וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג (מירוצים) נולד

11.5.2007 / 19:14

נהיגת מירוצים בישראל עדיין נמצאת בצד האסור של החוק. קובי ליאני מכין עצמו ליום המיוחל עם קורס נהיגת ראלי

קובי ליאני

עריכת וידאו: שגיא צורף

רישיון להתחרות

רישיון לנהיגת מירוצים נשמע חלום רחוק אפילו יותר מקיום ספורט מוטורי בישראל, אבל המצב לא בהכרח כך. נהג המירוצים לשעבר ומארגן הפעילויות המוטוריות ברוך שליט ובית הספר לנהיגה מתקדמת אלטרנתיבי, הקימו יחד את האקדמיה לנהיגת מירוצים וכעת הם מקיימים קורס נהיגת ראלי חדש בן שלושה ימים אשר בסופו של התהליך, לאחר השתתפות בשלושה מירוצים, יכולים בוגרי הקורס לקבל רישיון מירוצים של ה-FIA. אז נכון, בישראל של 2007 עדיין אין פעילות מוטורית תחרותית מוסדרת וחוקית, אבל התקוות גבוהות בקרב כל העוסקים בספורט. רשיון זה אגב, יקנה לכם גם את האפשרות להתחרות בחו"ל, אבל זה כבר חלום רחוק מעט יותר.

בהתראה קצת מאוחרת, אך מעניינת לא פחות, לכבוד פתיחת סדרת קורסי נהיגת הראלי, הוזמנו על ידי האקדמיה להצטרף לקורס ראלי שכזה וכמובן שלא יכולנו לסרב. באותו ערב, נעלי הנהיגה נשלפו מתחת למיטה ובמשך שעות התאמנתי על הפלייסטיישן במשחק הגרנד-טוריסימו 4.

בקורס זה ישנם שלושה מפגשים אשר נפרשים על פני שלושה ימים וכמו כל קורס ראוי, גם זה נפתח בשיעור תיאורטי בכיתה שתפקידו להעביר סקירה כללית על עולם המירוצים וכן לדון בכל מה שנהג בכלל ונהג מירוצים בפרט אמורים לדעת כמו: השפעת הנהג, הרכב והדרך, הכוחות הפועלים על הרכב, סוגי מירוצים, כללי בטיחות ועוד. השיעורים כוללים הדרכה צמודה ומעמיקה ולא פעם נזכרנו בשיעורי הפיזיקה של התיכון. בסיום היום הראשון, כל אחד ממשתתפי הקורס קיבל בלקלאווה (ברדס חסין אש מיוחד הנחבש מתחת לקסדה) אישית ונפרדנו לשלום עם ציפייה בוערת להיפגש ביום המחרת.

היום השני – מתרגלים 'על רטוב'

בבוקר יום שישי, אחרי מספר כוסות קפה וופלים (ואיחור קטן מצדי) הגיע הזמן לצאת ולתרגל, או לפחות לחוש בכפות הידיים והישבן את אשר למדנו בכיתה במגרש האספלט של אלטרנתיבי. המגרש חולק לשניים כאשר בצידו האחד יכולנו לתרגל שליטה בהאצות ובלימות בתנאים חלקים (אספלט רטוב וכורכר) עד לרמה שכל אחד מהמשתתפים יכול היה להאיץ את המכונית ללא אובדן כוח ואחיזה מיותרים וכן לבלום אותה ביעילות תוך כדי שמירה על שליטה מרבית.

בחציו השני של המגרש יכלו המשתתפים להתנסות באבדני אחיזה שונים כמו תת היגוי והיגוי יתר, לצפות אותם מראש ובסופו של דבר גם לנצלם לטובת ההתקדמות בתנאי האחיזה החלקים של השטח, כלומר, ליזום החלקה אשר תסייע לרכב להתקדם מהר יותר בפניות. את התרגול ביצענו בעזרת מכונית ה'סקיד' – זו מכונית אשר 'יושבת' על מיתקן הידראולי מיוחד ובאמצעות מעין גלגלי עזר ושליטה ממוחשבת מתא הנהג, ניתן לגרום ל'בעיות' אחיזה בכל ציר ברכב. מכונית זו למעשה מקנה את האפשרות להתנסות בהחלקות שונות במהירות נסיעה איטית ובטוחה במיוחד.

לאחר שעות של תרגולים, החלקות, בלימות והאצות, הגיע הזמן לפגישה אישית ומעמיקה עם המסלול עליו אנו נבלה את היום השלישי, לצורך הכרתו ולמידת אופן הכנת ספר הדרך. בליוויו של ברוך שליט, פסענו רגלית לאורכו של מסלול הכורכר (כ-1.5 ק"מ) ולמדנו לסמן בספר הדרך את כל נקודות הציון החשובות אותן כדאי שנדע במהלך התרגול, כהכנה לדבר האמיתי כמו, מבנה המסלול, מכשולים, נקודות בלימה, האצה ושאר סכנות שרק ממתינות שם לנהג הלא זהיר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

היום השלישי – יורדים לשטח

יום השבת שהחל במזג אוויר קריר ונוח, הפך לחם מאוד ולא רק מבחינת השמש היוקדת. אל השטח הובאו שתי מכוניות המירוץ של האקדמיה: פיג'ו 106 ראלי ופיג'ו 205 GTI, שתיהן בנויות בדיוק לפי כל כללי הבטיחות הנדרשים כולל כלובי בטיחות, מערכות כיבוי אש, מערכות קשר פנימי, ניתוקי חשמל חיצוניים וכדומה. אם זה לא נשמע לכם מרשים מספיק, חכו עד שתסעו בהן במסלול – הן מסוגלות להיות מהירות – מאוד. למרות זאת, בעתיד הלא רחוק מספרים המארגנים, יתכן ואל סגל מכוניות המירוץ תצטרף גם סובארו אימפרזה טורבו מקצועית ומהירה בהרבה, אבל גם שתי הקטנות האלה עשו את העבודה היטב והמחישו עד כמה מאתגר מירוץ ראלי יכול להיות.

בהתחלה, עוד לקחנו את העניינים בתורה רגועה יחסית, כאשר אנו מנסים ליישם את הכלים ושיטות הנהיגה שנלמדו במגרש האספלט כמו עבודת ידיים על ההגה, שליטה בהעברות משקל ברכב וכדומה. מאוחר יותר, כאשר כבר התחלנו להתחמם, יחד עם צוות המדריכים עברנו על סדרת תרגילים בין קונוסים אשר היו מכינים את המודרכים בהדרגה לקראת יישום טכניקת ההחלקה שקרויה 'אפל-קונטרה-אפל' או 'סקנדינביאן פליק' כפי שכמה מכנים אותה.

אחרי שתרגלנו כל החלקה אפשרית, הגיע הזמן לאקשן האמיתי כאשר כל נהג יצא ל-6 הקפות מהירות על המסלול בליוויו של נדב המדריך, שהוא בעצמו נהג ראלי המתחרה בארץ ואף באירופה. בהקפות אלו הצלחנו לחבר את כל אשר נלמד בכל שלבי הקורס, שכן מסלול הנהיגה שהוכן במיוחד לצורך הקורס כלל מגוון תנאי נהיגה שהצריכו את כל הכישורים והטכניקות שנלמדו. בסיום ההקפות ואחרי שנתנו לאדרנלין לשקוע קצת בחומר האפור שבין האוזניים שלנו, עלינו אחד אחד עם נדב לסיבוב הדגמת נהיגה אמיתי וראינו שלפנינו ממתינים עוד אימונים רבים כדי לשכלל את הטכניקות הנלמדות כדי להגיע לרמה שכזו.

כנהג אספלט בעיקר, הנהיגה במכונית ראלי על גבי מסלול שהוכשר במיוחד לכך התגלתה כחוויה מדהימה שאינה דומה לשום דבר אחר, כך שאם אתם חובבי רכב אמיתיים או אם חשבתם אי פעם לבנות מכונית ראלי משלכם ולהתחרות בה בישראל (כאשר יהיה זה רלוונטי כמובן), או אפילו אם סתם בא לכם לפנק את עצמכם בחוויה מוטורית, הקורס הזה תפור עליכם.

בסוף היום, כאשר רמת העייפות גבוהה והאדרנלין עדיין מפעפע בעורקים, כונסנו לשיחות סיכום וחלוקת תעודות רשמיות המעידות על סיום קורס נהיגת ראלי בן שלושה ימים. השלב הבא והאחרון במסלול לקבלת רישיון FIA למירוצים הוא השתתפות בשלושה מירוצים רשמיים והציפייה לכך גדולה.

פרטים נוספים אודות הקורס, תאריכי קורסים ומחירים, תוכלו למצוא באקדמיה לנהיגת מירוצים בטלפון: 052-2439875

  • עוד באותו נושא:
  • ראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully