וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול יונייטד זה יהיה אחרת?

22.5.2009 / 15:40

צ'לסי, בהשראת ריינג'רס, הוכיחה שאפשר למרר לברצלונה את החיים. תומר יצחק ניסה לבדוק האם הביצורים המכוערים יחכו לקטלאנים גם בגמר האלופות, או שמצפה לה סגנון משחק נוח יותר?

"הם שיחקו אנטי-כדורגל. ככה באמת אין אפשרות לפתח משחק כמו שאנחנו אוהבים והקהל רוצה לראות. אני לא מדבר רק על השמירה עליי, אלא על הדרך בה הסתגרו במחצית המגרש שלהם. זה מתסכל". הדברים הללו נשמעו מפי לאונל מסי, כוכבה הארגנטינאי של ברצלונה לאחר המשחק הראשון מול צ'לסי בחצי הגמר, אבל ברקע הדהדו גם 179 הדקות מול מנצ'סטר יונייטד בעונה שעברה. 179 דקות של יכולת טקטית משובחת מצד השדים האדומים וטיל בליסטי אחד של פול סקולס שחרץ את גורל ההתמודדות, כשברצלונה הודחה על ידי מנצ'סטר יונייטד בחצי גמר הצ'מפיונס.

היה זה הרגע בו על הכתובת שרוססה על הקיר – ברצלונה לא מסוגלת לפצח הגנה אנגלית – צורף סימן קריאה גדול. בשלוש מארבע השנים האחרונות, הייתה זו נציגה מהפרמיירליג ששלחה את ברצלונה הביתה, כשהמקרה היחיד במלחמה המתמשכת בו נחלצה בארסה מאימת האנגליות ואף זכתה בקרב אחד, היה בגמר 2006, אז גברו הקטלאנים 1:2 על ארסנל וזכו בתואר.

עד הדקה ה-93 בסטמפורד ברידג', נדמה היה שהסיוט האנגלי של ברצלונה חוזר על עצמו. שוב צמד משחקי חפירות, כשבגומלין לא מצליחים שחקניו של פפ גווארדיולה לבעוט ולו פעם אחת למסגרת, עד שבא אנדרס אינייסטה ושבר את הקרח, ואולי גם את המיתוס. ברצלונה התגברה על המכשול הכי גדול שניצב בפניה העונה, וזאת לאחר 180 דקות של סבל מתמשך ותסכול בל יתואר עבור מסי וחבריו. "הסתיימה עבודת הפרך, בגמר אפשר ליהנות", נכתב בפורום הרשמי של אוהדי ברצלונה, כשהכוונה היא למפגש מול מנצ'סטר יונייטד – קבוצה הרבה יותר התקפית מצ'לסי. האם זה משחק לטובת בארסה, שתרוויח יריבה נוחה יותר? הכל תלוי באלכס פרגוסון.

שביל הזהב

מאז המפגש בעונה שעברה בחצי הגמר השתנו שתי הקבוצות, כשבמיוחד אמורים הדברים לגבי ברצלונה. במקרה הקודם, פרגוסון ידע שבארסה עומדת בפני פרשת דרכים, סובלת מחוסר ודאות בסגל (רונאלדיניו ביציע, מסי פצוע לסירוגין ואטו לא פוגע) ובעיקר מיואשת מחוסר ההצלחה בליגה מול ריאל מדריד. אז מה עשה פרגי? בחר במשחק טקטי למהדרין, בניגוד לדרכו, מתוך ידיעה שכך יוכל להוציא את ברצלונה מכליה ולהעמיק את השבר.

עיבוי מרכז המגרש - כאשר וויין רוני וקרלוס טבס בעיקר מתגברים את המגנים - וההתבססות על מתפרצות, הפכו את מנצ'סטר יונייטד למסוכנת מבין השתיים, וברצלונה בעיקר הניעה כדור בניוטרל. המסירות הקצרות לא איימו לרגע לחדור מבעד להגנה האדומה, ויונייטד יצאה נשכרת. "החכמה אז הייתה למנוע מהם את הכדור", ציין בריאן מקלייר הסקוטי, מי שזכה עם יונייטד בגביע המחזיקות ב-1991 עם ניצחון בגמר על ברצלונה. "היום אני לא בטוח שזה פשוט כל כך. שתי הקבוצות משחקות בסגנון די דומה, אז הניצחון יצטרך לבוא משילוב של היכולת הטקטית והאינדיבידואלית".

ואכן, הפעם פרגוסון רוצה לזכות בליגת האלופות בסטייל. לאחר שמול באיירן מינכן ב-1999 סבל מהרחקות ופציעות שכפו עליו סגנון אחר, ובעונה שעברה נפל עליו גמר אנגלי טיפוסי מול צ'לסי, זו ההזדמנות של המנג'ר הסקוטי, בתור אדם בעל חזון שהגשים את כל שאיפותיו מאז חתם ביונייטד, לשחק במעמד הגמר את הכדורגל שהוא אוהב. כדורגל בו הקבוצה הטובה יותר תנצח, ולא זו שתישאר לעמוד אחרונה. "זה משחק שיכול להסתיים בתיקו 4:4 ובאותה מידה גם ב-0:0 מאכזב", נכתב ב"גרדיאן" הבריטי. ב"אל מונדו דפורטיבו" הקטלאני, חיזקו: "הידינק קבע את צורת המשחק בחצי הגמר, פרגוסון יעשה זאת בגמר". על פיו ישק דבר.

בשני הצדדים מבינים שהמעמד מחייב, שכן מדובר באמת בגמר בין שתי הקבוצות הטובות באירופה, על הזכות להיות היחידה לה יוצמד התואר המחייב. מצד אחד, פרגוסון שטען לאחרונה כי זו הקבוצה החזקה ביותר שאימן, ומנגד ברצלונה שהוגדרה על ידי התקשורת הקטלאנית כגדולה בכל הזמנים. המעבר של ברצלונה את המכשול בסטמפורד ברידג' הוכיח - עם או בלי קשר לטעויות השיפוט של טום הנינג אוברבו – שהקבוצה סיגלה לעצמה מנטליות חסרת פשרות, בניגוד לעונה שעברה, ואין בכוונתה להרים ידיים גם כשהתכנית לא עובדת במלואה.

שביל באמצע

"הידינק נתן לגיטימציה לשיטה בה צריך לשחק מול ברצלונה. אם הוא עשה את זה, כנראה שצדקתי כשהסתגרתי מולם באייברוקס לפני שנה", התגאה וולטר סמית', מנג'ר גלאזגו ריינג'רס, שכפה על ברצלונה של פרנק רייקארד תיקו 0:0 ועורר את זעמם של הקטלאנים, וכעת רואה עצמו כאיש שהמציא את השיטה לנטרול הבלאוגרנה. "האנשים בברצלונה צריכים להבין שלא כולם מסוגלים לעמוד בקצב שלהם ולשחק כל כך אטרקטיבי. אני מבין את התסכול, אבל לא חושב שהוא מוצדק".

הידינק שכלל את המהלך הטקטי של סמית', שפשוט צופף עשרה שחקנים באיזור רחבת השער והתפלל לסיום, והציג מול ברצלונה משחק שלמראית עין היה מניח את הדעת. ההולנדי ביטל את האפקטיביות של שני המהנדסים של ברצלונה בקישור, צ'אבי ואינייסטה, שסבלו מעוצמת מרכז השדה הלונדוני, בו בלטו בעיקר מיכאל באלאק ומייקל אסיין הממושמעים. "כשאתה מוציא את הכדור מצ'אבי ואינייסטה, בארסה מאבדת את העוקץ", טען אנחל מרקוס, הפרשן הבכיר של "ל'אקיפ". "אז הם מניעים כדור, ומה עוד?".

וברצלונה באמת החזיקה יותר בכדור. 64 אחוזי שליטה בכדור במשחק הראשון ו-65 בשני, שהובילו למצב אחד מסוכן במשך כל 180 הדקות – אותו שער דרמטי של אינייסטה. השאלה אם ליונייטד יש את השחקנים שיכולים לבנות חומה בצורה במרכז המגרש, כך שהקשרים הקטנים של בארסה לא יוכלו לראות את האופק.

"זו לא צ'לסי. אנחנו ניצחנו את מנצ'סטר יונייטד פעמיים העונה, כשהשתמשנו בעיקר במסירות הקצרות ושלטנו יותר בכדור", הסביר פפה ריינה, שוער ברצלונה לשעבר העומד כיום בשער ליברפול. "ברצלונה משחקת בצורה דומה, ואני לא בטוח שהקישור של יונייטד יעצור אותה". בכל מקרה, צ'אבי ואינייסטה מעדיפים בבירור עימות מול מייקל קאריק וסקולס, מאשר עוד מפגש מתיש מול הקשיחות הלונדונית. מרכז המגרש צפוי להיות דליל יותר ומרחב התמרון יתרחב עבור שני הקשרים הפעלתנים, מה שבסיטואציה מסוימת עלול להוות חרב פיפיות, שכן מאחורי הקישור של בארסה תתייצב הגנה חסרה עם שיבוצים שהם ברירת מחדל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

שביל הבריחה

הכתובת לאותן מסירות קצרות עליהן מבססת ברצלונה את משחקה, נמצאת במרבית המקרים באגף הימני, משם מתחיל לאונל מסי את המיאוצים שלו וחותך למרכז. אלא שהקבוצות האנגליות מסתדרות באופן יחסי מול המהירות והדריבלים של הארגנטינאי, שלא כבש בעשרה משחקים מול נציגות הפרמיירליג. בשישה מהמקרים הייתה זו צ'לסי שמנעה כיבוש ממי שעומד כעת בראש טבלת המבקיעים של ליגת האלופות לעונה זו.

בצ'לסי אמרו שכדי לנצח את ברצלונה, צריך "לחנוק את מסי". מטאפורית כמובן, "תוך כדי שמירה על החוקים והכללים", כפי שהבטיח ערב המשחק הראשון חוס הידינק. כך, פרט לעבודת המגן השמאלי, בא בכל עת לסגור את הארגנטינאי גם אחד הקשרים, ואם היה צורך אז אלכס נטש את עמדתו במרכז ההגנה וסיפק עוד מטריה הגנתית, כולל צביטות, משיכות וכל אמצעי אחר שימנע מהילד לבצע מהלך מכריע.

כעת חובת ההוכחה מוטלת על מסי. צמד המפגשים מול צ'לסי הראו שיש דרך לעצור אותו, או לפחות למנוע ממנו לקחת את המשחק על עצמו, וביונייטד יהיה זה פטריס אברה שיתייצב מנגד, אם כי אין לו את היכולות ההגנתיות והמשמעת הטקטית של ז'וזה בוסינגווה או אשלי קול, שעשו את העבודה עבור הידינק. "הנשק הכי יעיל מול מסי הוא ליצור סביבו חגורת שחקנים ולצמצם לו את שטח הפעולה", נרתם מקלייר לעזור. "לא כל כך עקרוני אם המגן שיוצב מולו יהיה בעל רגל ימין, כמו במקרה של בוסינגווה. זו צריכה להיות הגנה קבוצתית".

"אם יצליח מסי לנטרל עצמו מהמחשבות על תשומת הלב שמעניקה לו היריבה, ולאפשר לחבריו לשחרר אותו מהלפיתה, יגדלו הסיכויים של ברצלונה לנצח. מבחינה אישית, מול יונייטד יהיה לו יותר חופש פעולה, ויתאפשר לו להיכנס לאמצע ולא להישאר נעול בפינה", סיכם מרקוס . הפרשן הבכיר של "ל'אקיפ". בלי קשר לזהות המנצחת, כולנו תקווה שכך אכן יהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully