וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון הראשון של מוני

אביעד סגל

30.11.2007 / 15:42

בראייה לאחור, הקדנציה הקודמת של מוני הראל בהפועל תל אביב הייתה חייבת להיות תמרור עצור. רק השכחה נתנה ליו"ר הכושל משנות התשעים עוד הזדמנות, הזדמנות לא מוצדקת

קשה למצוא הבדלים בין הקדנציה הקודמת של מוני הראל בהפועל תל אביב לזו הנוכחית. אולי חוץ מאחד, אירוע שהתרחש בתחילת שנות התשעים. החודש הוא נובמבר והשנה היא 1992. הפועל תל אביב מסיימת ב-2:2 משחק מול מכבי פתח תקווה. יושב ראש האדומים, מוני הראל, מגיע נסער לראיון של סיום המשחק וקובע: "אבי לוזון הוא אפס". יושב הראש האדום התרעם על ירידתו של יושב ראש מכבי פתח תקווה לדשא וזעקותיו לשופט המשחק, עובדיה בן יצחק. "מקומו מאחורי הגדרות", הוסיף הראל הנרגש, "במגרש הוא מלבה את יצרי הקהל". לוזון, כמו לוזון, מגיב בזלזול וטוען כי אם היה במקומו של הראל, היה כבר לוקח את אליפות אירופה עם האדומים.

חוץ מסלידתו הישנה מהלוזונים, סלידה שהפכה לאהבה לא קטנה העונה, שום דבר לא השתנה בין שתי הקדנציות. בראייה לאחור, הקדנציה הקודמת של מוני הראל כיושב ראש הפועל תל אביב הייתה חייבת להיות תמרור עצור. סבב הכישלונות בשלוש העונות בהן המועדון היה בידיו לא קומם אדם אחד בקיץ שעבר, כשהגיע הראל בגיבוי שחר בן עמי ושמעון ציטרון. מאז מגלים אוהדי הפועל תל אביב כי מלבד היחסים עם משפחת לוזון שהשתפרו והשיער על ראשו של הראל שנעלם, כמעט ולא השתנה דבר. להיפך, במקרים מסוימים הדמיון בין פועלו של הראל מודל אמצע הניינטיז לזה של היום פשוט מעורר השתאות. רק השכחה נתנה ליו"ר הכושל ההוא עוד הזדמנות, הזדמנות לא מוצדקת.

שניאור מקבל גיבוי

רגע לפני תחילת עונת 92/93, כאשר האירוע המסחרר ביותר היה לידת נכדתו של סולן ה"רולינג סטונס", מיק ג'אגר בן ה-48, מקבל לידיו מוני הראל, יבואן מוצרי הספורט "ניו באלאנס", את כתב המינוי לתפקיד יושב ראש הפועל תל אביב. יושב הראש הקודם, יהושע פינצי, אדריכל שבילה בתפקיד רק שלושה שבועות, הגיש באותו שבוע מכתב התפטרות למזכיר מועצת הפועלים בתל אביב, גרשון גלמן.

הראל מקבל קבוצה מסובכת וביומו הראשון בתפקיד לקבוצה כחמישה שחקנים חתומים, כולם צעירים. בין השמות: חיים בכר, אבי אזולאי, החייל לירן שטראובר ואחד, יוסי אבוקסיס. הבעיה הראשונה בה נתקל הראל כיושב ראש היא גיוס 4,000 שקלים לטובת ניתוח בשרירי הבטן לאותו אבוקסיס. "אני מקווה שעכשיו יירגעו הרוחות בהפועל תל אביב", אומר הראל ערב כניסתו לתפקיד, "אני לא טיפוס שמחפש כותרות. אני מקווה שבתוך שלושה או ארבעה ימים אוכל לסגור עם כל השחקנים. זה אצלי בעדיפות ראשונה". יעקב גרונדמן, מאמן הקבוצה, מחליט לעזוב עוד בטרם החלה העונה ואת מקומו ממלא יצחק שניאור, שעבר במועדון גם ימי אליפויות שמחים. לא כך היה המצב הפעם.

איש נעלי הריצה מגיע למועדון בימים בהם משה סיני מתפנה מתפקידו כמנג'ר וחוזר אל משטח הדשא. עם הגיעו של הראל, מגיעות גם השמועות על פרישתו הסופית של מספר שבע, שיחזור לכס המנהל המקצועי. "סיני הוא נכס להפועל", אומר אז הראל, "צריך להבין שהמצב הוא עדין. לא הייתי רוצה לצאת בהצהרות לפני שאדבר איתו". אבוקסיס, אגב, עבר את הניתוח בשלום. קבוצת הכדורסל של מכבי מתכוננת לעוד עונה של אליפות. המאמן, יעקב אדלר, מבטיח קבוצת חלומות.

אלי "קוקוס" כהן, הכוכב הגדול ביותר של הקבוצה פרט לסיני, דורש חוזה לשלוש שנים, אך הראל טוען שאינו מורשה להחתים שחקנים ליותר מעונה אחת. איגור שקווירין וחסן בדז'ייב חותמים בקבוצה, שמתחילה לקבל צורה עם שטראובר, פליקס חלפון, רואי חדד, גל הרשליקוביץ', שמואל קורצקי, יובל פילוס, אבי אזולאי, שגיב אליהו, יוסי אבוקסיס, משה סיני, גולן שרעבי וחזי שירזי.

הפועל מתכוננת לדרבי, ובבלומפילד מדברים על נקמה בעונה הקודמת, 91/92, אז הפסידה הקבוצה חמישה משחקים לצהובים, כולל השפלה גדולה בדמות תוצאה של 0:4. כשמסתיים הדרבי באותה תוצאה גם הפעם, מבינים האדומים את גודל הברוך והקריאות לפטר את המאמן ממלאות את כותרות העיתונים, לא רק מפיהם של האוהדים והמקורבים, אלא גם על ידי השחקנים עצמם. "אם מישהו חושב שנערוף ראשים, שישכח מזה", מגיב הראל ביום שאחרי ההשפלה הגדולה, "המאמן שניאור יגמור את העונה בהפועל תל אביב".

שניאור מקבל פיצויים

שמחת שחקני מכבי מתעצמת לאחר שאיש הכספים של המועדון, רפי עגיב, מבטיח לחסל את כל החובות בעקבות הניצחון הגדול. שחקני הפועל, בתגובה, זורעים הרס בחדרי ההלבשה של אצטדיון רמת גן ובתגובה עורך הראל אסיפת שחקנים מיוחדת. "מי השחקן ששבר כיור ומראה בחדרי ההלבשה?", שואל הראל. "אני", אמר יוסי אבוקסיס, הנושא רעמת שיער מפוארת לראשו, "הייתי עצבני, בסך הכול נשברה מראה". באותו שבוע עומד אברהם לוי, מנכ"ל בית"ר ירושלים, עם קבוצתו לדין בעקבות זריקת רימון הלם של קבוצתו. "אם לא תתנו לנו קנס, אולי הם יפסיקו", מתחנן המיתולוגי לדיין מיכה ויתקון.

בעקבות תקרית חדר ההלבשה נכנס הראל לטראנס של קנסות ועונשים על רקע "חריגות מנורמות ההתנהגות המקובלות". אבוקסיס מושעה, מתחנן לחזור, אך הראל הכועס לא מוותר: "מקווה שהתדמית של המועדון לא נפגעה". כמה שבועות אחר כך, כשאבוקסיס כבר חוזר לשחק, עומדת הפועל בסוף הסיבוב הראשון במקום השמיני מתוך 12 קבוצות והראל מחליט לבצע מהפיכה, שכוללת את השלכתם מהקבוצה של יוסי אבוקסיס וחזי שירזי. גם אז, כמו היום, ניהלה הנהלת הפועל תל אביב את המועדון בשיטת אחד בפה אחד בלב. המאמן שניאור, ששמע קריאות להחלפתו וניהל קרבות אדירים מול העיתונאים, מקבל מהראל גיבוי, ובמקביל זועקים העיתונים בכותרות על החלפתו הקרבה.

כעבור שבוע כבר יושב שניאור לשולחן המשא ומתן מול יושב הראש הראל. הנדון: פיצויים. המאמן הוותיק מתפטר וזוכה לפרס ניחומים של כ-80 אלף דולרים. עמוס לוזון היה יכול לסדר לו יותר. משה סיני מחליט כצפוי לפרוש, מקבל את המושכות כמנג'ר וממנה תחתיו את שחקנה הגדול ביותר של הקבוצה בכל הזמנים, שייע פייגנבוים. באותו שבוע מפסידה הקבוצה בדרבי נוסף, הפעם 3:0, אבל רק בגביע הטוטו. בתגובה מחתימה הקבוצה את מגנה השמאלי של נבחרת הנוער, פליקס שאשא.

שוב שחרור סיטוני של שחקנים

אבוקסיס נשאר לבסוף שוב במועדון, יחד עם שירזי, אבל הקשר הצעיר, לימים עוזר מאמן/ סקאוט הקבוצה, מאבד כוח. אחרי אחד ההפסדים פונה אליו הראל ותוהה לגבי יכולתו במשחק. אבוקסיס משיב כי התעייף בעקבות העובדה שנאלץ לחפות על חסרונם של שחקני ההגנה הפצועים, יהודה עמר והרשליקוביץ'. "לבלות אתמול בלילה עד ארבע לפנות בוקר היה לך כוח?", שואל יושב הראש. "עד שלוש וחצי", עונה הקשר הצעיר. כשנעדר מאחד האימונים, בקבוצה טוענים כי בילה בערב בחגיגות המימונה ולכן לא התעורר.

בכל תקופתו של הראל ניתנים המפתחות המקצועיים לידיו של משה סיני, שעושה למעשה בקבוצה כבשלו. הראל, מצידו, עסוק ברוב הזמן בהענשת שחקני הקבוצה. כך נקנסו גל הרשליקוביץ' ויוסי אבוקסיס דרך קבע, יש אומרים בהוראתו של סיני, וכן הצעירים חלפון ואזולאי. לירן שטראובר, שוערם המצטיין של האדומים שהועלה מקבוצת הנוער, שוחרר וטען שהנהלת המועדון שיקרה לו לאורך כל העונה, כשהביאה את חסן בדג'ייב הכושל מעליו. לאחר ששוחרר טען שוב כי בהפועל ניסו לחנך אותו ו"שיחקו איתו משחקים". גם אחרי כניסה להסגר, נאלץ השוער הצעיר לרדוף אחר הראל כדי לזכור בשחרור.

שנה אחר כך, כשהמועדון זורק גם את פליקס חלפון הפצוע, מגלה האחרון כי הוא מתקשה למצוא קבוצה. חלפון תולה את האשמה בהנהלת הפועל, ש"מוציאה לו שם רע" בקרב המועדונים בליגה הלאומית דאז. הראל מודיע כי חלפון חרג מהנורמות ההתנהגותיות של המועדון ולכן שוחרר.

בינתיים, משה סיני כבר צובר כוח כאיש החזק בהפועל תל אביב. עובדה זו מסייעת לקבוצה לרכוש את חיים רביבו, כוכב בני יהודה, מעריץ מושבע של המנג'ר. רביבו הופך לכוכב על בקבוצה, ומוביל אותה, למרות כל הצרות, לעונה סבירה, באופן יחסי לתקופה המשפילה. עם הגעתו של ירוסלאב באקו לשער, מצליחה הפועל לסיים עונה ללא הפסד בדרבי, לעשות סיבוב שלישי מוצלח, עם ניצחונות מינוריים על קבוצות התחתית, ולסיים במקום החמישי בטבלה. הפסד 2:0 למכבי תל אביב בדרבי גמר גביע המדינה, כשהאדומים מתקשים להוכיח כי הגיעו למשחק, מחריף את הגלולה, שהייתה חמצמצה גם כך.

בתום העונה הזו, כנהוג בעונותיו של הראל בראשות הקבוצה, שוב שחרור סיטוני של שחקנים בקיץ: חזי שירזי ויוסי מדר עוזבים במפתיע. השמועה באזור רחוב שארית ישראל ביפו מדברת על חיים רביבו כאחראי לשחרור השניים. לפי הסיפורים, חברם לקבוצה דאג לפנות ליו"ר הקבוצה מוני הראל ולבקש ממנו לשחרר את השחקנים על מנת לפנות עוד כסף למשכורתו. הצמד מאשים את "כנופיית רביבו-הראל-סיני" בשחרורם מהפועל תל אביב. אף אחד לא הוכיח עד היום שמשהו מזה נכון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הראל רוצה לעזוב

השחרור של שירזי ומדר לא מנע מרביבו לנטוש את הפועל במהלך מחנה האימון בהולנד ולחתום במכבי חיפה. עוד מספרים כי הראל הופך באותו הקיץ בעצם גם לסוכן של רביבו, כשמסכם עם השחקן וחיפה על קבלת אחוזים ממכירה עתידית של השחקן. מספרים שגם סיני עצמו מעורב באותן עסקאות. שום דבר מהטענות האלו לא הוכח, אבל כפי שאפשר לראות: השמועות חגגו גם בקדנציה הקודמת של הראל. אוהדי הקבוצה מאבדים רסן ומחכים לאנשי הקבוצה בשדה התעופה בחזרתם מהולנד. כתובות נאצה נגד הראל, סיני ורביבו נמרחות על כל איזור המוסכים של בלומפילד ויורם אוברקוביץ', ראש מרכז הפועל, טוען כי יעשה כל שביכולתו לסיים את דרכם של מוני הראל ומשה סיני בהפועל תל אביב.

"אשמח אם יבוא משקיע וייקח ממני את ניהול הפועל תל אביב", אומר הראל בדרכו חזרה מהולנד ומסביר כי תפקיד יושב הראש באגודה כמו הפועל תל אביב הוא תפקיד כפוי טובה. האוהדים האדומים מואסים סופית ביושב הראש ובמי שהפך להיות חברו הטוב, משה סיני, ולשמחתם הראל מסיים את תפקידו ואת חוזהו מול מועצת הפועלים, לא לפני שיסגור המועדון את יציע מספר שבע, השער שנחשב לקדוש בהיסטוריה של הקבוצה. בני משפחת סיני משתמשים בינתיים בקסדות כדי לסייע לאוהדים בשער חמש בעידוד הקבוצה, שממשיכה להידרדר גם לאחר עזיבת הראל. בשנת 1997 רוכשת קבוצה בראשות סמי סגול את המועדון, מצעידה אותו לאליפות, גביעים והישגים אירופיים. כעבור עשור מעבירה קבוצת סגול את ניהול הפועל תל אביב לשלישייה בראשות מוני הראל, שמתחיל סיבוב שני ומוכיח שלא למד דבר מהראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully