וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרומולה 1 – עונת 2008 יוצאת לדרך

ירון אדרי

14.3.2008 / 15:17

המירוץ הפותח את עונת 2008 של הפורמולה 1 יצא לדרך ביום ראשון. מי נגד מי ומה חדש השנה בכתבה שלפניכם

יום ראשון הקרוב בשעה 06:30 שעון ישראל, יכבו הרמזורים האדומים ועונת הפורמולה 1 של 2008 תצא לדרך. אבל רגע לפני שנבדוק מה צפוי לנו ב-9 החודשים הקרובים, אנחנו חייבים לקפוץ לעונת 2007 שהייתה ללא ספק אחת המותחות והמעניינות ביותר בעידן המודרני של הסבב הבינלאומי.

את עיקר העניין בשנה החולפת סיפקו שתי קבוצות, פרארי ומקלארן. למעשה, הקבוצה האיטלקית הייתה זאת שמשכה את תשומת הלב בתחילת העונה בעיקר בגלל פרישתו של מיכאל שומאכר שהפך שם נרדף לפרארי. גם הצטרפותו של הפיני קימי רייקונן לסוסים האדומים לאחר שעזב את 'מקלארן-מרצדס', הניבה לא מעט כותרות ובראשם מי יהיה נהג מספר 1 של הקבוצה, הוא או פליפה מאסה הברזילאי שקיווה כי פרישתו של שומאכר תסלול לו את הדרך לפיסגה.

את המירוץ הראשון של 2007 ניצח רייקונן אולם נראה היה, לפחות בחלקה הראשון של העונה, כי הקבוצה לא נותנת לאף אחד מהנהגים יחס מועדף. לבסוף, לא נותרה לקבוצה ברירה אלא להעדיף את הפיני לאחר סדרה של טעויות נהיגה, תקלות מכניות ודגל שחור שליוו את מאסה.

אני מרגל

כמו בסרט מתח כתוב היטב, שיחקה קבוצת מקלארן את האיש הרע. שמועות שהחלו לצוף במהלך העונה הביאו לבסוף להדחתה של הקבוצה מאליפות הקבוצות בעקבות פרשת הריגול התעשייתי נגד פרארי. מקלארן הפסידה את מקומה הראשון בטבלה ולחובתה נרשם קנס של 100 מיליון דולר. נוסף על כך, ויש יגידו כי זאת הסיבה להרשעה, נרשמה יריבות מרה בין שני נהגי הקבוצה. פרננדו אלונסו הספרדי, אלוף העולם של 2006, הרגיש איום מצידו של הבריטי לואיס המילטון לאחר שזה תפס בביטחה את המקום הראשון באליפות. למעשה, המילטון הצליח בעונתו הראשונה בפורמולה 1 לעשות את מה שאף נהג אחר לא הצליח לעשות בעבר.

לקראת סופה של העונה נראה היה כי המילטון הולך לקבוע תקדים ולהיות הנהג הראשון אי פעם שלוקח אליפות בעונתו הראשונה. אולי זה חוסר הניסיון, המצב אליו נקלעה הקבוצה או שניהם ביחד, אבל למרות שכל הסיכויים ניבאו לו זאת, היה זה רייקונן שבמירוץ האחרון בברזיל תפס את המקום הראשון בהפרש של נקודה. מעניין ומותח כבר אמרנו?

סופרקלאסיקו

הכותרת השמורה בדרך כלל למאבקי צמרת קלאסיים בין יריבות וותיקות בעולם הכדורגל, ללא ספק מתאים לכל 18 המירוצים הצפויים העונה. מצד אחד נמצאת פרארי שתרצה להמשיך ולהחזיק באליפות הנהגים והקבוצות והפעם גם ללא עזרה בדמות הדחת היריבה. בצד השני נמצאת כמובן מקלארן שבעונה הקרובה חייבת לכפר על משקעי השנה שעברה.

על הנייר, לפרארי הסיכויים הגבוהים ביותר להמשיך ולהחזיק בתארי האליפות, בעיקר בגלל השמירה על הרכב הקבוצה. מקלארן תישאר עם המילטון הצעיר שינסה ללכת על כל הקופה בעונתו השנייה כשלצידו ינהג הייקי קובאליינן הפיני, נהג צעיר נוסף שהגיע מקבוצת רנו.

עם שתי קבוצות דומיננטיות מאוד, כל שנותר לקבוצות האחרות זה להילחם על השאריות. קבוצת ב.מ.וו תנסה להמשיך במומנטום של השנה שעברה ולהיות היריבה השלישית בחוזקה. גם כאן כמו בפרארי, לא נרשמו שינויים פרסונליים וניק היידפלד ורוברט קוביצה ימשיכו לשרת את הקבוצה. מי שתנסה לחזור למעמדה מלפני שנתיים היא רנו שמחזירה לשורותיה את אלונסו כשתקוות רבות מופנות לרכש הצעיר נלסיניו פיקה, בנו של 3 פעמים אלוף העולם נלסון פיקה.

כל האחרות

המושג "לאגור נקודות חשובות" הוא לחם חייהן של קבוצות אמצע הטבלה. כאן ניתן לציין את וויליאמס, טויוטה, הונדה וצמד קבוצות הרד בול. גם כאן צפוי לנו סופרקלאסיקו יפני בין טויוטה להונדה כשכל אחת מהן תעשה הכל בכדי שתהיה זאת העונה שלה.

את תקציב העתק שלה, ממשיכה לשים טויוטה על פיתוח המכונית ולא פחות חשוב מזה, היא מבטיחה את מקומו של יארנו טרולי הוותיק במושב הנהג המוביל של הקבוצה. את מושב הטויוטה השנייה מפנה ראלף שומאכר לטימו גלוק לאחר עונה אותה הוא ירצה מאוד לשכוח. שומאכר, למרות הצהרותיו, לא מצא אף קבוצה שתעסיק אותו השנה ובכך סיים את הרומן שלו עם עולם הפורמולה 1.

כמו שומאכר, גם הונדה תרצה לשכוח את העונה שעברה ולא בגלל הנהגים שלה, ג'נסון באטון ורובנס באריקלו שממשיכים בקבוצה גם השנה. מכוניות הקבוצה כלל לא היו תחרותיות ולא אחת הן פרשו כשענן לבן וסמיך משתרך מאחור. ורק בכדי לדרוך לה על היבלות, 'סופר אגורי', הקבוצה היפנית הפרטית שקיבלה מהונדה תמיכה, הראתה יותר אופי ונחישות לאורך כל העונה. בהונדה החליטו כי הגיע הזמן להתחיל לעבוד ושכרו את שרותיו של רוס בראון כמנהל הקבוצה. להזכירכם, בראון שימש כמנהל קבוצת פרארי בעידן שומאכר ועל הצלחותיו אין עוררין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מי יקבל את הכנפיים

את האנרגיה שלה לא משקיעה רד בול רק במשקאות אלא גם בשתי קבוצות פורמולה 1. מצד אחד נמצאת קבוצת 'רד בול' שהצליחה לא אחת להפתיע בעונה שעברה עם דייויד קולטהארד, הנהג הוותיק ביותר כיום על המסלול, ומארק וובר. את העונה סיימה רד בול במקום החמישי עם קריצה לעונה עוד יותר טובה השנה עם צפי לביקורים גם על הפודיום.

בצידו השני של הכביש נמצאת 'טורו רוסו', הצעירה מבין השתיים, שמגייסת לשורותיה את סבסטיאן בורדה הצרפתי. בשנת 2002 סיים בורדה את עונת ה-F3000 כאלוף ואת העונה שלאחר מכן קיווה לעשות בפורמולה 1 במדי קבוצת ארווס. אלא שארווס פשטה את הרגל ומכיוון שלא מצא אף קבוצה אחרת, נסע לנסות את מזלו מעבר לים בסדרת הצ'אמפקאר האמריקנית. לאחר שנת התאקלמות אותה סיים במקום הרביעי, הפך בורדה לנהג המצליח של הסבב עם 4 אליפויות אותן לקח ברציפות. למרות ההצלחה, את מקומו בליגה היוקרתית בעולם הוא מוצא רק בקבוצת 'טורו רוסו' לצידו של סבסטיאן אחר, ווטל, צעיר ומוכשר מאוד.

מאבקי התחתית

כל קבוצה וכל נהג המגיעים לפורמולה 1, הם ללא ספק ברמה אחת לפחות מעל משתתפי ליגות מירוצים אחרות. ולמרות זאת, מישהו חייב גם כאן לאכלס את המקומות האחרונים. כאן נכנסות לתמונה 'סופר אגורי' ו'פורס אינדיה' שיעשו הכל רק לא להיות אחרונות. ב'סופר אגורי' יהיו אלה טאקומה סאטו ואנתוני דייווידסון שיקחו את המושכות ואם נסתמך על חלק מתוצאות העונה שעברה, הם צפויים להביא לקבוצה קצת נחת ונקודות.

מנגד עומדת קבוצה חדשה, 'פורס אינדייה', אשר ממשיכה את דרכה של ספייקר ההולנדית. כאן מדובר על יותר מספורט כשמאחורי הקבוצה עומדים משקיעים הודים הרוצים לתקוע יתד בעולם מירוצי המכוניות. אדריאן סוטיל שנהג במדי ספייקר, ימשיך לנהוג עבור הקבוצה החדשה ולצידו ג'יאנקרלו פיסיקלה שאת השנים האחרונות העביר ללא הצלחה יתרה במדי רנו.

ואם כבר בהודו עסקינן, בחודשים האחרונים פורסמו לא מעט דיווחים על כך שקבוצה הודית נוספת רוצה להיכנס לפורמולה אחת כששמה של קבוצת 'סופר אגורי' נקשר להסכם הרכישה. פרט לכיסוי חובותיה של הקבוצה, דווח כי הוצע לבעליה מיליון דולר, אך בשלב זה נראה כי אין כל התקדמות במכירה.

חוזרים לעידן הפירפורים

כחלק מהרצון להכניס עניין לפורמולה 1, תעמוד עונת 2008 בפני מספר שינויים. הגדול מכולם קשור למכוניות עם ביטולה של מערכת בקרת המשיכה והחזרת האחריות לכישוריו של הנהג. בהנהלת הליגה מקווים כי הדבר ישפר גם את מאזן העקיפות על המסלול ולא פחות חשוב את מאזן ההכנסות.

מערכת בקרת משיכה מונעת למעשה את סחרור הגלגלים גם במידה והנהג קצת הגזים עם דוושת הגז. כך, יכלו הנהגים להאיץ בחוזקה כבר בתוך הסיבוב מבלי לדאוג לאיבוד האחיזה. ללא בקרת המשיכה, האצה מוקדמת תביא לסחרור הגלגלים ובמקרים מסויימים גם להסתחררות המכונית. ביטול המערכת יעמיד במבחן את כל הנהגים, בעיקר את אלה שאינם רגילים לנהוג בלעדיה. נקודה מעניינת הייתה עם תחילת האימונים של הקבוצות כאשר מיכאל שומאכר, לאחר עונה ללא פעילות, קבע את זמני ההקפה המהירים ביותר במכונית ללא הבקרה.

שינוי טכני נוסף נמצא במחשב ניהול המנוע והחל מהשנה עושות כל הקבוצות שימוש באותה יחידה. גם כאן מדובר על ביטולם של מספר עזרי נהיגה ואיזון יחסי במאזן הכוחות. השנה גם הוכנס סעיף חדש אשר מגביל כל תיבת הילוכים ל-4 מירוצים.

מסלולים חדשים

שינוי נוסף שנועד להכניס עניין קשור בצד השיווקי. השנה תארח לראשונה את הסבב סינגפור עם מירוץ שיערך בשעות החשיכה. ולמה דווקא סינגפור נבחרה למשימה? קודם כל מדובר במירוץ רחובות על גדות המרינה בדיוק כמו במונקו. סיבה שנייה היא הפרשי השעות כך שמירוץ לילי בסניגפור יועבר בשידור חי בצהרי יום ראשון באירופה.

מסלול רחובות נוסף שייכנס לסבב, גם הוא לצד הספינות העוגנות במרינה, הוא זה של ולנסיה בספרד. מדובר על מסלול חדש שיחליף את מסלול נורבורגרינג בגרמניה כגרנד פרי האירופי וכעת תהיה זאת ספרד שתארח שני מירוצים בעונה. מסלול נוסף שירד השנה מלוח המירוצים הוא אינדיאנפוליס בארה"ב שם נראה כי חובבי הספורט מוטורי מעדיפים להתמקד בנאסקאר. בסך הכל יתקיימו העונה 18 מירוצים, אחד יותר מבשנה שעברה.

מה יהיה לנו השנה?

רגע לפני פתיחת העונה נראה כי גם השנה תהיה זאת פרארי שתסיים כאלופה בדירוג הנהגים ובדירוג היצרנים. למרות ההתעקשות, מאסה לא יצליח להתעלות על רייקונן שימשיך להחזיק בתואר האליפות. מנגד, במקלארן יעבדו מאוד קשה לשפר את התדמית שנפגעה וגם הפעם יסיים המילטון במקום השני.

חזרתו של אלונסו לרנו תשפר במעט את מצבה של הקבוצה, אלא שלאור ההתקדמות של ב.מ.וו בעונה שעברה, נראה כי יהיה קשה לספרדי להוביל את הקבוצה למקום השלישי. כאן נכנס גם ההימור הגדול בדמותה של קבוצת 'רד בול' ולא אתפלא אם זאת תסיים את העונה במקום הרביעי ולפני רנו. בדרבי היפני תמשיך טויוטה להקדים את הונדה ופורס אינדיה תהיה זאת שתתמיד לסיים מאחור.

ומה בקרב הצעירים? סבסטיאן ווטל ימשיך להציג את היכולת מהעונה שעברה ואולי כבר במהלך העונה הוא יגיע לאחת הקבוצות הגדולות.

לו"ז אליפות הפורמולה 1

אוסטרליה – אלברט פארק 16/03
מאלזיה - ספאנג 23/03
בחריין - שאקיר 06/04
ספרד - קטלוניה 27/04
טורקיה – איסטנבול פארק 11/05
מונאקו – מונטה קארלו 25/05
קנדה - מונטריאול 08/06
צרפת – מאני קור 22/06
בריטניה - סילברסטון 06/07
גרמניה - הוקנהיים 20/07
הונגריה - הונגרורינג 03/08
אירופה - ולנסיה 24/08
בלגיה - ספא 07/09
איטליה - מונזה 14/09
סינגפור 28/09
יפן – פוג'י 12/10
סין - שנגחאי 19/10
ברזיל - אינטרלאגוס 02/11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully