וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביקש לאשר משחקי כדורגל בשבת - החרדים זעמו וביטלו פגישה עמו

31.8.2017 / 14:55

לקראת משבר בקואליציה: לוואלה! NEWS נודע כי ראשי הסיעות החרדיות זועמים על ראש הממשלה, לאחר שהתברר להם כי הוא מבקש להוציא היתר קבוע למשחקי כדורגל בסוף השבוע ולפגוע, לטענתם, בסטטוס קוו. גורם פוליטי: "נתניהו נמצא במלכוד"

צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לאפשר לקיים משחקי כדורגל בשבת בחסות הממשלה, אך ראשי המפלגות החרדיות מתנגדים - כך נודע לוואלה! NEWS. פגישה שהייתה אמורה להתקיים הבוקר (חמישי) בין נתניהו לנציגי החרדים בוטלה, לאחר שנודע להם כי ועדת שרים הבוחנת את מתן ההיתר הכללי להעסקה ביום המנוחה השבועית מתכוונת לחתום על היתר שיסדיר רשמית את פעילות הכדורגל בשבת. גורם פוליטי חרדי אמר כי הפגישה עם נתניהו תתקיים בשבוע הבא.

הפגישה הייתה אמורה לעסוק בריבוי העבודות על הרכבת בשבת בשבועות האחרונים, אך היא בוטלה עקב דרישת החרדים, לאחר שנודע להם כי על כוונת נתניהו לקבע את פעילות הכדורגל בסוף השבוע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה עם ראשי המפלגות החרדיות/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הסערה סביב קיום משחקי הכדורגל בשבת פרצה לפני שנתיים, בעקבות קביעה של בית הדין לעבודה בתל אביב שלפיה אין לשחקני כדורגל היתר חוקי לעבוד בשבת. היועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה וינשטיין הורה להמשיך במדיניות אי האכיפה הנהוגה בסוגיה, ובכך לשמר את הסטטוס קוו, אולם לא ניתן כך היתר רשמי.

בתגובה, פנה לבג"ץ עו"ד אורי ישראל פז מהתנועה למדינה יהודית, בעתירה בשמם של שחקני כדורגל דתיים ומסורתיים שבה התבקש בג"ץ לאסור את המשחקים בשבת היות ולפעילות הענף אין היתר חוקי מטעם המדינה. בחודש פברואר השיבה המדינה לעתירה וכתבה כי מדובר ב"סוגיה מורכבת ורגישה ביותר אשר אין אפשרות לייצר בה פתרונות מיידים וכוללים".

היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, אביחי מנדלבליט, כתב כי יש לאפשר את המשך קיום מדיניות אי האכיפה בכל הנוגע לקיום משחקי כדורגל בשבתות ובמקביל ליישם ולפעול באופן הדרגתי להפחתת משחקי כדורגל בשבת מחד - ולמציאת פתרונות לשחקנים הדתיים מאידך. הדיון הקרוב בעתירה צפוי להתקיים ב-18 בספטמבר, ועד אז תצטרך הממשלה להכריע איך תנהג.

גילי ורמוט שחקן מכבי חיפה לפני אנתוני וואקמה שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
יוכלו לשחק בשבת? הפועל באר שבע ומכבי חיפה/ברני ארדוב

כדי להימנע ממצב שבו בג"ץ יקבל את העתירה ויאסור את המשחקים בשבת, נתניהו מנסה לשכנע את החרדים לפתור את המשבר כך שיינתן היתר ענפי לפעילות הענף, אך הם מתנגדים לכך וטוענים כי מדובר בהפרת הסטטוס קוו. הטענה החרדית היא שאינם יכולים לאפשר עבודה בשבת בחסות הממשלה בה הם יושבים.

בנוסף, בוועדת השרים שתפקידה להעניק את ההיתר המדובר מכהנים כחברים ראש הממשלה, שר העבודה והרווחה והשר לשירותי דת. ההיתר אמור להתקבל פה אחד, ולא ברוב קולות, ואם כך, עולה קושי משמעותי שכן שר הדתות דוד אזולאי מש"ס לא יוכל לחתום על היתר כזה. בלשכת ראש הממשלה ניסו לטעון כי אחרי שהוקם משרד הדתות מחדש ב-2008, השר הדתות לא קיבל חזרה את הסמכות להכריע במתן ההיתרים האלה, ולכן אין צורך בו כדי לחתום על ההיתר. טענה זו נועדה להקל לכאורה על החרדים לקבל אפשרות של חתימה על היתר כזה. החרדים צפויים להתנגד לטענה הזו.

"נתניהו נמצא במלכוד", אומר גורם המעורה בפרטים. "הוא לא יכול לאפשר לבג"ץ לאסור קיומם של משחקי כדורגל בשבת והדרך היחידה שהוא יכול למנוע החלטה כזו היא באמצעות היתר ענפי, ולכך החרדים מתנגדים".

בתוך כך, נציגי סיעת דגל התורה הליטאית ב"יהדות התורה" הגיעו היום לבתיהם של הרב אהרון לייב שטיינמן והרב חיים קנייבסקי, מנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, כדי להתייעץ איתם על ריבוי עבודות הרכבת בשבתות בשבועות האחרונים. הרבנים הורו לכנס את שלוש מועצות גדולי התורה במפלגות החרדיות לכינוס נדיר המשותף לכולם כדי להכריע כיצד לפעול בסוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully