וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמא ליגה

תומר ספירשטיין

4.2.2007 / 12:01

אם אתם יודעים מה טוב עבורכם, כדאי לכם לצפות הערב באירוע הטלוויזיוני החשוב בעולם. תומר ספירשטיין מכין אתכם לסופרבול

אמריקה בהיסטריה. לא, אין מדובר בבהלה חדשה עקב איומים של בן-לאדן, אלא דווקא באירוע שנתי, חגיגי, בו אמריקה עוצרת מלכת, אוגרת בירות, בשר וחטיפים, ומתיישבת מול מקלטי הטלוויזיה – הסופרבול (Super Bowl). גמר ליגת הפוטבול האמריקאי אינו רק אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם, אלא גם אחד המשפיעים ביותר על התרבות האמריקאית, לפחות ב-41 השנים האחרונות, והוא הרבה יותר מסתם משחק גמר.

הסופרבול הראשון שוחק בשנת 1967, בתקופה בה ליגת הפוטבול הייתה למעשה שתי ליגות מתחרות, שהתמזגו לכדי ליגה אחת בשנת 1970. במקור, המשחק כונה אליפות העולם בין שתי הליגות המתחרות, אך כשחיפשו שם יותר קליט, לאמאר האנט – אחד מאושיות הספורט הגדולות בהיסטוריה, שנפטר בדצמבר האחרון – נתן את השם "סופרבול" לאחר שצפה בבתו משחקת בכדור שכונה "super ball". עם המיזוג בין הליגות ניתן גם השם לגביע, שנקרא "גביע וינס לומברדי" – על שם מאמן קבוצת הגרין-ביי פאקרס, שזכה בשני הסופרבולים הראשונים ונפטר בשנת המיזוג.

מאז ומתמיד היה הסופרבול אחד האירועים הטלוויזיוניים הגדולים ביותר. גם מול משחקי הגמר של ליגת הבייסבול, ענף הספורט הכי אמריקאי, הסופרבול לוקח בגדול בכל הקשור לאחוזי צפייה. עם צפי לכ-150 מיליון צופים ברחבי העולם, וכמיליארד צופים פוטנציאליים, אין פלא ש-7 מתוך עשרת המשדרים הנצפים בהיסטוריה הם משחקי סופרבול, ומתוך 40 משדרי הספורט הנצפים ביותר, רק 6 אינם משחקי סופרבול.

תקרית הפטמה

אבל מה שהופך את הסופרבול ליותר מעוד משחק זוהי הפסקת המחצית, שהפכה לאייקון תרבותי בפני עצמו בזכות שני גורמים מרכזיים – ההופעות הגדולות, וכמובן – הפרסומות. בשנים הראשונות של הסופרבול, הופעת המחצית הייתה למעשה תזמורת של אוניברסיטה או מכללה, אך עם הזמן הפכה ההופעה לבמה הגדולה בעולם לאמנים מן השורה הראשונה – ממייקל ג'קסון ועד ליו-2 והרולינג סטונס (שהופיעו בשנה שעברה).

הופעת המחצית שתיזכר כנראה יותר מהשאר היא זו של סופרבול 38. לפני 3 שנים, עלו על הבמה, בין השאר, קיד רוק ופאף דדי, אך דווקא הופעתם של ג'סטין טימברלייק וג'נט ג'קסון היא זו שתישמר לדורות. בסיום ההופעה "תלש" טימברלייק חלק מחולצתה של ג'קסון, וחשף לעיני כל את דדה הימני של הזמרת. השערורייה, שלימים כונתה "ניפלגייט" (nipplegate), היכתה גלי צונאמי ענקיים: הנהלת הליגה הודיעה כי חברת אם.טי.וי, שהייתה מפיקת ההופעה, לא תוכל יותר להפיק את ההופעה, לעולם; רשת CBS ששידרה את המשחק שברה שיא של 200 אלף פניות נזעמות מצד צופים; ועולם הטלוויזיה החליט פה אחד כי מעתה והלאה אירועים חיים ישודרו בעיכוב של 5 שניות שיוכלו לתת לבמאים זמן להתחמק מתקלות מביכות. השנה הוחלט להביא את האמן היחידי שמזכיר בו בעת את טימברלייק וג'קסון – פרינס, אך ההנהלה מודאגת לנוכח תדמיתו הפרובוקטיבית והשימוש הרב שהוא עושה בשפה קלוקלת.

אבל הסיפור הגדול האמיתי בסופרבול הוא הפרסומות. המחיר כיום לחצי-דקת פרסומת בסופרבול עומד על 2.6 מיליון דולר, מה שגורם להייפ מטורף. אם אתם חושבים שהסכום אינו מוצדק, זיכרו את כמות האנשים שייחשפו לפרסומות ותבינו שעבור חשיפה כזו הסכום אינו כזה גדול. השנה, כך פורסם, אדם פרטי קנה חצי-דקה כזו בכדי להציע נישואין לחברתו, דבר שאומר שהשנה נצפה בהצעת הנישואין היקרה בהיסטוריה, או לחילופין בבזבוז הכי גדול בפרק הזמן הכי קצר בהיסטוריה, אם הבחורה תסרב. השנה נזכה גם לפרסומות מעניינות יותר, שכן חברות גדולות שמתמחות במוצרים משעממים (כמו שמפו וסבון) החליטו שלא לפרסם בסופרבול, כיוון שהתועלת אינה מצדיקה את העלות, ולכן נזכה ליותר פרסומות מצד החברות שהולכות יד ביד עם פוטבול וספורט – בירות, משקאות קלים וחטיפים.

הפרסומות הפכו לחלק כה מרכזי, עד שלאחרונה רשתות השידור עצמן עורכות משדרים מיוחדים שמדרגים את הפרסומות הטובות ביותר שנצפו בסופרבול. בשנה שעברה, לדוגמא, הפרסומת שנבחרה כטובה ביותר היא זו של חברת קוקה-קולה, ששכרה את שירותיו של שחקן הפיטסבורג סטילרס, ג'ו גרין, להופיע בפרסומות. אתר יו-טיוב כבר הכין את עצמו, ומיד לאחר הגמר ייפתח "הקו החם" של האתר לטובת הגולשים, שיוכלו להעלות לרשת את הפרסומות.

פוטבול זה כדורגל לא?

עם זאת, בארץ אין כמעט התעניינות מצד אמצעי התקשורת המרכזיים. בתור בת חסות של ארצות הברית וכמדינה שטובעת באמריקניזציה, דווקא הפוטבול אינו מצליח בישראל. ערוצי הספורט אינם משדרים את הסופרבול ופרט לכתבת סקירה בימים שלפני המשחק, אין סקירה קבועה של ליגת הפוטבול (למעט בוואלה! ספורט ובעיתון הארץ). תירוצים של אי-הבנת החוקים ושעות המשחקים אינם קבילים, שכן חוקים ניתן ללמוד ושעות השידור אינן שונות מאלו של ליגת האן.בי.איי. כסף, אם זו הבעיה, יבוא בעקבות ההתעניינות, שצריכה שכלי התקשורת המרכזיים ייצרו אותה.

בכל זאת, אם אתם רוצים להיכנס לקדחת הערב, יש לכם שתי אופציות ראויות – בבית עם חברים, ובפאב עם חברים. כל מה שצריך זה בירות, בשר וחטיפים, ולקום באחת בלילה. המשחק ישודר בערוץ המזה"ת או ESPN, ובמסכי הפאבים הקרובים לביתכם. איך אומרים בחמש פלוס? תבלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully