף שחלקו של רמון בעלילה קטן יחסית, דמותו המיוסרת בעלת המבט המצועף נטמעת היטב בתודעתו של הקורא. גאוניותו של אהרוני באה לידי ביטוי במינימליזם המופתי שהוא מעניק לדמות, שאף שאומרת מעט היא עושה הרבה. במיוחד מתעלה אהרוני כשהוא מתאר כיצד שאב מהפועל תל אביב כ-60,000 שקל על הוצאות רכב, ומקנח, שוב, במהלומה: "יצוין כי מר רמון לא היה עובד בחברה ולא נופק לו תלוש שכר חודשי".

הבעלים של הפועל תל אביב חיים רמון. ניב אהרונסון
דמות מיוסרת שאומרת מעט ועושה הרבה. חיים רמון/ניב אהרונסון

בחלק השלישי מככב אמיר כבירי, דמות ססגונית וחובבת אמנות. קשה להבין כיצד הצליח אהרוני לחשוב על שלושה גיבורים השונים כל כך במהותם זה מזה, וברור כי כבירי הוא קרקטר נדיר. הוא הצליח להעביר את הפועל תל אביב בבקרת התקציבים כשנתן כערבון פסלים של אדגר דגה, העניק חוזים כפולים לשחקנים, אחד שאושר בבקרה והאחר שלא, ובתקופתו ביצע חוכא ואטלולא בכספי המועדון. דמותו של כבירי כה מוקצנת, שנראה שבמקרה שלו שאב אהרוני השראה מספרי "הארי פוטר". הוא מספר עליו כי "בתקופתו היה הניהול פרוע", וכי הוא פעל בניגוד עניינים ו"ביצע תעלולים פיננסיים".

כמו בכל מותחן ראוי, גם כאן יש טוויסט בעלילה. לאחר הצגת שלושת הגיבורים, מתגלה החוט המקשר ביניהם (זהירות, שוב ספוילר): איש העסקים מני ויצמן. הוא, הוא הביג-בוס שמאחורי הקלעים, היד שמנענעת את העריסה. "מני ויצמן העניק הלוואות לחברה", כותב אהרוני בהתלהבות, "חתם על ערבויות אישיות, קיבל שטרי הון מהחברה, נוהל על שמו כרטיס הנהלת חשבונות, העביר צ'קים אישיים למר כבירי, קיבל דיווחים פיננסים ממנהלי הכספים בחברה, קיבל דיווחים פיננסים, דיווחים על פגישות, הסכמים ומו"מ עם שחקנים, דיווחי שכר וכדומה". דמותו המופלאה של ויצמן היא הדובדבן שבקצפת, ההוכחה הניצחת לווירטואוזיות המרגשת של אהרוני. ולא נפסח גם על גיבור משנה אחד, יו"ר הבקרה עופר אורליצקי, המוצג כדמות חלשה וחסרת אופי, שנהנית לחשוב שפסלי אמנות ניתן לפדות בכסף.

אמיר כבירי, הפועל תל אביב. ניב אהרונסון
חובב אמנות המשלם בפסלים. אמיר כבירי/ניב אהרונסון

"חוות דעת מומחה, הפועל תל אביב" הוא ספר חובה בכל בית. אמנם, ניתן היה להשקיע יותר בעיצוב הגרפי של הכריכה והספר מגלה פגמים באמינות, אבל אהרוני עדיין מצליח לחשוף את הקלפים אט-אט, ובצורה מבוקרת לייצר עלילה מרתקת, מהפכנית, מותחת ובעיקר מרגשת.

חוות דעת מומחה, הפועל תל אביב, 728 עמודים/ הוצאת פ.א. יעוץ תאגידי בע"מ

דוד רוזנטל הוא עורך מדור הספורט ונמנה עם מבקרי הספרות של וואלה! NEWS. בין 2008 ל-2016 הוא לא קיבל (לצערו) כל תגמול מהפועל תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully