וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחילו לפתוח את הפפ

24.4.2012 / 13:50

כשאטו, זלאטן או יאיא טורה המרו את פיו של גווארדיולה, הם מצאו את עצמם בחוץ, עכשיו יותר ויותר שחקנים מפנים עורף למאמן. הדחה מליגת האלופות עלולה לסמן את מות האימפריה

כחמש שעות לפני שריקת הפתיחה לקלאסיקו בשבת, ז'וזה מוריניו כבר ידע באיזה מערך ועם אילו 11 שחקנים תעלה ברצלונה. כהרגלו, פפ גווארדיולה ערך את ההכנות הטקטיות באימון סגור לתקשורת, אך בניגוד לכל המשחקים בארבע העונות שלו כמאמן, הפעם הפרטים דלפו החוצה. תחילה לאנשי ריאל מדריד ומשם גם לכלי התקשורת הרבים. ולא שמוריניו היה צריך את זה. גורם ההפתעה במשחקים כאלה הוא מזערי, במיוחד בסיטואציה הנוכחית של ברצלונה, אליה נגיע בהמשך. אולם התקרית הזו, שבברצלונה לא זוכרים כדוגמתה בשנים האחרונות ונובעת אולי מהעובדה כי אין ודאות לגבי המשך דרכו של המאמן, מתווספת למספר אירועים נוספים שמבשרים על כך שכבר לא כולם במועדון משדרים על אותו גל. יש סדקים בממלכה של ברצלונה - סדקים העלולים לגרם לקרע במקרה שאל ההפסד בקלאסיקו תתווסף הדחה בחצי גמר ליגת האלופות.

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
לא רגיל להדלפות, גם לא להפסדים רצופים. האם זהו סופו של עידן? פפ גווארדיולה/רויטרס

איפה היד של פיקה?

עם חזרתם של שחקני ריאל מדריד מברצלונה, חגגו האוהדים שהמתינו להם בשדה התעופה ושרו: "איפה היד של פיקה, אנחנו לא רואים אותה?". הם לא שכחו את סימון ה'מאניטה' לאחר ה-0:5 של ברצלונה בשנה שעברה. את הקלאסיקו האחרון תסמל קריאת ההרגעה של כריסטיאנו רונאלדו לאחר שער הניצחון. אולי היא גם תסמל את סוף השלטון של ברצלונה בכדורגל האירופי. פיקה, בכל אופן, כלל לא היה שם. הוא התחמם לפרקים בצידי המגרש, אך לא שותף במשך כל 90 הדקות. לא פציעה היא שהשאירה את הבלם פעם נוספת על הספסל במשחק גדול. גם לא הציוות המוצלח בין חאבייר מסצ'ראנו לקרלס פויול. הדחתו מן ההרכב נבעה מכך שגווארדיולה נפגע מפיקה באופן אישי. מספר שחקני הרכב לא היו מרוצים מההחלטה, אך בניגוד למקומות אחרים, בברצלונה אף אחד לא מתכוון לקרוא תיגר על מעמד המאמן. למרות זאת, המתיחות הורגשה היטב בחדר ההלבשה והקבוצה היא זו שניזוקה.

שחקנים שהמרו את פיו של גווארדיולה, או שהעמידו את טובתם לפני טובת הקבוצה, מצאו עצמם בחוץ מהר מאוד. זלאטן איברהימוביץ', יאיא טורה וסמואל אטו מייצגים את הדוגמאות הבולטות. לפיקה, שחקן בית שגדל והתחנך בברצלונה, נוטים לסלוח. במהלך הקיץ, בילה השחקן עם חברתו הזמרת שאקירה בראפטינג, אף על פי שחוקי המועדון אוסרים על פעילויות שכאלה במהלך תקופת ההכנה. "גווארדיולה רתח מזעם, אבל לא בגלל שהשחקן עבר על חוקי המועדון, אלא כי התמונות פורסמו ברשתות החברתיות", הסביר גורם המקורב למועדון בראיון לאתר 'גול'. פיקה אף ציין כי השניים נחלצו ללא פגע מתאונה ולגלג על כישורי ההתמצאות של חברתו. גווארדיולה לא ממש אהב את הבדיחה. בפגרת החורף התפרסמו תמונות נוספות של הזוג המלכותי, הפעם עושים ג'ט סקי במיאמי. גווארדיולה שוב יצא מכליו.

פיקה הוזהר פעם אחת ולא למד. המאמן רמז לכך שיש לפיקה בעיה קשה של ריכוז, הושיב אותו על הספסל במשחקים חשובים ועקץ אותו באמצעות מחמאות למסצ'ראנו שהשתלט על מקומו. אם לא מספיקה העובדה שפיקה מועד לפציעות, הסחות הדעת מסביב פגמו ביכולתו והזיקו למעמדו. לפני משחק החוץ מול לברקוזן, פיקה החנה את מכוניתו בנתיב של תחבורה ציבורית והשאיר את הדלת פתוחה. אוטובוס שהגיע מאחור ניתק את הדלת ממקומה. פיקה, למזלו כבר לא היה ברכב. "אם הוא לא שם לב לדברים כאלה, איך יוכל להתמקד ביריבים שלו על המגרש?", תהה גווארדיולה באוזני אנשי הצוות שלו והדיח את פיקה מההרכב. הביקורות הרבות לאחר הקלאסיקו והאמון שמגלה ההנהלה בבלם, הובילו לכך שפיקה צפוי לפתוח נגד צ'לסי. הוא גם היה השחקן שהתייצב לצד גווארדיולה במסיבת העיתונאים הרשמית. מנסים לשדר עסקים כרגיל, עד להתנגשות הבאה.

הזמרת שאקירה עם חברה ג'רארד פיקה שחקן ברצלונה. רויטרס
יותר מדי הסחות דעת. ג'רארד פיקה עם שאקירה/רויטרס

מה עשיתם בקיץ האחרון?

סוגיית פיקה הפכה רלוונטית עוד יותר נוכח הלאות שהקרינו שחקני ברצלונה בדקות הסיום של הקלאסיקו, דווקא לאחר שער השוויון שעורר את הקהל. שחקן נלהב כמו פיקה, שהודה כי מפגשים מול ריאל מרגשים אותו הרבה יותר מכל משחק אחר, יכול היה לדרבן ולדחוף את הקבוצה בדקות ההכרעה, אולי בניסיון לחזור גם לאחר שריאל השיגה את ה-1:2. בעיתוני קטלוניה דברו בשבחי היכולת של ברצלונה לדעת איך להפסיד (Saber perder), אך נדמה היה כי הקבוצה נכנעה מהר מדי. כאילו מדובר ב-1:5 ממנו לא ניתן לחזור ולא ב-1:2 שביר. אף אחד משחקניה לא שידר אמונה. כולם נראו כבויים ועייפים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית.

בשתי הפעמים הקודמות שברצלונה הפסידה בליגה זה קרה כשהיא שיחקה במסגרת אחרת ברביעי ואז בליגה בשבת. זה היה עם ההפסד 1:0 לחטאפה שהגיע לאחר הניצחון בליגת האלופות על מילאן בסן סירו, וההפסד 3:2 לאוסאסונה שהגיע לאחר הניצחון בגומלין נגד ולנסיה בגביע. גווארדיולה הודה עוד לפני המשחק כי התשישות יכולה להכריע את קבוצתו, וזה אכן מה שקרה. שחקניו נפלו מהרגליים, והסגל לא מספיק עמוק כדי לחפות על כך. גם בקלאסיקו ברצלונה הייתה מבולבלת, דהויה, לא מחוברת. כוכבים מנוסים לא השתלטו על כדורים פשוטים. "מסירות קצרות לרוחב, כמו ששיחקה ברצלונה ביום שבת, לא בהכרח מלמדות על כדורגל טוב", כתב חואנמה טרואבה ב'אס'. "לנסות לנצח כך את ריאל מדריד זה כמו לרצות לחסל שור בנשיקות".

התשישות של ברצלונה והמחסור בכלים התקפיים מרתיעים שיפחיתו את התלות בליאונל מסי, עמדו במרכז העניינים באימון הראשון לאחר המפלה בקלאסיקו. "תתאוששו, תאכלו בריא, תנוחו ככל שאתם יכולים ותהיו עם המשפחה", אמר גווארדיולה כאשר כינס את שחקניו. "תתרחקו מדיבורים על כדורגל, אנחנו עומדים בפני המשחק החשוב ביותר העונה. אנחנו נקבע את העתיד שלנו, אסור לנו לסכן אותו". על העתיד האישי שלו, גווארדיולה לא מדבר. לא ברור עד כמה זה מועיל לקבוצה. ההנהלה דווקא הלכה לקראתו והודיעה על ביטול מסע המשחקים הקבוע. לא עוד מסע, אלא אימוני טרום עונה על מנת להחזיר את השחקנים בהדרגה לאחר היורו והחופשה הקצרה. ברצלונה תעביר את כל הקיץ באירופה, כפי שדרש פפ עוד בעונה שעברה. עכשיו הוא צריך להחליט אם יהיה שם בעצמו כדי לתקן את המעוות ולדאוג שהעומס לא יהיה בעוכריה של בארסה גם בעונה הבאה.

שחקן ברצלונה, ליאונל מסי. רויטרס
הכל נופל עליו, אבל גם לו יש מדי פעם ימים רעים, במיוחד כשהוא נמצא על המגרש ללא הפסקה. ליאונל מסי/רויטרס

תיפול כדרכן של אימפריות?

ברצלונה עדיין יכולה לסיים את העונה עם חמישה תארים - אם תצליח לזכות בליגת האלופות ובגביע המלך - אבל ההפסד לריאל מדריד עלול ליצור כדור שלג אותו לא ניתן יהיה לעצור בסיטואציה הנוכחית, בה לא ברור מי יעמוד על הקווים בעוד כחודשיים. בארסה תמיד ידעה להתגבר על מכשולים בתקופת גווארדיולה. אחרי ההפסד הכואב בגמר הגביע אשתקד, הם נקמו בריאל מדריד עם ניצחון בסנטיאגו ברנבאו בחצי הגמר הראשון של ליגת האלופות, והמשיכו לזכייה בתואר. נגד צ'לסי מצפה להם מבחן נוסף, אולי אף משמעותי יותר. "זו הגדולה שלנו", הסביר אנדרס אינייסטה לאחר האכזבה בשבת. "אנחנו יודעים לאסוף את עצמנו אחרי הפסד ולייצר תגובה הולמת. אנחנו מחויבים לזה כי אנחנו מאמינים שאפשר לעשות דברים גדולים העונה. יש לנו גאווה".

אלופת אירופה, שכאמור הפסידה עד השבוע האחרון רק פעמיים במשך העונה כולה, נחלה כמות זהה של הפסדים בתוך ארבעה ימים, כולל מקרה ראשון בו גווארדיולה מנוצח במשחק גדול בקאמפ נואו. זה עדיין לא משבר, אבל בהחלט נורת אזהרה. השושלת בליגה הסתיימה, אולי גם עידן ה'טיקי טאקה'? "הנאמנות של ברצלונה לסגנון הייחודי שלה ראויה להערצה, אבל נדמה שלפעמים אין לה תכנית גיבוי", התריע פרשן הכדורגל פיל בול ב-ESPN. "כך נופלות כל האימפריות הגדולות - דרך אמונה עקשנית אך מובנת בגישתן ונטייה לחשוב שהן בלתי פגיעות".

לפני שלוש שנים, ב-13 במאי 2009, זכתה ברצלונה בתואר הראשון שלה בעידן גווארדיולה, לאחר שגברה בגמר גביע המלך על אתלטיק בילבאו, מולה תתמודד גם בגמר העונה. אולם את הבסיס להתעצמותה של האימפריה, עוד לפני ההנפה הראשונה, נתן אינייסטה עם אותו שער בסטמפורד ברידג'. בכלל, צ'לסי תמיד סימלה תקופות בהתפתחותה של ברצלונה, באמצעות היריבות המרתקת ביותר שסיפקה ליגת האלופות בשנות ה-2000. מימי לואיס ואן חאל, דרך עימותי פרנק רייקארד-מוריניו והמשך בחצי הגמר לפני שלוש שנים. האם ברצלונה שוב תציג את הגאווה עליה דיבר אינייסטה, או שמא אותה צ'לסי אשר על גבה החלה ברצלונה את השתלטותה על הכדורגל העולמי, תהיה גם זו שתחתום את עידן ה'פפ טים'?

שחקני ברצלונה (ימין לשמאל): אנדרס אינייסטה, ליאונל מסי, טיאגו, סרחיו בוסקטס. רויטרס
יש להם תכנית גיבוי? אנדרס אינייסטה, ליאונל מסי, טיאגו אלקנטרה וסרחיו בוסקטס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully