וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנג'ר על

יניב בינו

8.5.2008 / 14:39

בניגוד לימי פלורנטינו פרז, שהתערב בכל החלטה מקצועית בריאל, רמון קלדרון נתן לפרדראג מיאטוביץ' את המפתחות לנהל והתוצאות בהתאם

קצת לפני פחות מעשור, ב-20.5.1998, עשה פרדראג מיאטוביץ' היסטוריה כשכבש את שער הניצחון בגמר הצ'מפיונס ליג נגד יובנטוס והביא את גביע אירופה לאלופות לריאל מדריד אחרי 32 שנים שחונות. בכך, פתח השחקן המונטנגרי שושלת שנמשכה עם עוד שני תארים אירופיים (2000 ו-2002). ביום ראשון שוב שבר מיאטוביץ', הפעם כמנהל הטכני של הקבוצה הלבנה, בצורת ארוכה בת 18 שנה, בהן לא זכתה ריאל מדריד בשתי אליפויות ספרד רצופות.

את סיפור ההצלחה של ריאל בשנתיים האחרונות אפשר לזקוף לזכותם של הרבה אנשים. החל מהשחקנים, המשך במאמנים וכלה בנשיא המועדון המכהן מזה כשנתיים בתפקיד, רמון קלדרון. אולם מאחורי הקלעים של קבוצת הפאר המדרידאית ניצב האיש שמקבל את כל ההחלטות, שמושך בחוטים ומכוון את מועדון הענק. פרדראג מיאטוביץ', המנהל הטכני של המועדון, הג'נרל מנג'ר אם תרצו, הוא האיש שאחראי לכך.

"צריך לומר למיאטוביץ' בראבו", כתב פרשן עיתון ה'אס' הספרדי, אלדרו קואנקה, על המנהל הטכני: "אם נהיה כנים, אנו חייבים להודות כי הוא עושה את העבודה הקשה שיש בפניו בצורה מדהימה. צריך להאמין כשהוא אומר שזו העבודה הכי מרתקת שהייתה לו בחיים. אם יתנו לו את כל התמיכה והעזרה, אני בטוח שהוא יעשה עבודה יוצאת מן הכלל בריאל".

לא צריך ניסיון, צריך אמון

המונטנגרי, שמוכר כיום בזכות כמויות הג'ל הבלתי נדלות שהוא שם בשערו, היה אחד מגדולי הכדורגלנים ביוגוסלביה, שהספיקה כבר להתפרק מאז. אחרי קריירה מוצלחת ועשירה, שאת רובה עשה בספרד ואת חלקה הכי מוצלח בריאל מדריד, פרש פז'ה ב-2004, לא לפני שהעביר שנתיים קלילות בקבוצת לבנטה הצנועה. אחרי הפרישה המשיך מיאטוביץ' לגור בוולנסיה והפך לסוכן שחקנים.

ב-2006 ואחרי כמעט שש שנות שלטון כמעט טוטליטארי של פלורנטינו פרז המגלומן, נערכה אחת ממערכות הבחירות הגדולות ביותר בריאל מדריד. חמישה מועמדים התמודדו על קולותיהם של 80,000 'סוסיוס' (חברי מועדון) כדי להתמנות לתפקיד היוקרתי. קלדרון זכה ב-8,344 מהקולות, 246 יותר מהמועמד שסיים במקום השני. עוד לפני שהביא מאמן והחתים שחקנים, הדבר הראשון שעשה הנשיא הטרי היה להציב לידו איש מקצוע. קלדרון הכין מבעוד מועד את מיאטוביץ' והבהיר לו כי אם ייבחר הוא מייעד לו את תפקיד המנהל הטכני של הקבוצה. אחרי הזכייה התייצב פז'ה כמו חייל נאמן אל הדגל.

לפז'ה לא היה כל כך ניסיון בניהול, בטח שלא ניהול מערכת ענקית וסבוכה ומלאת אינטריגות ובעיות כמו ריאל מדריד. אבל פז'ה לא חשש מהתפקיד וגם לא מהעובדה שהוא נכנס לנעליו הגדולות של אריגו סאקי. המאמן האיטלקי, שהוליך את מילאן לתקופת הזוהר שלה בתחילת שנות ה-90', לא הצליח לחולל כמעט שום שינוי בתקופה הקצרה שלו כמנהל טכני של ריאל. גם קודמו של סאקי, חורחה ולדאנו, אחד משחקני העבר הגדולים של הקבוצה, לא נשאר בתפקיד בסופו של דבר. הסיבה לחוסר ההצלחה של שניהם די ברורה - שליטתו חסרת המיצרים של הנשיא הכל יכול, פלורנטינו פרז. בתקופתו, כל החלטה, מהקטנה ביותר ועד הכי מכרעת עברה דרכו ורק דרכו.

קלדרון, בניגוד גמור לפרז, האציל את כל הסמכויות המקצועיות לפז'ה. כבר אחרי שנבחר לא חשש הנשיא לתת אמון במנהל הטכני חסר הניסיון. קלדרון, שעבד במועדון תחת שני נשיאים, פרננדו מרטין ופרז, אמר לאחר זכייתו: "הייתי אמנם חבר בהנהלות הקודמות, אבל לא הסכמתי לכל מה שהם עשו. אחד הדברים שלא אהבתי זו העובדה שהנשיא התערב והפריע בתחומים שלא קשורים אליו. ההנהלה לא תחתים או תשפיע בהבאתם של שחקנים אלה או אחרים". ואכן, קלדרון העמיד לרשות המנהל הטכני שלו את כל המשאבים ונתן לו את המפתחות על מנת שיבנה ויתכנן את הדור הבא של הקבוצה.

לא חלוץ אימפולסיבי, מנהל חכם

הדבר הראשון שעשה מיאטוביץ' הוא להחתים מאמן בעל שיעור קומה, שיחזיר עטרה ליושנה וישיב לאחר ארבע שנים ללא תואר את האליפות לבירה. שערוריית השיפוט הגדולה באיטליה עזרה לפז'ה את קלדרון להשיב למועדון, בדיוק לאחר עשור, את פאביו קאפלו. קלדרון דיבר על הרוח הנשגבת שהייתה למועדון בקדנצייה הראשונה של הרס"ר האיטלקי בתפקיד (1996/7), ועשר שנים לאחר אותה אליפות התאחדו שוב מיאטוביץ' וקאפלו. אלא שהפעם התהפכו היוצרות. אז היה קאפלו, בתור מאמן, ממונה על פז'ה השחקן. כעת, המונטנגרי היה אחראי על קאפלו וזה שמינה אותו לתפקיד. מרתק הדבר כי לקאפלו אשתקד ולברנד שוסטר השנה לא הייתה בעיה עם העובדה כי מעליהם ממונה מעין מנג'ר על. חרף האגו הגדול של כל אחד מהשניים, האיטלקי והגרמני, הם ידעו שכדי להצליח הם חייבים לעבוד כצוות ביחד עם מיאטוביץ'. במערכת כה גדולה אין מקום לסוליסטים.

הדבר הכי מדהים אצל מיאטוביץ' הוא השינוי הכמעט רדיקלי שהוא עבר בכל הקשור לאופיו. כשחקן, היה מוכר פז'ה החלוץ כאימפולסיבי, חם מזג וחסר פשרות. לא היה קשה לחוש בעצביו הרופפים, שעומדים כל שנייה להתפקע. נראה כי הקלישאה על כך שהשנים ממתנות את האדם נכונה. הפעם היה צריך להיות פז'ה זה שמכבה את השריפות ומפרק את המוקשים. בשנתו הראשונה, הוא היה צריך לגשר על הפערים בין קאפלו לקהל, שסלד מהמאמן האיטלקי, שהגיב באחד המשחקים בסנטיאגו ברנבאו באצבע משולשת. זה המשיך עם שחקניה הבעייתים של הקבוצה, שפגעו במרקם החברתי שביקש קאפלו ליצור. אנטוניו קסאנו התבטא באחת הפעמים ואמר כי "במדריד אי אפשר לשחק כדורגל, בגלל שבלילות מסתובבות הרבה בחורות שנראות טוב", אז פז'ה עשה עימו חסד ושלח אותו לסמפדוריה. גם שחרורם הבעייתי של אהובי הקהל במדריד, רוברטו קרלוס, ששיחק 11 שנים במועדון, ודייויד בקהאם, אליל הבנות, עברו בשקט בקרב אוהדי ריאל, שהבינו כי מיאטוביץ' מטאטא את השרידים האחרונים מתקופת הגלאקטיקוס הידועה לשמצה.

גם את הדבר הכי בעייתי – פיטוריו של קאפלו בסוף עונת 2007 – הצליח לעשות פז'ה מבלי שאף רבב ידבק בו או בבוס שלו. הסיום ההירואי של אותה עונה והאליפות שריאל השיבה לעצמה יצרו את התחושה בקרב האוהדים ובקרב העיתונאים כי יהיה זה אווילי לשחרר את קאפלו אחרי עונה שכזו. גם המאמן עצמו סירב ללכת ורצה להישאר בתפקידו. קלדרון השאיר את ההחלטה לגבי המשך העסקתו של קאפלו בידיו של פז'ה. בראיון לתקשורת הספרדית אמר הבוס: "כל החלטה במועדון עוברת דרכו של מיאטוביץ'". ייתכן שהוא רצה להסיר מעצמו אשמה במקרה של כישלון, אבל פז'ה שוב הצליח לטפל בעדינות נפלאה בסוגייה. הוא דיבר אל ליבם של האוהדים ואמר כל העת כי מלבד תארים, חובה על הקבוצה גם לשחק כדורגל יפה. לבסוף הוא העזיב את קאפלו, וגם המדרידיסטה הניציים ביותר קיבלו בהכנעה ובאהבה את החלטתו של המוטנגרי, ששבה אותם בקסמו.

20 שחרורים, 19 החתמות, 2 אליפויות

"כשקלדרון הגיע לריאל מדריד, זה היה ברור שהיא חייבת שינוי", כתב בטורו פרשן אחר של ה'אס', גררו: "פז'ה היה צריך להסיר את כל החלקים הלא טובים במכונה מהשנתיים האחרונות ולייצר תוצאות שוב. 20 שחרורים ו-19 החתמות הביאו לסופו של העידן הגלאקטי במועדון. צירוף מקרים נדיר או כישרון מוכח, אבל בבית החדש של ריאל מדריד יש מדיניות חדשה שהביאה עד כה שתי אליפויות ברצף".

אחרי הניצחון הענק בקלאסיקו 1:4 על ברצלונה ועם שתי אליפויות ברצף, נמצאת ריאל כעת כמעט על פסגת העולם. חסרה לה רק ההצלחה בליגת האלופות והיא תוכל לגעת בשלמות. אולם כפי שמיאטוביץ' יודע, להגיע לצמרת קל יותר מאשר להישאר בה. כדאי לו להסתכל אל היריבה המושבעת מקטאלוניה, שהייתה רק לפני שנתיים על אותה פסגה וכעת מלקטת את שבריה. להפיק לקחים כל העת ולהשתפר, לרענן את הסגל, להתחדש ולהשתנות. אם להסתמך על ההתנהלות שלו בשנתיים האחרונות, ריאל מדריד יכולה להיות אופטימית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully