וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השערורייה של נבחרת ספרד: "נותנים יד לדיקטטורה"

"לה רוחה" תשחק בשבת בגינאה המשוונית וארגוני זכויות האדם זועמים: "הנשיא אוביאנג מענה אנשים". השחקנים יצרו מהומה לאחר שהודיעו כי יסרבו להצטלם עם השליט

נבחרת ספרד תגיע בקיץ הקרוב לברזיל במטרה לשמור על התואר שלה ולזכות פעם נוספת באליפות העולם. במונדיאל, שחקני ה"לה רוחה" צפויים לפגוש יריבות חזקות, אולם בשני משחקי האימון הקרובים שלהם, הראשונים אותם תערוך הנבחרת לאחר תום קמפיין המוקדמות, ספרד תתמודד במשחקי חוץ מול גיניאה המשוונית ודרום אפריקה, לא בדיוק נבחרות מאיימות במיוחד. המשחק הראשון, זה שייערך בשבת הקרובה (23:00) במלאבו, בירתה של גינאה המשוונית המדורגת רק 119 בדירוג פיפ"א, מעורר סערה גדולה.

בימים האחרונים העבירו ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם מסרים ביקורתיים כלפי התאחדות הכדורגל הספרדית והנבחרת בשל הסכמתם להגיע למדינה השוכנת במרכז אפריקה למשחק ראווה. לטענת אותם ארגונים, השליט במדינה, תאודורו אוביאנג נגואמה מ'בסוגו הוא דיקטטור, שמענה אזרחים ומועל בכספים.

תמונה קבוצתית של שחקני נבחרת ספרד. רויטרס
מגיעים לשחק בחינם. נבחרת ספרד/רויטרס

על פי ממשלת גיניאה המשוונית ובניגוד למקובל במפגשים בהם נבחרת גדולה כמו ספרד מגיעה להתארח אצל יריבה צנועה, ההתאחדות הספרדית כלל לא תקבל כסף על המפגש, שכן בספרד מעוניינים "לחזק את הקשרים עם המדינה שהייתה טריטוריה ספרדית בעבר". עד 1968 המדינה הייתה קולוניה ונודעה בשם גינאה הספרדית.

אוביאנג השתלט על המדינה בהפיכה צבאית ב-1979 ומאז הוא שולט ביד רמה במדינה. טוטו אליקאנטה, יו"ר ארגון זכויות אדם הפועל להשגת צדק לאזרחים בגיניאה המשוונית, אמר ל"גרדיאן" הבריטי: "אני לא יכול לדמיין מצב בו אנגליה הייתה פוגשת למשחק ידידות את זימבבואה בימים בהם רוברט מוגבה היה השליט שם. אירועי ספורט גדולים כאלה הם בדיוק הסחת הדעת שדיקטטורים משתמשים בה על מנת לשמח את הציבור העני". במכתב שהעביר ארגון אחר לפיפ"א נכתב: "המשחק הזה נותן לגיטימציה ויד לדיקטטורה אלימה ושפיכות דמים".

ויש גם ביקורת מבית. נשיא הארגון הספרדי לזכויות אדם, חסינטו לארה, כתב להתאחדות הספרדית: "אסור לקבל בשום אופן משחק כזה כאשר במדינה הזו, גינאה המשוונית, יש שלטון מושחת וצמא דם, שרומס זכויות אדם ומענה אנשים". הארגון אף האשים באופן אישי את נשיא ההתאחדות, אנחל מריה ויאר: "הוא חולק את צלחתו עם שלטון שמבצע פשעים נגד האנושות". ארגונים ספרדים כאלה ואחרים פנו לממשל בבקשה להחרים את המשחק באופן רשמי.

יו"ר ההתאחדות לכדורגל של ספרד, אנחל מריה ויאר. GettyImages
ספג ביקורת אישית. אנחל מריה ויאר, נשיא ההתאחדות הספרדית/GettyImages

על פי דיווח באתר "יורוספורט", ממשלת גיניאה המשוונית הציעה 6.7 מיליון דולר לשחקני הנבחרת אם הם יצליחו לנצח את ספרד. את ההצעה העביר סגן הנשיא, תאודורו נגואמה אוביאנג, בנו של הנשיא המכהן. בנוסף, היורש הציע 50 אלף יורו לכל שחקן שיכבוש שער מול ה"לה רוחה".

כעת, לאחר ששחקני הנבחרת הספרדית כבר הסכימו להגיע למלאבו למשחק, הם חוללו מהומה חדשה, כאשר הצהירו כי הם לא מוכנים להצטלם לצד אוביאנג האב, שכן הם לא מעוניינים לשמש ככלי פוליטי עבורו. השחקנים הודיעו כי הם יעזבו את המלון בו משתכנת הנבחרת רק לטובת אימונים ולמשחק עצמו. אוביאנג כבר טרח לומר: "ספרד הגיעה לשחק אצלנו בזכות היחסים הנהדרים, החברות ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות שלנו".

תאודורו אוביאנג שליט גינאה המשוונית. AP
הדיקטטור. אוביאנג נואם באו"ם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully