וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחור כארזני: היכרות עם דניאל ארזני, השחקן הכי צעיר במונדיאל 2018

10.6.2018 / 11:30

הוא נולד באיראן ומדבר פרסית עם הוריו, אבל גדל באוסטרליה, הדהים את המדינה עם סגנון יצירתי, זומן ברגע האחרון לסגל של ברט ואן מרווייק, ואתמול חגג שער בכורה במדי סוקרוז. האם ארזני, הצעיר בשבועיים מקיליאן אמבפה, מסוגל להפתיע את צרפת?

עריכת וידאו: ניר חן צילומים: רויטרס

"הוא יכול לעשות את ההבדל עבורנו בדקות האחרונות. אולי גביע העולם הגיע קצת מוקדם מדי עבורו, אבל לא אהסס לשלוף אותו כמחליף כאשר הוא יכול לשנות את המומנטום על הדשא", הסביר מאמן אוסטרליה ברט ואן מרווייק את זימונו של דניאל ארזני בן ה-19.

אתמול זה בדיוק מה שקרה. במשחק ההכנה האחרון לפני הדבר האמיתי, מול הונגריה בבודפשט, נכנס הקיצוני הטירון לדשא בדקה ה-73, ומיד הבקיע שער בכורה בנבחרת, בבעיטה חדה ממרחק שחדרה לרשת באדיבותו הרבה של השוער. אולי היה בכך המון מזל, אבל אחרי שההונגרים הישוו, בזמן פציעות, זה כבר היה מעשה אמנות. כדור עומק פנומנלי של היהלום החדש פרץ לחלוטין את ההגנה, הגיע לרגליו של ג'קסון אירווין והפך בסופו של דבר לשער עצמי. האוסטרלים ניצחו 1:2 - הישג שני רצוף אחרי 0:4 על צ'כיה - והם מגיעים לרוסיה במצב רוח נפלא, בידיעה שיש להם ג'וקר יצירתי במיוחד.

שחקן נבחרת אוסטרליה, דניאל ארזני. GettyImages
ג'וקר יצירתי במיוחד. ארזני/GettyImages

קרלוס קיירוש עקב בדריכות

כאשר הסתיימה הליגה האוסטרלית, המשאלות של ארזני היו צנועות. "אני רוצה לבלות זמן רב ככל הניתן עם משפחתי בחופשה, כי התגעגעתי לכולם", הוא אמר. ואולם, לפרשנים לא מעטים היו תוכניות אחרות לגמרי עבורו. אחרי שפרץ לתודעה בינואר במדי מלבורן סיטי, הלהיב את הקהל לאורך מספר חודשים עם סגנון ראוותני במיוחד שכולל בעיקר שילוב של כדרורים מהירים עם ראיית משחק ומסירה מצוינת, היו שדרשו לכלול את הנער בסגל למונדיאל.

ואן מרווייק נחשב לאיש מקצוע שמרן למדי, ודי להיזכר כי הסגל ההולנדי שהגיע בהדרכתו לגמר גביע העולם ב-2010 בדרום אפריקה היה אחד המבוגרים בטורניר, אבל הפעם הוא זרם עם הרעיון ובחר להעז. אולי זה קשור לכך שהבוס קיבל את התפקיד רק בינואר, ומאז לא ירד שמו של ארזני מהכותרות. ואולי בהתאחדות רמזו לו בנחרצות כי כדאי למהר לפני שהמתחרה הגדולה תגנוב את הילד. כי הרי ארזני נולד באיראן, היגר לאוסטרליה כאשר היה בן שבע, עדיין מדבר פרסית בבית, וקרלוס קיירוש לא הסתיר את העובדה כי הוא עוקב בדריכות אחרי התקדמותו.

המאמן הפורטוגל של איראן סיפר באפריל: "אנחנו צופים בכל המשחקים של דניאל ומנתחים אותם. אספנו נתונים רבים לגביו, כפי שאנחנו עושים עם כל מועמד לנבחרת. בסופו של דבר, ההחלטה מתקבלת בהתחשב בכישוריו ובאופיו של כל שחקן, אבל בשום אופן לא נזרז את ההחלטה כדי למנוע ממנו לייצג את אוסטרליה. מנסיוני, זה לא נכון וגם לא מוסרי. בעבר, זה נעשה עם פורטוגלים מסוימים שזומנו לנבחרות אחרות על מנת שלא יוכלו לשחק במדי פורטוגל. לא אוכל לחיות בשקט עם מעשה כזה. נזמן אותו רק אם נהיה בטוחים שיש לו עתיד בשורות איראן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן מלבורן סיטי, דניאל ארזני, מול שחקן בריסביין רואר, איבן פראניץ'. GettyImages
סגנון משחק ראוותני. ארזני במדי מלבורן סיטי/GettyImages

שייך לקונצרן של מנצ'סטר סיטי

ארזני עצמו הצהיר כי נטיית ליבו תמיד תהיה לטובת אוסטרליה. הוא אמנם זוכר היטב כיצד שיחק כדורגל מהבוקר עד הלילה כילד קטן ברחובות חורמבאד במערב איראן, לא הרחק מהגבול העיראקי, אך גדל - כאדם וכשחקן - בעיקר בסידני. עוד ב-2014 הוא נקרא לדגל לייצג את סוקרוז בנבחרת עד גיל 17, וכבר אז ידעו המאמנים שיש להם אוצר אמיתי בידיים. טוני וידמאר, בלם העבר האוסטרלי שזכור לטובה לאוהדי ריינג'רס הסקוטית וצבר 76 הופעות בינלאומיות, היה זה שהעניק לו את ההזדמנויות, ושיבץ אותו עוד קודם לכן במרכז המצוינות של הכדורגל אשר תפקידו להשביח כשרונות בולטים במיוחד.

"היתה לו הבנת משחק משובחת שנדירה מאוד בגילאים האלה, והיה ברור שהוא חייב להצטרף אלינו", נזכר וידמאר, אך הוא זיהה גם בעיות לא מעטות בגישתו של העילוי. ארזני נטה להגזים בכדרורים, נעלם מהמשחקים לפרקי זמן ארוכים, לא עשה הגנה ולא גילה יציבות. בקיצור, הוא חש עליונות על פני חבריו בזכות הכשרון הטבעי, ולא הרגיש צורך להתאמץ בהיבטים שלא עיניינו אותו. המאמנים השקיעו עבודה מרובה על מנת לגרום לשינוי מהותי, ובאו על שכרם. בהדרגה ובנחישות, הם הפכו את ארזני לשחקן קבוצתי ויעיל הרבה יותר, ומאבק רציני התפתח לגבי החתמתו. מלבורן סיטי זכתה בו במפתיע לפני שנתיים.

המועדון נמצא מאז 2014 בבעלות איש העסקים חאליד אל מוברק, ומהווה חלק מקונצרן שכולל גם את מנצ'סטר סיטי ואת ניו יורק סיטי - אז הוא גם שינה את שמו ממלבורן הארט למלבורן סיטי. הדבר עשוי להקל על המעבר לפרמייר-ליג, כפי שאפשר ללמוד מהקריירה של ארון מוי, כיום דמות מפתח בקישור האדרספילד והנבחרת. סביר שזה היה גם אחד השיקולים של ארזני, אם כי הוא עדיין התלבט לגבי הקריירה ככדורגלן. אחרי הכל, הוא הצטיין גם בלימודים, וחלומו הגדול השני היה להיות נוירוכירורג. אביו טען כי הוא יצטרך לבחור, לפחות בצעירותו, בשאיפה אחת, והכדורגל ניצח - לפחות בינתיים. כבר בגיל 17 התאמן ארזני עם הסגל הבכיר של מלבורן והמתין בחוסר סבלנות להזדמנות להוכיח את עצמו. כאשר היא הגיעה, הוא תפס אותה בשתי הידיים.

שחקני נבחרת אוסטרליה, דניאל ארזני, טים קייהיל. GettyImages
כמו אבא ובן. קייהיל וארזני/GettyImages

טים קייהיל כאב הרוחני

אוהדי מלבורן היו בעננים כאשר הנער נכנס כמחליף במשחק חלש מאוד נגד וולינגטון, לקח פיקוד והוביל את הקבוצה למהפך ולניצחון 1:2 עם צמד בישולים. מאז התאהבו חובבי הכדורגל במדינה כולה ביצירתיות שנטפה ממנו. השער שהבקיע לרשת פרת' גלורי בפברואר הותיר את כולם עם פה פעור, והיתה לו תרומה משמעותית לכך שמלבורן סיימה את העונה הסדירה שלישית - המיקום הטוב בתולדותיה. הזריזות, החדות והחולצה החיובית של הנער שבו את הלב, פרס השחקן הצעיר המצטיין של העונה היה שלו, והקמפיין לזימונו לנבחרת יצא לדרך. באפריל דווקא סירב ואן מרווייק להיכנע לדרישות, אך במאי כבר שינה את דעתו, וכך הפך ארזני לשחקן הצעיר ביותר במונדיאל הקרוב.

למען האמת, לא מדובר בהישג היסטורי בגיל 19 וחצי, אבל בגביע העולם הנוכחי כמעט ואין טינאייג'רים. לרוסיה לא הגיע אף יליד שנת 2000, על אף שהיו באנגליה קולות לתת את הבמה לריאן ססניון המדהים מפולהאם. למעשה, ארזני שנולד ב-4 בינואר 1999 הוא היחיד שמייצג שנתון זה בגביע העולם, למרות שהוא צעיר בשבועיים בלבד מכוכב העל הצרפתי קיליאן אמבפה, יליד דצמבר 1998.

רצה הגורל, והשניים שובצו יחדיו לבית 4 וייפגשו כבר במחזור הראשון, ב-16 ביוני בקאזאן. כולם מכירים את אמבפה, ואין עוררין לגבי מקומו בהרכב הפותח של דידייה דשאן, אבל מי יודע - אולי דווקא ארזני עשוי לגנוב את ההצגה. האוסטרלים מגיעים עם ציפיות נמוכות יחסית, אחרי קמפיין מוקדמות פושר ועם סגל אלמוני למדי, אך העמדה הזו בהחלט נוחה עבורם. טים קייהיל זוכר היטב כיצד הדהימו סוקרוז את העולם, העפילו לשמינית הגמר במונדיאל 2006 על חשבון קרואטיה, ולא היו רחוקים מסנסציה גם נגד איטליה.

קייהיל עדיין שם, בעיקר על תקן מנטור בגיל 38, כי הוא לא באמת נמצא בכושר משחק. החלוץ האגדי מבוגר ב-19 שנה מארזני, לקח את הנער תחת חסותו ומצהיר: "אני מתייחס אליו כאל בן, ורוצה לדאוג שלא יעשה טעויות". עם אב רוחני כזה, השמיים הם הגבול, ואל תופתעו אם ארזני ימצא את עצמו בסופו של דבר במנצ'סטר סיטי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully