וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תצא בחוס: המעמד של הידינק בהולנד בשפל חסר תקדים

29.3.2015 / 11:40

אחרי שכמעט הפסיד גם לטורקיה, מעמדו של חוס הידינק בהולנד בשפל חסר תקדים. איש לא מבין את הבחירות של הקוסם לשעבר, הכתומים בסכנה ממשית של כישלון במוקדמות ורוב האוהדים דורשים לפטר אותו כאן ועכשיו

מאמן נבחרת הולנד, חוס הידינק. GettyImages
המצב ממשיך להיראות רע. הידינק/GettyImages

אם אלי גוטמן זקוק לעידוד, על מנת לשים את הביקורת בפרופורציות ולהסתכל על חצי הכוס המלאה, הסיפור הזה ישרת את המטרה. עוד לפני המשחק מול טורקיה נערך בהולנד משאל בו נדרשו האוהדים לענות אם חוס הידינק צריך להמשיך בתפקידו כמאמן הנבחרת. 36 אחוזים בלבד הביעו בו תמיכה, 54 אחוזים דרשו את פיטוריו, היתר התקשו להביע דעה נחרצת. מעולם לאורך הקריירה לא היתה תדמיתו של המאמן הוותיק בשפל כה עמוק.

יהיה מעניין מאוד לעניין בתוצאות מחקר חדש אחרי התיקו המחפיר באמסטרדם, שהותיר את הכתומים בסכנה ממשית להישאר מחוץ לאליפות אירופה. בסתיו 2014 הם כבר הפסידו בצ'כיה ובאיסלנד, שצועדות כיום בגאווה בראש הטבלה, נחלו הפסדים במשחקי ידידות מול איטליה ומקסיקו, ונזקקו למזל כדי לנצח את קזחסטן. גם הנקודה המסכנה מול הטורקים הושגה בקושי, בזמן פציעות, כאשר בעיטה של וסלי סניידר פגעה במקרה בקלאס יאן הונטלאר והוסטה פנימה. ללא אריאן רובן ורובין ואן פרסי הפצועים, הידינק היה אובד עצות, הימר על כדורים ארוכים לעבר שני חלוצי רחבה, וגרם לאוהדי הולנד להתלונן שהם מרגישים כמו במשחק של סטוק סיטי.

סניידר והונטלאר הצילו את הולנד בדקה ה-90 מול טורקיה

שחקן נבחרת הולנד ווסלי סניידר חוגג עם יטרו ווילמס. Peter Dejong, AP
שער שרק הציל ממבוכה גדולה יותר. סניידר ויטרו ווילמס חוגגים/AP, Peter Dejong

"זמנו עבר"

ההחלטה למנות את הידינק כיורשו של לואי ואן חאל התקבלה לפני שנה בדיוק, ב-28 במרץ 2014. רונאלד קומאן, ששיקם מאוד את מעמדו בזכות עבודה נהדרת בפיינורד, ראה את עצמו כמועמד מוביל, ורוב הפרשנים במדינה תמכו בו. ההתאחדות סברה אחרת – היא חששה מאופיו הלא צפוי של קומאן וחשקה במישהו "בטוח" יותר. הידינק, הסבא הטוב בן ה-67, ענה על ההגדרה. לקומאן הוצע לשמש כעוזרו במשך שנתיים ואז לקבל את התפקיד באופן עצמאי. לדבריו, לו היה הידינק עצמו מזמין אותו לשותפות בשיחה בארבע עיניים, אולי היה על מה לדבר, אך הדרך בה נעשתה הפניה היתה מעליבה. בלם העבר הבלונדיני סירב, ובסופו של דבר חתם בקיץ בסאותהמפטון. דני בלינד נבחר לשמש כעוזר ולהתקדם למאמן ב-2016.

הבחירה לא היתה פופולרית מלכתחילה, ועוצמת חוסר שביעות הרצון בציבור הלכה והתגברה עם כל תוצאה מאכזבת. אחרי הפיאסקו ברייקיאביק באוקטובר תקף רונאלד דה בור חזיתית את הידינק: "אני לא רואה שום תוכנית משחק. הקשרים לא מצטרפים להתקפות, והכל מבוסס על פעולות אישיות של רובן ו-ואן פרסי. הידינק עשה קריירה טובה, אבל רעיונותיו מיושנים, וזמנו עבר". כעבור חודש, היה אחיו של מאמן איאקס בוטה עוד יותר אחרי ההפסד למקסיקו. "הידינק איבד את זה, וצריך לפטר אותו", הוא אמר.

רוד חוליט הסכים איתו. "ההחלטה למנות את הידינק היתה פחדנית, וההתאחדות אשמה בכישלונות. היא פספסה הזדמנות ללכת על אופציה צעירה יותר. הייתי בוחר בקומאן, כי עכשיו תור הדור שלו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
רונאלד קומאן מאמן סאות'המפטון. GettyImages
הדרך בה נעשתה הפנייה הייתה מעליבה, והוא העדיף ללכת לאנגליה. קומאן/GettyImages

הקסם פג ב-2008

ואכן, רעיונותיו של הידינק הפסיקו לעבוד מזמן. רגע השיא שלו הגיע ברבע גמר יורו 2008, כאשר רוסיה פירקה לגורמים את הולנד דווקא באחד המשחקים הגדולים בתולדות המפעל. מאז, זה רק הלך והתדרדר. הרוסים הפסידו לסלובניה הקטנה בפלייאוף העלייה למונדיאל 2010, והידינק עזב. הוא חתם בטורקיה עם תקוות רבות, אבל לא עמד בציפיות עם סגל איכותי ולא העפיל לאליפות אירופה. בהמשך, נדד לטובת עשיית כסף עם אנז'י מחצ'קלה, לא הצליח להיאבק על אליפות רוסיה, והתפטר ימים ספורים לפני מכירת החיסול הגדולה שקטעה את הפרויקט הראוותני. מאז הוא סוג של יצא לפנסיה והמתין להצעות שלא הגיעו. עד שבאה ההתאחדות ההולנדית.

ייתכן שהקדנציה במחצ'קלה פגמה בחושיו של המאמן, ייתכן שמדובר בעייפות מצטברת. בהולנד עדיין מתקשים להבין את הסיבות, אך בחודשים שחלפו מאז ירש את ואן חאל פגע הידינק קשות במורשתו. הבחירות לא סתם שנויות במחלוקת – הן הזויות באופן כה בוטה שאוהדים ופרשנים תופסים את הראש כלא מאמינים. הידינק מתעלם בעקביות מהשחקנים הצעירים שנמצאים בכושר נהדר, כמו דייבי קלאסן, המכונה "דניס ברגקאמפ החדש" של איאקס, ויורדי קלאסי, המנוע האלגנטי של פיינורד. בחודש האחרון, היה בהולנד קונצנזוס כי סוון ואן בק, הבלם בן ה-20 של פיינורד, ראוי לזימון, אך הוא לא הגיע, וברונו מרטינס אינדי, שאיבד את מקומו בהרכב פורטו, המשיך בהרכב.

דייבי קלאסן שחקן אייאקס. AP
איך יכול להיות שהוא לא זומן? דייבי קלאסן/AP

מה אפלאי עושה בהרכב?

לפני חודש, כאשר ביקרתי באתונה לקראת הדרבי הגדול של העיר, שוחחתי עם אוהדי אולימפיאקוס רבים, וכולם ללא יוצא מהכלל התלוננו על יכולתו העלובה של איברהים אפלאי. "הוא מרוויח המון ולא עושה כלום", הם אמרו על הקשר המושאל מברצלונה, והתחננו שלא ישחק מול פנאתינייקוס. וכך אכן היה – אפלאי נותר על הספסל בדרבי. זה לא מפריע להידינק, שטיפח בזמנו את אפלאי כשחקן צעיר באיינדהובן, לשמור לו אמונים באופן עיוור ואובססיבי. גם אתמול, כמו במשחקים הקודמים, הוא שיבץ אותו בהרכב. במחצית הראשונה היה אפלאי חלש באגף הימני. אחרי ההפסקה, כאשר נשלח לוסיאנו נארסינג למלא משבצת זו, הוסט אפלאי באופן ביזארי למרכז המגרש, ובקושי נגע בכדור. הוא השלים 90 דקות.

הסטטיסטיקה מספרת שהולנד של הידינק מחזיקה בכדור יותר מכל נבחרת אחרת באירופה, וגם אתמול עמד הנתון הזה על 70 אחוזים. עם זאת, היא מתקשה לסכן את השער, ואין לה תוכנית כלשהי גם כאשר רובן נמצא על המגרש. עובדה – כוכב באיירן היה שם בהפסד באיסלנד ולא הצליח לשנות את התמונה. בלעדיו העסק חמור עוד יותר, וכאשר המאמן הכריז אתמול במסיבת העיתונאים כי תיקו היתה "תוצאה טובה", היו כי גרסו שהוא איבד את שפיותו. כל הטוויטר ההולנדי מלא בהאשטאג #HiddinkOUT. לאנשים נמאס.

גם יחסי האנוש נפגמו

קומאן צופה מהצד באצילות. "לא הייתי אומר שההתאחדות טעתה, כי אי אפשר לדעת אילו תוצאות הייתי משיג. אולי אחרי תקופת ואן חאל הם רצו מאמן רך יותר. חוס הוא מאמן של שחקנים, שיודע לשים את היד על הכתף. לעומתו, אני ידעתי לא מעט סכסוכים עם שחקנים", הוא אמר לא מכבר. אלא שגם התדמית הזו של הידינק נפגמה. לקראת המשחק מול טורקיה, נדהם קלאסן לגלות מהתקשורת שהוא לא זומן, ואז זומן בכל זאת – הידינק השאיר לו הודעה על כך בתא הקולי. משהו ביחס האישי שהעניק פעם לשחקנים לא עובד יותר.

ביום שלישי תתייצב הולנד למשחק ידידות מול ספרד, והאוהדים חוששים מאוד מנקמה על החמישייה במונדיאל. מבחינת רבים מהם, זו חייבת להיות ההזדמנות האחרונה של הידינק שהפסיד ארבעה מתוך שבעה המשחקים בקדנציה זו. מצד שני, לא לגמרי ברור מי צריך להחליף אותו. קומאן לא פנוי, פרנק דה בור מאותת שאינו מעוניין, וגם פיליפ קוקו ממש לא יעזוב כעת את איינדהובן. אפשר לקדם את בלינד כבר עכשיו, אבל זה הימור גדול מאוד מכל הבחינות, לאור היעדר ניסיונו כמאמן ראשי. וכך, מציעים פרשנים מסוימים את מועמדותו של רון יאנס, שעושה עבודה אדירה בזוולה הקטנה. זו יכולה להיות אופציה נהדרת, אך גם כאן הסיכון עצום כי יאנס לא התנסה מעולם באימון סגל כוכבים.

בקיצור, הולנד בבעיה גדולה, וסיכוייה לנסוע ליורו 2016 לא מזהירים במיוחד. בהשוואה אליה, מצבנו סביר בהחלט.

דיילי בלינד, אריאן רובן שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים. רויטרס
מי היה מאמין שבהשוואה אליהם מצבנו יהיה טוב? שחקני הולנד בפוזה אופיינית בקמפיין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully