וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת אחים – משפחת ג'אקה תעשה היסטוריה בפתיחת יורו 2016

30.5.2016 / 14:00

גרניט ג'אקה, הרכש הנוצץ החדש של ארסנל, יפגוש במדי שוויץ את אחיו הבכור טאולנט, אותו שכנע לייצג את אלבניה. מיכאל יוכין פותח את מדור "האנשים שיעשו את היורו" עם סיפור משפחתי מרתק של הכוכב שהושווה לשוויינשטייגר ופטריק ויירה

AP

בווידאו: ג'אקה הקטן מוצג בארסנל

כבר ביום השני של יורו 2016 אנו עשויים להיות עדים להיסטוריה משונה. בגביע העולם כבר חזינו בשני אחים משחקים זה מול זה, כאשר גרמניה של ג'רום בואטנג הוגרלה מול גאנה של קווין פרינס בואטנג ב-2010. באליפות אירופה זה יקרה לראשונה כאשר גרניט ג'אקה ינהיג את שוויץ נגד אלבניה בשורותיה בחר לשחק אחיו הבכור טאולנט ג'אקה. הפעם המקרה אפילו מרתק יותר. הבואטנגים הם אחים למחצה, שנולדו לאב אחד אך לאמהות שונות, ולכן גדלו וחונכו בנפרד. האחים ג'אקה, עם הפרש של שנה וחצי בלבד ביניהם, תמיד היו ביחד, עד שהכישרון העצום של גרניט גרם לפרידה, הן בקבוצות והן בנבחרות.

עוד באותו נושא
יורו 2016 בוואלה! ספורט
לוח שידורי יורו 2016 המלא: היכן משודר כל משחק
הכנה ליורו: נבחרת סלובקיה הפתיעה וניצחה 1:3 את גרמניה

גרניט ג'אקה, נבחרת שוויץ. AP
האח הקטן נהיה גדול. גרניט/AP

המפתחות תמיד היו אצל גרניט

הם נולדו בבאזל להורים שברחו מהמלחמה האכזרית בקוסובו, והשיוך הלאומי שלהם היה שנוי במחלוקת מאז שהם זוכרים את עצמם. הכדורגל היווה עבורם הזדמנות מצוינת להשתלב בחברה, והצטיינותם הביאה אותם כבר ב-2002 לאקדמיה המפוארת של באזל. טאולנט היה אז בן 11 וגרניט בן 10, אבל דווקא האח הצעיר היה אחראי יותר. לא לחינם הפקידה האם את המפתחות מהבית אצלו – היא ידעה שלא יאבד אותם. כך גם על המגרש – גרניט איבד פחות כדורים מטאולנט, וההבדלים ביניהם הלכו והתבהרו ככל שחלפו השנים. בסופו של דבר, היה זה גרניט שערך ראשון את הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת.

ועוד איזו בכורה זו היתה. ביולי 2010, כאשר באזל התארחה אצל דברצן ההונגרית במוקדמות ליגת האלופות והובילה 0:1, רצה המאמן טורסטן פינק למשוך זמן והכניס את ג'אקה הצעיר למגרש בדקה ה-89. שניות ספורות מאוחר יותר, שלח גרניט טיל אדיר לרשת, הכפיל את התוצאה והבטיח מעשית את ההעפלה לשלב הבא. היה זה אקורד פתיחה מופלא, ופינק פשוט התאהב בנער. גרניט שיחק באותה עונה באופן תדיר יחסית בקישור והייתה לו תרומה מכובדת לזכייה באליפות. לעומתו, הסתפק טאולנט בשש הופעות קצרות כמחליף.

זה היה הקצב גם בנבחרות הצעירות. טאולנט אמנם זומן תמיד לסגלים, אך גרניט ששיחק עם קבוצת הגיל שנה מתחתיו עשה כותרות גדולות הרבה יותר. הוא היה חלק אינטגרלי מהנבחרת עד גיל 17 שזכתה באופן מרשים בגביע העולם ב-2009. פחות משנתיים מאוחר יותר הוא כבר שיחק בנבחרת הבוגרת של אומטר היצפלד, והמאמן הגרמני הביע התפעלות מיכולתו. "לגרניט חוכמת משחק יוצאת דופן, הוא יודע לקרוא את המהלכים נכון. אני רואה בו תכונות של בסטיאן שוויינשטייגר אותו קידמתי כשחקן צעיר בבאיירן מינכן", הצהיר היצפלד.

טאולנט ג'אקה, נבחרת אלבניה. AP
בורג מרכזי בהעפלה היסטורית של אלבניה. טאולנט/AP

מתנת יום הולדת באולד טראפורד

באותם ימים הצעיר השוויצרי המתוקשר ביותר בשורות באזל היה ג'רדאן שאקירי, אף הוא ממוצא קוסוברי. ואולם, פינק הצהיר אחרי עזיבתו להמבורג באוקטובר 2011: "ג'אקה היה השחקן האהוב ביותר מבחינתי", ואף עשה מאמץ להחתימו בקבוצתו החדשה. זה לא מפתיע, כי שבועות ספורים קודם לכן, ביום הולדתו ה-19, סיפק הקשר תצוגת תכלית באולד טראפורד בליגת האלופות. הוא עשה זאת אחרי שאיבד כדור פשוט בתחילת המשחק ואיפשר למנצ'סטר יונייטד לכבוש. השדים האדומים עלו ל-0:2 מהיר, אבל אחרי ההפסקה השתלט ג'אקה על מרכז המגרש והצעיד את באזל למהפך מרשים.

בדקה ה-89, במטרה למשוך זמן ולעבות את ההגנה, שלח פינק למגרש את טאולנט ג'אקה. רצה הגורל, ושניות מאוחר יותר השווה אשלי יאנג ל-3:3. זו לא הייתה אשמתו הישירה, אך צירוף המקרים הדגיש היטב את ההבדלים בין שני האחים. בעוד קבוצות רבות החלו לחזר אחרי גרניט, נשלח טאולנט בהשאלה לגראסהופרס על מנת לצבור קצת דקות משחק. הוא ידע כבר אז שסיכוייו לשחק בנבחרת הבוגרת לא מזהירים.

גרניט ג'אקה, ארסנל. האתר הרשמי של ארסנל, אתר רשמי
בבאיירן מאוכזבים, בלונדון כבר אופטימיים. גרניט/אתר רשמי, האתר הרשמי של ארסנל

מרגיש קצת זר בכל מקום

הזהות הלאומית של גרניט עמדה במבחן לא פשוט כאשר שווייץ הוגרלה מול אלבניה במוקדמות מונדיאל 2014. "אנשים במולדתי רואים בנו שוויצרים ממוצא קוסוברי, בוגדים כי בחרנו לייצג את שוויץ. בשוויץ אני נחשב למהגר, אבל באלבניה אני שוויצרי", אמר בעצב הקשר והתוודה שהוא מרגיש קצת זר בכל מקום. שוויץ ניצחה אז את אלבניה פעמיים, העפילה ללא בעיות לטורניר, וג'אקה היה אחד המצטיינים בנבחרת של היצפלד בברזיל, שם הודחה בשמינית הגמר. הוא אפילו מצא את הרשת מול צרפת, אם כי נבחרתו הובסה באותו ערב 5:2.

האח הגדול צפה בטלוויזיה והחזיק אצבעות, אבל הוא כבר היה אז חלק מנבחרת אלבניה. ההחלטה של טאולנט נפלה שנה קודם לכן, בעידודו של האח הצעיר. "גרניט שכנע אותי ללבוש את המדים של אלבניה", הוא סיפר. הבכורה נדחתה מספר פעמים בשל פציעות, אך בסופו של דבר נערכה בספטמבר 2014. העיתוי לא יכול היה להיות טוב יותר – האלבנים הדהימו בפורטוגל עם ניצחון 0:1 בפתיחת מוקדמות אליפות אירופה, והחבורה של המאמן האיטלקי ג'אני דה ביאזי עלתה על המסלול להעפלה היסטורית. לטאולנט, שתפס בשנים האחרונות מקום קבוע בהרכב באזל והשתפר בהדרגה, היה חלק עצום בהצלחה המסחררת. הוא אחד הברגים החשובים ביותר בקישור המרכזי.

עוד באותו נושא

סיפורו העצוב של הכדורגל בקוסובו

לכתבה המלאה
גרניט ג'אקה קשר בורוסיה מנשנגלדבאך. Stuart Franklin, GettyImages
בדרך להיסטוריה. גרניט/GettyImages, Stuart Franklin

מסירות ברמה של צ'אבי אלונסו

בעוד טאולנט נהנה בקבוצת נעוריו וזוכה בשלוש אליפויות רצופות, גרניט פרח על במה גדולה הרבה יותר. מנשנגלדבאך היתה זו שזכתה בשירותיו אחרי מאבק קשה בקיץ 2012, והמאמן השווייצרי לוסיאן פאברה הפך אותו בהדרגה לאחד הקשרים הטובים בבונדסליגה. מדובר בשחקן עם מגוון כישורים אדיר – גם לוחם חסר פשרות שמתקל כל מה שזז, וגם שחקן יצירתי מסירות מושלמות לכל הטווחים. למעשה, רק צ'אבי אלונסו עולה בגרמניה על ג'אקה ביכולת לשלוח כדורים ארוכים מדויקים, ולכן כלל לא מפתיע שהשווייצרי סומן כבר מזמן על ידי באיירן כאופציה לרכישה. האוהדים במינכן התאכזבו כאשר ארסנל הקדימה אותם ורכשה את ג'אקה תמורת 45 מיליון יורו בשבוע שעבר, והוא מגיע ללונדון על תקן כוכב על בפוטנציה.

ארסן ונגר יכול להיות מאושר, כי ג'אקה עשוי אולי – באיחור רב – למלא את התפקיד המיתולוגי של פטריק ויירה שנותר מיותם בעשור האחרון. המשחקים בגלדבאך בשתי העונות האחרונות מרמזות שההשוואה לא מופרכת לחלוטין. ג'אקה היה המנוע מאחורי ההצלחה המסחררת של הסייחים ב-2014/15, אז סיימה הקבוצה של פאברה במקום השלישי והעפילה לראשונה בתולדותיה לליגת האלופות. העונה החולפת נפתחה עם חמישה הפסדים רצופים, בעקבותיהם העדיף המאמן להתפטר בניגוד לרצונה של ההנהלה, אבל השינוי אפילו שידרג את מעמדו של גרניט עוד יותר.

טיול משפחתי בלונדון

הזרז היה אנדרה שוברט שהוזעק למלא באופן זמני את פאברה, ומשימתו הראשונה היתה למצוא קפטן זמני במקומו של טוני יאנטשקה הפצוע. הוא העניק את הסרט לג'אקה והצהיר: "בחרנו בגרניט כי הוא שחקן חשוב מאוד עבורנו, וזה הזמן מבחינתו לקחת אחריות". התוצאה היתה פנומנלית, ושני המינויים הזמניים הפכו לקבועים. אפילו שלושת הכרטיסים האדומים שספג גרניט, אשר נוטה לאבד לעתים את קור הרוח, לא פגמו בתדמיתו. המהפך הדרמטי של שוברט הסתיים במקום רביעי בדרך למוקדמות ליגת האלופות, אבל ג'אקה כבר לא יוכל לעזור לקבוצה. הוא בטוח יהיה בשלב הבתים במדי התותחנים.

ההתרגשות לקראת החתימה בפרמיירליג הייתה גדולה, וטאולנט נסע עם אחיו הצעיר ללונדון, מלווה אותו בכל צעד בדרך להגשמת חלום. זו הייתה הזדמנות מצוינת לשניים, ששומרים על קשר הדוק מאוד, להיות ביחד ולהחליף חוויות לקראת אליפות אירופה. רצה הגורל, ונבחרותיהם שובצו באותו בית, ואפילו צריכות לשחק זו מול זו כבר בפתיחת הטורניר. המשחק ההיסטורי הראשון של אלבניה בטורניר גדול יהיה מול "האלבנים" של שווייץ. מפגש האחים רק מדגיש את האירוניה ומעצים אותה, ויהיה זה אחד הסיפורים המרתקים ביותר של יורו 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully