וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגשות כוכבים

9.5.2012 / 10:57

פיינל פור היורוליג המרתק שייערך בסוף השבוע יפגיש גם ארבעה סופרסטארים, שלכל אחד מהן מבחן וחשבון אחר לסגור באירוע המאני טיים. מי יעמוד במשימה ואיך?

דייויד לוגן שחקן פנאתינייקוס. AP
הם שם, אנחנו לא. דיוויד לוגאן ופנאתינייקוס מנצחים את מכבי תל אביב בהצלבה/AP

דימיטריס דיאמנטידיס - פנאתינייקוס

ממוצעים העונה: 11.3 נקודות, 3.7 ריבאונדים, 4.9 אסיסטים, 1.5 חטיפות

פיינל פורים קודמים: ארבע הופעות, שלוש זכיות בגביע, פעמיים זכייה ב-MVP

בשבוע שעבר התראיין ז'ליקו אובראדוביץ' לתקשורת היוונית. בין שאלה אחת לשנייה, נדרש הסרבי לשאלה שרק ממחישה את גודל מעמדו של כוכבו הגדול דימיטריס דיאמנטידיס ביוון. כיצד ניתן להשוות בין דיאמנטידיס, שאל הכתב, לבין ניקוס גאליס, גדול שחקני יוון בכל הזמנים? עבור היוונים, יש להבין, גאליס הוא טאבו, מעין פרה קדושה שאין ולא יקום שני לה. אולם תשובתו של אובראדוביץ' הייתה לא פחות מפתיעה מעצם השאלה: "גאליס היה שחקן מדהים ששינה את פני הכדורסל, אבל דיאמנטידיס שחקן שלם יותר. הוא אולי לא קולע בכמויות של גאליס, אבל לא כי הוא לא יכול, אלא משום שהכדורסל שונה מאוד מהתקופה של גאליס".

זה רק אירוני שמספר ימים לאחר מכן הצטנע דיאמנטידיס וטען (באמירה מעט מתחנחנת) כי הוא אינו רואה בעצמו אפילו מנהיגה של הקבוצה הנוכחית. אך דבר ברור: לקראת הפיינל פור הקרב ובא, מעמדו ההיסטורי, בעודו שחקן פעיל, אפילו חזק יותר מבעבר. "בשנתיים האחרונות דיאמנטידיס הוכיח גם לאחרוני הספקנים עד כמה הוא שחקן גדול", מסביר העיתונאי ניקוס בורלקיס. "הוא קיבל יותר אחריות התקפית, הפך למנהיג הבלתי מעורער של פאו וסחב אותה להישגים יוצאים מהכלל. לכן הוא מגיע לפיינל פור הזה בלי אף סימן שאלה שמרחף מעליו".

בחלומם רואים אוהדי פאו לנגד עיניהם את פיינל 2002, אז הדהימה בחצי הגמר את קינדר בולוניה המארחת ולקחה תואר במפגן כוח מרשים. בדיוק עשור לאחר "נס בולוניה", כפי שזה מכונה בפי אוהדי פאו, יתייצבו הירוקים ודיאמנטידיס (שב-2002 לא שיחק בפנאתינאיקוס) למשחק חצי הגמר בסיטואציה דומה מאוד. צסק"א מגיעה כפייבוריטית ברורה לאחר שניצחה את פאו פעמיים בשלב הבתים בצורה משכנעת. דיאמנטידיס, שבשני המפגשים הללו רשם תצוגות מאכזבות יחסית (6.5 נקודות וסל שדה אחד בלבד), ירצה להוכיח משהו במצ'-אפ האישי שלו.

אך את המוטיבציה המיוחדת שלו לפיינל פור ישאב דיאמנטידיס דווקא מבית, משום שערב המשחקים, בפאו ישנה תחושה חזקה של סוף. חוסר הבהירות בנוגע לעונה הבאה גדול - הבעלים ינאקופולוס צפויים למכור את הקבוצה, אובראדוביץ' מפזר רמזים עבים על עזיבה מתקרבת ובנוסף, אף שחקן מהסגל אינו חתום לעונה הבאה, למעט דיאמנטידיס. השבוע הגדיל אובראדוביץ' לעשות כשאמר כי "אנחנו צריכים לשחק כאילו זו הפעם האחרונה שנשחק יחד".

"בפאו יגידו שהם מרוכזים במטרות של העונה ולא חושבים על העונה הבאה, אבל ברור שזה יושב להם בראש", אומר יאניס פילריס, עורך אתר "ספורט 24" הגדול ביוון. "דיאמנטידיס בוודאי ינסה לעשות הכול בשביל שהתקופה הזאת תסתיים עם הישג כמו זכייה ביורוליג. הרי לו ולאובראדוביץ' יש קשר מיוחד, הוא חב לו כל כך הרבה בקריירה. אבל זה לא רק בשביל אובראדוביץ', אלא בשביל כל מי שחלק מפנאתינאיקוס כרגע, ואולי לא יהיה בעונה הבאה".

דימיטריס דיאמנטידיס, פנאתינייקוס, מול גיא פניני, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אחרי הפיינל פור הזה הוא יישאר לבד, ואז תעמוד למבחן גם המנהיגות שלו. דיאמנטידיס/ברני ארדוב

אנדריי קירילנקו - צסק"א

ממוצעים העונה: 14 נקודות, 7.2 ריבאונדים, 2.6 אסיסטים, 1.5 חטיפות, 1.9 חסימות

פיינל פורים קודמים: הופעה אחת, הפסד בחצי הגמר

מבין שלל הכוכבים שיעלו על הפרקט בפיינל פור, קירילנקו הוא סופרסטאר יוצא דופן. בעוד שיתר הכוכבים צברו מעמדם על גבי הפלטפורמה של היורוליג ודרך תצוגות פיינל פור מרשימות, קירילנקו הוא סוג של עוף מוזר במעמד הזה. הרי לאורך כל העונה עצם הישארותו של קירילנקו באירופה נראתה כמו תלושה מהמציאות.

קירילנקו תופס את עצמו ככוכב NBA, ובצדק. הוא תורם את משכורתו בצסק"א לארגון שהוא עצמו מפעיל ומשדר שימיו באירופה ספורים.על אף שחתם על חוזה לשלוש שנים בצסק"א, כולם אסירי תודה על כל דקה נוספת במדי האדומים. קירילנקו, ובכן, נתפס ככוכב NBA אליבא דכולי עלמא. מנקודה מוצא כזו נשאלת השאלה: עד כמה קירילנקו נחוש לזכות בתואר, בהשוואה לאחרים, אלו שכאן כדי להישאר?

בימים האחרונים אף נאלץ קירילנקו לעסוק בהפרכת השמועות על מעברו הצפוי לברוקלין נטס, הנמצאת בבעלותו של המיליארדר והמועמד לנשיאות רוסיה מיכאיל פרוחורוב. "קירילנקו מגיע לפיינל פור הזה כשלמעשה יש לו מעט מאוד להוכיח, אך במשך כל העונה הזאת הוא מוכיח שהוא פשוט מקצוען ברמה הכי גבוהה שיש, וזה לא ישתנה גם בפיינל פור", טוען העיתונאי הרוסי ולדימיר ספיבק. "הכדורסל הרוסי בכלל וצסק"א בפרט חשובים לו מאוד".

ספיבק מספר כי לקראת הפיינל פור, קירילנקו צפה מיוזמתו במשחקים רבים של פנאתינייקוס כדי להכין את עצמו לחצי הגמר. "זה משהו שהוא עושה לאורך כל העונה. לקראת המשחקים החשובים, הוא עשה בזמנו החופשי וביוזמתו עבודת סקאוטינג ברמה הכי גבוהה שיש, כולל ניתוח התרגילים, החולשות והיתרונות של היריבה. לאחר מכן, כשהמאמנים עשו את אותו הדבר עם כל הקבוצה, זה היה רק בונוס בשבילו".

נראה שקירילנקו נהנה מרמת התחרותיות של צסק"א, שכן מאז עזב את רוסיה ב-2001 לא שיחק בקבוצה שרמת הציפיות שלה היא לזכות בכל תואר אפשרי. "עבורי, לשחק בצסק"א זה אפילו יותר מסובך לשחק ב-NBA", התבטא לאחרונה קירילנקו בראיון ברוסיה. "הרבה מאוד זמן לא שיחקתי תחת לחץ כזה, שכל משחק חשוב והפסד הוא דבר שאסור לקחת בחשבון בכלל. השנה אני משחק כדי לזכות בכול. לכן, זה אתגר עצום לזכות ביורוליג עם צסק"א".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן מלאגה טרמל דארדן חוסם את שחקן צסק"א מוסקבה אנדריי קירילנקו. AP
המקרה המוזר של חוסר מחויבות שמשולב במחויבות עצומה. קירילנקו/AP

ואסיליס ספאנוליס – אולימפיאקוס

ממוצעים העונה: 16.5 נקודות, 3.9 אסיסטים, 3.6 איבודים

פיינל פורים קודמים: הופעה אחת, זכייה בגביע ובתואר ה-MVP

עבור רבים, ספאנוליס ראוי לזכות בתואר MVP של העונה ביורוליג, על עצם העפלתה של אולימפיאקוס לפיינל פור בלבד. הגארד היווני המחונן הוליך לפיינל פור את הקבוצה החלשה ביותר שהעמידה אולימפיאקוס בשנים האחרונות על הנייר. הוא הנהיג חבורה צעירה וחסרת ניסיון להישג נהדר בכל קנה מידה. גם את הליגה המקומית, אגב, סיימה אולימפיאקוס במקום הראשון וכבר העפילה לסדרת הגמר מול פנאתינייקוס עם יתרון ביתיות.

יחד עם זאת, לפיינל פור ספאנוליס יגיע עם מטען, כשסאגת עזיבתו המרעישה את פנאתינייקוס לפני שנתיים, הפכה שוב לשיחת היום בכדורסל היווני. הכול החל כשז'לימיר אוברדוביץ' נשאל בתקשורת היוונית אם היה לוחץ את ידו את ספאנוליס וענה בלאקוניות "לא". כעבור מספר ימים התראיין עוזר מאמן פאו, דימיטריס איטודיס, ומתח ביקורת חריפה על התנהלותו של ספאנוליס בקיץ ההוא (לטענתו, פאו וספאנוליס היו במגעים מתקדמים להארכת החוזה, אך ספאנוליס לפתע שינה את דעתו ולא עמד מעולם במילתו לחזור אליו ואל אובראדוביץ' עם תשובה). איטודיס אף התבטא באומרו כי "ספאנוליס הוא שחקן גדול, אבל גם האישיות צריכה להיות מבוססת על ערכים מסוימים".

ניתן לשער שהעיתוי אותו בחרו אובראדוביץ' ועוזרו להציץ מחדש את העניין אינו מקרי, אולם ספאנוליס עצמו לא נשאר חייב ושחרר תגובה עמומה לתקשורת: "בשנתיים שעברו מאז עזבתי את פנאתינייקוס לא ניסיתי לעורר פרובוקציות. זה האופי ואלו הערכים שלי. אבל מכיוון שאני רואה שצוות האימון של פנאתינייקוס חוצה את הקווים, עכשיו תורי לדבר על זה וזו תהיה הפעם האחרונה שאני מגיב בנושא. אובראדוביץ' יודע טוב מאוד מדוע עזבתי, אולי אפילו טוב ממני, ואיטודיס גם כן מכיר אותי ואת הערכים שלי מצוין. למדתי בחיים לא לטפס על הגב של אחרים, כל מה שהשגתי היה בזכות עצמי. לא אדבר יותר בנושא".

על אף שהנושא נותר תחת מעטה חשאיות, התקשורת היוונית חגגה. כעת היא משוועת למפגש בין ספאנוליס לאולימפיאקוס, אפילו אם התרחיש יתממש במשחק על מקומות 4-3. "בלי קשר למה שקורה בין ספאנוליס ופאו בשבועות האחרונים, ספאנוליס חייב להשיג משהו גדול עם אולימפיאקוס כדי להצדיק את המעבר הזה, והפיינל פור הוא הזדמנות עצומה בשבילו", אומר העיתונאי יאניס פילריס. "ההחלטה לעבור מפנאתינייקוס המצליחה לאולימפיאקוס שבקושי זוכה בתארים בשנים האחרונות הייתה לא פשוטה, אבל באיזשהו מקום היא באה מרצון להוכיח שהוא יכול להנהיג. עכשיו ספאנוליס הוא המנהיג של אולימפיאקוס, ואם הקבוצה תדהים ותיקח את התואר, ההערכה אל ספאנוליס תהיה גדולה מאי פעם".

ואסיליס ספאנוליס שחקן אולימפיאקוס (אמצע). Angel Navarrete, AP
דם רע במיוחד בינו לבין אובראדוביץ'. מפגש עם פנאתינייקוס רק ילבה את השנאה. ספאנוליס/AP, Angel Navarrete

חואן קרלוס נבארו – ברצלונה

ממוצעים העונה: 13.2 נקודות, 3.2 אסיסטים, 1.8 איבודים

פיינל פורים קודמים: חמש הופעות, שתי זכיות בגביע, זכייה ב-MVP

גדולתו של נבארו צריכה להימדד הרבה מעבר לרשימת ההישגים הבלתי נגמרת שרשומה על שמו. נבארו הפך עם השנים למובן מאליו, אך הוא הוא הסמן הבולט של תור הזהב של הכדורסל הספרדי הנוכחי, יותר מכל אחד אחר. האיש שבמשך שתים עשרה שנים רצופות לא החמיץ קמפיין אחד בנבחרת ספרד הבוגרת, ואחרי כל כך הרבה שנים בהן נראה כמו אנרג'ייזר שלעולם לא מתעייף, הראה "לה בומבה" סימנים ראשונים של לאות העונה.

עם תחילת העונה ביורוליג ברצלונה הסתדרה וניצחה תשעה מתוך עשרת משחקיה בשלב הבתים, אך המספרים של נבארו ירדו ואחוזי הקליעה מהשדה ומהשלוש צנחו למספר הנמוך בקריירה של הצלף. לאחר מכן הגיעה פציעה שהשביתה אותו למשך חודש ימים, ממנה חזר בקצה איטי למדי. "אנשים קצת התאכזבו מהכושר של נבארו העונה, במיוחד בשבוע של הגביע הספרדי שהוא נראה לא טוב בו, ולא הצליח למנוע מריאל לקחת את הגביע בברצלונה", מספר העיתונאי הספרדי פראן מרטינז.

לקראת הישורת האחרונה של העונה, לעומת זאת, נראה נבארו מוכיח כי כוחו עוד במותניו. את סדרת רבע הגמר מול קאזאן הוא סיים עם ממוצע של 17.3 נקודות, ובשבועות האחרונים הבטיח עבור ריאל את המקום הראשון בתום העונה הסדירה בספרד עם תצוגות אדירות מול קאחה לבורל וריאל מדריד. "נבארו מגיע לפיינל פור בכושר שמזכיר את התקופה האדירה שלו ביורו באסקט האחרון", קובע מרטינס. "זו לא רק הקליעה, זו גם הדרך שבה גורם לכל השאר להיות מעורבים. למרות שהוא קלעי, הוא למעשה הפליימייקר האמיתי של בארסה. אם הוא ישחק כמו שהוא שיחק בשבועות האחרונים, כמעט בלתי אפשרי לנצח את בארסה".

והדרייב של נבארו? בראשו עדיין מהדהדת סדרת רבע הגמר מול פנאתינייקוס אשתקד. "הכישלון להעפיל לפיינל פור בברצלונה בעונה שעברה היה אכזבה ענקית עבורי ועבור האוהדים. העונה נראינו טוב לאורך כל הדרך, כך שאני מקווה שנזכה בתואר ונכפר במשהו על העונה שעברה".

שחקן ברצלונה חואן קרלוס נבארו. David Ramos, GettyImages
חייב להתאושש מסימני העייפות. נבארו/GettyImages, David Ramos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully