וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה המקוללת של אליניב ברדה: מה עובר על השגריר הישראלי בבלגיה

18.11.2011 / 13:30

מאמן מעיק, חוזה שמן שמתחיל להיות כבד מדי, משבר שאחרי אליפות, וגם - פציעות. השגריר האיכותי והאהוב בבלגיה הגיע לצומת

בבלגיה יש הוראה חד משמעית לשופטים: כל תיקול חריף וכל גלישה מסוכנת לעבר שחקן יריב שווה כרטיס אדום ישיר והעמדה לדין. אין חוכמות ואין שיקול דעת. ליאור רפאלוב למד את זה על בשרו, אבל המקרה של ברדה היה אפילו קיצוני יותר. במהלך משחק החוץ נגד לובן הוא גלש לכדור במרכז המגרש ולקח איתו רגל של שחקן יריב. בארץ, שופטים מחמירים היו מוציאים לו צהוב. בבלגיה זה נגמר עם ועדת משמעת ושני משחקים בחוץ. הבעיה הגדולה יותר הייתה שגנק, שהובילה באותו משחק 0:1 ושלטה בשדה, ספגה שוויון ואיבדה נקודות יקרות.

אליניב ברדה גנק. Dino Panato, GettyImages
ירידה טבעית או משבר של ממש? ברדה/GettyImages, Dino Panato

הסיפור הזה הוא חלק מעונה די חסרת מזל שעוברת על מי שבשנים האחרונות הפך לאחד השגרירים המצטיינים של הכדורגל הישראלי. ההשעיה הצטרפה לשורה של פציעות שמנעו מהחלוץ לצבור מומנטום של משחקים וגם המאמן מריו בין הפך אותו לאחרונה למחליף. כמו יתר חבריו לגנק, ברדה סובל גם הוא מהירידה הטבעית שאחרי עונת האליפות, אבל במקרה שלו נראה שהשאלה מעט מורכבת יותר. האם עונה פחות טובה מבחינה מקצועית גם עשויה לפגוע במעמד העל שבנה לעצמו בבלגיה ולהשפיע על הארכת החוזה?

מאמן גנק מריו בין. Lars Baron, GettyImages
לא אהב את ההרחקה. בין/GettyImages, Lars Baron

התשובה הראשונה לירידה המקצועית של ברדה קשורה במאמן מריו בין. ההולנדי בן ה-47 הוא האיש שנקרא להחליף את פרנקי ורקאוטרן, שכזכור עזב בין משחקי פלייאוף האלופות מול מכבי חיפה. פילוסופיית המשחק של השניים שונה מאוד. בעוד ורקאוטרן אהב כדורגל מהיר ומשחק לעומק, בין שם דגש על הנעת כדור ומשחק מסודר. לברדה וחבריו לקח זמן להתרגל לשינוי.

כשבין הגיע לגנק, ברדה סבל מהפציעה שמנעה ממנו לשחק עם הנבחרת מול יוון וקרואטיה. אחרי שהחלים, קיבל דקות כמחליף במשחק הבכורה באלופות (0:0 עם ולנסיה) והיה מצוין ב-0:3 על סטנדרד בליגה, עד שהגיע המשחק בלובן. "מערכת היחסים בין ברדה למאמן לא טובה ואין ביניהם כמעט קשר מאז אותו משחק", טוען העיתונאי גונטר דה ווס. "בין כעס עליו מאוד כי הוא טען שזו הייתה עבירה מיותרת במרכז המגרש. שמענו שהוא לא מרוצה ממנו גם באימונים וטוען שהוא לא עובד קשה מספיק ולא מרוכז ולכן בחר אופציות נוספות בעמדת החלוץ".

מאז ההרחקה, ברדה פתח פעם אחת בלבד בהרכב הקבוצה – ב-5:0 מול צ'לסי בליגת האלופות. למרות זאת, השחקן עצמו מכחיש עימותים עם המאמן: "ההבדל ביכולת קשור לכך שהייתי פצוע והורחקתי. בזמן שלא שיחקתי, הקבוצה ניצחה ואני צריך סבלנות. זה מבאס, אבל זה חלק מהכדורגל ולא כל עונה דומה לעונה שלפניה. אני רוצה להרגיש טוב פיזית ואז אוכיח שהמקום שלי בהרכב כמו שעשיתי בכל ארבע השנים שלי בבלגיה. השערים שכבשתי עד עכשיו לא מספיקים, אבל לאור הדקות שאני מקבל יש לי ממוצע לא רע".

דויד לואיז, צ'לסי, עם אליניב ברדה, גנק. Richard Heathcote, GettyImages
גם ליגת האלופות משפיעה לרעה. ברדה עם דויד לואיז/GettyImages, Richard Heathcote

ברדה לא לבד. גנק כולה סובלת מתסמונת העונה השנייה שאחרי אליפות מפתיעה. הירידה ביכולת באה לידי ביטוי גם אצל כוכבי הקבוצה: יילה ווסן ומרווין אוגונג'ימי, שיעזוב בינואר למאיורקה. גם קיץ בעייתי בו החיזוק הגיע מאוחר, ההשפעה הפסיכולוגית של עזיבת המאמן האהוב והמשחקים בליגת האלופות משפיעים לרעה על התוצאות בליגה. אחרי 13 מחזורים, גנק מוצאת עצמה במקום השביעי כשהיא רחוקה תשע נקודות מהמוליכה אנדרלכט.

"אין ספק שהדברים האלה משפיעים על הקבוצה", מסביר ברדה. "בתחילת העונה היה לנו קשה. בגלל ליגת האלופות יש יותר משחקים, יותר טיסות ופחות זמן התאוששות, אבל עכשיו אנחנו נראים יותר טוב וגם המאמן עושה רוטציה טובה. בתאריך הזה בעונה שעברה היינו מקום ראשון ועכשיו השאיפה שלנו היא להיכנס לשישייה הראשונה ואחרי הקיזוז ללחוץ על הדוושה בפלייאוף ולראות עד לאן נוכל להגיע. בינתיים אנחנו רוצים לשמור על קשר עין עם המקום הראשון".

בשביל לעמוד במטרה, לגנק אסור למעוד בשבת (21:00) במשחק הביתי מול ווסטרלו של שלומי ארבייטמן, שמגיעה מהמקום הלפני אחרון. ברדה, שבשני משחקי הליגה האחרונים בהם שותף נתן דקות טובות מהספסל וגם בישל, מקווה לחזור להרכב ולכבוש אחרי כמעט חודשיים. המאזן שלו עומד בינתיים על שני שערי ליגה (ועוד אחד לרשת מכבי חיפה באירופה) ושני בישולים. רחוק מ-14 שערים ותשעה בישולים שהיו לו בעונה שעברה במסגרת הליגה.

אלא שמבט אל ההיסטוריה של ברדה בבלגיה מגלה שהחלוץ כבר התמודד בהצלחה עם סיטואציות דומות בעבר. לפני שנתיים הוא שרד מערכת יחסים בעייתית עם המאמן דאז היין ונהייזברוק (שלא סיים את העונה) ולאחר שכבש שלושה שערים בלבד בעונה הסדירה, סחף את גנק כל הדרך הארוכה אל הכרטיס לאירופה דרך הפלייאוף האמצעי עם שישה שערים נוספים. ברדה הוא שחקן של מומנטום חיובי והוא רק מחכה להזדמנות לשנות את התמונה כאשר גם העזיבה של אוגונג'ימי אמורה להגדיל את דקות המשחק שלו כבר בתקופה הקרובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברדה השאיר את הדלת פתוחה לישראלים אחרים. ארבייטמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד פחות מחודש יחגוג ברדה יום הולדת 30. העונה הנוכחית היא החמישית שלו בגנק ובשנים האחרונות, למרות חוסר פרגון מובהק מצד אנשי מקצוע בישראל, הוא מיתג עצמו כאחד הכוכבים בליגה הבלגית. לא רק שברדה הוא הישראלי המצליח בבלגיה, אלא במובן מסוים בזכות ההצלחה שלו (ולמרות לא מעט אכזבות מצד שחקנים אחרים), הוא שומר על הגחלת ומחזיק את הדלת פתוחה לכניסת ישראלים נוספים. ברדה נהנה בבלגיה ממעמד של כוכב והחוזה עליו הוא חתום עד תום העונה הבאה מתגמל אותו בהתאם.

כך שלקראת המשך העונה, ברדה לא יילחם רק על החזרה להרכב ועל העפלה לפלייאוף העליון, אלא גם על עמדת מוצא טובה יותר לקראת השיחות על הארכת חוזה. אם ברדה יסיים את העונה עם המספרים הקבועים, לא מן הנמנע שהוא יזכה להארכה שתשאיר אותו במועדון עוד מספר עונות. עונה לא טובה אישית וקבוצתית תגביר את הספקות המקצועיים.

"מצפים מברדה לדברים גדולים, הוא עדיין נחשב לאחד השחקנים הטובים בגנק והוא עוד יחזור להרכב במיוחד אחרי העזיבה של אוגונג'ימי", אומר דה ווס ועובר לנימה פסימית: "חוזה חדש? הבעיה היא שיש לו חוזה כבד מאוד, כמעט מיליון יורו לעונה (כולל בונוסים ומענקים - ע.מ). הוא אחד המרוויחים הגדולים בבלגיה. ההנהלה החדשה לא תשלם את אותו חוזה. אם הוא רוצה להישאר, הוא יצטרך להרוויח פחות כסף ואני לא בטוח שהוא יסכים. במעמד שלו, לא תהיה לו בעיה למצוא קבוצה חדשה בבלגיה, אבל לא בסכומים האלה".

במשך כל השנים האחרונות שב והחלוץ ואמר כי רק הצעה מפתה במיוחד תגרום לו ולמשפחתו לעזוב את גנק. "הדעה שלי לא השתנתה", טוען ברדה שלא סבור שחל פיחות במעמדו בבלגיה. "אני רוצה לחזור לשחק ולשחק טוב ואחר כך אראה מה קורה לגבי העונה הבאה. עוד מוקדם לדבר על חוזה חדש".

עוד בנושא:

שגריר על הסכין - כל הכתבות

ערן זהבי מפנטז על החולצה של דל פיירו

בן שהר רוצה להישאר כמה שנים בצרפת

איתי שכטר חוזר להרכב מול לברקוזן

מה עובר על גילי ורמוט בקייזרסלאוטרן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully