וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה הגדולה של הכדורסל האירני

יוני מנדל

6.8.2007 / 13:17

בעונה בה מספר הזרים המשיך להצטמצם זכו קבוצות אירניות בשתי אליפויות אסיה. אחמדינג'אד: "מדובר בעוד הוכחה לעוצמה שלנו"

הזכיה של נבחרת אירן באליפות אסיה בכדורסל, כשהיא גוברת בדרך על נבחרות חזקות כסין, דרום-קוריאה ולבנון בגמר, מעוררת את הסקרנות אודות ליגת הכדורסל האירנית. בדיקה מעלה שמדובר בליגה שנמצאת במגמת עליה מתמדת, ושהשנה כנראה היא בתקופה הטובה ביותר בתולדותיה.

הוכחה לכך ניתן למצוא בעובדה שהזכיה של אירן בתואר אלופת אסיה היא הראשונה בהיסטוריית הכדורסל במדינה. בנוסף לכך, לפני כחודשיים באליפות אסיה-צ'מפיונס זכתה הנציגה האירנית – "סאבא באטרי" - בתואר הכלל יבשתי, וגם זאת – בפעם הראשונה בתולדות הכדורסל האירני. בגמר ניצחו האירנים את קבוצת אל-ג'לא חלב מסוריה בתוצאה 83:75.

עבור סאבא באטרי היה זה סיום מתוק במיוחד לעונה מדהימה. הקבוצה זכתה שבועיים קודם לכן באליפות אירן בניצחון 73:72 נגד ה"פטרוכימים" ממנשהאר. הם ניצחו בסדרת הפלייאוף 2:0, אחרי שבמשחק הראשון גברו על הפטרוכימים 107:106 אחרי שתי הארכות. אם נוסיף לזה עוד זכיה בגביע האירני שבועיים קודם לכן – אז כבר נגיע למסקנה שה"סוללות" של סאבא באטרי שברו עוד שיא בהיסטוריה של הכדורסל האירני – זכיה בשלושה תארים בשנה אחת. מנצ'סטר יונייטד כבר לא לבד.

"סאבא באטרי" נגד ה"פטרוכימים"

הליגה האירנית המשתפרת כוללת שני בתים, כשבכל אחד משחקות שמונה קבוצות. בסיומה של העונה מתקיים פלייאוף בו משחקות שתי הראשונות בכל בית. סאבא באטרי סיימה את העונה עם 14 נצחונות וללא אף הפסד. ה"פטרוכימיים" מהבית השני ניצחו 12 משחקים והפסידו פעמיים.

אם בשנים הקרובות יפגשו שחקני נבחרת ישראל את הנבחרת האירנית מוטב יהיה לנו לשים לב לכוכבים של שלושת הקבוצות המובילות באירן.

עלי דוראגי מ"הפטרוכימים", 2.08 ובן 23, משחק בתפקיד פורוורד. הוא מהיר ובעל יד מעולה מחצי מרחק. חמאד חדאדי, 2.18 ובן 22, משחק כסנטר בקבוצת פייקאן מטהרן. במשחק הגמר נגד לבנון הוא קלע 31 נק' מתוך ה-74 האירניות. השלישי הוא סאמאד בהרמאי, 2.02 ובן 25, הוא הכוכב הגדול של האלופה וגם המוציא העיקרי לפועל של האליפות. בשני משחקי הגמר נגד ה"פטרוכימים" הוא היה הקלע המצטיין עם 26 נק' בראשון ו-18 נק' בשני.

עוד נתון שעולה מסטטיסטיקות הליגה האירנית הוא שאין במדינה בעיית גובה. הממוצע של שחקני האלופה סאבא הוא 1.97, והממוצע הזה נשמר אצל שאר הקבוצות. הגיל הממוצע בקבוצה הוא 26, וגם הוא נותר אותו הדבר בשאר הקבוצות.

בליגה האירנית אין הרבה זרים ורוב הקבוצות מסתמכות על שחקנים מקומיים. במרבית המקרים לא רשומים יותר משני זרים לקבוצה, כשרוב הזרים הם או שחקנים אמריקאים המחזיקים בדרכון זר, או שחקנים מיוגוסלביה לשעבר. בולטת בעיקר הופעתם של מאמנים ושחקנים מסרביה ומונטנגרו.

ההצלחה? דווקא בגלל המצב

עד לפני כשנה שיחקו באירן כ-20 שחקני כדורסל מארצות הברית, עם דרכון אמריקאי, אולם לאחרונה התופעה הזו מצטמצמת. כנראה, שהלחץ שמפעילה ארצות הברית נגד כל מגע או קשר עם "ציר הרשע האירני" נותן את אותותיו. משרד האוצר האמריקאי דאג להזכיר למי ש"שכח" ששחקן אמריקאי שישחק באירן יסתכן בקנס של 50 אלף דולר. המצב הפוליטי הרגיש, המשך האיומים בין ארצות הברית לאירן, והחשש מפני השלב הבא בעימות גרמו לשני אמריקאים בלבד, ללא דרכון נוסף, להישאר בטהרן.

פרשנים אירנים טוענים שדווקא השנה, כשהשחקנים המקומיים קיבלו יותר דקות משחק, על פני השחקנים האמריקאים שהעדיפו לעזוב, חלה פריחה בכדורסל הלאומי מכאן, ובתחושות הלאומיות של קבוצות אירניות המשחקות בחו"ל מאידך. לדבריהם, זו הסיבה ש"דווקא בשנה בה שיחקו פחות אמריקאים בליגה, הצליחה 'סאבא באטרי' לקחת את אליפות היבשת".

יהיו כאלו שיסכימו עם הקביעה שזו אכן הסיבה שהאירנים ניצחו השנה בשתי אליפויות הכדורסל החשובות ביבשת (אליפות אסיה לאומות ואליפות אסיה לאלופות). יהיו גם כאלו שימצאו את אותו ההסבר להישג האדיר של העירקים במשחק כדור אחר. למרות המצב הפוליטי הרגיש כל כך בו נתונה בו נתונה עירק הצליחו שחקני המדינה שותתת הדם לזכות, לראשונה בתולדות המדינה, בגביע אסיה בכדורגל. בהתייחס לזכיה של אירן המוחרמת על ידי מדינות העולם, ניתן לומר אולי שההישגים ההיסטוריים הללו הושגו למרות המצב הפוליטי הקשה במדינות, אבל אולי גם בגללם.

הקשר שבין עוצמה צבאית לכדורסל

נשיא המדינה, מחמוד אחמדינג'אד, ניצל את ההזדמנות לטפיחה על השכם הלאומית. ביום בו חשפה אירן את מטוס הקרב האירני המשופר והכריזה ש"עוצמה צבאית אמיתי היא זו שמושגת בדרך עצמאית, על אדמת המולדת, על ידי מומחים אירנים", נהנה אחמדינג'אד מהישג הכדורסל הלאומי.

"אני מברך את העם האירני ואת הספורטאים על ניצחונם האדיר באליפות" אמר אחמדינג'אד לסוכנות הידיעות האירנית "אירנה". לדבריו, "הייתה זו עוד הזדמנות להניף בגאווה את דגל הרפובליקה המוסלמית של אירן בפניו של העולם כולו". אחמדינג'אד התייחס לעובדה שזהו הישג היסטורי עבור הכדורסל האירני ואמר ש"מדובר בעוד הוכחה בגדולתו ובעוצמתו של דור העתיד האירני".

מלבד סין המארחת תהיה אירן נציגתה היחידה של יבשת אסיה בכדורסל באולימפיאדת בייג'ינג 2008. מי יודע, אולי המשך המצב הפוליטי הרגיש במדינה, המשך החרם העולמי על אירן והדיבורים על מלחמה שבפתח, עוד יהיו הגורמים שיביאו לאירן הישג היסטורי נוסף: מדלייה אולימפית בכדורסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully