וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי הסודי ב-MLS: סיפורו של אור ברוך, שחקנה הישראלי של שיקגו

31.3.2011 / 10:20

קלאב ברוז' רצתה אותו, נבחרת ארה"ב הצעירה מחזרת אחריו, אבל לאור ברוך, שירד מהארץ בגיל 6, למד כדורגל באמריקה ושיחק כבר במקסיקו, יש חלום אחר: לייצג את ישראל

"יש בשנתון הזה שחקנים בהחלט אלמונים לציבור, זה שנתון שלא רווי בכשרונות כמו השנתון הקודם. זה שנתון שצריך לחפש בו היטב ולדקדק בכדי למצוא את הטובים ביותר". כך פתח גיא לוזון, מאמן הנבחרת הצעירה, את דבריו כאשר החל לגבש את הסגל לקראת העתיד ושיתף את התקשורת בבעיות שמחכות לו. לוזון עובד קשה כדי לאתר את הדור הבא של הנבחרת שיצעיד ביורו 2013, אבל כמוהו, גם רבים אחרים כנראה לא נתקלו עדיין בשם אור ברוך. ברוך, חלוץ ישראלי בן 19 (1.88 מטר) שגדל בארצות הברית ושיחק לאחרונה במקסיקו, הפך רשמית ב-10 במרץ לשחקן מה-MLS בשיקגו פייר וכבר זכה לטעום רגעים ראשונים בקבוצה הבוגרת, על אף גילו הצעיר.

אור ברוך שחקן שיקגו פייר. Brandon Wade, GettyImages
החל מה-10 במרץ קיבלנו שחקן ישראלי ב-MLS. אור ברוך/GettyImages, Brandon Wade

זה לא פלא שרובכם לא שמעתם עליו. ברוך, שנולד בחיפה והתגורר גם בטירת הכרמל, עזב את הארץ עם משפחתו כשהיה בן שש לטובת לוס אנג'לס, ובניגוד לשאר הכשרונות שצמחו בכדורגל הישראלי ועזבו לאירופה בגיל צעיר, כמו בן שהר וגיא אסולין, ברוך התפתח כשחקן מחוץ לישראל ולמד את המשחק בארצות הברית עד שנקודת השיא הנוכחית שלו הייתה קבלת חוזה בליגה הבכירה בארצות הברית, שרק נפתחה במרץ. כבר במחזור הפתיחה הוא נקרא לעלות מהספסל בדקה ה-74 נגד קנזס סיטי והיה שותף לניצחון הראשון העונה של פייר, ובמחזור השני הוא שוב נכנס כמחליף ושיחק 14 דקות. אבל בקבוצה החדשה שלו בונים עליו ומספרים כי מדובר בכישרון גדול. נכון לעכשיו ההערכה היא ששווי השוק שלו הוא כ-100 אלף יורו.

"אחד החלוצים המועילים ביותר ברחבה"

ברוך שיחק עד גיל 17.5 בקבוצת הנוער של צ'יבאס USA, ובעקבות היכולת שגילה, הוא סומן כמי שיכול להצליח באירופה ולכן בקיץ 2009 הוא נבחר לטוס עם קבוצת שחקנים מצטיינים צעירים מארצות הברית לאירופה כדי לנסות ולהרשים. "אחד השחקנים המבורכים מבחינה פיזית שיש בקבוצה", נכתב עליו בסיכום המסע. "ברוך הוא גם שחקן שהראה שהוא מוכן לרמות הגבוהות. הוא נע באופן חלק עם הכדור, למרות הגובה שלו, ויש לו רגל שמאל מדויקת מאוד. ברוך היה אחד החלוצים המועילים ביותר ברחבה, ועשה יותר פעולות טובות מאשר מצבים שבהן לא ייצר משהו חיובי".

"קלאב ברוז' רצתה אותי", מספר ברוך, שעבר מבחנים אצל הבלגים, לוואלה! ספורט. "אבל הם לא רצו לשלם את מה שרצינו ולכן העדפנו לחכות. עוד לפני שטסתי לאירופה, המאמן שלי בצ'יבאס, שעבר לאמן במקסיקו, הציע לי להצטרף. אמרתי לו שאני רוצה להגיע לאירופה, כמו כולם, אז הוא אמר לי שאם זה לא יסתדר, שאגיע לשחק אצלו. כשלא הסתדר עם קלאב ברוז', צלצלתי אליו, ואמרתי לו שאני מגיע". בשלב הזה ברוך עבר לשחק בקבוצת הנוער של טיגרס המקסיקנית, שיחק גם 24 משחקים בקבוצת המילואים, הבקיע שער אחד אחרי שתופקד בעיקר בכנף שמאל והיה חלק נכבד בהישג של הקבוצה שזכתה באליפות האפרטורה ב-2010.

"האימונים שם היו מצוינים", נזכר ברוך. "התאמנו שלוש או ארבע שעות ביום, בדיוק כמו שאני אוהב, ולמרות שהייתי לבד, הסתדרתי שם. גרתי יחד עם כל השחקנים שם, והסתדרתי טוב עם שחקנים שהיו גדולים ממני בשלוש ובארבע שנים. יום אחד המאמן שלי אמר לי שקבוצות ב-MLS רוצות אותי. שיקגו פייר, צ'יבאס ויוסטון עקבו אחריי וראו אותי בכמה משחקים". בסופו של דבר ברוך הגיע לתקופת מבחנים בשיקגו, והחותמת הסופית לצירופו הייתה הרביעייה שהוא הבקיע במשחק המילואים של הקבוצה נגד קבוצת המילואים של רד בול (2:4). פייר לא היססה וצירפה אותו בהשאלה.

יחד עימו נבחן שחקן נוסף, מייק וידיירה, ולאחר המשחק שניהם שמעו מחמאות מהמנהל הטכני של המועדון, פרנק קלופס: "אור ומייק הם צעירים ושחקנים מוכשרים שמוסיפים גיוון להרכב שלנו ומסוגלים לשחק בכמה עמדות. שניהם רוצים מאוד להצליח ברמה הזו ויסייעו בהתקדמות של המועדון". בינתיים הוא כאמור עדיין לא פותח בהרכב, ומי שמשחק לפניו הוא החלוץ הגנאי דומיניק אודורו, שנבחן ושוחרר ממכבי חיפה לפני כחודשיים, אבל לא מן הנמנע שבהמשך העונה הארוכה ברוך יקבל את ההזדמנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מעדיף לשחק בכנף שמאל

"אני בדרך כלל משחק חלוץ מרכזי, למרות שאני אוהב לשחק מצד שמאל, ולפעמים יוצא לי לשחק כמספר 10, מתחת לחלוץ", מספר ברוך. "עכשיו אני משחק בשיקגו ומאוד מרוצה שם. הם צירפו אותי בהשאלה ואני פה עד דצמבר. בסוף השנה הם יחליטו אם הם מממשים את האופציה להחתים אותי. אני אוהב את המקום, אבל החלום שלי הוא להגיע לאירופה. המאמן נותן לי פה הרבה ביטחון ואני מאמין שבהמשך אני אשחק יותר". בחודש יולי אגב צפויה לברוך חוויה מרתקת כאשר מנצ'סטר יונייטד תגיע לסבב משחקים בארצות הברית ותפגוש בין השאר את שיקגו.

בשיקגו מרוצים מההשתלבות המהירה של ברוך. מאמן הקבוצה הוא המקסיקני קרלוס דה לוס קובוס, שאימן לפני כן את נבחרת אל סלבדור. "אור משחק ברמה גבוהה", סיפר לנו השבוע. "יש לו הרבה מאוד פוטנציאל ואנחנו מצפים שהוא יפתח את היכולות שלו בשיקגו פייר. יש לו מימדים והוא מהיר מאוד עם ובלי הכדור. יש לו נוכחות פיזית גבוהה והוא כובש שערים רבים. הוא שחקן מוכשר מאוד שמשחק בקצב טוב ויש לו את היכולת להבקיע. הוא מחונן מבחינה טכנית. בעצם המעבר אלינו הוא עשה את המקפצה הגדולה".

ברוך, שמדבר עברית כמעט שוטפת, התנתק מההורים שנמצאים במרחק שלוש שעות טיסה, וכעת הוא מתגורר בדירה שכורה בשיקגו. "השחקנים שואלים אותי על ישראל, ואמרו לי לא פעם שהם רוצים להגיע לשם. הם שמעו שזה המקום הכי יפה בעולם, וגם אני אשמח להגיע ולשחק בקבוצה בארץ אם תהיה הצעה מעניינת. אני עוקב אחרי הכדורגל הישראלי, מכיר את מכבי חיפה, מכבי תל אביב והפועל תל אביב. השחקן שאני הכי אוהב הוא יוסי בניון. שמעתי גם שהנבחרת ניצחה ושמחתי מאוד. בליגה אני אוהב הכי הרבה את מכבי חיפה. גדלתי בחיפה וכילד הלכתי למשחקים שלה. הם ייקחו אליפות, הם מקום ראשון, לא? בשנה שעברה זה היה צריך להיות שלהם, אבל זה קורה".

כל הקודמת, זוכה

ברוך גם חולם לייצג את נבחרת ישראל, למרות שעד היום אף אחד לא פנה אליו. "טוב לי פה, אבל אני אשמח להגיע לישראל, החלום שלי הוא לייצג את הנבחרת. בשנייה שיקראו לי, אני אבוא. אף אחד לא דיבר איתי, שום גורם בישראל לא יצר איתי קשר". אלא שלראשי ההתאחדות כדאי לדעת שמי שמנסה להקדים אותם אלה דווקא האמריקאים, שפועלים כדי להוציא אזרחות לברוך, שמחזיק באזרחות ישראלית בלבד ונמצא בהליך להוצאת אזרחות אמריקאית. "אמרו לי שרוצים שאני אשחק בנבחרת, ואמרתי להם שאם ישראל לא יקראו לי, אני אסכים לבוא".

ברוך גם מספר שבעבר התאמן עם נבחרת הנוער של ארצות הברית, אבל לא יכול היה לשחק בה מכיוון שלא הייתה לו אזרחות. גם באתרים אמריקאים שונים מספרים על הסטטוס של ברוך, כאשר מציינים שלאחר הרביעייה שהוא כבש נגד ניו יורק, שוחח עימו תומאס רונגן, מאמן נבחרת ארצות הברית עד גיל 20, ובדק אם יש לו אזרחות. רונגן עצמו עשוי לסייע לקדם את תהליך האזרוח שלו, אבל בכל מקרה, כל עוד הוא לא ישחק בנבחרת הבוגרת של ארצות הברית, לא תהיה כל מניעה מבחינת חוקי פיפ"א שהוא ישחק בנבחרת בוגרת אחרת, כפי שקרה בכמה מקרים, כמו זה של קווין-פרינס בואטנג, שייצג את הנבחרות הצעירות של גרמניה ובסופו של דבר בחר לייצג את הנבחרת הבוגרת של גאנה. גם המקרה של אלכסנדר זהבי מעיד על כך שאין לו אפילו מניעה לייצג שתי מדינות לפני שהוא מגיע לנבחרת בוגרת.

על פי החוקים של צה"ל, כל עוד ברוך לא ישחק בקבוצה ישראלית ויגיע רק לייצג את הנבחרת, הוא בהחלט פטור משירות צבאי. "הוא אינו מחויב בשירות כל עוד הוא ממשיך להתגורר בחו"ל יחד עם הוריו ובעצם שומר על מעמדו כבן מהגרים עד שיגיע לגיל הפטור (בדרך כלל גיל 26, א.ק)", הסביר לנו גורם צבאי. "ברגע שהוא יגיע לארץ, הוא יהיה זכאי לנצל שנת שהייה אחת בלבד במסגרת מעמדו כבן מהגרים, בהנחה והוא עדיין לא ניצל אותה, ולאחר מכן יהיה עליו לחזור לחו"ל או שיחויב בשירות ככל אזרח מדינת ישראל המתגורר בארץ. במידה והוא ירצה לשהות בארץ מעבר לשנה לה הוא זכאי, הוא יוכל להגיש בקשה להכרה כספורטאי מצטיין ורשויות הצבא יגיעו איתו להסדר בעניין שירותו הצבאי, אך כמובן שיהיה מחויב בשירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully