וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: איראן האטה את תכנית הגרעין; נתניהו: לא מתרשם

14.11.2013 / 20:01

הדוח הרבעוני של סוכנות הגרעין של האו"ם מצא כי ב-3 החודשים האחרונים ירד משמעותית קצב העשרת האורניום במתקן בנתנז. נתניהו: "השאלה היא איך עוצרים את תכנית הגרעין"

איראן עצרה כמעט לחלוטין את הגידול בקצב העשרת האורניום שלה בשלושת החודשים האחרונים, מאז נבחר חסן רוחאני לנשיאה - כך הודיעה היום (חמישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). הממצאים מופיעים בדו"ח הרבעוני של הסוכנות, הקובע כי מאגר האורניום המועשר ברמה גבוהה, ממנו מודאגים בישראל ובמערב, גדל מאז אוגוסט האחרון ב-5% בלבד, והוא עומד על 196 ק"ג.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
רק ארבע צנטריפוגות חדשות נוספו. המתקן בנתנז/AP, Vahid Salemi

המאגר נותר עשרות קילוגרמים מתחת לרף ה-250 ק"ג, הנחוץ לצורך ייצור פצצה גרעינית (במידה ויועשר לרמה גבוהה עוד יותר). איראן ממשיכה לטעון כל העת, בין היתר בשיחות הנמשכות עם מעצמות המערב, כי העשרות האורניום לא נועדה למטרות צבאיות.

זהו הדוח הראשון שמפרסמת סבא"א על הגרעין האיראני מאז בחירת רוחאני. עוד נכתב בו, כי בתקופה הזו התקינו המדענים האיראנים רק ארבע צנטריפוגות נוספות במתקן העשרת האורניום בנתנז, ומספרן עומד כעת על 15,240. בתקופה הקודמת, בחודשים-מאי-אוגוסט, הותקנו שם יותר מ-1,800. לא כל הצנטריפוגות שהותקנו פעילות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיק הערב להגיב לפרסום ואמר כי הוא לא מתרשם מהדוח. "איראן לא מרחיבה את תכנית הגרעין שלה כי יש לה כבר את התשתית להכנת נשק גרעיני", אמר ראש הממשלה בכנס העשור לפרויקט 'מסע'.

"השאלה היא לא אם הם מרחיבים את התכנית, אלא איך עוצרים את תכנית הגרעין הצבאית האיראנית", הוסיף ואמר כי צריך להמשיך בלחץ הסנקציות על איראן. "אני שומע שיש אנשים שטוענים שאם לא תושג העסקה הזאת עם איראן, איראן תברח מהמשא ומתן. יש לי חדשות בשבילכם - הם לא יברחו, זאת עסקת החלומות שלהם. ולכם אני מבטיח - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אובמה: הסרת הסנקציות היא דבר הפיך

באותו נושא, שב היום נשיא ארצות הברית ברק אובמה, על עמדתו לפיה אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני. מצב הפוך, כך אמר, "יהיה מסוכן לא רק לבעלות בריתנו, אלא גם יערער את האזור ויצית מרוץ חימוש גרעיני שיסכן את כולנו". לכן, הוסיף, "אני מותיר את כל האופציות על השולחן", ברומזו על אפשרות של תקיפה צבאית. עם זאת הוא הדגיש את החשיבות בסנקציות "החריפות ביותר" שהוטלו על משטר האייתוללות, אשר הובילו לפגיעה חמורה בכלכלה האיראנית.

הוא הוסיף כי הסנקציות שהוטלו הן שהובילו את האיראנים לשולחן המו"מ, דבר שמאפשר לפתור את המשבר בדרכי שלום. "זו ההעדפה שלי משום שעימות צבאי גורר עמו מחיר כבד, ומשום שזו הדרך להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

בנוגע לסבבי המו"מ, שהאחרון בהם כמעט הוביל להסכם היסטורי, אמר: "מעולם לא חשבנו לפתור את כל הבעיות בבת אחת". לדברי אובמה, "מה שעשינו הוא לפתוח אפשרות להסכם בו איראן עוצרת את ההתקדמות בתכניתה, ומדללת את מאגר האורניום המועשר שלה – דבר שהיה אמור להקל עליה את האפשריות להשיג נשק אטומי". הוא אמר גם כי ההסכם נועד לאפשר פיקוח הדוק יותר על מתקניה הגרעיניים של איראן, ופותח חלון זמן להבין אם המשטר בטהראן אכן מוכן לפתור את המשבר לשביעות רצונו של המערב.

"בתמורה להסכם, שלא הושלם, אנחנו יכולים לאפשר הקלה צנועה בסנקציות שהוטלו. לצד זאת, הסנקציות המשמעותיות אשר גרמו להשפעה העיקרית על הכלכלה האיראנית, כמו בתחום הנפט והמערכת הפיננסית, נותרו במקומן", אמר. "אנחנו נותנים להם הזדמנות לראות כמה הם רציניים, אבל גם מבטיחים שאם יתברר שבתוך שישה חודשים מהיום נראה שהם לא רציניים, אנחנו יכולים לחזור בנו - אנו יכולים להשיב את הסנקציות שהוסרו".

עוד בנושא:
איראן: "ספינים לא ישנו את מה שהיה בשיחות הגרעין"
ז'נבה: סבב שיחות הגרעין עם איראן הסתיים ללא הסכם
"ארה"ב שוקלת לאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום"

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully