וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה, ברקוביץ', רביבו, נאתכו

11.3.2013 / 14:34

אחרי שהדיח את פלקאו מהכתר האירופי שלו ובישל שער יפה ברוסיה, ביברס נאתכו הוכיח שוב למה הוא הישראלי הכי טוב באירופה, מדוע צריך להזכיר אותו ברשימה אחת עם השגרירים הגדולים, וגם במה הוא מתעלה עליהם. מדור המראות ונחיתות, כולל הירידה במעמד של כיאל

שבוע וחצי לפני המפגש הגורלי של נבחרת ישראל עם פורטוגל ואלי גוטמן יכול להיות מעט מעודד. מתוך 16 השגרירים שזומנו לסגל בתקופתו, 12 נטלו חלק במשחקי קבוצותיהם בסוף השבוע. ובכל זאת, המאמן הלאומי יעמוד בפני הדילמה הקבועה הקשורה בשחקנים שלא מקבלים דקות בקביעות לצד הבאנקרים הקבועים שמקומם מובטח. המדור המראות ונחיתות מתמקד הפעם בשתי דוגמאות: ביברס נאתכו, שחזר מצוין מהפגרה בליגה הרוסית וממשיך לקבע את מעמדו כשגריר הכי יציב ומתקדם של הכדורגל הישראלי, ובירם כיאל, שחווה עונה מוזרה בסלטיק.

ממריא: ביברס נאתכו (רובין קאזאן)

קשר רובין קאזאן ביברס נאתכו חוגג שער. Epsilon, GettyImages
לא פחות מבניון. נאתכו/GettyImages, Epsilon

פברואר 2013. בדקה ה-88 למשחק הגומלין בין רובין קאזאן לאתלטיקו מדריד (1:0) קרה מאורע נדיר. נאתכו דידה מהמגרש והוחלף על ידי אלכסנדר ריאזנצב. קאזאן, שגם שיחקה באותן דקות אחרונות ב-10 שחקנים, הצליחה לשמור על הפיגור המינימלי ועלתה לשמינית גמר הליגה האירופית בזכות ה-0:2 המדהים בוויסנטה קלדרון שבוע קודם לכן. ולמה המאורע היה כה נדיר? כי זו הייתה הפעם הראשונה והיחידה העונה שנאתכו הוחלף. בליגה הוא שיחק 90 דקות בכל 20 המחזורים. באירופה הוא נח רק במשחק האחרון וחסר החשיבות מול פרטיזן בלגרד בשלב הבתים ובשאר המשחקים השלים את כל הדקות.

כשמאמן קאזאן, קורבן ברדייב, התראיין בסיום המשחק, הוא המחיש את החשיבות הבלתי מעורערת של נאתכו למערך של קבוצתו: "לניצחון על אתלטיקו יש ערך עצום", אמר המאמן. "הדחנו את אחת הקבוצות הטובות באירופה. לא הרגשנו לחץ גם אחרי הפציעה של נאתכו וגם לא אחרי ההרחקה של נבאס. שאר המשחק היה שקט והראינו ביטחון רב בהגנה".

העונה הנוכחית היא המשך ישיר לעונה המופלאה של נאתכו אשתקד מכל הבחינות: דומיננטיות, יכולת, שערים ובישולים ובעיקר מעמד. הקשר בן ה-25 רשם בעונה שעברה 56 הופעות בכל המסגרות וסיים עם 13 שערים ו-12 בישולים. העונה, במחצית מכמות ההופעות, יש לו שבעה שערים ושבעה בישולים. האחרון שבהם הגיע במשחק חזרת הליגה הרוסית מהפגרה ביום ראשון. זה היה בישול נאתכו טיפוסי. חטיפת כדור במרכז השדה, טאצ' נפלא ממחצית המגרש מעל הבלמים היישר אל רגלו של סלומון רונדון שהקפיץ לרשת. קאזאן גברה 0:1 על זניט ושבה למאבק על הכרטיס למוקדמות ליגת האלופות.

מבחינה קבוצתית, קאזאן סבלה מחוסר יציבות לפני הפגרה והתרחקה בשלב מוקדם מאוד מהמוליכות. כרגע היא מדורגת שישית ותנסה להשיג כרטיס לאירופה. במקביל היא נהנית מעונה אירופית מופלאה. אחרי ששלחה הביתה את מחזיקת המפעל, סיימה קאזאן ב-0:0 בלבאנטה במשחק הראשון של שמינית הגמר. אם הרוסים ישלימו את העבודה בבית ביום חמישי, הם יעלו לראשונה בהיסטוריה של המועדון לרבע גמר של מפעל אירופי.

ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל. רויטרס
הברומטר של גוטמן. נאתכו/רויטרס

נאתכו הוא לא סתם שגריר מצליח, הוא סנסציה של ממש. למעשה, מבחינת שיפור ביכולת ובמעמד אחרי היציאה לאירופה אפשר להזכיר אותו בקלות בנשימה אחת עם השגרירים הגדולים של הכדורגל הישראלי: אלי אוחנה, רוני רוזנטל, איל ברקוביץ', חיים רביבו ויוסי בניון. נאתכו נמכר מהפועל תל אביב תמורת כ-650 אלף יורו במרץ 2010. שלוש שנים לאחר מכן, תג המחיר של הקשר מוערך ב-7-10 מיליון יורו והוא משתכר כארבעה מיליון שקל לעונה כולל בונוסים. על נאתכו, גם בניגוד לשגרירים מצליחים של ימינו, לא תשמעו אפילו שמועות בנוגע לחזרה לישראל. הוא במקום אחר.

אלא שיש הבדל משמעותי בין נאתכו לשגרירי העל שהוזכרו שהופך את ההישג שלו למדהים עוד יותר. אותם שחקנים יצאו מישראל ככוכבים והמשיכו לקריירה אירופית נהדרת. נאתכו לא היה סופרסטאר בישראל. הוא יצא כשחקן מופנם, שרק החל בתהליך הפריצה, שחלק מאוהדי האדומים עוד פקפקו לגבי יכולתו. היום הוא אחד הכוכבים הגדולים בליגה הרוסית ובכל זאת, הוא עדיין לא מתקרב למימדי ההערצה והכבוד להן זוכה בניון. בשיח הציבורי בכדורגל הישראלי, נאתכו הוא עדיין אותו ילד מכפר קמא. הגיע הזמן שזה ישתנה.

כשגוטמן ואנשי הצוות שלו מכינים את רשימת הסגל לפורטוגל, סביר שהשם של נאתכו הוא בין הראשונים שעולה על הדף והמקום שלו בהרכב צריך להיות בטוח אפילו לפני דודו אוואט. נאתכו צריך להיות הברומטר של נבחרת ישראל. לשחק במרכז המגרש, לא משנה לצד מי, לעזור ברגעים בהם פורטוגל תלחץ, להנהיג את משחק המתפרצות, להיות אחראי על הכדורים הנייחים ולהזין את החלוצים במסירות. בדיוק כמו שהוא עושה בקאזאן. שבוע אחרי שבוע. 90 דקות בכל פעם.

כשמדברים על נאתכו קשה שלא לתהות מה הצעד הבא. החוזה שלו מסתיים בסוף 2013, כלומר בעיצומה של העונה הבאה. המשמעות היא שבתום העונה, קאזאן תצטרך להאריך את חוזהו או שתחפש למכור אותו, וקבוצה עם כל כך הרבה משאבים לא תסתנוור גם מהצעות גבוהות. גם נאתכו יהיה בדילמה. טוב לו בקאזאן והוא זוכה בה למעמד של מלך. גם הישארותו של המאמן ברדייב, האיש שאחראי יותר מכל על הפריצה שלו, עשויה לגרום לו להישאר. ייתכן ואין לו מה למהר בשלב זה, אבל יום אחד זה יצטרך לקרות. כדי להגיע למעמד של הגדולים בכדורגל הישראלי, נאתכו צריך לשחק בליגה של הגדולים, ושלא תטעו, יש לו מקום.

נוחת: בירם כיאל (סלטיק)

בירם כיאל שחקן סלטיק מול אנדראה פירלו שחקן יובנטוס. GettyImages
משחק פחות ומעמדו בנבחרת נפגע. כיאל/GettyImages

הנה כמה דברים שלא ידעתם על העונה של בירם כיאל. מבחינת הופעות, כבר בחודש מרץ הוא שבר את שיא ההופעות שלו לעונה. שתי העונות הקודמות שלו נקטעו באמצע בגלל פציעות והוא רשם בהן 21 ו-19 הופעות ליגה בהתאמה. העונה כבר יש לו 22 הופעות ליגה, אבל הבעיה היא שדקות המשחק המצטברות שלו נמוכות לעומת השנתיים הקודמות. רק בשבעה משחקי ליגה השלים 90 דקות ובשישה משחקים נכנס כמחליף. כלומר, במובן מסוים כיאל הוא לא הבאנקר בהרכב של ניל לנון כפי שהיה בעבר.

לנתון הזה, יש מספר סיבות. לאחת קוראים ויקטור וואניאמה, הקשר האחורי הקנייתי בן ה-21, שמסומן כאחד הכוכבים העולים בכדורגל העולמי וצפוי להימכר בקיץ לאחת הגדולות של אנגליה. השנייה קשורה בגלזגו ריינג'רס. ללא היריבה המרה, סלטיק משייטת לאליפות בהליכה, מה שמאפשר ללנון לבצע רוטציה רחבה, לתת הזדמנות לילדים ולשמור כוחות לליגת האלופות. שם, אגב, כיאל פתח רק בשני משחקים מתוך ה-10 של קבוצתו.

למרות שהוא משחק פחות, אי אפשר לומר בוודאות שהמעמד של כיאל בירידה. הוא עדיין אחד השחקנים האהובים על ידי האוהדים והמוערכים בסלטיק. בינואר הגיע לצפות בו מנג'ר נוריץ', כריס יוטון. דיווחים דיברו על הצעה מתגבשת בגובה חמישה מיליון ליש"ט, אבל נציגיו של הקשר הכחישו. כיאל נשאר בסופו של דבר ובשבוע שעבר רמז שגם עתידו הקרוב נמצא בסלטיק, כשאמר: "אני מקווה שכולם יישארו בקבוצה וננסה לעשות זאת שוב בעונה הבאה כי זו הייתה חוויה נהדרת. אני חושב שנתנו הופעה טובה מאוד באירופה העונה. שיחקנו טוב וההישגים שלנו הסבו כבוד לא רק לסלטיק אלא לכדורגל הסקוטי. זו הייתה תקופה פנטסטית לשחקנים והאוהדים והיה נהדר להגיע לשמינית הגמר. עכשיו אני רוצה לעשות את זה שוב. עצוב שהמסע נגמר, אבל בתקווה שנתחיל מסע חדש בעונה הבאה".

אלא שבכל הקשור לנבחרת, כן אפשר לדבר בוודאות על פגיעה במעמד וגם היא קשורה בתחרות. לכיאל יש 23 הופעות בנבחרת הבוגרת. הוא היה שחקן קבוע בקמפיין האחרון של דרור קשטן ובזה של לואיס פרננדז, אבל תחת גוטמן הוא שיחק פעם אחת בלבד - בהפסד לבלארוס (2:1) במשחק הידידות בטדי בנובמבר. הוא היה בסגל לצמד המשחקים מול לוקסמבורג ולמשחק הידידות נגד פינלנד, אבל לא זכה לדקות. גוטמן מעדיף את ביברס נאתכו, גל אלברמן, מהראן ראדי, אביחי ידין ואולי גם את ערן זהבי. כיאל נמצא הרחק מאחור ברשימה. החלטה מוצדקת?

השבוע שהיה

מאור מליקסון שחקן ולנסיין לפני ז'רמי מורל שחקן מארסיי. AP
בכושר מצוין. מליקסון/AP

המאזן הכולל: שני שערים (מאור מליקסון וברק בדש) ושני בישולים (ליאור רפאלוב וביברס נאתכו).

מוכנים לפורטוגל: דודו אוואט, עדן בן בסט, בירם כיאל וביברס נאתכו הם שחקני הסגל היחידים שהשלימו 90 דקות. מאור מליקסון (84), רמי גרשון (65) וליאור רפאלוב (52) פתחו בהרכב. יובל שפונגין (51), איתי שכטר (14), תומר חמד (12), דן מורי (4) ובן שהר (2) עלו מהספסל.

מתאוששים: רמי גרשון רשם הופעה שנייה בהרכב סלטיק. דן מורי שיחק לראשונה ב-2013 וגם רועי דיין שיחק לראשונה אחרי חודש.

צל"ש השבוע: מאור מליקסון חגג שער בכורה בליג 1, בדרבי בין ולנסיין לליל. לצערו, זה לא הספיק לו לנקודות.

ביזאר השבוע: אייה נאפה, קבוצתו של אורי פסו, ירדה לליגה השנייה בקפריסין אחרי שצברה שמונה נקודות ב-25 מחזורים. לא עדיף לשחק בישראל?

שימו לב ש: רפא בניטס נתן לבניון לפתוח בליגה האירופית, אך הוציא אותו מהסגל למשחק באולד טראפורד בגביע האנגלי. סדר עדיפויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully