וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות הגדולה של בן שהר

7.7.2011 / 7:00

למרות האובססיה של אוקזר לשחקני בית, המהפכה שעוברת הקבוצה והטיימינג שבו החתימה את שהר, מעניקים לחלוץ הפועל תל אביב לשעבר סיכוי הוגן לתפוס עמדת מפתח. גם טל בנין מסכים: "הליגה הצרפתית היא קרש קפיצה טוב, ולא גבוה מדי"

בן שהר הושאל לשנה מאספניול לאוקזר
איתי שכטר כבר כבש במדי קייזרסלאוטרן
ואולי זו בעצם ההברקה של הקיץ? עדן בן בסט לברסט
תולדות הכדורגלן הישראלי בליגה הצרפתית


פרנק ריברי לקח בקיץ 2005 את הזדמנות חייו בשתי הידיים. בחור בן 22, מוכשר אך בעייתי, שגדל בשכונת פשע והסתובב בין קבוצות רבות בליגה השנייה, התקשה מאוד למצוא בית. את החודשים שקדמו למעבר המשמעותי בקריירה הוא בילה בגלאטסראיי, קבוצתו החמישית בחמש שנים, וברח ממנה בגלל אי תשלום שכרו לכאורה. איך שלא תסתכלו על זה, המצב לא היה מזהיר. אלא שאז הוא הגיע למארסיי, והכל התחבר. הסיבה המרכזית לנסיקה המטאורית נעוצה בעובדה שמארסיי בנתה אז קבוצה חדשה לחלוטין. המאמן ז'אן פרננדז החליף על הספסל את פיליפ טרוסייה, יותר מעשרה שחקנים שוחררו, ומספר דומה של כוכבים חדשים נחתו באיצטדיון ולודרום, כולל החלוץ הסנגלי מאמאדו ניאנג, הסקורר הארגנטיני כריסטיאן חימנס והקשר האלבני לוריק סאנה. לא כל הרכש הצליח, ואפילו תוצאות הקבוצה לא השתפרו - מארסיי סיימה במקום החמישי הן ב-2005 והן ב-2006. זה לא הפריע לריברי להפוך תוך חודשים ספורים לכוכב על ולהתברג בהרכב צרפת במונדיאל 2006.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכול ללמוד מהדוגמה של ריברי. שהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך זה קשור לבן שהר? אין כאן אפילו רמז קלוש להשוואה כלשהי בין החלוץ הישראלי לכוכב הצרפתי. המקרה של ריברי בסך הכל מדגים כיצד יכול שחקן להציל קריירה שהולכת לאיבוד בגלל מעברים תכופים, אם הוא מקבל במה ראויה בקבוצה שנמצאת בהתהוות. מבחינת כדורגלן צעיר יש יתרונות לא מבוטלים למצב בו הוא מגיע לקבוצה ביחד עם מאמן חדש ושחקנים חדשים נוספים. אם יתפוס מנהיגות וימצא לעצמו את התפקיד האופטימאלי בהרכב, השמיים הם הגבול מבחינתו. זה בדיוק התסריט האופטימי של בן שהר בעונת ההשאלה שלו באוקזר.

היתרון: כדורגל התקפי

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ז'אן פרננדז מאמן אוקזר. רויטרס
סגנון המשחק ההגנתי ישתנה עם עזיבתו? פרננדז/רויטרס

אוקזר עוברת בימים אלה שינוי אדיר בכל קנה מידה. ז'אן פרננדז הוותיק והאהוד, שהדריך את הקבוצה במשך חמש שנים ארוכות, עזב לנאנסי, ובמקומו הוחתם לורן פורנייה השאפתן. מדובר בשחקן עבר נהדר שהוערך מאוד בצרפת כמאמן פאריס סן ז'רמן ב-2005. פורנייה הצליח בבירה מעל ומעבר לציפיות, אך פוטר במפתיע ללא סיבה מקצועית הגיונית, ומאז עבר בין קבוצות זוטרות. כעת הוא חוזר לליגה הבכירה, ובפיו בשורה – סגנון המשחק של אוקזר עשוי להפוך לאטרקטיבי והתקפי הרבה יותר. בעידן פרננדז, התבססה אוקזר בעיקר על עורף מעובה ומתפרצות מהירות. עובדה – במשך כל תקופתו באוקזר הבקיעה הקבוצה שער אחד למשחק ליגה בממוצע, מאזן עלוב אפילו בסטנדרטים של הליגה הצרפתית שמתאפיינת במספר כיבושים נמוך. כאשר סיימה במקום השלישי לפני שנה והעפילה כנגד כל הסיכויים לליגת האלופות, הבקיעה אוקזר 42 שערים ב-38 משחקים, לעומת 72 שערי הזכות של ליל, אותה עקפה בדקה ה-90 במחזור האחרון.

ליל הכייפית לא סטתה מדרכה וחגגה דאבל בעונה החולפת. אוקזר, שלא הצליחה להתמודד עם הצורך לחלק את המאמצים בשתי חזיתות, שקעה במאבקי התחתית וניצלה רק ברגע האחרון. למען האמת, הגדרה זו לא הוגנת כלפיה, כי כמעט כל קבוצות הליגה הצרפתית הצפופה היו בסכנת ירידה עד למחזורי הסיום, והטבלה הסופית מדרגת את אוקזר במקום התשיעי, עם תשעה הפסדים בלבד. מצד שני, היו לה 19 תוצאות תיקו, והיא התקשתה מאוד להכריע משחקים לטובתה. פורנייה מתיימר לשנות את המצב. "המטרה היא לבנות קבוצה עם דגש על התקפה, שתשאף לגדולות ותעניק לאוהדים לחלום ביציעים", אמר הבוס החדש במסיבת העיתונאים הראשונה, וכעת הוא ניגש למשימה עם שחקנים חדשים לחלוטין.

החידה: חלוץ שמאלי או חלוץ מרכזי

ואלטר בירסה שחקן אוקזר לפני קלוד מאקללה שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
שהר ישחק במקומו? בירסה/רויטרס

ההשתתפות בליגת האלופות אשתקד עזרה לאוקזר לשמור על הסגל, אבל הקיץ היא איבדה הכל – את המוח, את המנוע ואת המוציא לפועל. בנואה פדרטי, הפליימייקר שהופקד על בניית כל המהלכים ההתקפיים ועל ביצוע הכדורים הנייחים, נמכר לליל תמורת מיליון יורו. ואלטר בירסה הסלובני, הקשר השמאלי עם אנרגיות בלתי נגמרות ויקיר האוהדים בזכות ההשקעה העצומה, סיים את החוזה והתקדם לליגה האיטלקית כשחתם בגנואה. אירניוש יילן, החלוץ הפולני עליו התבסס החוד במשך כל חמש השנים של פרננדז בקבוצה, סירב אף הוא להאריך את החוזה, וכעת בוחן הצעות מגרמניה ומאנגליה. לו רק אחד מהם היה עוזב, היה מחפש פורנייה מחליף נקודתי למשבצת המיותמת. לאור הנטישה ההמונית, חייב המאמן למצוא שיטת משחק חדשה לגמרי, ולפי הצהרותיו הראשוניות הוא כלל לא מתנגד לכך.

כל שחקני הרכש, וביניהם שהר, יקבלו, לפיכך, הזדמנות להשתלב בהרכב המתהווה. חלוץ נוסף שנרכש בימים האחרונים הוא עיסאם ג'מע הטוניסאי, שחקן שטרם מימש את הפוטנציאל שלו ולא בלט בעונה החולפת בשורות לאנס שירדה ליגה. ברשימת החלוצים שעומדים לרשותו של פורנייה ניתן למצוא גם את ג'ונג ג'ו-גוק הקוריאני, שהגיע בינואר האחרון והבקיע שער שוויון במשחק חשוב במארסיי אך לא תפס מקום בהרכב; את אנטוני לה טאלק שנחשב פעם להבטחה גדולה בליברפול ובנבחרת הצעירה, אך הולך בינתיים מדחי אל דחי, ואת יאיא סאנוגו בן ה-18, ילד מוכשר מאוד שקודם הקיץ מקבוצת המילואים.

כיצד ישתמש בהם המאמן? סביר להניח שאפילו הוא עצמו טרם יודע את התשובה. קנטאן דופלר, עיתונאי 'ל'אקיפ', מעריך ששהר נרכש "כדי להחליף את בירסה באגף השמאלי, בעוד ג'מע וג'ונג ג'ו-גוק ישחקו במרכז". לעומתו, סבור העיתונאי ז'אן-שארל דארלה כי שהר יהיה חלוץ החוד, ודווקא ג'מע ירוץ משמאל. "רק במשחקי ההכנה נדע אם פורנייה מיישם את שיטת 2-4-4 או 3-3-4" אומר דארלה. גם סוגיית איוש התפקידים בקישור ההתקפי לא ברורה. רודי חדד, לשעבר כשלון במכבי תל אביב, חתם באוקזר אחרי שהיה, תאמינו או לא, מלך הבישולים בליגה השניה במדי שאטורו בעונה החולפת. ייתכן וחדד ינווט את המשחק במקומו של פדרטי, אך יכול להיות שהוא יתחלק במשימה עם דלבין אנדינגה, קשר קונגולזי בן 23 שגדל באקדמיה של אוקזר ומתחיל לגלות ניצוצות של כשרון גדול.

המבחן: מחנה האימון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנתונים לטובתו. שהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם שהר ישתדל להתאקלם מיומו הראשון בקבוצה, יראה בה בית קבע ולא תחנת מעבר, וישקיע באימונים, דרכו להרכב ולהצלחה סלולה. הנהלת אוקזר ואוהדיה אוהבים לקדם שחקני בית, אבל מעניקים גיבוי רחב מאוד לזרים שמגלים נאמנות לדגל. יילן אמנם לא למד כמעט אף מילה בצרפתית במשך חמש שנותיו במועדון, וגם נטה להיפצע לא מעט, אך זה לא הפריע ליציעים לתמוך בו בכל מצב. אפילו כאשר הבקיע חמישה שערים בלבד בעונת 2007/8 וגילה יכולת חלשה, הקבוצה לא הפנתה לו גב והמשיכה לסמוך עליו. דניאל ניקולאה, חלוץ רומני בינוני מאוד במונחי הליגה הצרפתית, בילה באוקזר לא פחות מארבע שנים, על אף שהבקיע 19 שערים בלבד ב-130 משחקים, ורשם מספר החמצות מזעזעות. "אנחנו מקבלים את שהר בזרועות פתוחות. אני לא יודעת עליו הרבה, אך אנחנו מקווים שהוא יהיה יילן החדש שלנו. אנו תמיד תומכים בשחקנים חדשים אם הם מתייחסים אלינו יפה ומשקיעים בעבודה", מספרת איזבל גויאם, ממקימי מועדון האוהדים של אוקזר.

כאשר הגיע להפועל תל אביב לפני שנה, היה שהר הבורג החסר במכונה המשומנת של אלי גוטמן שהתכוננה להופעה בליגת האלופות. כעת צריך החלוץ שיחגוג בעוד חודש את יום הולדתו ה-22 להבין שהמצב שונה בתכלית. הוא נחת באוקזר עם ציפיות לא מבוטלות, כאשר כותרות העיתונים בצרפת מבשרות על בואו של "ווין רוני הישראלי", והוא אחראי לגורלו אצל המאמן שיבחן את כל השחקנים בעין ביקורתית כבר באימונים הראשונים. "לשחקנים יש מוטיבציה גדולה יותר כאשר הם מרגישים שותפים לבניית קבוצה חדשה, וזה מצב טוב לשחקן צעיר כמו שהר. הוא לא נרכש ברגע האחרון, אלא הוחתם הרבה לפני תחילת העונה, ולמחנה האימונים תהיה השפעה גדולה מאוד", אומר גיורא שפיגל.

המאמן שחווה את הליגה הצרפתית כשחקן סבור כי המעבר עשוי להועיל מאוד לקריירה של שהר: "זו ליגה שנותנת הזדמנות מצוינת לכוכבים ישראלים. הצרפתים שמים דגש על התפתחות טכנית של שחקנים צעירים, ושהר שהתחיל בליגה האנגלית יוכל להפוך לשחקן רב גוני יותר בזכות ניסיונו באוקזר. משם אפשר להתקדם, אך קודם שהר צריך לתקוע יתד בקבוצה אחת. אי אפשר להחליף קבוצות כל הזמן, כי הרי לא עוברים דירה כל חצי שנה". גם טל בנין, עוזר מאמן נבחרת ישראל ששיחק בצרפת במדי קאן, נוטה להאמין שהחלטתו של שהר טובה: "הליגה הצרפתית היא קרש קפיצה טוב, ולא גבוה מדי. היא איכותית ומאפשרת לכשרון הטבעי של השחקנים לבוא לידי ביטוי".

כל הנתונים הראשוניים פועלים, אם כך, לטובתו של שהר. כעת הוא צריך להוכיח את כישרונו ואת מקצועיותו, ואז אולי תחליט אוקזר לממש את אופציית הרכישה שלו, כדי שהחלוץ הישראלי יתמיד בקבוצה אחת במשך יותר מעונה. אם בירסה ניצל את הבמה באוקזר כדי לעבור לגנואה, גם שהר יכול לעשות זאת, אך תחילה הוא חייב לבסס את עצמו במקום אחד. פורנייה לא זקוק לטרמפיסטים מזדמנים כשהוא עמל על בניית הקבוצה החדשה שלו, ורק השחקנים שיפנימו זאת יקבלו את אמונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully