וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נופו גיבורים: גיבור הזכייה של גרמניה בגביע העולם נותר מחוץ לסגל

18.5.2018 / 16:07

הוא כבש את השער הבלתי נשכח שהעניק לגרמניה את גביע העולם. חשבו שהוא יכול וצריך להיות יותר טוב ממסי. אבל השבוע מריו גצה נשאר מחוץ לסגל גרמניה לרוסיה 2018, למרות שלמאמן אלופת העולם יש חיבה לזימונים רומנטיים. ככה זה שהכול קורה לך מוקדם מדי

מריו גצה שחקן נבחרת גרמניה. GettyImages
גצה עם גביע העולם ב-2014/GettyImages
השבוע, ארבע שנים פחות חודשיים אחרי אותו לילה ענק של מריו גצה במרקאנה, הודיע יואכים לב על הסגל הרחב של נבחרת גרמניה (27 שחקנים) לגביע העולם ברוסיה, השם של מריו גצה לא היה שם. עד כדי כך גדולה הנפילה של הקשר המחונן שכבר בגיל 17 הפך לשחקן הרכב בבורוסיה דורטמו

"אמרתי לגצה: אוקיי, תראה לעולם שאתה טוב יותר ממסי ויכול להכריע את גביע העולם. אמרתי לו את זה. הייתה לי תחושה טובה לגבי גצה. שחקני ארגנטינה התעייפו מאוד, אבל לנו היו שחקנים שיכלו לעשות את ההבדל. גצה הוא ילד פלא, ילד קסום. הוא יכול לשחק בכל עמדה בחלק הקדמי. אני יודע שהוא תמיד יכול להכריע משחק וזה היה שער נהדר. בהארכה הייתה לנו אנרגיה ללכת קדימה, לא רצינו ללכת לפנדלים. רצינו שהמשחק יוכרע לפני כן והפעלנו עליהם לחץ".

אלה הדברים שאמר מאמן גרמניה יואכים לב בליל 13 ביולי 2014 בהתייחסו לכובש השער בגמר גביע העולם, מריו גצה. הקשר/חלוץ, אז בן ה-22, נכנס בדקה ה-88 במקום מלך שערי כל הזמנים של גביע העולם מירוסלב קלוזה ובדקה ה-113 כבש את השער שקשה להפריז בחשיבותו אחרי בישול של אנדרה שורלה. הוא קבע 0:1 לגרמניה מול ארגנטינה בגמר גביע העולם ולמעשה הביא את הגביע בפעם הרביעית לגרמניה.

השבוע, ארבע שנים פחות חודשיים אחרי אותו לילה ענק של מריו גצה במרקאנה, הודיע יואכים לב על הסגל הרחב של נבחרת גרמניה (27 שחקנים) לגביע העולם ברוסיה, השם של מריו גצה לא היה שם. עד כדי כך גדולה הנפילה של הקשר המחונן שכבר בגיל 17 הפך לשחקן הרכב בבורוסיה דורטמונד של יורגן קלופ ושנה לאחר מכן כבר היה אחד הכוכבים בעונת האליפות (2010/11) ובעונת הדאבל (2011/12).

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. GettyImages
יואכים לב בהכרזת הסגל/GettyImages

יש לזכור ש"זימוני אווירה" הם לא משהו שלב נמנע ממנו בעבר כמו למשל הזימון של לוקאס פודולסקי החביב והאהוב על חבריו ליורו 2016. השבוע הוא הסביר את אי זימונו של כובש שער הניצחון מ-2014 ואמר: "אני מצטער ומתנצל כי אני יודע מצוין מה מריו תרם לנבחרת בעבר, אבל העונה הוא לא היה בכושר וביכולת שהוא יכול לספק. זו לא הייתה העונה שלו. אני מקווה שאחרי פגרת הקיץ מריו יחזור לעצמו ויתחיל מחדש כי הוא שחקן מצוין. אני מתנצל מכל הלב".

כשנודע לסנדרו ואגנר השבוע שחלומו הגדול התנפץ והוא לא זומן לסגל, הוא הגיב בצורה קשה. על פי הדיווחים, חלוץ באיירן מינכן מירר בבכי ללא הרף בחדר ההלבשה וסירב להתאושש גם כשטיאגו אלקנטרה ורוברט לבנדובסקי (שניים שיהיו בגביע העולם אלמלא יקרה משהו באמת בלתי צפוי) ניסו לנחם אותו. לאחר מכן כל השחקנים מחאו לו כפיים באימון כדי לנסות לנחם אותו ויופ היינקס אמר לו: "אני לא מבין את זה. אם אני הייתי המאמן, הייתי מזמן אותך בוודאות, סנדרו". בניגוד של 180 מעלות מוואגנר, שגם מיהר להתראיין ולהגיד שהוא לא רוצה יותר לשחק בנבחרת, עומד גצה. אין שום סיכוי שנקבל ממנו סצנות ודרמות כאלה. לזכותו (וגם לרעתו, אין מה לעשות) של קשר דורטמונד ייאמר שמה שרואים זה מה שמקבלים. גצה, שכנראה ייראה בן 15 גם כשהיה בן 60, הוא בחור רגיש מאוד ועדין וגם ילד טוב שלא ישרוף את המועדון ואת כל הגשרים אחרי אי זימון שבוודאי ניפץ לו את הלב לרסיסים.

ואכן ייתכן שמראה הילד הזה וההצלחה המטאורית בגיל כל כך צעיר פגעו בגצה, שהעונה סיפק כמה משחקים נהדרים לצד תצוגות נפל מביכות. או כמו שהגדיר את זה יושב ראש דורטמונד הנס יואכים ואצקה: "ייתכן שלמריו יש את הבעיה לעמוד בכל הציפיות ממנו. זה קורה הרבה לשחקנים שחוו הצלחה ענקית בגיל צעיר כל כך". אחד מרגעי השפל בעונה של גצה היה ללא ספק המשחק מול זלצבורג בחוץ. דורטמונד כולה הייתה חלשה להחריד מול קבוצה בינונית ומטה, אבל גצה היה אולי הגרוע מכולם והוחלף במחצית. כשנשאל בסיום המאמן פטר שטוגר האם הוציא אותו בגלל איזו פציעה או משהו כזה, ענה בכנות: "פשוט היינו לא מרוצים ממנו. משחק מסירות, תנועה לאזורים מסוכנים ולעומק - לא היה שום דבר מזה במשחק שלו".

מריו גצה שחקן נבחרת גרמניה מול סרחיו רומרו שוער נבחרת ארגנטינה. GettyImages
גצה כובש את השער בגמר גביע העולם ב-2014/GettyImages
"איטי מדי, עצור מדי, יותר מדי לא מסוכן. 32 משחקים, שני שערים. העונה של גצה לא מתאימה לשחקן שאמור להיות בגביע העולם", כתב בבילד מיכאל מאקוס, "ההחלטה של לב לא לזמן אותו לרוסיה היא קשה, אבל צודקת ב-100%"

"איטי מדי, עצור מדי, יותר מדי לא מסוכן. 32 משחקים, שני שערים. העונה של גצה לא מתאימה לשחקן שאמור להיות בגביע העולם", כתב בבילד מיכאל מאקוס, "ההחלטה של לב לא לזמן אותו לרוסיה היא קשה, אבל צודקת ב-100%. איך אפשר להשתמש בבחירה רומנטית אם היכולת לא ברמה מספקת? עכשיו בטח מחלחלת גם בדורטמונד המחשבה שאלוף העולם מ-2014 צריך לחזור לכושר וליכולת שלו מהעבר. רוצה לומר, גצה לא ביקורתי מספיק כלפי עצמו, מבלה יותר מדי ברשתות החברתיות ומקבל ייעוץ גרוע. אולי המאמן החדש לוסיאן פאבר יוכל להחזיר את מריו גצה להיות שחקן טוב, אבל אולי הפתרון הטוב יותר מבחינתו נמצא מחוץ לגרמניה: אני חושב שקלופ בליברפול יכול להחזיר את גצה להיות הכדורגלן שבגרמניה היה פעם כל כך אהוב".

פרשן יורוספורט גרמניה מתיאס זאמר, שהיה כמובן שחקן ענק וזכה עם גרמניה ביורו 1996, הציע את הגרסה שלו לאי זימונו של גצה. יש לזכור שזאמר עצמו משמש גם כסוג של יועץ מקצועי עבור המועדון בו בילה את שנותיו הגדולות בורוסיה דורטמונד. כמו כן, זאמר היה המנהל המקצועי בבאיירן מינכן כשזו רכשה את גצה מבורוסיה דורטמונד בשעתו תמורת 37 מיליון יורו. "ההחלטה של לב הייתה קשה מאוד, אבל גם מובנת. אני בטוח שהוא קיבל אותה בלב כבד", אמר מוצקי, "למריו הייתה תקופה קשה עם פציעות ומחלה. הוא פיתח רוח לחימה והצליח לחזור, אבל הוא מפגר מבחינת מסגרת הזמן אחרי האחרים וגם הקצב של הדברים והסיטואציה בבורוסיה דורטמונד לא הייתה קלה העונה לרוב השחקנים וביניהם גם לגצה. אין מה לומר, מריו לא בכושר שאתה רוצה שיהיה ולא בכושר שנותן לך לסמוך עליו".

זאמר המליץ לגצה לא לדבר בינתיים ואמר: "הוא צריך קודם כל להתאושש. באופן אישי הוא עושה רושם של בנאדם מאושר ומסופק. הוא צריך לנצל טוב את הקיץ והחופשה כדי לנוח ואז להכין את עצמו הכי טוב כדי שהוא יוכל לחזור לעצמו. בחצי השנה האחרונה כל הזמן שאלו אותו: 'אתה יכול לחזור לעצמך מריו? אתה עדיין יכול? אתה יכול?' הדברים האלה יכולים לשגע אותך".

הנעליים של שחקן נבחרת גרמניה מריו גצה. Christof Koepsel, GettyImages
הנעליים שנעל גצה כשכבש את השער ב-2014/GettyImages, Christof Koepsel
בדורטמונד החליטו לשחרר את גצה מכל מחויבות בימים הקרובים ובין היתר אישרו לו להיעדר ממשחק ראווה שמקיימים השחקנים. כל זאת במטרה שינוח ויקבל חופשה. "כמובן שדיברתי עם מריו ואני יכול להבין שהוא מאוכזב מאוד, אבל זו ההחלטה של המאמן הלאומי", אמר המנהל המקצועי של ב

עוד לפני ההודעה על אי זימונו של גצה, מאמן שאלקה לשעבר הוב סטיבנס הביע ספק לגבי הקשר בתכנית "דופלפאס": "זה שחקן שאף פעם לא יהיה מנהיג. אני חושב שהוא צריך חופש עכשיו". מי שכמובן היה הרבה יותר עדין ודיפלומטי היה נבן סובוטיץ', ששיתף פעולה עם גצה בדורטמונד ואמר: "אני בטוח שיש לו איכויות גבוהות מאוד. המועדון צריך לדעת להוציא ממנו את זה. אני מקווה מאוד שהוא יוכל לעשות שוב צעד קדימה לעבר השחקן שהוא היה בעבר תחת המאמן החדש שיגיע לבורוסיה דורטמונד".

בדורטמונד החליטו לשחרר את גצה מכל מחויבות בימים הקרובים ובין היתר אישרו לו להיעדר ממשחק ראווה שמקיימים השחקנים. כל זאת במטרה שינוח ויקבל חופשה. "כמובן שדיברתי עם מריו ואני יכול להבין שהוא מאוכזב מאוד, אבל זו ההחלטה של המאמן הלאומי", אמר המנהל המקצועי של בורוסיה דורטמונד מיכאל צורק. ההודעה של לב לגצה הגיעה בשיחת טלפון ערב לפני מסיבת העיתונאים והקראת שמות הסגל. גצה הבין כבר במהלך העונה שמצבו לקראת הזימונים לגביע העולם לא משהו, אבל קיווה שלפחות הוא יקבל הזדמנות לקחת חלק ולהוכיח את עצמו במחנה האימונים של הנבחרת בדרום טירול (בין 23 במאי ל-7 ביוני) ובמקרה הרע ביותר מבחינתו ינופה לאחר מכן.

ביום ראשון ייצא גצה עם בורוסיה דורטמונד למסע יח"צ של ארבעה ימים בארצות הברית ולאחר מכן יקבל הזדמנות לנוח לקראת החתונה עם בת הזוג שלו אן קתרין במאיורקה במהלך הקיץ. בדורטמונד מקווים שאי הזימון לנבחרת והקיץ הארוך שמצפה לו באופן חריג, ייתנו לגצה מוטיבציה לקראת העונה הבאה. גם יואכים לב מקווה לכך.

שחקן בורוסיה דורטמונד, נבן סובוטיץ'. GettyImages
ניסה להגן על חברו לקבוצה לשעבר. סובוטיץ'/GettyImages

צריך לזכור שלמרות ארבע השנים הלא מוצלחות והמעבר הכושל לבאיירן מינכן, בה שיחק בין 2016-2013, מריו גצה יחגוג ב-3 ביוני את יום הולדתו ה-26 בסך הכול ועדיין יכול להחזיר את הקריירה שלו למסלול הנכון. נראה מוזר מאוד שהוא עוד לא בן 26 כשמדובר בשחקן שכבר בגיל 17 היה בטופ של הכדורגל ולפני ארבע שנים כבש את השער המנצח בגמר גביע העולם. גצה נמצא בשלב בקריירה בו הוא צריך לנסות לתעל את הכאב העצום והאכזבה למוטיביה ונכונות לחזור לעצמו ולהוכיח לכולם שהוא עדיין שחקן מצוין. אם הוא יצליח לעשות את זה, גביע העולם ב-2022 זה בהחלט יעד ריאלי, אולי אפילו 2026.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully