וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפעמים הים שקט: מדוע ענף השייט איבד עניין בשנתיים האחרונות?

19.2.2016 / 12:15

צוברי: "האיגוד הוריד פרופיל", יהודה מעין: "אין עניין כי צוברי ומשיח לא ברמה מספקת", אלדד אמיר: "הוציאו את המלח והפלפל אז נראה שמשעמם". השנתיים האחרונות היו נטולות הישגים וריקות מאינטריגות. האם השקט הזה עשה טוב לצוברי, משיח ודוידוביץ' לקראת אליפות העולם?

שחר צוברי, נמרוד משיח. ברני ארדוב
עושה להם טוב? צוברי ומשיח/ברני ארדוב

מעניין להסתכל בארכיון שלנו בוואלה! ספורט ולראות איך נראו הדברים בדיוק לפני ארבע שנים. השנה האולימפית לקראת לונדון הייתה רוויה בסיפורים בענף השייט, אבל לצד הרעש הגדול הגיעו גם ההישגים. כך למשל ביום הראשון של חודש מרץ הוכתרה אז מעין דוידוביץ' כסגנית אלופת אירופה, בעוד שנמרוד משיח סיים את אותה תחרות בפורטוגל במקום הרביעי. פחות מחודש לאחר מכן התקיימה כבר אליפות העולם, ולי קורזיץ הייתה זו שזכתה בכותרות אחרי שהוכתרה בפעם השלישית בקריירה כאלופת העולם. הפעם הקמפיין האולימפי נראה אפור, חסר הישגים (בבוגרים), חסר סיפורים ורק מדליה בשבוע הבא באליפות העולם באילת יכולה להעיר את הענף מהתרדמת שבה הוא שרוי בשנתיים האחרונות.

שחר צוברי גולש ישראלי. עמית שיסל, איגוד השיט,
"זו תהיה הפתעה גדולה אם מישהו מהם יסיים עם מדליה". שחר צוברי/עמית שיסל, איגוד השיט

השנתיים האחרונות של שלושת הגולשים הבכירים של ישראל כיום, שחר צוברי, מעין דוידוביץ' ונמרוד משיח לא היו מוצלחות, בלשון המעטה. מאז המדליה של דוידוביץ' באליפות העולם בסנטאנדר ב-2014, אף אחד מהשלושה לא הצליח להביא הישג משמעותי. את המדליה היחידה מאז אותה מדליה יוקרתית של דוידוביץ' גרף משיח בתחרות הכנה בריו בדצמבר האחרון (ארד), אבל פרט אליה אף אחד מהגולשים לא התקרב לפודיום בתחרויות מטרה כמו אליפות עולם ואליפות אירופה.

"אין שום הישג", אומר יהודה מעין, מי ששימש כיושב ראש האיגוד במשך 16 שנה ובתקופתו הביא ענף הגלישה שלוש מדליות אולימפיות לישראל. "מבחינתי זו תהיה הפתעה גדולה אם מישהו מהגולשים הישראלים ייקח מדליה באליפות העולם. אני כרגע לא רואה מישהו שבכיוון לזה. התוצאות בשנתיים האחרונות מראות שהגולשים לא היו מספיק טובים. למרות זאת, התחרות באילת ומהסיבה הזו אני חושב שלשחר צוברי יש סיכוי להתברג בצמרת".

גולש העבר, אלדד אמיר (מקום רביעי באולימפיאדת סיאול 1988 עם יואל סלע), מנסה גם הוא להסביר מה קרה בשנתיים האחרונות. אמיר, שאחיו גילי עומד בראש האיגוד מאז 2012, מנתח את הירידה ברמה וסבור שמדובר בירידה טבעית בשנים שהן לא אולימפיות: "במשך השנים קשה לשמור כל הזמן על רמה יציבה. החבר'ה גדלים ומתבגרים, אחד יוצא לחופש, השני יוצא לגלוש במקום אחר, ולמרות שלכל אחד מהם היו הישגים בשנים האחרונות, סביר להניח שיהיו נפילות, וזה בסדר וטבעי. זו לא מכבי תל אביב שאתה מצפה שתהיה בכל שנה בפורמה טובה. גולש שמפליג לבד עם עצמו, מתבגר בחיים שלו. שחר עבר כמה קמפיינים כבר, הבן אדם עובר דרך, אבל מבחינת שניהם, אין לי ספק שהם מכוונים לתוך העשירייה".

גם גל פרידמן, שמאמן את דוידוביץ', משוכנע שמה שהיה עד עכשיו פחות רלוונטי, ואילו אליפות העולם תקבע באיזה מצב הגולשים לקראת ריו: "יותר משנה מה יהיה עכשיו ולא מה היה. אני מקווה שבתחרות הזו מעין תצליח טוב, ומשם נוכל להתרכז במטרה האמיתית שזו האולימפיאדה. אין ספק שחשוב להצליח בתחרות הזו בשביל ההמשך".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד כשיש מאבקים צפופים הרמה עולה כי אנשים נאלצים לתת יותר מעצמם". משיח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקדנציה הזו, בניגוד לקודמת, הסיפורים סביב מאבקים יצריים בין צוברי למשיח התחלפו בדיווחים על השתתפות הגולשים במדינות ערב, האם הם זכו לכיתוב ISR על המפרשיות או לא, ותו לא. אליפות העולם אמנם תהיה הרביעית מבין חמש בתחרויות המבחן לקביעת הנציג הישראלי, אבל עד עכשיו הכול עבר בשלום, בלי קרבות בלתי ספורטיביים ועם מעט מאוד אינטריגות. יש הטוענים כי היעדר הכותרות והסיפורים מביא למצב ש"מרדים" את הגולשים, ולא מוציא מהם את הטוב ביותר.

"השקט שנוצר פחות קשור אלינו השייטים", מסביר שחר צוברי. "בסך הכול תמיד התרכזתי בלגלוש ולהתחרות כדי לעשות את התוצאות הכי טובות. אני חושב שזה יותר קשור לאיגוד שמוריד פרופיל. מבחינתי זה לא משנה כי בתור ספורטאי אני יודע מה אני צריך לעשות ואיך לעשות את זה".

יהודה מעיין משוכנע שהעניין סביב הענף דעך בשנים האחרונות בעקבות העובדה שגם משיח וגם צוברי רחוקים מהרמה המצופה מהם. "במשך כל השנים תמיד היו מאבקים, אם זה עמית ענבר וגל פרידמן ואחרי זה פרידמן וצוברי. תמיד כשיש מאבקים צפופים הרמה עולה כי אנשים נאלצים לתת יותר מעצמם. כשמכבי תל אביב משחקת מול בית"ר זה יותר מעניין ממכבי נגד רעננה, נכון? למה? כי יש יותר עניין. היום לצערי הרב אין עניין כי שניהם לא היו ברמה המספקת להילחם על המדליות".

אמיר, לעומת מעיין, דווקא חושב שהשקט הזה רק עוזר לספורטאים. "איגוד השייט בתקופתו של אחי הוא איגוד שונה מתקופתו של יהודה כי הוא מתעסק בנושאים בצורה הרבה יותר מקצועית, בעבודה בים, והרבה פחות במה שמסביב. מה שקורה מסביב זו העבודה של התקשורת. כיום האיגוד מחייב את ספורטאי העילית לעבוד יחד ומצפה מהם להתאמן יחד כך שלא רק הם יגדלו, אלא שמי שמסביבם גם כן יתפתח. יש בעצם מחנות אימונים שהם מקיימים יחד על מנת ליצור לדור הבא שני סמנים ולא אחד. צריך לזכור שבשלב מסוים נמרוד ושחר יפסיקו להפליג וצריך שלא יהיה ואקום כמו בטניס למשל. אולי זה מצטייר בתקשורת כמשעמם כי הוציאו את המלח והפלפל קצת, אבל מקצועית ההישגים רק גדלו, ודי להסתכל על מה שקורה בנוער כשגדלים פה אלופי נוער".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רק צריכה לדאוג שלא יהיו לה נפילות". מעין דוידוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדיין אם יש משהו שיכול להעיר את הענף מהתרדמת זה כמובן המאבק בין צוברי למשיח שיתפוס תאוצה בשבוע הבא, שכן מי מהם שיזכה במדליה, יסגור את הסיפור ויבטיח את מקומו בריו. אם לא תהיה מדליה, ההכרעה תעבור לתחרות בפלמה. לכל אחד מהשניים הייתה רק תחרות אחת טובה בתקופה האחרונה, כאשר צוברי דרס את מתחריו בשבוע שעבר באליפות ישראל, אבל כמובן שהתחרות הזו לא משקפת את מה שהולך להיות באילת בשבוע הבא. משיח זכה במדליית ארד בתחרות הכנה בריו בחודש דצמבר האחרון (צוברי סיים בה רק תשיעי).

"היתרון באליפות הוא של שחר מכיוון שהתחרות מתקיימת באילת, ובאליפות ישראל הוא הראה שהוא מתמצה בשטח וגם התנאים היו טובים לו", מסביר מעיין. "ברוחות קלות ובינוניות יש לו יתרון עצום. המשמעות של הניצחון באליפות ישראל היא שהוא קרא נכון את המפה של הים. ראית שהוא ניצח בהרבה מאוד שיוטים, אבל בשבוע הבא הסיפור יהיה אחר לחלוטין".

בעניין הזה אמיר מסכים עימו: "שחר אמור להרגיש יותר נוח בתחרות הזו, אבל צריך לזכור שנמרוד חי את אילת לא פחות. אין ספק שלנמרוד מתאים גלים ורוח, שם הוא חי יותר טוב, ואם תהיה רוח חלשה אז על אחת כמה וכמה זה משרת את שחר. למרות זאת, מזג האוויר יכול מאוד להשתנות ואי אפשר לדעת למי היתרון".

צוברי מרגיש טוב לקראת התחרות, אבל גם הוא לא בטוח שאליפות ישראל משקפת: "גם מבחינת כמות הגולשים וגם מבחינת האיכות, יש הבדל בין שתי התחרויות. זו הייתה הכנה קטנה שנותנת ביטחון, אבל בערבון מוגבל. אין ספק שבשנתיים האחרונות היו פחות מדליות ופחות הישגים, אבל אני חושב שזה נובע מזה שעברתי פציעות ולא הייתי מאה אחוז בגלישה כמו לפני שנתיים. עכשיו התמונה כמובן השתנתה ואני מרגיש שאני אצטרך לבוא ולהוכיח את עצמי מחדש. אני עדיין מרגיש שאני שייך לצמרת הגבוהה, אבל בין הרגשה למציאות יש הבדל ולכן אני צריך להוכיח את זה. ברגע שזה יקרה, אפשר יהיה גם לדבר על מדליה אולימפית, אבל כרגע אני מתמקד באליפות הזו. אני לא חושב שיש לי יתרון על פני נמרוד או גולש אחר כי כל מי שיתחרה באילת יהיה גולש מנוסה וכולם מתרגלים את התנאים של המקום כדי לצמצם את יתרון הביתיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסוגלת לעקוץ? הדר הלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

דוידוביץ' מצידה נהנית מזירה כמעט פנויה לחלוטין, ובעיקר מתחרה מול עצמה בקמפיין הזה. למרות זאת, באליפות ישראל האחרונה ראינו ניצנים של פייט כאשר הדר הלר גרפה את התואר, אבל לדעת רבים אין לכך משמעות לקראת השבוע הבא. "אני לא חושב שהיא בנסיגה", אומר מעיין. "אני כן חושב שההשתתפות באליפות העולם בעומאן הייתה בזבוז זמן עבורה כי היא ידעה שהיא יוצאת לשם רק יום לפני התחרות, אז איך אפשר להתכונן לזה? מעין טובה בכל הרוחות, ואם היא תשמור על יציבות, אני מאמין שהיא תוכל להיכנס לשיוט המדליות. היא רק צריכה לדאוג שלא יהיו לה נפילות. למרות הכול, אני עדיין רואה סיטואציה שתבוא למשל הדר הלר שפתאום תהיה במשחק. לא צריך לזלזל בה".

אמיר מנתח גם הוא את מצבה של דוידוביץ', וסבור שהעובדה שאין מולה מתחרה משמעותית כרגע לא פוגעת בה: "היא הוכיחה כבר שהיא יודעת להיות עצמאית לחלוטין. זה שיש לה שקט תעשייתי לא מוריד במוכנות שלה מכלום. פרידמן, המאמן שלה, מוסיף: "היא נמצאת בכושר מצוין. עכשיו מורידים כבר את הרגל מהגז באינטנסיביות של האימונים, והיא צריכה להוציא את הכול במאני טיים. אני מקווה שהיא לא תחזור על הטעויות שהיא עשתה באליפות ישראל, אבל אני מעודד מאוד מהיכולת שהיא הפגינה ברוב השיוטים בתחרות הזו".

יהודה מעיין יושב ראש איגוד השחייה. קובי אליהו
יהודה מעיין/קובי אליהו
גל פרידמן גולש ישראלי. GettyImages
גל פרידמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully