וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב בלימה: דיפלומטים ישראלים נרתמו למנוע השעיית ישראל מפיפ"א

28.5.2015 / 11:02

חרף ההערכה שקיים סיכוי שהיוזמה הפלסטינית להרחיק את ישראל ממשחקים בינלאומיים תתקבל, בישראל חוששים מפשרה ש"תסמן אותה לרעה באופן לא הוגן", ונציגי ישראל בעולם התבקשו להתגייס למשימה. דיווח לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

משרד החוץ ונציגויות ישראל בעולם מנהלים בשבוע האחרון "קרב בלימה" נגד היוזמה הפלסטינית להשעות את ישראל מארגון הכדורגל הבינלאומי, פיפ"א, ולמעשה להרחיקה ממשחקים בינלאומיים. הצבעה בנושא בקונגרס של פיפ"א, שבמסגרתו מיוצגות כ-200 מדינות, אמורה להתקיים מחר (שישי), אולם כרגע כלל לא בטוח שתתקיים לנוכח פרשת השחיתות בהנהלת פיפ"א, שבמסגרתה נעצרו כמה מבכירי הארגון ביממה האחרונה.

אם ההצבעה על ההצעה הפלסטינית תתקיים בכל זאת כמתוכנן, בירושלים מעריכים כי הסיכוי שהיא תעבור אינו גבוה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים, ובייחוד מאז סוף השבוע שעבר, המערך הדיפלומטי הישראלי כולו גויס לטובת מניעת ההישג הזה מהפלסטינים. כדי שתעבור, ההצעה הפלסטינית זקוקה לרוב של 75% מכלל המדינות המיוצגות – רף גבוה מאוד.

"מה שזה בעצם אומר זה שהם צריכים תמיכה לא רק מהעולם המוסלמי, מאפריקה ומאמריקה הלטינית – אזורים שבהם יש להם תמיכה מרוב המדינות – אלא גם את תמיכתן של הרבה מדינות מאירופה", הסביר לוואלה!NEWS בכיר במשרד החוץ המעורב במאמצים למניעת ההחלטה. "מספיק שמדינות אירופה מחליטות להימנע, אפילו לא להצביע נגד ההצעה, כדי שהיא לא תעבור. אנחנו עובדים קשה כדי להבטיח מצב כזה".

עוד על היוזמה הפלסטינית:
גורם בהתאחדות: "זה לא נראה טוב. יש מספיק מדינות שרוצות לפגוע בנו"
ג'יבריל רג'וב משוכנע: "נצליח להשעות את ישראל מפיפ"א"
פרס נפגש עם בלאטר: "אסור להפוך משבר מדיני למשבר ספורטיבי"

נשיא פיפ"א ספ בלאטר. נועם מושקוביץ
ביקר בישראל ושוחח עם נתניהו. נשיא פיפ"א, ספ בלאטר/נועם מושקוביץ

למרות ההערכה שאין לפלסטינים סיכוי גבוה להעביר את ההחלטה, הגישה בירושלים היא ש"לא נרדמים בשמירה". שגרירים וקונסולים ישראלים בכל רחבי העולם, מבירות חשובות באירופה ועד למדינות איים זעירות, התבקשו ליצור קשר בנושא עם משרדי החוץ במדינות השליחות שלהם, כמו גם עם איגודי כדורגל וגופי ספורט חשובים. "כל המשרד מתעסק בסיפור הזה. החשש הוא שאם הפלסטינים בכל זאת יצליחו במהלך הזה, נראה גל של מהלכים דומים בזירות אחרות", הסביר הבכיר במשרד החוץ.

אחד החששות בירושלים הוא שבהיעדר תמיכה נרחבת דיה למהלך הפלסטיני תנוסח הצעת פשרה בתמיכת מדינות ערב, שתקרא להשאיר את ישראל כחברה בפיפ"א – אבל תדרוש ממנה להתיר חופש תנועה מלא לכדורגלנים פלסטינים, למנוע מקבוצות בהתנחלויות לשחק בליגות הרשמיות בישראל ולהיאבק בתופעת הגזענות במגרשי הכדורגל ביתר שאת. הצעה כזו תזדקק לרוב קטן יותר, של חצי מהחברות בקונגרס בלבד, כלומר כמאה מדינות.

"פשרה כזו תסמן לרעה את ישראל באופן לא הוגן", אמרו במשרד החוץ. "נשיא המדינה רובי ריבלין התגייס בעצמו מאז כניסתו לתפקיד כדי להיאבק נגד הגזענות במגרשי הכדורגל. בכמה מדינות בעולם נשיא המדינה בעצמו מתעסק בסוגיה הזו?". אחד הקשיים העיקריים של ישראל בהקשר הזה הוא הדגש שהפלסטינים שמו על מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, החל מקבוצת האוהדים הגזענית "לה פמיליה" ועד לאמירתו של מאמן הקבוצה כי לדעתו אין להחתים בה שחקן ערבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ינון מגל ואבי יששכרוף בראיון עם ג'בריל רג'וב ברמאללה, ינואר 2013. דרור עינב
"בטוח שאם ידיח את ישראל יסמן את עצמו כיורש של אבו מאזן". רג'וב/דרור עינב

הדיפלומטים הישראלים התבקשו להסביר לעמיתיהם בעולם שמדובר בבעיה בינלאומית: "יש מדינות רבות שבהן יש אוהדי כדורגל גזענים", התבקשו לחדד. כמו כן, ישראל מדגישה בפני העולם כי לצד המקרה הבעייתי של בית"ר ירושלים, בכל שאר קבוצות ליגת העל משחקים שחקנים ערבים, וכך גם בנבחרות ישראל השונות.

התקווה הגדולה בירושלים היא שאם תיכשל ההצבעה הפלסטינית, יוחלט בפיפ"א להקים גוף משולש לישראל, לרשות הפלסטינית ולפיפ"א, שיעסוק בפתרון נקודתי של בעיות כגון מעבר שחקני הנבחרת הפלסטינית במעברי הגבול. הצעה ברוח זו עלתה בשיחה שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, בביקורו בארץ בשבוע שעבר.

"יש בצד הפלסטיני אנשים שמבינים שהצעה כזו עדיפה, כי הרי הרחקת ישראל לא באמת תשפר את המציאות בשטח עבור השחקנים שלהם", אמר הבכיר במשרד החוץ. "הבעיה היא שג'יבריל רג'וב, העומד בראש התאחדות הכדורגל שלהם, הפך את הסיפור הזה לקמפיין פוליטי אישי. הוא בטוח שאם יצליח להדיח את ישראל מפיפ"א, זה יסמן אותו ברחוב הפלסטיני כיורש של אבו מאזן".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully