וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהעסקנים משתלטים על החגיגה: המדור האולימפי על מרתון טבריה

15.1.2016 / 19:00

כבר ממסיבת העיתונאים שאליה לא הופיע אף רץ ישראלי היה ברור איך ייראה האירוע. המדור האולימפי על מרתון טבריה האחרון שעורר לא מעט שאלות קשות. אורחת בחידון: נטע ריבקין מגיבה ל"אנחנו במפה"

מרתון טבריה. ברני ארדוב
אף אחד לא שמע איך הרצים הבכירים מתכוננים לתנאי מזג האוויר. מרתון טבריה 2016/ברני ארדוב

מהרגע הראשון היה ברור שמרתון טבריה ה-39 יהיה אחרת, יהיה שונה. טוב יותר מהקודמים? ממש לא בטוח. מסיבת העיתונאים שנערכה ערב לפני כן נתנה מושג בדיוק לקראת מה אנחנו הולכים. אל מול שולחן אחד ישבו ראש עיריית טבריה, יוסי בן דוד, ולצידו סגנו, וכן מנכ"ל הטוטו, מנכ"לי משרד התיירות והספורט, מנכ"ל מרכז הפועל ואפילו יושב ראש התאחדות בתי המלון. את יושב ראש איגוד האתלטיקה, רפי פלד, אגב, דאגו להושיב בצד. בכל זאת, הגורם המקצועי היחיד שעוד איכשהו קשור באופן ישיר לנושא הספורטיבי נותר מחוץ לפוקוס. רק דבר אחד היה חסר שם. נו, אותם אלו שהולכים לרוץ יום למחרת, הרצים הישראלים הבולטים. אם הם היו מגיעים, אולי היו מספרים לנו משהו לגבי המטרות שלהם מהתחרות היוקרתית או אפילו איך הם מתכוננים לתנאים הקשים שהולכים להיות. הם לא היו שם, ובמקומם הוזמנו כמה מהרצים הזרים. לא שמענו על ההיערכות לתנאים הקשים מצד הרצים, אבל כן שמענו את ראש העירייה מצהיר ש"מזג האוויר לא יהיה גורם מכריע באיכות הריצה", הצהרה שלא בדיוק מתחברת עם המציאות.

מסיבת עיתונאים לקראת מרתון טבריה 2016. ברני ארדוב
אנשי האיגוד זזו הצידה. יוסי בן דוד, ראש העירייה, במרכז ההצגה במסיבת העיתונאים/ברני ארדוב

במהלך החודשים האחרונים הוכרע שמרתון טבריה יעבור לניהולה של העירייה שתפיק את התחרות, ולאיגוד האתלטיקה נותר להיות אחראי רק על הצד המקצועי. אנשי האיגוד מצידם זזו הצידה, אבל את הבעיות שצצו לא ניתן היה לטאטא. זה נכון, הכול הופך להיות קשה הרבה יותר כשמזג האוויר לא עושה עימך חסד, ובכל זאת על פי כל תחזית שאני אישית נתקלתי בה, כולם צפו שתהיה סערה. ברשימת הבעיות נמנים תקלה בבקר המדידה, מה שמנע מהרצים לדעת בסיום הריצה המתישה מה הזמן האמיתי שלהם. כ-180 רצים שסיימו את המרתון לא קיבלו מדליות בסיום וגם בעיות בתחנות המים, אלו שאמורות לספק את הדלק לרצים לסיים את התחרות, צצו במהלך הריצה.

לא בטוח שבאיגוד אוהבים את איך שהדברים התנהלו במרתון, אבל ספק גדול אם במהלך השבוע הבא, אז יחל הליך הפקת הלקחים מהאירוע, יוחלט להזיז את התחרות שנחשבת לאליפות ישראל מטבריה. "הגשם טרף את הקלפים, חייבים להגיד את האמת", אומר השבוע רפי פלד, יושב ראש האיגוד. "במסגרת הליך הפקת הלקחים שלנו ניקח את זה בחשבון, ונחליט מה יקרה בשנה הבאה אם יהיה מצב כזה של גשמים, והאם מקיימים את התחרות או לא. באופן כללי, קיימת תפיסת עולם שמרתון לא מבטלים. אנחנו רוצים שהמרתון הזה יימשך שנים רבות, הוא בכל זאת המרתון הכי מהיר בישראל ומושך קהל מדהים".

- היה מקום בעיניך לדחות את האירוע?

"האמת, אני לא יודע. כשאני רואה את התוצאות ואת כמויות המים שהיו שם, ומנגד כשאני מסתכל על הקושי לדחות תחרות כזו, אין לי תשובה. אני חושב שעכשיו קל לדבר ושזו חוכמה בדיעבד. אף אחד לא יכול היה לנבא שזה יהיה המצב. אני כן יכול להגיד שאם להבא התחזיות יראו שצפוי מזג אוויר כזה, נשנה תאריך. אירוע מהסוג הזה הוא חגיגה לעיר טבריה, חגיגה לאתלטיקה ולספורט הישראלי, ולכן צריך לדאוג שהכול יהיה מושלם".

- אתה רואה סיטואציה שמרתון טבריה לא יוכר בשנה הבאה כאליפות ישראל?

"אנחנו נשב ונדבר על הכול, נפיק את הלקחים. צריך שניים לטנגו. אני ברצון ובדעה שאליפות ישראל תהיה במרתון טבריה גם בשנה הבאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מרתון טבריה 2016. ברני ארדוב
"עכשיו קל לדבר. הכול זו חוכמה בדיעבד". הרצים במרתון טבריה/ברני ארדוב

אחד הסיפורים היותר מעניינים במרתון טבריה היה הופעתה של לונה קורלימה, הרצה מקניה שקיוותה להשיג את הקריטריון לריו, דבר שאולי היה מאיץ את הפיכתה לישראלית. קורלימה, שטרם הצליחה להשלים ריצת מרתון בקריירה, הייתה בתמונת הקריטריון עד הקילומטר ה-39, אבל קרסה ופונתה לבית החולים פוריה. יממה לאחר מכן היא שוחררה ומצבה טוב. "היא הרגישה מצוין וזה בא לה בהפתעה", אומר בעלה ומאמנה, דן סלפטר. "זה לא שנגמר לה הדלק. היא הרגישה נהדר, ואז התחילה לקבל סחרחורות, ומכאן כל המצב הידרדר".

- כמה תנאי מזג האוויר השפיעו על מה שקרה?

"התנאים היו לא אידיאליים, אבל היא עמדה בקצב המתוכנן. בדיעבד הבנו שהיה קשר לעובדה שהיא עדיין מניקה את הילד שלנו, וזה גם השפיע".

- היו צריכים לדחות, לדעתך, את האירוע? ואיך אתה רואה את המרתון מבחינה ארגונית השנה?

"מבחינה ארגונית, לכולנו מזג האוויר הגיע בהפתעה ולא היה יותר מדי מה לעשות. מצד שני, המצב הזה מחייב יותר בקרה ידנית מבחינת המסיימים והמנצחים. היו שני רצים שהגיעו ראשונים ב-10 ק"מ וגם שם לקח זמן עד שהכריזו עליהם כמנצחים. ובכל זאת, אלה דברים שאופייניים לתנאים מהסוג הזה".

זוהר זימרו, אלוף ישראל היוצא שייצג את המדינה במשחקים בלונדון ומחזיק בתוצאה השנייה בטיבה במרתון, לא נכח השנה בטבריה, אבל עקב אחרי הדיווחים, ואומר: "לדעתי היה צריך לדחות את האירוע. במזג אוויר כזה אי אפשר לרוץ, זה קשה מאוד. זה נכון שגם באירופה היו תנאים קשים בתחרויות מרתון, והן כן התקיימו, אבל זה תלוי מאוד איך אתה מתארגן. במקרה של טבריה, היו בעיות תשתית וניקוז שהשפיעו על הרצים".

ואם כבר קיימת מחשבה בכל זאת להעביר את אליפות ישראל למרתון אחר, הרי שהאפשרות המעשית היחידה היא לעשות את זה בתל אביב. אלא שנראה שהחבר'ה מתל אביב לא ממש מתלהבים מהרעיון, לפחות לא כלפי חוץ. "לגבי מה שקרה בטבריה, הם קולגות שלנו, אנחנו מכירים את הבעיות שהיו שם וצר לנו שהיו שם מקרים לא נעימים עבור הרצים", מציין אופיר וגמן, מנהל מדור הספורט בעיריית תל אביב שעומל בימים אלו על הפקתו של המרתון שיתקיים בסוף פברואר. "איגוד האתלטיקה כבר מספר שנים בוחן איתנו את האפשרות להעביר את אליפות ישראל למרתון תל אביב, אבל אנחנו לא מעוניינים ולא רוצים גם לפגוע בערים אחרות. יש מסורת רבת שנים בטבריה".

ואפרופו מרתון תל אביב, אם כבר מדברים, הרי שלאחרונה בית המשפט המחוזי פסק שהמתחרים במרתון לא יידרשו להוציא אישור רפואי כדי להשתתף, ויסתפקו בחתימה על הצהרת בריאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"במזג אוויר כזה אי אפשר לרוץ, זה קשה מאוד". זוהר זימרו, לפני שנתיים במרתון טבריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהודעה הרשמית של מרתון טבריה צוין בהקשר לבעיות בתחרות: "במרתון טבריה 2016 לקחו חלק שיא של משתתפים, 2,400 נרשמים, עלייה של 20 אחוז מהשנה שעברה. גם בכמות המשתתפים שהגיעו מחו"ל נשבר שיא, דבר שתרם לחשיפה בינלאומית למרתון טבריה ולמיצוב התיירות בישראל בכלל ובעיר טבריה בפרט. לצד ההצלחה של המרתון, אנו מודעים לנקודות הבעייתיות בהן חלקכם נתקלו בדרך, ואנו מבקשים להתייחס אליהן ולהבטיח שנסיק את המסקנות ונעשה כל מאמץ שהדברים לא ישנו בעתיד:

1. מדידת הזמנים - עד לשעה 7:00 מדידת הזמנים בנקודת הזינוק הייתה תקינה. מספר דקות לפני הזינוק, הגיעה כמות נכבדה של מים שגרמה להצפה ולנזק לבקר המדידה. בפני ההפקה ניצבו שתי החלטות: לעכב את ההזנקה בזמן שאתם ממתינים בגשם שוטף ולנסות לתקן (לא בטוח שהיו מצליחים) או להזניק את הרצים. ההחלטה הייתה להזניק את הרצים ולא להמתין. אנחנו מודעים לבעייתיות של מדידת הזמנים עבורכם ועל הרצון לראות את ההישג הפרטי שלכם והתוצאה האישית שאותה השגתם בצורה ראויה להערצה, אך יחד עם זאת חשוב שתבינו שהעניין נבע אך ורק בגלל הגשם השוטף.

2. חלוקת המדליות - אנחנו מודעים לכך שכ-180 רצים שסיימו את המרתון לא קיבלו מדליות בסיום. חשיבות של מדליה עבור רץ מרתון שמסיים את התחרות ידועה ומוערכת. המדליה שודרגה השנה למדליה איכותית כיאה לרץ מרתון. החל מהרגע שהבעיה הועלתה, אספנו את הפרטים של הרצים שלא קיבלו את המדליה בסיום על מנת שנוכל לשלוח לכל אחד ואחת מכם את המדליה לה אתם ראויים. נכון לעכשיו יש לנו את הרשימה המלאה והמדליות יישלחו בדואר עד לסוף השבוע הקרוב.

3. תחנות שתייה - מחלקי המים עשו כמיטב יכולתם להגיש מים ואיזוטוני. אנחנו מודעים לכך שהייתה בעיה בחלק מהתחנות בדרך בגלל מזג האוויר. בנושא הזה הפקנו לקחים וניישם אותם לשנה הבאה על מנת שמקרה כזה לא יחזור שנית".

מרתון טבריה 2016. ברני ארדוב
"אנחנו מודעים לכך שהייתה בעיה בחלק מהתחנות בדרך בגלל מזג האוויר. בנושא הזה הפקנו לקחים וניישם אותם לשנה הבאה על מנת שמקרה כזה לא יחזור שנית"/ברני ארדוב

והפעם תשיב על החידון האולימפי המתעמלת האומנותית הבכירה של ישראל, נטע ריבקין, שגם הייתה הישראלית הראשונה שהביאה מדליה לישראל מאליפות העולם (2011). השאלות לא היו קלות, אבל ריבקין התמודדה בכבוד.

השאלה הראשונה, באולימפיאדת לונדון נקבעו ארבעה שיאי עולם באתלטיקה. צייני אחד מהם.

"אני זוכרת שבולט היה שותף לשיא, אבל לא לבד אלא עם השליחים".

צודקת. בולט יחד עם נבחרת ג'מייקה קבע שיא עולם ב-4X100 מטר. תשובה נכונה. השאלה השנייה, ואת זה את חייבת לדעת וסליחה שאני מלחיץ: מי זכתה במדליית הארד בתחרות הקבוצתית בהתעמלות אומנותית בלונדון?

"אני מתלבטת בין איטליה לבלארוס, אבל תן לי רגע להיזכר. שנייה אחת. איטליה, נו, איטליה".

יפה מאוד. לא היה לך לאן לחזור אם לא היית עונה נכון. שאלה שלישית, נשארים בלונדון: מי הספורטאי הישראלי שנאלץ לפרוש מהמשלחת הישראלית שבועיים לפני, ולמה?

"אני זוכרת שהיה משהו כזה. שנייה. תן לי רגע להיזכר, אפשר רמז? לא זוכרת".

נטע ריבקין מתעמלת אומנותית ישראלית. Dennis Grombkowski, GettyImages
את בולט היא לא שכחה. נטע ריבקין/GettyImages, Dennis Grombkowski

מדובר בשחיין יהונתן קופלב שהחמיץ את המשחקים בגלל ניתוח להסרת התוספתן. שאלה רביעית, מהו שמו של המאמן של חנה קנייזבה-מיננקו?

"אני מכירה אותו, אבל לא זוכרת את השם".

אלכס מרמן. שאלה חמישית, באיזה אצטדיון יתקיים משחק הגמר של טורניר הכדורגל האולימפי בריו?

"באיזה אצטדיון? וואו, זה קשה. בחרת לי שאלות קשות".

התשובה היא המרקנה, ושם יתקיימו גם טקסי הפתיחה והנעילה של המשחקים. שאלה שישית ואחרונה, תתרכזי: באיזה מרתון קבע טסמה מוגס את הקריטריון האולימפי?

"אני זוכרת שהוא עשה את זה. זה היה בברלין, לא?".

יפה מאוד. למרות הקושי, התמודדת בכבוד. שלוש משש. נטע, תספרי קצת על ההכנות לשנה החדשה ומה מתוכנן לך?

"אני מתכוננת בימים אלו לעונה שבפתח ובאמצע פברואר אני אטוס לגרנד פרי במוסקבה שזו תהיה התחרות הראשונה בשנה הזו, ומשם אני אמשיך לסבב תחרויות גרנד פרי וגביעי עולם. בחודש יוני אליפות אירופה תיערך בארץ וזה יהיה אירוע היסטורי וגדול, ואני בטוחה שכולם יהנו ממנו. זו גם תהיה תחרות ההכנה האחרונה החשובה לפני ריו".

נראה השנה תרגילים חדשים שלך?

"בהחלט, אנחנו משנים תרגילים בכל שנה. בדרך כלל עושים את זה אחרי אליפות העולם או כשיש פגרה קצרה. אני עובדת עליהם כרגע כך שכשאני אצא לתחרויות זה ייראה הכי טוב שאפשר. יש לי חיבור לתרגילים, אני אוהבת אותם ומקווה להצליח".

אז אילו שירים נשמע השנה בתרגילים שלך?

"האמת היא שאני שומרת את זה בסוד".

שלישיית מה קשור, ?אנחנו במפה?. אוהד רומנו, מערכת וואלה! NEWS
"זה מצחיק אותי ואת הבנות". שלישיית מה קשור ב"אנחנו במפה"/מערכת וואלה! NEWS, אוהד רומנו

מה חשבת על המערכון של ההתעמלות האומנותית ב"אנחנו במפה"?

"אני רואה לפי אנשים מהצד שזה ממש משעשע אותם. זו תוכנית סאטירה, המטרה היא להצחיק, וברגע שזה עושה את העבודה, זה אחלה".

אותך זה מצחיק?

"כן, זה מצחיק אותי ואת הבנות. אנחנו רואות את זה, זה משעשע מאוד".

כמה אחוז מהתוכנית הזו משקף בדיוק את מה שקורה אצלכם?

"כמו בכל תוכנית סאטירה, לוקחים את זה רחוק. בהחלט יש דברים דומים, אבל הקצינו את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully