וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

F1: עונת 2009 יוצאת לדרך

ירון אדרי

24.3.2009 / 15:16

העונה החשובה אי פעם בתולדות הפורמולה 1 יוצאת לדרך בסוף השבוע הקרוב. מה חדש ומי נגד מי? ויש גם הימורים

ביום ראשון הקרוב זה מתחיל. האורות האדומים יכבו, והעונה החשובה ביותר של סבב הפורמולה 1 מזה שנים תצא לדרך. מותחת? אפילו מהפכנית יש שיגידו. הציניקנים, לעומתם, בהינף יד מזלזל, יאמרו כי כלום כבר לא יעזור לסבב המהיר בעולם לחזור לתור הזהב שלו. הם כבר ראו את ברני אקלסטון וה-FIA מנסים הכל.

מזה שנים שמנסים קודקודי הפורמולה 1 להחיות את הסבב, שאיבד מהזוהר שלו והרבה בגלל חוסר התחרותיות במסלול. המירוצים הפכו סטריליים מדיי, את מספר העקיפות במשך כל העונה אפשר לספור על כף יד אחת, ועוד לפני המירוץ ניתן לחזות לאיזו משתי קבוצות, אולי שלוש, ילך הניצחון. גם שינויי התקנות המזדמנים, נראו יותר כטלאי על בגד מרופט.

אחרי שנים של גישושים באפילה, החליטו ב-FIA כי הבייבי חייב רמונט כללי והרבה לפני המשבר הכלכלי סומנה 2009 כעונת המפנה של הפורמולה 1. אם שום דבר לא עוזר להרים את העסק, צריך לנסות משהו רדיקלי. למה טלאי, כשאפשר להחליף לגמרי את הבגדים? אגב משבר כלכלי, זה רק הוסיף משלו ורעיון צימצום ההוצאות כעזרה לשיפור התחרותיות של הקבוצות הקטנות, קיבל מפנה חיובי.

לא מה שהכרתם

אם טרם התבוננתם במכוניות הפורמולה 1 החדשות, זה הזמן. רק אל תצפו לאהבה ממבט ראשון, כי חוסר הפרופורציות בין החלק הקדמי לאחורי הפך אותה למשהו שונה ומשונה. על פי התקנות החדשות, הכנף הקדמית רחבה ונמוכה מבעבר, כשהכנף מאחור זוכה למראה גבוה וצר. אלמנטים אווירודינמיים בדמות כנפונים המבצבצים מהמעטפת החיצונית גם הם אינם בנמצא. המטרה – לשפר את זרימת האוויר מהמכונית והלאה כך שלמכונית עוקבת יהיה קל יותר לעקוף. עוד הוחלט לחזור לצמיגי סליקס טהורים אחרי 12 שנים.

אמצעי נוסף לשיפור התחרותיות היא מערכת ה-KERS, שבנוסף נושאת על גבה את דגל איכות הסביבה. אנרגיית הבלימה שמייצרת המכונית נאגרת, ומאפשרת לנהג לשחררה כשצריך. למשך מספר שניות, מתווספים לכוח המנוע עוד 80 כוחות סוס שלבטח יעזרו לסיים בהצלחה עקיפות. אלא שלא כל הקבוצות סיימו את פיתוח המערכת והתאמתה למכונית, ונכון לרגע זה רק רנו ופרארי מוכנות לעשות בה שימוש במירוץ פתיחת העונה.

עוד נושא שזכה לשינוי הוא יחידות הכוח. אמנם באלה לא חלו שינויים לעומת העונה שעברה, אך מספרן הוגבל. על פי ההחלטה האחרונה, נקבע כי שמונה מנועים בלבד יעמדו לרשותו של כל נהג במהלך 17 המירוצים העונה. בכל סוף שבוע של מירוץ, החל משלבי האימון וכלה במירוץ, יהיה מותר לכל מכונית להשתמש במנוע אחד בלבד. החלפת מנועים תהיה מותרת בין מירוצים, כל עוד לא מכניסים לשימוש מנוע תשיעי שיחייב בענישה. בנוסף, מוגבל המנוע ל-18 אלף סל"ד לעומת 19 אלף בעונה שעברה. כאן המקום לציין כי עד לדגל השחמט במירוץ האחרון לעונה, חל איסור על הקבוצות לערוך מבחנים.

שינויים נוספים רבים עוד נמצאים ברשימה, אך אין טעם להרחיב ואלה גם יכולים להשתנות. אז רגע לפני שנעבור לקבוצות ולתחזיות, נציין כי גם שיטת הניקוד תישאר בעינה למרות שכבר הוחלט על סוג של שינוי.

מקלארן מרצדס MP4-24

למרות שהיתה בין הקבוצות המהירות בעונה שעברה ואף חטפה מפרארי את אליפות הנהגים, מקלארן לא מצליחה להסתדר עם התקנות החדשות. במהלך המבחנים המקדימים התקשו לואיס המילטון (1) והייקי קובליינן (2) להציג מהירות מספקת, ואף מוקמו לא אחת במקום האחרון.

בקבוצה נשמעים קולות פסימיים, אך המילטון שומר על חיוביות. אלוף העולם מאמין שברגע האמת תראה הקבוצה לכולם כי לא איבדה מכוחה, רק שלא רבים מאמינים לו. בכל הנוגע לשמירה על התואר הוא אופטימי פחות, ומאמין שיהיה לו קשה מאוד להשיג אליפות שנייה ברציפות. ממלחמה ביתית הוא לבטח לא צריך לחשוש, למרות שקובליינן הצהיר כי השנה גם הוא מכוון לאליפות.

ההימור: מקום חמישי, ושלום לאליפות נהגים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פרארי F60

אלופת היצרניות של 2008, עמלה קשה בכדי שגם בעונה הקרובה היא תשיג את התואר, יחד עם אליפות הנהגים החשובה לא פחות. בשורותיה ימשיכו לנהוג אלוף 2007 קימי רייקונן (4), והמאוכזב של 2008 פליפה מאסה (3) שהפסיד את התואר ברגע האחרון. עד כה, הציגה פרארי את אחת המכוניות התחרותיות ביותר במבחנים המקדימים.

על פי ההצהרות הרשמיות, לא תעניק פרארי יתרון לאחד מהנהגים, לפחות לא בשלבים הראשונים לעונה. רייקונן מצידו יודע כי חזרה על ביצועיו הלא טובים מ-2008, יזרזו את פרישתו מהסבב ועל כן הוא חייב לחזור לכושר. למאסה, מספיקה העונה שעברה בכדי להחדיר בו מוטיבציה שתשכנע את פרארי לשים בידיו את המושכות. לא נתפלא אם כן, שגם הפעם הוא יקדים בטבלה את בן קבוצתו, ואף יחזיר את תואר האליפות לברזיל אחרי 18 שנים.

ההימור: יחד עם מאסה, תואר אליפות כפול

ב.מ.וו F1.09

מי שעשתה כברת דרך בשנתיים האחרונות, מקווה לעונה טובה אף יותר. על פי המבחנים בכל אופן, נראה כי הפערים מול פרארי הצטמצמו ובאין מפריע מצד מקלארן, ההתמודדות תהיה קלה יותר. גם לתואר אליפות הנהגים מכוונים בב.מ.וו, ונראה כי המועמד הראוי הוא רוברט קוביצה (5). ניק היידפלד (6) מצידו, ינסה גם הוא להשיג שיא אישי אך ספק אם יהיה המועמד של הקבוצה לאליפות. לטובתו נציין נסיון רב, שלבטח עזר לקבוצה להגיע למה שהיא היום.

נכון לרגע זה, לא סגורים בב.מ.וו על השימוש במערכת ה-KERS שלטענתם כבר מבצעית. השימוש בה בעתיד, לבטח ישפר את מעמדה על הגריד.

ההימור: מקום שלישי

רנו R29

רנו רצתה לחזור לשיאים של 2005 ו-2006, והחזירה לפני שנה את פרננדו אלונסו לשורותיה. אבל אלוף העולם לשעבר התקשה להתמודד עם מכונית שאינה תחרותית, מה שחיזק את שמועות המעבר לפרארי. אלא שהרבעון האחרון של עונת 2008 הניב תוצאות שיא, כולל שני נצחונות רצופים והצהרות לעתיד תחרותי.

המרחק בין הצהרות למציאות גדול, ונכון לרגע זה רנו היא הקבוצה הכי לא עקבית. לזכותה יאמר שהיא הראשונה לספר כי מערכת ה-KERS תהיה בשימוש במירוץ פתיחת העונה. אלונסו (7), לבטח ירצה לסיים כאלוף עם הקבוצה איתה הוא מזוהה, ובעיקר כששמועות מדברות על פרישתה מהסבב בתום העונה. לצידו ימשיך לנהוג נלסיניו פיקה (8).

ההימור: מקום שישי

טויוטה TF109

אם בשנה שעברה טויוטה הרשימה את כולם, נראה שהשנה היא עשתה את הצעד שהיה חסר לה – עקביות. הקבוצה שהחליטה לא ליפול קורבן למשבר הכלכלי כמו שאר היפניות, סיימה את המבחנים כמעט תמיד בין שלוש הקבוצות המהירות. מעבר לכך, צמד הנהגים יארנו טרולי (9) וטימו גלוק (10), נחושים להצעיד את הקבוצה לנצחון ראשון.

טויוטה אמנם הצליחה להתמודד עם מציאות פיננסית קשה, אך כנראה שעונה נוספת ללא הצלחות מרשימות תאלץ אותה לתלות את המפתחות. חשוב לציין כי לאחר פרישתה של הונדה, היא גם לא תוכל להתהדר בתואר היפנית המצליחה בסבב. כרגע הכדור נמצא אצל טרולי וגלוק, ואל תתפלאו אם הם יציגו עקביות גם בביקור על הפודיום.

ההימור: מקום רביעי

טורו רוסו SRT4 + רד בול RB5

כשהחליטה יצרנית משקאות האנרגיה 'רד בול' להשקיע בקבוצה נוספת, היא לא שיערה שדווקא היא תהיה זו שתעניק לה נצחון ראשון. סבסטיאן ווטל הצעיר הצליח במקום בו כשלו דיוויד קולטהרד ומארק וובר הוותיקים, מה שסלל לו את הדרך לכיסא הנהג המוביל של קבוצת האם 'רד בול'. קולטהארד כידוע פרש, ולצידו של ווטל (15) ינהג וובר (14).

עם מנועי פרארי (לעומת רנו אצל האחות), ונהג חדש בשם סבסטיאן בואמי (12), מקווים ב'טורו רוסו' להשוות את תוצאות העונה החולפת. סבסטיאן בורדה (11) ימשיך לנהוג בקבוצה תחת עינו הקפדנית של הבוס דיטריך מאטשיץ, ואל תתפלאו אם חוסר בתוצאות יעניקו לו מכתב התפטרות עוד לפני תום העונה.

ואיך היו המבחנים? בשבוע שעבר אמר מארק וובר כי המכונית לא מספיק תחרותית לדעתו, וספק נשמע בקולו לגבי האפשרות להשיג נצחון כפי שרוצה הבוס. בכלל, נראה כי מקרה המילטון-אלונסו-מקלארן יחזור על עצמו כשכבר כעת אומר האוסטרלי כי הקבוצה כולה נבנתה סביב שותפו הצעיר. אולי זה ינחם אותו, המכונית של 'טורו רוסו' אף הרשימה פחות.

ההימור: 'רד בול' שמינית, 'טורו רוסו' תשיעית. בזכות וויליאמס

ווליאמס FW31

הנה דוגמה לקבוצה שלא הצליחה להתגבר על השינויים שחלו במרוצת השנים. מאימת הקבוצות בשנות ה-90, הפכה וויליאמס לקבוצה אפורה שעושה בעיקר בושות למסורת ולבוס. נוסף על כך, היא גם גוררת אחריה גרעון כספי גדול, וספונסר חשוב (רויאל בנק סקוטלנד) שבאין כסף החליט לפרוש.

עם כל הצרות, שינויי העונה הם הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לוויליאמס שבעזרת המנוע של טויוטה מצליחה בכל זאת לשפר את מעמדה על הגריד. במהלך המבחנים, לא היתה הקבוצה רחוקה בהרבה מהקבוצות המובילות ועם ניהול נכון, אל תתפלאו אם תראו אותה על הפודיום כל עוד היא תצליח לסיים את העונה. עבור ניקו רוזברג (16) וקאזוקי נאקג'ימה (17), נצר לנהגי עבר, זה לבטח יהיה חשוב אם הם רוצים להמשיך את הקריירה בסבב.

ההימור: מקום שביעי, עד לרגע בו תיאלץ לפרוש

פורס אינדיה VJM02

אם 'טורו רוסו' היא קבוצת הבת של 'רד בול', נראה ש'פורס אינדיה' הופכת לקבוצת הבת של מרצדס לאחר שבקירבה הושתל המנוע הגרמני. ולמה אנחנו לא מזכירים את מקלארן? כי היצרנית מגרמניה מדברת כבר זמן רב מאוד על רצונה להיות עצמאית. אפילו מכונית ה'על' המשותפת SLR שהגיע לסוף חייה, מסיימת פרק חשוב בין השתיים. הצלחה של 'פורס אינדיה' העונה, אולי תסלול למרצדס את הדרך לקבוצה עצמאית כפי שיריבתה ב.מ.וו עשתה עם סאובר.

במדי הקבוצה ימשיכו לנהוג ג'יאנקרלו פיסיקלה (19) ואדריאן סוטיל (18) כשהראשון ירצה להציג ביצועים טובים שיישמרו לו כיסא לעונה הבאה, אחרת ימצא עצמו מחוץ לסבב. סוטיל ירצה גם הוא לשכנע, אם לא את מרצדס אז קבוצה גדולה אחרת. חשוב לציין כי מקומם של השניים לא בטוח, ובכל רגע עלולה מרצדס להכניס את אחד מנהגי המבחן שלה.

ההימור: מקום שביעי. בזכות וויליאמס

בראון BGP001

הונדה היא הסיפור החם של עונת המלפפונים. מאז הודיעה על פרישה בדצמבר 2008, לא היה יום שהיא לא עמדה בראש החדשות. בעלי הבית היפנים לא רצו להוריד את השאלטר, והחליטו כי מוטב יהיה להעביר את המושכות למישהו אחר. אחרי חודשים של שמועות, מנהל הקבוצה רוס בראון הפך להיות גם הבעלים.

אלא שדווקא הקבוצה החדשה שנוסדה על שרידיה של הונדה המקרטעת, הגיעה למסלול והראתה לכולם מאיפה משתין הסושי. גם רובנס בארקילו (21) וגם ג'נסון באטון (20), הציגו זמני הקפה שהשאירו את כל היריבים המומים. עם מנוע מרצדס, היתה המכונית מהירה בשנייה מיתר המתחרות כשלרשותה רק שבוע אחד של ניסויים. האם היא תצליח לעשות זאת גם במירוצים או שהיה זה סוג של מלחמה פסיכולוגית בחסות אלמנטים אסורים? ההימור הפרוע שלנו חוזה לה מקום שני.

לו"ז אליפות הפורמולה 1 ל-2009

אוסטרליה – אלברט פארק 29/03
מאלזיה - ספאנג 05/04
סין – שנגחאי 19/04
בחריין - שאקיר 26/04
ספרד - קטלוניה 10/05
מונאקו – מונטה קארלו 24/05
טורקיה – איסטנבול פארק 07/06
בריטניה – סילברסטון 21/06
גרמניה - נורבורגרינג 12/07
הונגריה - הונגרורינג 26/07
אירופה - ולנסיה 23/08
בלגיה - ספא 30/08
איטליה - מונזה 13/09
סינגפור 27/09
יפן – סוזוקה 27/09
ברזיל - אינטרלאגוס 18/10
אבו דאבי 01/11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully