וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו פרשת המים החמים: הקשיים של רוסיה בארגון גביע הקונפדרציות

20.6.2017 / 14:00

כל רחובות מוסקבה חפורים, ברכבת התחתית לא מבינים מילה באנגלית, ולחלק מהאוהדים ניתקו את המים החמים בדירה, אבל לפחות המתנדבים מרבים לחייך. מיכאל יוכין על הניסיון של רוסיה להיות מוכנה למונדיאל

טקס פתיחת גביע הקונפדרציות ברוסיה. AP
טקס הפתיחה של הטורניר ברוסיה/AP
העובדה כי טורניר בינלאומי נערך על אדמת מוסקבה לא הפריע לשלטונות להמשיך בעסקים כרגיל, וחובבי הכדורגל האומללים נותרו ללא אפשרות להתקלח. זו רק דוגמא אחת להיעדר ההתחשבות של הרוסים באוהדים

עוד מימי ברית המועצות נהוג ברחבי רוסיה לנתק לתושבים מים חמים למשך שבועות ארוכים בחודשי הקיץ. בתקופה ההיא, היו הרוסים נוהגים להתקלח פעם במספר ימים, והשלטונות סברו שאפשר לשלוח אותם למקלחות ציבוריות כאשר מספיק חם בחוץ, על מנת לעבוד בשקט על שיפוץ הצנרת. הנוהל הזה נותר כשהיה גם אחרי פירוק האימפריה הסובייטית, ורוב תושבי מוסקבה רגילים להסתדר עם מים קרים בלבד ביוני או ביולי. לעומתם, אוהדים שהגיעו לגביע הקונפדרציות ממש לא ציפו להפתעה כה משונה.

אוהדים צ'יליאנים לא מעטים שהעדיפו להזמין דירות באמצעות אתר airbnb על פני שהייה יקרה במלון, נדהמו לגלות כי אין להם מים חמים. העובדה כי טורניר בינלאומי נערך על אדמת מוסקבה לא הפריע לשלטונות להמשיך בעסקים כרגיל, וחובבי הכדורגל האומללים נותרו ללא אפשרות להתקלח. זו רק דוגמא אחת להיעדר ההתחשבות של הרוסים באוהדים. סידורי האבטחה תוכננו בקפידה, אך נדמה כי לא היתה כל מחשבה בנוגע ליתר ההיבטים של חיי האורחים.

עוד בנושא

גביע הקונפדרציות: גרמניה ניצחה 2:3 את אוסטרליה
גביע קונפדרציות: צ'ילה ניצחה 0:2 את קמרון בפתיחת בית ב'
גביע הקונפדרציות: פורטוגל ומקסיקו נפרדו ב-2:2 דרמטי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיפוצים במוסקבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוסקבה הפכה לאתר בנייה

לא מדובר בשיפור פני העיר לקראת המונדיאל אלא במצב קבוע שמתרחש מדי קיץ. אישתו של ראש העיר, סרגיי סוביאנין, היא בעלת מפעל לריצוף כבישים ומדרכות, ולכן חשוב לספק לו תעסוקה מדי שנה. אז הופכים את כל העיר, בעוד נוחות התושבים והתיירים כלל לא רלוונטית

די להתבונן ברחובות מוסקבה החפורים כדי להבין שגביע הקונפדרציות לא נתפס כאירוע משמעותי. הצורך לעשות רושם חיובי על האוהדים מרחבי הגלובוס לא היווה שיקול, וכל מרכז העיר הפך לאתר בניה אחד גדול. מעטים הם הרחובות בהם אפשר ללכת בנחת בלי להיתקל בטרקטורים, פיגומי בנייה ואיסורי כניסה. המקומיים מספרים כי לא מדובר בשיפור פני העיר לקראת המונדיאל אלא במצב קבוע שמתרחש מדי קיץ. אישתו של ראש העיר, סרגיי סוביאנין, היא בעלת מפעל לריצוף כבישים ומדרכות, ולכן חשוב לספק לו תעסוקה מדי שנה. אז הופכים את כל העיר, בעוד נוחות התושבים והתיירים כלל לא רלוונטית.

ואם זה לא מספיק, הרי שחלק מהרחובות והגשרים נחסמו בשבועות אלה בשל הבאת חלק מגופתו של ניקולאוס הקדוש, אחת הדמויות החשובות בנצרות מהמאה ה-4, מאיטליה לבירת רוסיה. עשרות אלפי אנשים מגיעים מדי יום באינספור אוטובוסים על מנת לבקר את הכנסיה בה הושמו העצמות, והתור הארוך משתדרך לאורך כל נהר מוסקבה. מדובר במחזה מדהים, ונדמה כי ניקולאוס הקדוש חשוב עבור הרוסים הרבה יותר מטורניר הכדורגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התור הארוך לעצמותיו של ניקולאוס הקדוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל התחבורה עובדת, חוץ מהתחנה באצטדיון

גם הסביבה של אצטדיון ספרטק הנהדר נראית כמו אתר בנייה גדול. ביציאה מתחנת הרכבת התחתית הקרובה למתקן המפואר, לקראת המשחק בין צ'ילה לקמרון, הייתה נוכחות אדירה של שוטרים ומתנדבים, אך איש מהם לא ידע לכוון את האוהדים אשר הופתעו כי הכביש הישיר לאצטדיון חפור וסגור

ככלל, ההיערכות לאירוח גביע הקונפדרציות כמעט ולא מורגשת. בחלק מתחנות הרכבת התחתית הושמו שילוטים באנגלית המכוונים ליצטדיון ספרטק, אך כאן העסק מסתיים. כל יתר הכיתובים, לרבות שמות התחנות, מופיעים כרגיל ברוסית בלבד. עובדי התחבורה הציבורית לא יודעים מילה באנגלית, ורובם אף לא מודעים לקיומו של הטורניר. האוהדים הולכים לאיבוד במבוך המעברים התת קרקעיים, ואין מי שיושיע אותם.

גם הסביבה של אצטדיון ספרטק הנהדר נראית כמו אתר בנייה גדול. ביציאה מתחנת הרכבת התחתית הקרובה למתקן המפואר, לקראת המשחק בין צ'ילה לקמרון, הייתה נוכחות אדירה של שוטרים ומתנדבים, אך איש מהם לא ידע לכוון את האוהדים אשר הופתעו כי הכביש הישיר לאצטדיון חפור וסגור. הקהל נאלץ לעקוף את המכשול בדרך ארוכה, ואז גילו מחצית מהאוהדים שהיו צריכים ללכת בכיוון השני ונדרשו להקיף את האצטדיון פעם נוספת.

אחרי שריקת הסיום ציפתה לאוהדים הפתעה נוספת, שמשקפת היטב את השילוב בין הרצון הטוב לביצוע הכושל. בעיריית מוסקבה הוחלט להפעיל את התחבורה הציבורית, כולל הרכבת התחתית, במשך 24 שעות לרגל גביע הקונפדרציות, בניגוד למצב הרגיל בו מופסקת תנועת הרכבות בשעה אחת בלילה. זה אכן נעשה, אך דקות אחרי שאלפי אוהדי צ'ילה עזבו את היציעים התברר כי תחנת ספרטק לא עומדת בעומס, והיא נסגרה. ההודעה על כך הוכרזה ברוסית על ידי הסדרנים. הנה לכם אבסורד במיטבו – התחבורה פעלה בכל מקום במוסקבה למעט המקום היחיד בו נדרשה באמת. כאשר נפתחה התחנה בחלוף כחצי שעה, איש לא טרח לעדכן את האוהדים על כך, והם גילו זאת במקרה.

ילנה איסינבאייבה, אתלטית העבר הרוסייה, מגרילה את נבחרת רוסיה בגביע הקונפדרציות. רויטרס
האוהדים במונדיאל יזדקקו לתעודה מיוחדת/רויטרס

אל תשכחו לקבל "דרכון אוהד" במונדיאל

על מנת להצטייד ב-Fan ID יש לנסוע למקום אחר לגמרי, והתהליך הבירוקרטי הזה התיש לא מעט פורטוגלים, צ'יליאנים ומwסיקנים שלא היו מודעים לחוקים לפני הגעתם לרוסיה

על דבר אחד לא ויתרו הרוסים בשום אופן – השאיפה לשלוט לחלוטין במידע אודות התיירים. לקראת המונדיאל, הם הפנימו כי לא יעמדו בעומס הפניות לקבלת ויזות, אך חשוב להם לקבל את כל הפרטים מראש, וכך נולד הרעיון המכונה "דרכון האוהד", או Fan ID. כל עיתונאי שקיבל אקרדיטציה לטורניר כלשהו מכיר את התג הגדול עליו רשום שמו ומתנוססת תמונתו. ובכן, ברוסיה הוחלט להעניק "אקרדיטציה" מסוג זה לכל האוהדים, והם חייבים להיכנס לאצטדיונים עם התג על צווארם. את Fan ID מותר להזמין מראש בדואר, רק אחרי רכישת כרטיס כניסה למשחק, והוא מהווה תחליף לוויזה, החל מעשרה ימים לפני תחילת הטורניר ועד עשרה ימים אחרי הגמר. מאידך, הוא גורם לבעיות משמעותיות עבור האוהדים שהחליטו על נסיעתם ברגע האחרון, וגם לחובבי הכדורגל ברוסיה עצמה.

פיפ"א מדגישה כי אין לה כל קשר ליוזמה הרוסית המקורית, ולכן את "דרכוני האוהד" לא ניתן לקבל במשרד חלוקת הכרטיסים, הממוקם הרחק מהרכבת התחתית ברחוב חפור לחלוטין. על מנת להצטייד ב-Fan ID יש לנסוע למקום אחר לגמרי, והתהליך הבירוקרטי הזה התיש לא מעט פורטוגלים, צ'יליאנים ומwסיקנים שלא היו מודעים לחוקים לפני הגעתם לרוסיה. יהיה מעניין מאוד לראות כיצד יעמדו הרוסים במשימת הנפקת התעודות לכל האוהדים בקיץ הבא. אם אתם מתכננים לנסוע לגביע העולם ב-2018, כדאי מאוד שתכירו את הכללים ותפעלו לקבלת Fan ID מראש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צפויה עוד עבודה רבה. רחובות מוסקבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

175 אלף רצו להיות מתנדבים

לא כל האצטדיונים מוכנים, אך המשימה גדולה הרבה יותר. דרוש שינוי מחשבתי אמיתי על מנת לאפשר לרבבות האוהדים להרגיש נוח. התחבורה הציבורית זקוקה לתגבור אמיתי, ונותני השירות עשויים להידרש לעבור לפחות קורס בסיסי ביותר באנגלית

את האספקט החיובי ביותר עד כה סיפקו המתנדבים. מבצע גיוסם החל עוד לפני שנה, ובמהלכו נבחנו ארוכות 175 אלף מועמדים ונבחרו 5,000 המאושרים שהוצבו בארבע הערים המארחות. 1,500 מתנדבים עובדים במוסקבה, היתר מפוזרים בסנט פטרסבורג, קאזאן וסוצ'י. מדובר בצעירים עם מוטיבציה גדולה לעזור ומודעות שירותית מפותחת יחסית, גם אם הם לא רגילים לחשוב מחוץ לקופסא, וכל אחד ממלא את התפקיד הצר והמוגדר שלו. מספרם העצום עולה על זה של החיילים והשוטרים, והחיוך שלהם גורם למארחים להיראות ידידותיים קצת יותר. במונדיאל צפויים לקבל הכשרה יותר מ-30 אלף מתנדבים, והרוסים פותחים את השערים גם בפני אזרחים זרים למשימה זו. אם בא לכם לכוון את הקהל בסראנסק או בלינינגרד בקיץ הבא, סביר תוכלו להגיש את מועמדותכם בקרוב.

עד הקיץ הבא, צפויה לרוסיה עבודה מרובה מאוד על מנת להבטיח את קיום גביע העולם באופן סביר. לא כל האצטדיונים מוכנים, אך המשימה גדולה הרבה יותר. דרוש שינוי מחשבתי אמיתי על מנת לאפשר לרבבות האוהדים להרגיש נוח. התחבורה הציבורית זקוקה לתגבור אמיתי, ונותני השירות עשויים להידרש לעבור לפחות קורס בסיסי ביותר באנגלית. וגם לא כדאי לנתק את המים החמים בקיץ 2018. אם ממש חייבים, אפשר אולי להמתין עד אוגוסט.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully