וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה בירושלים: על מאבקי הכוחות בקבוצה

15.1.2012 / 13:50

תכנית ההשתלטות של גומא אגייאר על הפועל ירושלים, שנחשפה בלעדית בוואלה! ספורט, היא חלק מקרב היסטורי על עתיד המועדון. ורד כהן עם כל הפרטים (ובעיקר הלכלוכים)

רוחות של מלחמה על השליטה בהפועל ירושלים נושבות בחוזקה. בשבועות האחרונים ניטש שם מאבק שעשוי לשנות את פניה של הנהלת הקבוצה הנוכחית – וזה בדיוק מה שגורם לה לעמוד על רגליה האחוריות, בניסיון נואש להגן על מבנה ההיררכיה הקיים.

אנשי אגייאר, מצידם, אינם מוותרים על רצונם להציב דריסת רגל עמוקה בדירקטוריון. המון שיחות התקיימו בין אנשיו של בעל הבית החדש ובין ההנהלה המתגוננת, אך לעת עתה נראה כי פיצוץ הוא בלתי נמנע.

גומא אגייאר איש עסקים. קובי אליהו
בקרב הזה האנשים שלו לא מרימים ידיים. אגייאר/קובי אליהו

כזכור, פרשת המאבק על השליטה בין אנשי אגאייר לבין להנהלת הקבוצה נחשפה בלעדית בוואלה! ספורט. הטריגר להתחממות הגזרה בין שני הצדדים היתה ההתפטרות של המאמן עודד קטש. דוד אבן, מנכ"ל "ג'רוזלם גלובל מנג'מנט", זעם על כך ששמע על ההתפטרות של קטש דרך כי התקשורת ובשיחה עם אלי גונן, אבן הטיח: "נראה לך שאם דיוויד בלאט היה מתפטר נניח- אז מזרחי, פדרמן או הרקנאטים היו יודעים אחרונים?".

הפגישה האחרונה נערכה ביום רביעי בין יו"ר הפועל, דני קליין, ובין דוד אבן. שלוש שעות וחצי ארכה הפגישה, אך הצדדים טרם הגיעו לעמק השווה. שיחת הפתיחה - לאחר שבועות של מתיחות קשה - הייתה בין הספונסר אהרון פוגל ואבן. בשיחה עם פוגל, המוערך מאוד על ידי שני הצדדים, העלו הצעות של פשרה.

אין זה סוד כי אם השיחות יתפוצצו, שני הצדדים עלולים לפנות לצד גימ"ל – מערכת החוק. גורמים הקשורים לשיחות בין הצדדים סבורים כי יש התקדמות במו"מ, וסימן חיובי להתקדמות, היא העובדה שאמו של אגייאר אלן ודוד אבן אמורים להגיע הערב למשחק מול גלבוע/גליל. גם אם המו"מ הרגיש יניב אי-אלו הסכמות ולא יעלה על שרטון, דבר אחד ברור: הנהלת הפועל מעולם לא הייתה קרובה כל כך לאיבוד כוחה ולשינוי מבני עמוק. אם מקשיבים היטב לאמירות משני צידי המתרס, קשה לדמיין נכונות כלשהי לוויתור. חרף השיחות, וחרף הדחייה של אסיפת הדירקטוריון, אגייאר נחרץ: הוא מעוניין במינוים של ארבעה דירקטורים מטעמו לדירקטוריון, כך שהשליטה תעבור לידיו דה-פקטו.

דני קליין יו"ר הפועל ירושלים. ברני ארדוב
המצב כנראה מעולם לא היה גרוע יותר. דני קליין/ברני ארדוב

כאשר קליין מטלפן לגומא

כחלק מ'שביתת הנשק' בין מחנה המשקיע למחנה ההנהלה, ביקשו שניהם במהלך המגעים האחרונים לחדול מחילופי האש בתקשורת, קרי: הטחת האשמות מצד "גורמים עלומים" או גורמים מזוהים. במיוחד רותחים בסביבתו של גומא אגאייר על התבטאויות שהופרחו בתקשורת, לפיהן הפעולות המתבצעות בקבוצה, או עתידות להתבצע בה, אינן נעשות על דעתו: "זה שטויות, הפרסומים האלו כאילו דוד אבן פועל על דעת עצמו. זה דברים פשוט לא נכונים. גומא בתמונה, גומא מעורב בכל התהליכים, הוא בקשר איתנו כמה פעמים ביום. הוא מקבל את הפרסומים הללו ומתרגמים לו", הודף בתוקף את התיאוריה גורם בסביבתו של אגייאר לוואלה! ספורט.

כדי להמחיש זאת, הגורם מתאר את הדינמיקה הפיזית של זרימת המידע: "מה, הם (אנשי ההנהלה) לא שומעים את גומא? כשדני קליין מרים טלפון לגומא, קליין שומע מגומא בדיוק את אותם הדברים. כל היתר שטויות לחלוטין".

כזכור זה לא מה שאמרו בהנהלת הפועל ירושלים. שם, התחושה ששררה היתה שגומא לא מנווט, אלא מו?בל. כזכור, גורם בהנהלת ירושלים אמר לוואלה! ספורט לפני כשבוע וחצי: "ההרגשה היא שמנסים לאשפז גם אותנו בכפייה. אנחנו מאוד אוהבים את גומא, אין לנו בעיה איתו, להפך, הלוואי והוא היה בא והיה באמת מעורב אישית בהפועל ירושלים, אבל ההרגשה האישית היא שאנשים מנסים לפעול בסמכותו ולא בשמו", טענו בירושלים.

מחנה אגייאר, כאמור, מאוד לא אהב את הרמיזות. "זה אחד הדברים שמאוד הקפיצו את גומא", מספר מקורב של אגאייר. "גם מביאים ציטטות וגם לא מזהים את הגורם? אם אתה אומר משהו – תעמוד מאחורי הדברים!", זועמים בסביבת המשקיע.

ליאור חורב, היועץ האסטרטגי של גומא אגייאר, מוסיף: "גומא מעריך מאוד את דני קליין ומעודד אותנו להגיע להסכמה, מצד שני הוא מאוד מאוד לא אוהב את מה שהוא רואה, והוא לא רגיל לזה שתוקפים בעלים מתוך החברה".

אז איפה האמת? מה קורה עם אגייאר ומה דעתו? לוואלה! ספורט נודע כי התקיימו לא מעט שיחות טלפוניות בין היו"ר דני קליין לאגייאר. בעל המאה הרבה באותן שיחות לומר את המילה "פשרה", אך לאחרונה חלה תפנית משמעותית לטובת מחנה אגייאר. אגייאר הבהיר בשיחה עם דני קליין חד-משמעית: 'אני רוצה פשרה, אך דוד אבן הוא נציגי בישראל'. בכך העניק אגאייר לאבן מנדט לממש את מהלך ההשתלטות על הדירקטוריון.

דני קליין יו"ר הפועל ירושלים (ימין) עם גומא אגייאר איש עסקים. קובי אליהו
"גומא מעריך מאוד את דני קליין ומעודד אותנו להגיע להסכמה, מצד שני הוא מאוד מאוד לא אוהב את מה שהוא רואה, והוא לא רגיל לזה שתוקפים בעלים מתוך החברה"/קובי אליהו

סליחה, ואנחנו לא מביאים מיליונים?

אך כיצד מתגוננים מפני שינוי של הקבוצה? בירושלים בוחנים את כל דרכי התגובה בהתייעצויות נמרצות עם עורכי דין ובינם לבין עצמם. לעת עתה, כל האופציות נלקחות בחשבון – לרבות ביטול ההסכם עם אגייאר. "ההסכם מלא פירושים לכאן או לכאן. יש בו גם סעיף הקובע כי במקרה של מחלוקת שאינה ניתנת לגישור, הצדדים ילכו לבוררות", אומר גורם בהפועל.

בהפועל ירושלים סבורים כי אגייאר יצטרך להביא הרבה כסף מהבית, אם הוא יפטר את ההנהלה הנוכחית. הרבה יותר מהסכומים שעליו יהיה לשלם כעת. אמנם לפי ההסכם אגייאר משלם 1.75 מיליון דולר כל עונה – אך גם בלעדיו, ההנהלה הנוכחית מגייסת כ- 3.5 מיליון דולר. בהפועל מודעים לכך, וכמה אנשי הנהלה הביעו כבר את רצונם לבטל את ההסכם עם אגייאר – המציל שהפך מבחינתם למציק. צבי שילו, היועץ המשפטי של הקבוצה, אף העביר חוות דעת על כך ש"יש עם מה ללכת למלחמה".

ואולם, במחנה אגייאר רק מגחכים על כך: "זה מטופש שאומרים 'נבוא ונבדוק אפשרות לבטל את ההסכם'", ומבטלים שם בזלזול את הרעיון למשוך בידית החירום. לדברי סובביו של המיליארדר, "אם רוצים לבטל את העסקה, צריך לבטל את העסקה. לא צריך לפנות לעיתונים אלא למי שצריך. בואו שבו ודברו איך מחזירים את הכסף. אבל כולם יודעים שזה לא מעשי. מאכילים עיתונאים בכל מיני בדיות – והעיתונאים? רצים עם זה לעיתונים. זה לא ריאלי, הביטול. ובכלל, אני לא מבין מה ההנהלה הקיימת נלחצה כתוצאה מזה שגומא רוצה לממש את הקנייה שלו. זה פשוט לא מובן".

עוד מבהיר מקורבו של אגייאר: "גומא העביר סכום כסף נכבד במיידי. לפי ההסכם הוא מעביר 1.75 מיליון דולר כפול שלוש עונות. כל הכסף הועבר כבר – כולל לעונות הבאות. אז אף אחד לא מאיים בכלום, לא בהליכה בהליכים משפטיים ולא בביטול ההסכם, שאין להם סיכוי בכך". המקורב גם לא מודאג מעורכי הדין של ההנהלה. "אז ירושלים מדברים עם עורכי דין. עורכי הדין שלהם מדברים גם איתנו. הרי אין ויכוח שגומא רכש את השליטה. אבל משום מה, יש ויכוח, אחרי שמכרתם לנו את החברה, על כך שהוא רוצה לממש את הזכויות".

למקורבו של גומא יש גם הסבר על מה כל המהומה: "למה המאבק הזה שמנהלים אנשי ההנהלה הנוכחיים נגד כניסתם של נציגי גומא לדירקטוריון? הסיבה היא פשוטה – הם מכרו שישים אחוזים מהחברה, אבל אולי לא התכוונו לכך ברצינות. כנראה רצו רק לקבל כסף".

שחקני הפועל ירושלים. ברני ארדוב
עכשיו צריכים בירושלים לקוות רק שהקריסה שהחלה על המגרש לא תחריף/ברני ארדוב

"אין סיכוי לצווי מניעה"

וכמו במלחמה אמיתית, גם בסיפור הזה יש D-day: זהו יום כינוסה של אסיפת הדירקטוריון. המחנות הנצים יודעים כי לקיומה של האסיפה יש משמעות רבה, ועל כן שניהם מקדישים לה אנרגיות בלתי מבוטלות: בעוד בירושלים לא קבעו תאריך לקיום האסיפה – אנשי אגייאר הוציאו בתגובה מסמך שבו נקבע כי היא תיערך תוך שבוע (16.1). פוגל והיו"ר קליין אף ביקשו בפגישות עם אבן לדחות את קיום האסיפה.

מדוע הפכה האסיפה למוקד התכתשות חם? ובכן, בתקופה האחרונה השלימו אנשיו של אגייאר את העברת המניות בקבוצה על שמו, ואישרו אותן על שם עו"ד איתן גבאי. כך שבאסיפה יהיה רוב לאנשי אגייאר – מה שיאפשר לו להגשים את חזון המינוי של ארבעה דירקטורים מטעמו (מתוך שבעה).

אנשי אגייאר מנסים להרגיע ולהסביר שהאסיפה איננה בהכרח יום הדין של ההנהלה הנוכחית: "אין לנו כוונה לגרום נזק לאגודה". ליאור חורב מוסיף : "אנחנו מנסים שדברים ייעשו בהסכמה ולא באופן חד צדדי ובשביל זה אנחנו דוחים את האסיפה. אין מטרה לפגוע באף אחד וזו המטרה בשיחות האלו, אנחנו מנסים להתגבר על החששות של חלק מהאנשים".

הגורם בסביבת אגייאר מבהיר: "עם זאת, אני אומר לך חד וחלק: למרות ההידברות, לא נוותר על מימוש הזכויות שאותן אגייאר רכש בכסף מלא – בהרבה מאוד כסף". אותו גורם בסביבת אגייאר מסביר את החשיבות של האסיפה: "האסיפה הכללית היא הגוף שבסמכותו להזיז דירקטורים מתפקידם ולמנות אחרים. הכוונה היא למנות ארבעה מתוך שבעה דירקטורים, באופן שמשקף את 60 אחוזי השליטה של גומא – והכול לפי תקנון החברה. זה לא נתון למו"מ. אין ולא יהיה ויתור בנושא זה" – הוא הודף את תקוותה של ההנהלה.

ובכל זאת, למקורב של אגאייר בשורה מרגיעה לקליין: "אין שום כוונה להתערב בניהול היומיומי מכוח הרוב של הדירקטוריון".

אבל דוד אבן אמר בראיון שבכוונתו לממש את השליטה.

"הדירקטוריון, הגוף המבקר את המנהלה, הוא אמנם מעליה, אבל החלטות דירקטוריון מביאים לאישור. אם את רוצה להחתים שחקן או מאמן או דברים כאלה, חובה להביאם לאישור דירקטוריון. ככה זה צריך להתבצע, אך עד כה לא הייתה לגומא שליטה על נציגים בדירקטוריון. דברים נעשו כפי שהיו רגילים כנראה לעשות – בינם לבין עצמם. אין שום ויתור ולא יהיה שום ויתור, אני אומר לך חד משמעית, אלה גם הדברים של גומא. הוא לא הולך לא יוותר על זכותו, שמכוח המניות שיש לו שאותן הוא הוא רכש בכסף מלא".

לסיכום, המקורב סבור שהמאבק של הגורמים המתנגדים בהנהלה חסר סיכוי. "אם את שואלת אותי, גם לדני קליין אין תשובה משפטית. אין סיכוי לצווי מניעה ודברים כאלו, אם זו כוונתם. גם היועצים המשפטיים שלהם יודעים את זה. אין בזה תועלת חוץ מלהרוויח זמן".

יש כוונה לפטר את דני קליין?

"ממש לא, להיפך. אמרו את זה גם לקליין עצמו".

אהרון פוגל יושב ראש דירקטוריון מגדל. מגד גוזני
מתי תהיה האסיפה? לא ברור, אבל הוא כבר ביקש לדחות אותה. אהרון פוגל/מגד גוזני

תגובת יו"ר דירקטוריון הפועל ירושלים, אלי גונן:

"האינטרס היחיד של הדירקטוריון הוא טובת הפועל מגדל ירושלים. טובת הפועל מגדל ירושלים כוללת לצד יציבות כלכלית ושאיפה להישגים גם את המוניטין, המסורת, רוח הקבוצה והאוהדים שלה – אלו מעולם לא עמדו ולא יעמדו למכירה. על פי המנדט שקיבלנו בעת המינוי שלנו לדירקטוריון אין לראות בקבוצת הפועל מגדל ירושלים עסק רגיל ככל העסקים. מדובר בקבוצת כדורסל ששייכת לקהילה ולאוהדים, שיש לה ערכים מובהקים. חובת הנאמנות היחידה שלנו היא לקבוצה, זו חובת נאמנות בחוק של כל דירקטוריון.


בהסכם שנחתם יש ביטוי למעמדם המיוחד של סמלי הקבוצה, ערכיה, דרכי הניהול שלה והמעמד הקהילתי שלה. כמו כן בהסכם יש סעיפים רבים שמדגישים את העובדה שאין מדובר בהסכם מכירה רגיל אלא במערכת מאד מורכבת וייחודית, שמתאימה לרוח הדברים. הפועל ירושלים מעריכה ומוקירה את גומא אגייאר ורואה חשיבות רבה במעורבותו הישירה בקבוצה, על פי רוח ההסכם. בחרנו להגיע להסכם עם אגייאר לאור היחסים המיוחדים שבינו לבין הקבוצה ועל בסיס רוח זו ויחסים אלה נכרת ההסכם.


אין מחלוקת על עצם העובדה שנחתם הסכם בין מר גומא אגייאר לבין הפועל מגדל ירושלים. לצערנו דומה כי כרגע, זה הדבר היחיד שלגביו אין מחלוקת. בכל הקשור להוראות ההסכם ולפרשנותו יש חילוקי דעות מהותיים. אנו מאמינים שכאשר יש מחלוקות או פרשנויות שונות הדרך לבחון אותן היא על ידי הדברות ישירה בין הגורמים הרלוונטיים ולא על ידי הליכה לתקשורת או פעולה משפטית חד-צדדית. אנו מצרים על כך שיש מי שחשבו שראוי לפעול אחרת ואף פעלו כך.


אנו שמחים שמקורבי אגייאר נענו לדרישתנו וביטלו את בקשתם לזימון האסיפה הכללית. אילו היו עומדים על דעתם ומבקשים לקיים את האסיפה כאשר יש מחלוקות כה רבות, הדבר היה מוביל להתנצחות שלא הייתה פועלת לטובת הקבוצה. הקבוצה זקוקה בעת הזאת לשקט מקצועי שיסייע להגשים את המטרות שלה בליגת לוטו. הקבוצה מגייסת מדי שנה סכומים ניכרים מתרומות ומחסויות של אוהדיה ושל גופים המעוניינים לתרום לקהילה. קשה להניח שגופים אלה ימשיכו לתרום מכספם להפועל ירושלים אם זו תהייה עסק פרטי של מיליארדר.


הכסף שאותו העביר גומא אגייאר הועבר לקבוצה ולא לבעלי המניות. הפועל ירושלים כיבדה ומכבדת הסכמים ופועלת על פי רוחם ואינה מעוניינת בכספו של איש בניגוד לרצונו המלא ובהסכמה מלאה בין הצדדים. אנו פועלים בכל דרך על מנת למצות את דרך המו"מ ולהגיע להבנה ולהסכמה שיהיו מקובלים על שני הצדדים להסכם. הדבר הוא לטובת הקבוצה וישרת אותה לטווח הארוך. אנו מקווים שמאמצינו אלה יישאו פרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully