וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה אחרי: חצי הגמר של 1998 הפך לגמר של מונדיאל 2018

הערב הבלתי נשכח של ליליאן תוראם, ההופעה של ג'ובאני רוסו ביורו 2004 והחזרה הקרואטית לזירת הפשע בסטאד דה פראנס ב-2011. הראשון של קרואטיה או השני של צרפת - הכול לקראת גמר המונדיאל

עריכת וידאו: מתן חדד

צרפת או קרואטיה - אחת מהשתיים תהיה אלופת העולם ביום ראשון הקרוב. שתי הנבחרות תעלנה בשעה 18:00 לכר הדשא באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה, במטרה להניף את הגביע הנכסף: צרפת בפעם השנייה אחרי שעשתה את זה בטורניר הביתי ב-1998, וקרואטיה בפעם הראשונה אי פעם. הצרפתים יחגגו שוב 24 שעות אחרי יום הבסטיליה, או שנראה זוכה תשיעית בתולדות הגביע העולמי? התשובה בעוד ארבעה ימים.

עוד בנושא:
לערוץ הטלגרם של וואלה! ספורט
קרואטיה עשתה היסטוריה עם 1:2 בהארכה על אנגליה בחצי הגמר
הגביע לא חוזר הביתה, האנגלים כן: הרשת לועגת למודחת מחצי הגמר

שחקני נבחרת צרפת אוליבייה ז'ירו, סמואל אומטיטי חוגגים. GettyImages
מגיעים כפייבוריטים. סמואל אומטיטי עם אוליבייה ז'ירו/GettyImages

* צרפת תוכל לזכות בגביע העולמי בפעם השנייה בתולדותיה, אחרי שעשתה את זה רק בטורניר הביתי ב-1998.

* זהו הגמר השלישי של צרפת, אחרי 1998 וההפסד לאיטליה ב-2006. היא השתוותה להולנד, כשרק לגרמניה (8), ברזיל (6), איטליה (6) וארגנטינה (5) יש יותר גמרים.

* כמו ב-1998, גם הפעם שלושה שחקני הגנה הבקיעו עבור צרפת. אז היו אלה ביצ'נטה ליזארזו, לורן בלאן וליליאן תוראם, ו-20 שנה אחרי עשו זאת בנז'מן פבאר, רפאל וראן וסמואל אומטיטי.

* דידייה דשאן יוכל להצטרף למריו זגאלו הברזילאי ופרנץ בקנבאואר הגרמני כאדם השלישי בהיסטוריה שזוכה במונדיאל גם כשחקן וגם כמאמן.

* דשאן הוא גם מאמן הנבחרת הראשון בהיסטוריה שמגיע לשני גמרים שונים בטורנירים גדולים (יורו 2016 וכעת).

* קרואטיה קבעה את הישג השיא שלה עם גמר היסטורי, 20 שנה אחרי שהשתתפה במונדיאל לראשונה וסיימה במקום השלישי.

* קרואטיה היא המדינה ה-13 שמגיעה לגמר הגביע העולמי. היא משתווה כעת לאנגליה, ספרד ושבדיה שכל אחת מהן שיחקה בגמר מונדיאל אחד.

* קרואטיה היא הנבחרת הראשונה בהיסטוריה שמגיע לגמר אחרי שלוש הארכות רצופות.

* שתי הנבחרות הקודמות שעשו את הבכורה שלהן בגמר - צרפת ב-1998 וספרד ב-2010 - גם זכו בתואר.

* צרפת וקרואטיה נפגשו חמש פעמים בעבר. המפגש הראשון והזכור מכולם היה ה-1:2 של הצרפתים בחצי גמר המונדיאל ב-1998, אבל גם בארבעת הבאים לא הצליחה קרואטיה לנצח: שני הפסדים (משחקי ידידות ב-1999 ו-2000) ושתי תוצאות תיקו.

עוד באותו נושא

הכל לטובה: זלטקו דאליץ', המאמן הססגוני והמפתיע של קרואטיה

לכתבה המלאה
ליליאן טוראם, נבחרת צרפת מול קרואטיה, מונדיאל 1998. AP
הגיבור הבלתי צפוי. ליליאן תורם ב-1998/AP

8 ביולי 1998, חצי גמר המונדיאל: 1:2 לצרפת בפריס

הערב הבלתי נשכח של ליליאן תוראם. 76 אלף צופים עודדו בסטאד דה פראנס את הנבחרת המקומית ונכנסו להלם כאשר דאבור שוקר, נשיא ההתאחדות הקרואטית כיום, פתח את המחצית השנייה עם שער מהיר בדקה ה-46, אבל המגן הימני שהיה אשם בגול כי מנע נבדל, דאג לחטוף כדור מהקפטן זבונימיר בובאן ולהשוות תוך דקה. בדקה ה-69, שוב תוראם. הפעם הוא חטף כדור מרוברט יארני וסובב בשמאל מקצה הרחבה לפינה הרחוקה של דראז'ן לאדיץ'. השערים הראשונים של תוראם בנבחרת, הגמר הראשון אי פעם של צרפת. שלושה ימים לאחר מכן, הגיעה גם ההנפה הראשונה.

ג'ובאני רוסו שחקן נבחרת קרואטיה מול זינדין זידאן שחקן נבחרת צרפת, יורו 2004. AP
ג'ובאני רוסו מול זינדין זידאן ב-2004/AP

17 ביוני 2004, שלב הבתים של היורו: 2:2 בלייריה

שתי הנבחרות נפגשו במחזור השני של בית ב', כאשר קרואטיה, עם ג'ובאני רוסו בהרכב, הפכה פיגור 1:0 (שער עצמי של איגור טודור) ליתרון 1:2 עם שערים מהירים בפתיחת המחצית השנייה של מילאן רפאיץ' (48 בפנדל, אחרי שרוסו הוכשל ברחבה) ודאדו פרשו (52). אלא שמשחק הבלהות של טודור נמשך עם החזרת כדור לשוער טומיסלב בוטינה, שהרחיק על דויד טרזגה וראה את החלוץ משתלט בעזרת היד ומגלגל פנימה את השוויון בדקה ה-64. בוטינה עוד מנע מתיירי הנרי ורובר פירס להכריע, אבל אלופת אירופה עלתה בסופו של דבר כראש בית (והופתעה על ידי האלופה החדשה יוון ברבע הגמר) ואילו קרואטיה הודחה עם שתי נקודות בלבד, בגלל הפסד במחזור הסיום לאותה אנגליה עליה גברה הערב.

דיאן לוברן שחקן נבחרת קרואטיה (משמאל) מול פרנק ריברי שחקן נבחרת צרפת, מרץ 2011. AP
דיאן לוברן מול פרנק ריברי ב-2011/AP

29 במרץ 2011, משחק ידידות: 0:0 בסטאד דה פראנס

המפגש האחרון בין שתי הנבחרות היה גם הוא באצטדיון הלאומי של צרפת. לורן בלאן וסלאבן ביליץ', שני הבלמים מאותו מפגש ב-1998, ניצבו הפעם זה מול זה כמאמני הנבחרות, אבל פרט להחמצה אחת גדולה של קארים בנזמה ושתי עצירות יפות של הוגו לוריס, לא היה למפגש הזה מה להציע. מלבד לוריס, גם בלס מטוידי ועדיל ראמי פתחו אז בהרכב ונמצאים גם בסגל הנוכחי של צרפת. אצל קרואטיה שרדו ודראן צ'ורלוקה, דיאן לוברן, לוקה מודריץ' ואיבן פרישיץ' שפתחו אז, וגם איבן סטריניץ', איבן ראקיטיץ' ודומאגוי וידה ששותפו אז כמחליפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully