וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב מתכננת פנייה לבג"ץ: חדשו את אבטחת השב"כ

24.12.2012 / 12:58

החלטת המדינה הותירה את קבוצות הליגה חשופות ומודאגות, והן מתכננות מהלך יחד עם אלופת המדינה. אבנר קופל, יו"ר האיגוד: "זו שערורייה עתידית". שמעון מזרחי מודאג משתי הנסיעות לטורקיה בטופ 16: "המאבטחים הפרטיים לא נושאים נשק ולא חשופים למידע מודיעני. זו בעיה"

מכבי תל אביב מתכוונת לעתור לבג"ץ כנגד החלטת המדינה שלא לספק ולממן מאבטחי שב"כ בעת נסיעות הקבוצה לחו"ל - כך נודע לוואלה! ספורט. אל העתירה צפויה להצטרף הפועל ירושלים, אף שזו כבר הודחה העונה ממשחקי היורוקאפ, ואולי גם הפועל חולון והפועל גליל\גלבוע, שנותרו במעגל המשחקים האירופאי.

לפני למעלה משנה החליטה המדינה להפסיק לממן ולשלוח אנשי שב"כ יחד עם קבוצות ספורט המשחקות בחו"ל, בכללן קבוצות כדורסל, כדורגל וענפים נוספים. תחת זאת, הקבוצות - שנותרו ללא אבטחה וגם אינן זוכות לסיוע כלכלי במימון האבטחה בעת נסיעותיהן למשחקים מחוץ לישראל - יכולות, אך לא חייבות, לצרף אליהן אנשי אבטחה פרטיים.

לא כל הקבוצות בוחרות לעשות כן. הפועל גליל/גלבוע, למשל, שמשחקת העונה בליגה הבלקנית, נוסעת למשחקי החוץ ללא איש ביטחון. מכבי תל אביב, הפועל ירושלים והפועל חולון נוסעות עם מאבטח פרטי, אך מכל מקום הוא אינו רשאי לשאת נשק.

עו"ד שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"המצב הנוכחי לא יכול להימשך". מזרחי/ברני ארדוב

"אנחנו עובדים על עתירה", מאשר לוואלה! ספורט יו"ר מכבי תל אביב, עו"ד שמעון מזרחי. "הואיל ודברים לא מתקדמים, ואנחנו מרגישים חשופים לסכנה, החלטנו להוביל מהלך לקראת הגשת בג"ץ. המצב הנוכחי לא יכול להימשך. אנחנו צריכים לקחת איתנו אנשי אבטחה פרטיים, אבל הם לא יכולים לשאת נשק ולא חשופים למידע מודיעיני. זו בעיה גדולה מאוד".

במסגרת שלב הטופ-16 הוגרלה מכבי תל אביב לשחק, בין היתר, מול פנרבחצ'ה-אולקר ובשיקטאש הטורקית, וכן מול קאחה לבוראל ויטוריה הבאסקית - קבוצות שאוהדיהן נחשבים לאנטי-ישראלים באופן מובהק, ואשר במגרשם מונפים דגלי אש"ף. מכבי תשחק בטורקיה ב-31 בינואר ו-7 במרץ, וב-28 בפברואר תשחק בספרד.

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים ולתת חומר לאויבים שלנו, אבל אם אנחנו עומדים לנסוע לשם, אתה מבין שהבעיה קיימת. אנחנו נוקטים הליכים מקדימים לפני הגשת בג"ץ, בתקווה שלאחריו נוכל לנסוע לחו"ל בביטחון", אומר מזרחי.

אוהדי קאחה לבוראל מניפים דגלי פלסטין. אודי ציטיאט, מערכת וואלה!
מכבי תל אביב הוגרלה למפגשים עם מספר קבוצות שאוהדיהן נחשבים לאנטי-ישראלים באופן מובהק. אוהדי קאחה לבוראל במפגש קודם עם הצהובים/מערכת וואלה!, אודי ציטיאט

יעקב הרן, חבר הנהלת הפועל חולון, מרכז מטעמה את נושא האבטחה בחו"ל.

"נכון להיום, אף אחד לא מחייב קבוצות לנסוע עם אבטחה לחו"ל", אומר הרן. "אני חושב שזו הפקרות. משרד החינוך מפקיר את קבוצות הכדורסל הישראליות. זה היה ידוע כבר קודם, אבל בייחוד אחרי הפיגוע בבורגאס ברור שכל משלחת ישראלית - בוודאי קבוצת כדורסל שכוללת 20-30 איש - היא יעד עבור ארגוני טרור".

אחמד ג'עברי חוסל במפתיע בעת ששהתה חולון בחו"ל, במסגרת נסיעה לבון, גרמניה.

"זה לא היה פשוט. איש האבטחה שלנו, לבקשתנו, תיאם עם המקומיים לתגבר את הכוחות המיוחדים. לשמחתנו בסוף הכל עבר בשלום.

"אין תקנות ואין שום דבר בנושא האבטחה", ממשיך הרן ואומר. "יש לקבוצות שתי אפשרויות: לקחת מאבטח פרטי, שגם הוא לא נושא נשק, בעלויות של אלפי דולרים למשחק; או לקחת סיכונים".

יעקב הרן חבר הנהלת הפועל חולון. ברני ארדוב
"יש שתי ברירות. לקחת מאבטח פרטי או לקחת סיכון". הרן/ברני ארדוב

חיים אוחיון, בעלי הפועל גליל\גלבוע, מודה שהיעדר האבטחה בעת הנסיעות לחו"ל מהווה סכנת חיים.

"איפה האחריות של המדינה?", הוא שואל. "אנחנו נוסעים לחו"ל כדי לייצג את הספורט הישראלי. חייבים להחמיר בעניין הזה, ויפה שעה אחת קודם".

- ללא איש ביטחון פרטי, איך עובד סידור האבטחה שלכם בחו"ל?

"אנחנו מסתמכים על האבטחה המקומית, בתיאום עם הליגה הבלקנית. ממילא בעיני אין למאבטח פרטי משמעות בלי שהוא יכול לשאת נשק. במובן הזה, מה ההבדל בינו לבין מישהו כמו ברק פלג? (עוזר מאמן הקבוצה ויוצא סיירת, א.ג.). אנחנו משתדלים להיטמע בשטח. ברור שזה מסוכן, כמו כל זיהוי של ישראלים במסגרת אחרת. בעיני האחריות היא רק של המדינה. אם רוצים לתקוף קבוצות זה בגלל מי ומה שהן מייצגות".

הבעלים של הפועל גלבוע/גליל עליון חיים אוחיון. ברני ארדוב
"בעיני האחריות היא רק של המדינה". אוחיון/ברני ארדוב

הפועל ירושלים כבר הודחה ממשחקי היורוקאפ, אבל יו"ר הדירקטוריון, עו"ד יעקב לירז, סיפר כי "בדרך כלל, כשאתה בא עם מאבטח מהארץ, הדבר היחיד שיכול לעשות אותו גורם, שממילא אינו חמוש, הוא לדבר עם המשטרה המקומית ולנסות לשכנע אותה להציב אבטחה - אבל אז זה בכל מקרה תלוי בה. בפועל, יש מקומות שלוקחים את זה יותר ברצינות ויש שלוקחים בפחות רצינות. כשנסענו לשחק העונה בליטא אפילו לא היה שוטר אחר סביבנו.

"התוצאה היא שהמלון שלנו ידוע לכולם, שעת המשחק ידועה לכולם, העובדה שמתאמים לפני משחק במקום פתוח ידועה לכולם - ואין שום אבטחה על המשלחת במקרה שגורם טרור ירצה לעשות עם זה משהו", מוסיף עו"ד לירז. "מה מאבטח פרטי יכול לעשות אם יקרה משהו? ספק אם הוא תמיד יודע למי להתקשר. ההרגשה הייתה מאוד לא טובה, כי שיחקנו במקומות שהיינו יכולים להיות חשופים בהם לסכנה".

אבנר קופל יו"ר איגוד הכדורסל. מגד גוזני
"המצב הוא בין סיכון שמדינה לוקחת על עצמה לבין שערורייה עתידית". קופל/מגד גוזני

"כבר לפני שנה, כשהוחלט לבטל את האבטחה על הקבוצות הישראליות בחו"ל, השרה כינסה ועדה מיוחדת וביקשה להסדיר מידית את כל נושא הביטחון", מספר גורם בסביבת שרת התרבות והספורט לימור לבנת. "הבעיה היא שבשב"כ קבעו שמסיבות מבצעיות שונות הם צריכים לאבטח רק נבחרות לאומיות ולא קבוצות פרטיות. אנחנו עדיין מנהלים על זה מאבק, ולחלוטין נמצאים לצד הקבוצות".

"המצב הוא בין סיכון שמדינה לוקחת על עצמה לבין שערורייה עתידית", אומר יו"ר איגוד הכדורסל, אבנר קופל. "חייבים לאבטח את הקבוצות שנוסעות, כפי שמבטחים גורמים ישראלים אחרים בחו"ל - במיוחד במצב הביטחוני הנוכחי. זו לא הוצאה כבדה עבור המדינה, עבור משרד הספורט בוודאי, ואני מפנה אליהם את האצבע. אני מקווה שלא יתעוררו בעקבות אירוע מסוים, חס ושלום, וטוב שיקדמו מהלך ענייני לפני שנעמוד בפני ועדת חקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully