וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשנבחרות ישראל ואיראן יפגשו, לאף אחת כבר לא יהיו תירוצים"

"האיראנים, בניגוד למה שחושבים, מגוונים ושונים מאוד אחד מהשני בדעות, אבל כאשר טים מלי משחקת כולנו גוש אחד". שליח וואלה! ספורט פגש לראיון את אחד ממייסדי הפודקאסט האיראני 'גול בזאן', ולמד על הפער בין איך העולם תופס את הנבחרת למה שהיא מסמלת באמת

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

העיר קאזאן, בירת מחוז טאטארסטאן, התמלאה באלפי אוהדים איראניים עם חולצות, דגלים ושירים. ברחובות תכונה אדירה, והצבעים ירוק, אדום ולבן נראים בכל פינה. ככה זה, כאשר נבחרת איראן תעלה היום למשחק הגדול, וכנראה, החשוב בהיסטוריה שלה. ניצחון או תיקו עם ספרד האימתנית והיא חזק בתמונת העליה לשלב הנוקאאוט במונדיאל 2018. ספרד מצדה תגיע כדי לספק משחק הצהרה, אחרי ה-3:3 מול פורטוגל.

איראן מגיעה לאחר הניצחון הדחוק על מרוקו, השני שלה בתולדות המונדיאלים, מאז הניצחון 1:2 נגד ארצות הברית בצרפת 1998. גם אז היתה לה הזדמנות לעשות היסטוריה, אך הפסד לגרמניה טרף את הקלפים. במסיבת העיתונאים אתמול (שלישי), המאמן קרלוס קיירוש והקפטן מסעוד שוג'אעי דיברו על כך שמדובר באתגר אדיר, אך גם היו ריאליים ביחס לסיכויים.

"לא הגענו לרוסיה רק כדי לנצח ולרשום תוצאה חיובית לטווח הקצר. באנו לכאן ללמוד, להתפתח ולגדול", אמר קיירוש. הקפטן שוג'אעי, אותו אחד ששיחק נגד מכבי תל אביב במדי פאניוניוס בתחילת העונה שעברה, ונקלע לסערה פוליטית באיראן, העביר את תחושות השחקנים. "נבוא ונשאר צנועים, אבל תהיו בטוחים שנבוא מרוכזים כדי להשיג משהו עבור האנשים באיראן". שוג'אעי, אגב, ידוע כאחד שלא מיישר קו עם המשטר באיראן, אומר מה שעל ליבו, בלי לחשוש ובלי לתת חשבון לפוליטיקאים.

עוד בנושא

הערב: איראן - ספרד (21:00, כאן 11)
איום רצח נגד קרלוס סאנ'צס: "טראומת אסקובר חוזרת"

כך בדיוק, שני נושאים בוערים שעלו במסיבת העיתונאים היו - נוכחות הנשים האיראניות באצטדיונים במהלך הטורניר והסנקציות של ארצות הברית שהשפיעו על ההכנה של 'טים מלי' (הנבחרת הלאומית בפרסית). "אין דבר שמשמח אותנו יותר מאשר לראות כמות כזאת של אוהדות", אמר הקפטן. "זה חשוב לכדורגל ולעם האיראני. זה יותר חשוב מכל גביע עולמי כזה או אחר". שוג'אעי נודע בעבר כמי שמזוהה עם התנועה הירוקה, תומך בזכויות נשים ובהעצמת הזהות הפרסית החילונית והליברלית.

קיירוש, מצדו, התייחס לסנקציות שהובילו לביטול משחקי הכנה עבור הנבחרת, ומאוחר יותר כשחברת נייקי ביקשה מהכדורגלנים האיראנים שהיא מייצגת לא להופיע במונדיאל עם נעלי החברה. "זה מביך שבכלל הגענו למצב כזה ושבמקום לשחק מול איטליה ויוון, שיחקנו נגד אוזבקיסטאן וליטא. השחקנים שלי הם גם בני אדם, עם דעות עצמאיות, קריירה, משפחות. חבל שהפוליטיקה נכנסת ומשפיעה על העבודה שלנו".

אלו בדיוק הדברים שמעניינים בנבחרת איראן. העובדה כי אישיות כמו שוג'אעי היא קפטן הנבחרת מצביעה על המורכבות במדינה, והפערים השונים הקיימים בין עמדות השלטון לבין אנשים שחיים שם או באים משם. ברמה זו, נבחרת איראן קודם כל מייצגת את העם האיראני, האנשים הפשוטים, ולא בדיוק כלי משחק בידי משטר האייתולות. "כדורגל הוא של האנשים, לא של השליטים", אמר קיירוש, לאחר שאיראן העפילה למונדיאל האחרון.

הנה דוגמה - במהלך השנה הכדורגל האיראני מתחלק לשתיים - אוהדי פרספוליס טהראן ואסטגלאל טהראן, אחד ממשחקי הדרבי החמים באסיה ובעולם הנשען על הבדלי מעמדות באיראן, ופערי גישות בין תומכי המשטר לאלו הדורשים שינוי. במונדיאל קורה לאיראנים משהו אחר, והנבחרת, יחד עם האוהדים משדרים לעולם משהו שונה ממה שאנחנו רגילים לשמוע מהמשטר במדינה המוסלמית.

"האמת שיש כל כך הרבה דברים דומים בינינו שזה פשוט לא מעניין. כדורגל זו הדרך לדבר ולהכיר אנשים ממלא תרבויות, וכשעושים את זה מגלים הרבה מאוד דברים. בין השאר, זה שאנחנו מאוד מאוד דומים". את המשפט הזה לא אמרו שוג'אעי או קיירוש, אלא באבאק (ביקש לא להיחשף בפניו), אחד ממייסדי פודקאסט הכדורגל האיראני Gol Bezan. גול בזאן, למי ששכח, ראיינו במהלך העונה שעברה את ג'ורדי קרוייף כשזה היה מאמן מכבי תל אביב, בראיון שזכה למספר ביקורות בישראל כנגד המאמן והמנהל הטכני ההולנדי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אוהדי נבחרת איראן. AP
"כאשר טים מלי משחקת זה לא משנה מי אתה, אנחנו כולנו גוש אחד". אוהדי איראן/AP

בשיחה בסנט פטרסבורג, דיברנו מעט על נבחרת איראן, ההנגשה שלה לציבור לא דובר פרסית, ועל הסיכוי של מפגש מול ישראל.

איך היית מגדיר את התפקיד של הנבחרת בחיים של אנשים באיראן?

'טים מלי' היא סמל להרבה דברים. כפי שאתה יודע כדורגל הוא הספורט מספר 1 באיראן, והאוהדים שלנו הם כנראה מהמפורסמים ו'השרופים' בעולם. טים מלי מאפשרת להם לשים בצד את הצבעים כחול ואדום של הקבוצות הגדולות של טהראן ולתמוך בצד כגוש אחד. עבר זמן מה מאז שהיתה לנו נבחרת שאנחנו גאים בה ואנחנו צריכים להודות לקיירוש על כך. הוא בנה נבחרת אמיתית בלי אגו, עם אומץ ואפילו קצת יהירה. צריך להבין, האיראנים, בניגוד למה שחושבים, מגוונים ושונים מאוד אחד מהשני בדעות, אמונות וכו', אבל כאשר טים מלי משחקת זה לא משנה מי אתה, אנחנו כולנו גוש אחד".

פודקאסט שמדבר על הנבחרת באנגלית? מאיפה בא הרעיון?

"כל הרעיונות הטובים באמת מתחילים מהצרכים שלך. הרגשנו שיש חסך בקהילת הכדורגל האיראני למחשבות עומק, שיחות וסיפורים מהכדורגל שלנו. רצינו לעשות משהו שיהיה 'מחוץ לקופסה', בהשראת מה שקורה במקומות שבהם חיינו אז, והחלטנו לעשות פודקאסט שמכוון בעיקר לגולים איראנים, לפזורה, שבדרך כלל אין להם גישה לחדשות וניתוחים אמיתיים על הנבחרת והכדורגל שלנו".

בעולם הכדורגל אוהבים לספור בהפרשים של ארבע שנים, לפי המונדיאלים. לפני ארבע שנים יצאתם לדרך, איפה גול בזאן יהיה ארבע שנים מהיום?

"בעוד ארבע שנים - גולן בזאן ימשיך לעשות חיל, אבל חשוב לזכור שכל המעורבים עושים זאת כתחביב. אנחנו רק רוצים להמשיך לעשות את זה כל עוד אנשים רוצים להקשיב לנו. היו לנו ראיונות עם קיירוש, איבאנקוביץ', דאליץ' ועוד רבים אחרים. אין תקשורת איראנית אמינה אחרת בחו"ל. אנשים יכולים לשמוע אנשי כדורגל מהשורה הראשונה מדברים, בלי מסננים או דיבובים. ככה, גם אין לנו בעיה של אמינות בדיווחים, מה שקורה המון עם התקשורת המקומית באיראן".

ואיפה תהיה נבחרת איראן?

"עוד ארבע שנים אני מצפה שהנבחרת תהיה במונדיאל, ותגיע לשם כאלופת אסיה, לראשונה מאז 1976".

והאם עד אז נראה משחק ידידות בין ישראל לאיראן?

"אחד מעקרונות פיפ"א הוא לא לערב פוליטיקה וספורט. אנחנו גם מקפידים לעשות זאת אצלנו בפודקסט. אני רוצה לראות מה יקרה כששתי הנבחרות יפגשו בגביע העולם. אז לאף צד לא יהיו תירוצים. אבל קודם - אנחנו, ואתם, נצטרך להעפיל".

יש משהו שאתה, או גול בזאן, רוצים למסור לאוהדי הכדורגל בישראל?

"גול בזאן הוא מקור בשפה האנגלית שפונה לכל מי שמתעניין בכדורגל איראני. אנחנו שמחים וגאים שיש לנו מאזינים מכל העולם, לא משנה מאיזו מדינה הם באים. המוטו שלנו הוא להנגיש את הכדורגל האיראני לכולם - וזה כולל את כולם".

לחדשות וסיפורים נוספים אודות כדורגל במזרח התיכון ועוד, עקבו אחרי אורי לוי - BabaGol בטוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully