וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורים לא מתחלפים: ההתעלות ההירואית של קרואטיה הצעידה אותה לגמר

דאליץ' לא ביצע אף חילוף כי שחקניו סירבו לצאת, ורסאלקו הפצוע סיפק את בישול חייו ומנדז'וקיץ' הוכיח שאין חלוץ מרכזי קבוצתי יותר ממנו. מיכאל יוכין על הלוחמים הקרואטים שפשוט לא מוכנים ליפול מהרגליים, גם לא בהארכה השלישית ברציפות שלהם

במשך דקות ארוכות אחרי שריקת הסיום, התשעשעו הילדים הקטנים של כוכבי קרואטיה על המגרש. הם רצו אחרי הכדור, התמסרו, וגילגלו אותו לרשת פעם אחר פעם לכל תשואות אדירות של אלפי האוהדים ביציע. הילד עם החולצה מספר 4, בנו של איבן פרישיץ', היה המבקיע המצטיין בפער ניכר, אבל גם כל היתר נתנו את הכל. הם לא הפסיקו לעשות חיים עד שהסדרנים של לוז'ניקי לא הסירו את השער ולקחו אותו לאנשהו. רק אז נרגעו קצת הזאטוטים ועברו להתחבק עם הוריהם.

והיה בכך משהו סמלי, כי הקרואטים שיחקו אתמול בחצי הגמר כמו ילדים חסרי מנוח. היתה בהם שמחה טבעית ופשוטה מעצם היותם שותפים למעמד, והם נתנו את הכל. הם לא עצרו לרגע ונלחמו על כל כדור ועל כל סנטימטר על המגרש. על אף הפתיחה הבעייתית, במהלכה לא רק ספגה שער בכדור חופשי אלא גם היתה נחותה באופן מובהק על המגרש, סירבה קרואטיה להיכנע. היא חזרה לעצמה בהדרגה, והמשחק שלה רק הלך והתעצם. ככל שחלפו הדקות, כי היתרון הקרואטי היה ברור ומוחשי יותר. אנגליה נחלשה - אולי בגלל שאננות, אולי בגלל חוסר נסיון, אולי בגלל עייפות. החבורה בשחור (ובאופן ביזארי זו הפעם החמישית ברציפות בה קרואטיה משחקת במדי החוץ במקום המשבצות היפות) סירבה לגלות סימני תשישות.

עוד בנושא

צפו בתקציר: קרואטיה עלתה לגמר המונדיאל אחרי 1:2 בהארכה על אנגליה
האנגלים כואבים את ההפסד הדרמטי, הנסיך וויליאם שלח מסר לממלכה
הגביע לא חוזר הביתה, האנגלים כן: הרשת לועגת לחלומות שהתנפצו

שחקני נבחרת קרואטיה חוגגים. רויטרס
סירבו לגלות סימני תשישות. הקרואטים/רויטרס

זה הפתיע את האנגלים. בשיחות שניהלתי בימים האחרונים עם העיתונאים הבריטים עלתה בבירור ההשערה לפיה קרואטיה תהיה גמורה אחרי שתי הארכות ברציפות. בעצם, כאשר שאלו את אוהדי אנגליה לפני רבע הגמר בין רוסיה לקרואטיה לגבי התוצאה המועדפת, רבים השיבו: "הארכה". לא משנה מי תנצח, העיקר שלא יהיה לשחקניה כוח. הם לא העריכו את הגישה ואת האופי של היריבה הבלקנית. לוקה מודריץ' דיבר על כך אחרי העליה לגמר וטען שהזלזול הוסיף לו ולעמיתיו מוטיבציה. ספק אם זה נכון. המוטיבציה היתה כה גבוה ממילא שאי אפשר היה להעלות אותו עוד. זה היה השיא.

כי הרי מודריץ' עצמו הגדיר את שמינית הגמר מול דנמרק כ"משחק החשוב בחייו", למרות שזכה ארבע פעמים בליגת האלופות. כי הרי מודריץ' נתן ספריט מטורף על גבול בלתי אפשרי בהארכה מול רוסיה ברבע הגמר כדי לנסות למנוע כדור חוץ שגרתי. הוא בן 32, זה המונדיאל השלישי והאחרון שלו, ובשני הקודמים הודחה הנבחרת בשלב הבתים. זה צ'אנס חייו לרשום את שמו באותיות זהב בתולדות המדינה. אחרי שהפך לדמות שנויה מאוד במחלוקת בעקבות מתן עדות שקר במשפטו של זדרבקו מאמיץ', הקפטן חייב למולדתו לא מעט. אז איך הוא יכול להוריד את הרגל מהדוושה בחצי הגמר, כאשר ההישג המופלא ממש מעבר לפינה?

לוקה מודריץ' שחקן נבחרת קרואטיה. רויטרס
הזלזול רק הוסיף מוטיבציה. לוקה מודריץ'/רויטרס

וזה לא רק מודריץ'. שימה ורסאלקו לא היה כשיר לשחק אתמול. העיתונאים האנגלים שמחו כאשר גילו כי אין בסגל הקרואטי מגן ימני טבעי שיכול להחליף אותו ללא בעיות, וזה קצת הזכיר את המקרה האומלל של תומא מונייה, הבלגי המושעה מחצי הגמר הראשון. העניין הוא שהמושעים באמת לא יכולים לשחק. הפצועים יכולים. "שימה יהיה על הדשא. הוא אמר שיעשה הכל כדי להיות שם, כי לא תהיה עוד הזדמנות לשחק בחצי גמר מונדיאל. הוא לוחם", הבטיחו העיתונאים הקרואטים במרכז התקשורת. ואכן, ורסאלקו היה שם, ולא סתם. הוא היה אדיר, במיוחד במחצית השניה, ובישל את שער השיוויון של פרישיץ'.

הקיצוני של אינטר הוא סיפור בפני עצמו. הוא נחשב בזמנו לשחקן עצלן למדי, אבל תקופה משותפת עם איביצה אוליץ' בוולפסבורג שינתה את הכל. הוא למד מחברו הוותיק כיצד להיות מקצוען, והיום יש למנטור תפקיד חשוב לא פחות - הוא עוזרו של המאמן זלאטקו דאליץ'. עם אוליץ' בסביבה, פרישיץ' פשוט לא מסוגל לתת פחות מ-100 אחוזים. גם אם לא הולך, כמו במחצית הראשונה אתמול, הוא ימשיך לרוץ ולהאמין. בסוף זה הגיע, ועם כמה סנטימטרים של מזל הוא היה מכריע את המשחק עם צמד ללא הארכה, אבל הבעיטה שלו פגעה בעמוד.

איבן פרישיץ' שחקן נבחרת קרואטיה חוגג. רויטרס
עם אוליץ' בסביבה, הוא פשוט לא מסוגל לתת פחות מ-100 אחוזים. פרישיץ'/רויטרס

לכן נדרשה קרואטיה לשער הירואי של מריו מנדז'וקיץ', ולמען האמת אין שחקן ראוי ממנו לשים את הכדור הזה ברשת של ג'ורדן פיקפורד. כי לא יכול להיות חלוץ מרכזי קבוצתי יותר ממנו. הקילומטרז' שעושה מנדז'וקיץ' מופלא, הוא מבלה זמן רב מאוד מחוץ לרחבה, מחלק כדורים לחבריו, ונותן דוגמא של מאמץ עילאי. גם כאשר האוויר בריאות נגמר, גם כאשר הרגליים פצועות, הוא סירב לרדת מהמגרש עד שהבקיע. "שחקנים סירבו להתחלף", הסביר דאליץ' במסיבת העיתונאים את העובדה כי לא ביצע אף שינוי ב-90 דקות. גבורה זה כאן.

וכך, דווקא בהארכה השלישית ברציפות בטורניר, טיאטאה קרואטיה סופית את האנגלים בדרך לגמר ראשון היסטורי. ובעוד העולם מתכונן למאבק בין אנגולו קאנטה למודריץ', כבר נשמעות ההערכות לפיהן יש לצרפתים יתרון מובהק, כי קרואטיה תגיע אחרי 360 דקות משחק בשלבי הנוקאאוט. על כך אפשר רק להשיב - אתם עיוורים? לא ראיתם שזו נבחרת בלתי שבירה? המחצית השניה וההארכה היו הדקות הטובות ביותר של קרואטיה במונדיאל 2018. זמן המנוחה עד הגמר אולי קצר, אך התנופה הזו עשויה לקבל המשך. ההתאוששות תהיה מהירה, והנפש תרפא את הגוף. הלוחמים מוכנים לאתגר האחרון, הפעם בחולצות המשובצות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully