וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר לפני מלחמה: הרוסים והאנגלים מגיעים, משטרת ליל בפאניקה

השוטרים מתמקדים במאבק התקשורתי, תושבי ליל מעדיפים להישאר בבתים עד יעבור זעם ואיך יגיבו האוהדים האנגלים והרוסים לאיסור האלכוהול החדש? שליחנו ליורו על החשש משני משחקי "קוד אדום" שיתקיימו תוך 24 שעות, במרחק של פחות מ-40 ק"מ

AP

"או-לה-לה", הגיב בטון משתאה שוטר צעיר במהלך תדרוך משטרתי בבוקר יום שני, כאשר הוקרנה בפניו ובפני חבריו "תצוגת היכולות" של האוהדים הרוסים והאנגלים במארסיי. המפקד ביקש ממנו להתרכז. רוצה לומר: בקרוב, בני, כל זה יהיה שלך.

כי הנה הם באים. גם הרוסים וגם האנגלים, והפעם עם חיזוק וולשי וסלובקי. כולם מתכנסים בעיר הסטודנטים השקטה והחביבה בצפון צרפת, לשני משחקים שיתקיימו תוך 24 שעות, במרחק של פחות מ-40 קילומטרים (איזו חלמאות מצד אופ"א ומארגני הטורניר למקם את הדרבי הבריטי באצטדיון כל כך קטן). שני משחקים בעלי "קוד אדום" שהכניסו את משטרת הצפון לפאניקה מוחלטת.

seperator

כבר בערב יום שני הועלתה הכוננות. העיר השלווה נכנסה למצב מלחמה. ערוכה לפלישה. שבע ניידות משטרה הקיפו תחנת אוטובוס בה עברו שלושה אוהדים רוסים וכך חסמו את התנועה בכביש הגישה הראשי לשתי תחנות הרכבת הגדולות. האזור פונה אחרי כ-20 דקות, אבל היה זה מקרה קטן שהספיק לזרוע פחד בתושבים המקומיים.

"רציתי ללכת לראות את המשחק בפאן זון, אבל אני חושב שעדיף להישאר בבית", מסביר בחיוך מיואש הסטודנט לואיק, שעובד כמתנדב במרכז האקרדיטציות של אופ"א בפריס וחזר לכמה ימים לליל לטובת לימודיו. "המשטרה פה מבוהלת בעקבות האירועים שהיו במארסיי. אני מקווה שהכול יעבור בשקט, אבל אם הם היו חסרי אונים מול תגרה אחת קטנה של שיכורים גרמנים ואוקראינים, מה יהיה עכשיו?". כשהוא שומע על כמויות האוהדים העצומות (כ-50 אלף אנגלים, 20 אלף וולשים, מעל 12 אלף רוסים ועוד אלפי סלובקים), הדאגה שלו רק גוברת: "אף אחד לא באמת נערך לתרחיש כזה. היו צריכים לקיים את המשחקים במרחק גדול יותר".

גם בדרגים הבכירים של המשטרה היו מי שהציעו להעביר את אחד המשחקים לאצטדיון אחר, אבל כמובן שהדבר בלתי אפשרי בזמן כה קצר. אם ניעזר לרגע בשפת הכדורגל, גם הם מבינים שזה פשוט לא כוחות. האנגלים, שהמליצו לאוהדיהם להשתכן בליל עד המשחק בלאנס (פחות מ-50 דקות ברכבת) ביום חמישי, כבר מודאגים יותר ושלחו כחיזוק כוחות ביטחון משלהם. הם זוכרים כיצד משטרת ליל טיפלה באגרסיביות מופרזת באוהדי אברטון, אחרי שהותקפו במשחק של הליגה האירופית באוקטובר 2014.

מסיבת עיתונאים בליל, יורו 2016. תומר יצחק, מערכת וואלה! NEWS
גם מסיבת העיתונאים בנושא היתה אטרקטיבית למדי/מערכת וואלה! NEWS, תומר יצחק

הצרפתים תגברו אף הם את האבטחה ברחובות עם שוטרים מיחידות מיוחדות. בינתיים, אגב, אלו מתמקדים בעיקר בחזית התקשורתית, בניסיון למנוע תיעוד שלהם במהלך העבודה. במסיבת עיתונאים מיוחדת, לטובתה פינו את חדר האירוח עם הקרואסונים היבשים במתחם התקשורת הצמוד לפאן זון בליל, הודיע מפקד המשטרה כי חל איסור על התניידות עם אלכוהול (שתייה באזורים ציבוריים) בקרבת שני האצטדיונים, מתחמי האוהדים ומרכז העיר ליל - החל מיום שלישי ב-18:00 ועד יום שישי ב-6:00 – כאשר האוהדים יוכלו לשתות אך ורק בברים עצמם, אך אלה ייסגרו בחצות.

איך בדיוק הולכים לאכוף את זה? לאף אחד לא ברור. "יימכרו להם בירה קלה", אמר המפקד. כמו כן, הוא הבהיר כי הכוח תוגבר ב-4,000 שוטרים נוספים, כולל סמויים שיהיו ביציעים עם מחנות האוהדים. זה הפתרון? "הבעיה הגדולה שליל משמשת תחנת מעבר, כולם נכנסים לכאן חופשי", טוען זאק, שעובד כצלם עבור עיתון מקומי ומלווה את היורו מקרוב. "המשטרה צריכה לשים את הדגש שם, בגבולות, במעברים, בתחנות הרכבת. לעצור אותם שם", הציע כבר אמש. כך אכן נעשה היום עם כ-50 אוהדים רוסים, אבל החשש עדיין ישנו.

בזמן שבלאנס הוכרז יום שבתון בחמישי, ללא לימודים בגנים ובתי הספר וכשעסקים רבים יישארו סגורים, בידיעה שכ-60 אלף בריטים הולכים לשטוף את העיר (רק 35 אלף יורשו להיכנס לאצטדיון), בליל מנסים להמשיך כרגיל ומקווים שהמשטרה תעמוד בפרץ או שהאיום של אופ"א להרחיק את הרוסים במקרה של מקרה אלימות נוסף, אכן יישא פרי. "יש לי חבר שסגר את העסק שלו ליומיים האלה, אבל הרבה אחרים ממשיכים לעבוד", מדגיש לואיק. "הרי יש כאן הזדמנות עסקית שלא תחזור. אני אחכה בבית, תודיעו לנו כשזה נגמר".

כוחות ביטחון צרפתיים עוצרים אוטובוס של אוהדי נבחרת רוסיה, יורו 2016. רויטרס
דריכות גדולה ברחובות ליל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully