וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה עוד תהיה אניימה

31.1.2009 / 10:00

הוא ספג שערים מצחיקים, בכה והתייסר, אך בני יהודה המשיכה להאמין בו. כך הפך דלה איינוגבה מ”עוד ליצן אפריקאי” לשוער העתיד של ניגריה

במחזור הרביעי, אחרי עוד הפסד של בני יהודה, נשאר דלה איינוגבה דקות ארוכות בחדר ההלבשה. איבוד כדור שטותי של השוער בדקה ה-82 הביא לשער הניצחון של עומר פרץ, חלוץ קרית שמונה, ולהפסד ביתי של הזהובים. איינוגבה תפס לעצמו פינה צדדית בחדר ההלבשה, וכשדמעות זולגות מעיניו, סירב לצאת החוצה. הרבה תסכול חש באותם רגעים השוער הכישרוני, אך בעיקר כעס על עצמו, על כך ששוב אכזב את כל האנשים שכל כך דואגים לו במועדון. כולם בשכונה האמינו בו, תמכו בו, לאף אחד לא היה ספק בקשר לפוטנציאל של הניגרי הכישרוני, אבל השוער הצעיר - שנתוניו הפיזיים בולטים אך יציבותו המנטלית מוטלת בספק - נראה באותם רגעים כעוד יהלום לא מלוטש, פרי יפהפה שמתקשה להבשיל.

מאז השתנתה המציאות לחלוטין. היום (שבת) יתייצב איינוגבה בין הקורות למשחק מול הפועל תל אביב כשהוא שוער גאה, מלא ביטחון וחדור מוטיבציה. זה לא רק העובדה שהוא יפגוש מהעבר השני את חברו הטוב וינסנט אניימה, שוער האדומים וקולגה לנבחרת ניגריה; זה לא רק שבני יהודה מגיעה למפגש כלהיט החם של הליגה, עם שישה ניצחונות בשבעת המשחקים האחרונים; מאז אותו שער שלומיאלי מול קרית שמונה ספג איינוגבה רק עוד 10 שערים נוספים, וחשוב מכך - נדמה שעבר עליו תהליך התבגרות שהפך אותו לאחד השוערים המצטיינים בליגה. איינוגבה, שספג רק שער אחד (בהפסד למכבי חיפה)בחמשת המשחקים האחרונים, הוא אחת הסיבות המרכזיות לכך שבני יהודה נפרדה בשלב מוקדם יחסית העונה מהחלק התחתון של הטבלה, כאשר ניצחון נוסף שלה במפגש מחר מול האדומים יהפוך אותה לקבוצת צמרת לגיטימית לכל דבר. איך זה קרה?

שכר לימוד יקר

"אני חושב שדלה שוער מצוין ואני מאחל לו להגיע לרמות הכי גבוהות באירופה", אומר יושב ראש הקבוצה חזי מגן, ששיחק בעצמו כשוער בקבוצת בשמשון תל אביב המיתולוגית. "זה נכון שכאשר הוא הגיע הוא היה יותר פוטנציאל ופחות שוער, אבל בשנה האחרונה הוא מוכיח שכל ההשקעה בו וכל המאמצים של יעקב אסייאג, מאמן השוערים שלנו, היו שווים והוא מוכיח שהוא שוער מצוין. אבל זה שיש לו עונה טובה, זה עדיין לא מספיק, כי שחקן טוב צריך להיבחן לפחות במשך שנתיים או שלוש. עכשיו זו תקופת המבחן האמיתית שלו, כדי שנדע אם העונה הזו היתה הבלחה לזמן קצר או שבאמת מתגלה לנו פה שוער טוב. בדבר אחד אנחנו בטוחים: הוא אדם טוב, טיפוס מדהים, צנוע מאין כמוהו, ממושמע, אוהב מאוד את המועדון, אהוב על כולם, ואני מקווה שההצלה שלו לא תהיה קצרת מועד אלא נקבל שוער להרבה שנים".

מגן מודע לעובדה שבשל גילו הצעיר של איינוגבה נאלצו הזהובים לשלם שכר לימוד שעלה להם בשערים שטותיים ואיבוד נקודות, אך הוא גם ממהר לסנגר על שוערו ולא מפיל עליו את אשמת ההפסד באותו משחק מול קרית שמונה: "לכל שחקן יש גם ימים פחות טובים, אבל העונה אפשר להגיד שרק במשחק אחד, אחד בלבד, מול קרית שמונה, לדלה היה חלק ישיר בשער. אסור לשכוח שבאותו משחק החמצנו לפחות ארבעה שערים בטוחים לגמרי מול שער ללא שוער, אז לא דלה אשם בהפסד. היו כל מיני יציאות פה ושם אבל צריך לזכור שגם בעונה שעברה בחלק האחרון של העונה יש לדלה מניית בכורה בהישארות שלנו, הוא ספג אז שער אחד בתשעת המשחקים האחרונים, וזה מדהים".

שירזי פקפק, אסייאג האמין

איינוגבה הובא לבני יהודה לפני שנתיים על ידי ניצן שירזי. במועדון חיפשו מחליף הולם לוינסנט אניימה, שעזב את המועדון, והמאמן דאז שירזי קיבל המלצות על איינוגבה, שהשתייך לסגל נבחרת ניגריה ושימש כמחליפו של אניימה. מספר אנשים במועדון הרימו גבה ולא הבינו כיצד מהמר שירזי על שוער כל כך צעיר ועוד על אחד שנראה כאילו לא הבשיל מספיק.

יעקב אסייאג, מאמן השוערים של בני יהודה היה זה שהמליץ לשירזי ללכת על השוער הצעיר לאחר שהתרשם מהפוטנציאל הגדול שראה לפניו. "אתה מביא לכאן מישהו שיתגלח על חשבוני, אה?", צחק שירזי עם מאמן השוערים שלו, אבל לאסייאג היה ברור מהרגע הראשון שמדובר בהשקעה כדאית. "לקחנו שוער שצריך היה לבנות אותו מההתחלה", הוא מספר, "היה ברור לנו מההתחלה שנצטרך לשלם שכר לימוד, אבל לשמחתי לקחנו הימור והצלחנו. אלוהים נתן לו נתונים גופניים מדהימים, וידענו שיש כאן פוטנציאל אדיר ושנצטרך לעבוד איתו על הדברים הבסיסיים בכדורגל. יכול מאוד להיות שגם בהמשך נשלם פה ושם על הטעויות שלו, אבל משנה לשנה אין לי ספק שהוא יהיה יותר טוב. דלה עדיין בוסר, הוא עדיין אחד שצריך ללמוד, אבל חייבים להחמיא לו ולהגיד שבמשך הזמן הוא רק הולך ומשתבח".

אסייאג הבין מההתחלה שאיינוגבה הגיע עם נתונים גופניים נדירים באיכותם, אבל לוקה בכל ענייני הטכניקה והבנת המשחק. "התחלתי לעבוד איתו על טכניקה של שוער, על יסודות של שוער, כמו שמלמדים בקבוצות ילדים ונערים, פשוטו כמשמעו", מספר אסייאג, "כמו שעובדים עם שחקני שדה על פס נכון, כך עבדנו על תפיסת כדור נכונה, הדיפות הצדה ולא למרכז, בעיטה נכונה ועוד דברים שנכללים ביסודות של שוער. זה לא היה קל, אבל אני שמח שלקחנו את ההימור הזה. כרגע נראה שדלה מסוגל להיות שוער לכמה שנים טובות, תלוי מה המועדון ירצה לעשות איתו".

ההימור השתלם

סיפור שממחיש את מידת המוטיבציה של השוער קרה במהלך הקיץ האחרון, אז יצאה בני יהודה למחנה האימון המסורתי שלה בהולנד. באחד הבקרים, בתום ארוחת הבוקר, ניגש איינוגבה ליעקב אסייאג ולחזי מגן וביקש לקבוע עמם שיחה. "אני מבקש שתעזרו לי", אמר השוער, והניח לפניהם דף שעליו טבלה עם שתי עמודות – "דברים שאני עושה טוב כשוער" ו"נקודות שאני צריך לעבוד עליהן ולשפר לקראת העונה". "עזרתם לי כל כך הרבה בחיים האישיים, ועכשיו אני רוצה לדעת איך אני יכול להשתפר בשבילכם עוד יותר", אמר אז איינוגבה לאסייאג ומגן. לבקשתו עברו איתו על כל פרמטר וכל נקודת תורפה הכי קטנה שיש. איינוגבה לקח את הדברים לתשומת לבו, והבטיח: אני חייב לכם, אעשה עבורכם את המקסימום, אני חייב הכל למועדון הזה שמשקיע בי כל כך הרבה.

איינוגבה, בדומה לשוערים אפריקאים אחרים שנחתו בישראל, סבל פעמים רבות מאיבוד ריכוז שעלה לו בספיגת שערים שטותיים. הדעה הרווחת היא שבניגוד לשוערים האירופאים, המחושבים, המרוכזים וקרי הרוח שכמעט לא עושים טעויות שנובעות מחוסר ריכוז, השוערים האפריקאים נוטים לאמוציונליות ולאיבוד עשתונות. לצערו, איינוגבה רשום על לא מעט שערים מצחיקים במהלך השנתיים שלו בישראל.

"חלק מהטעויות שדלה עושה נובעות מקבלת החלטות לא טובות ומאיבוד הריכוז שלו. לשוערים האפריקאים יש סטיגמה של קלי דעת עם קבלת החלטות מאוד פזיזה", מוסיף אסייאג, "אני חושב שלוינסנט כמעט ולא היה את זה, ולעומת זאת לדלה היה את זה ובגדול. קבלת ההחלטות של השוערים האפריקאים היא בדרך כלל הרפתקנית מאוד, הם מקבלים החלטות מאוד פזיזות, מהמרים הרבה ולא נשארים לעמוד על הרגליים בזמן בעיטה. בהרבה משחקים קיבלנו גולים בגלל זה, בעיקר בתחילת העונה שעברה".

אבל מאז אסייאג לקח את איינוגבה תחת חסותו, והקדיש לטאלנט שלו זמן רב של תשומת לב. "זו עבודה של שעות, גם בשיחות וגם כמובן על המגרש. אבל גילינו בחור שכל הזמן רוצה ללמוד, בחיים לא שואל שאלות של למה ובשביל מה, אלא פשוט מבצע את מה שמבקשים ממנו. הוא בא ללמוד, בא לעבוד קשה, מקצוען אמיתי. הוא בחור צעיר שרוצה להשתפר כל הזמן ולהגיע לדרגות יותר גבוהות ואני מאמין שהוא יעשה את זה. אף פעם לא הרגשתי שטעיתי בהימור עליו וידעתי מההתחלה מה אני אקבל ממנו. אין לי ספק שהוא יהיה עוד יותר טוב ממה שהוא עכשיו. חשוב שהוא יגלה יציבות לאורך זמן ואז הוא רק ילך וישתפר".

ועכשיו: אניימה

בבני יהודה סירבו השבוע לאפשר לאיינוגבה להתראיין, וניסו שלא לעשות סיפור מיוחד מהמפגש בינו לבין אניימה. בקבוצה יודעים שאיינוגבה הפך לאחד משחקני המפתח בקבוצה ומעדיפים שיישאר מרוכז ודרוך לקראת ההתמודדות החשובה מול האדומים.

"שוערים לא מכריעים התמודדויות, בשבת אנחנו משחקים קבוצה נגד קבוצה", אומר חזי מגן, שמנסה לשמור על פרופורציות, "זה נכון שיהיה כאן מפגש פיקנטי, אבל עדיין אניימה הוא השוער הבכיר, הוא שוער מדהים, גם דלה חושב כך, אבל לאט לאט דלה מצמצם את הפער, ואני בהחלט מאמין שהוא עוד יתקדם ויגיע רחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully