וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרים לעובדות

14.1.2011 / 8:05

לטענה שהפועל ת"א מצליחה בזכות הצביון הישראלי אין כל אחיזה במציאות ובסטטיסטיקה. אודי הירש על הפופוליזם האדום

אפשר להבין את תחושת האופוריה סביב הצלחת קבוצת הכדורסל של הפועל תל אביב. הענף המדוכדך תמידית צמא לסיפור אופטימי, וזה בדיוק מה שמספק לו מועדון האוהדים הסימפטי, שדורס את הליגה השנייה ואף טיפס לחצי גמר גביע המדינה. הבעיה היא שנדמה כי ענני האופוריה מפריעים לעוסקים בדבר להגיע למסקנות הנכונות מהמסע של האדומים חזרה לליגת העל.

כך צומח לו בימים האחרונים, מאז ניצחונה של הפועל על מכבי חיפה ברבע גמר הגביע, נראטיב חדש: הפועל מצליחה כי היא קבוצה ישראלית ומגובשת, מול גדודי הזרים המנוכרים בליגת העל. הלקח המתבקש הוא שיש להפסיק לדכא על הספסל על השחקן הישראלי, שהרי אם גל איתן וירדן שוורצמן יכולים לנצח את קילינגסוורת', רובינסון, מלצר והיית', למה מתעקשים מאמני הליגה הבכירה להחתים חמישה ושישה זרים?

ובכן, הם עושים זאת מסיבה פשוטה: אם יבנו קבוצה סביב ישראלים, הם יאבדו במהירות את מקום עבודתם. מאוד נחמד לשקוע בנוסטלגיה החמימה לימים שקבוצות כל ישראליות שיחקו כאן בימי שישי לעיני אלפי צופים במגרשים פתוחים, אבל למרבה הצער תקופה זאת הסתיימה לבלי שוב. נכון לעכשיו, פשוט אין בנמצא די ישראלים ברמה נאותה.

במציאות שבה השחקנים הטובים באמת משחקים ב-NBA או משקיפים מכיסא נוח במיוחד על משחקיה של מכבי תל אביב, ליריבות נותרים רק הפירורים. גם אם הפועל תל אביב תחליט לבנות את הסגל שלה בעונה הבאה סביב בסיס ישראלי, המלאי מתוכו היא תוכל לבחור יהיה מצומצם ומאכזב: אולי נעימי, אולי אוחיון, אולי מקל, אולי קוקיה, אולי כדיר. אף אחד מהם, כך מסתמן, כבר לא יגיע לרמתו של מאיר טפירו, שהדומיננטיות שלו העונה, רגע לפני יום הולדת 36, מעידה גם על גדולתו וגם על רמתם הירודה של עמיתיו המקומיים.

הסטטיסטיקה משקרת?

למעשה, אם מתרכזים בעובדות במקום בתחושות נטולות תוקף אמפירי, מגלים שהפועל השיגה את הניצחונות המרשימים בגביע בזכות הזרים. מתן נאור סיפק קור רוח, אליהו שלשות חשובות וירון להט חוכמה ומנהיגות, אבל בריאן אוסברי ואדריאן אוטר עשו את מרבית הנקודות, שככל הזכור הן הגורם המרכזי לניצחונות בכדורסל. מול חולון קלעו השניים 56 מתוך 93, בעוד נגד חיפה הם צברו 62 מתוך 106 נקודות.

זה אולי לא תואם את הדימוי הרומנטי, אבל הפועל קורעת לגזרים את הליגה השנייה לא בזכות התלכיד הישראלי הנהדר שלה, אלא בעיקר מפני שהחתימה שני זרים מצוינים. למרות זאת, שלוש הקבוצות מליגת העל ייחלו להתמודד מולה בחצי גמר הגביע. הן יודעות שמחוץ לאולם הביתי והדוחף בהדר יוסף, תמיד מוטב לשחק מול קבוצה עם שני זרים, גם אם מאחוריה עומד קהל ססגוני ומסור.

כך שכדי להצליח באמת, הפועל תצטרך להחתים בעונה הבאה ארבעה זרים טובים לכל הפחות. כך נהגו גם העולות המצליחות הקודמות – חולון, חיפה, נתניה ואשדוד. ההישגים שלהן רשומים קודם כל על שמם של טאקר וסימונס, פרקינס וג'פרסון, פינוק וקילינגסוורת', קרטר, דאנקן וברדלי. גם הקבוצה שקמה על חורבות אוסישקין תצטרך להיפרד מהאידיאלים, וכדי לעשות זאת יהיה עליה בסך הכל להיזכר בהיסטוריה שלה. אחרי הכל, לבאן מרסר, מייק לארגי, פרביס שורט ודייויד ת'רדקיל לא למדו את יסודות הכדורסל שלהם על גדות הירקון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully